BMW valt Tesla aan

0

BMW verklaart Tesla de oorlog met deze elektrische sedan: de i Vision Dynamics. Hij heeft een actieradius van 600 kilometer en is op de IAA autoshow van Frankfurt in conceptvorm te zien. Medio 2021 moet hij productieklaar zijn om dan als i5 aan het gamma van BMW te worden toegevoegd.

De i Vision Dynamics is een nieuwe stap richting elektrificatie van de modellen van BMW. Het Duitse automerk bracht eerder al de i3 en de i8 op de markt, maar met name het eerste model maakte een valse start. In de zin dat BMW gerekend had op meer overheidsubsidie voor elektrische auto’s. Daarmee had de consumentenvraag gestimuleerd kunnen worden. Maar nu steeds meer regeringen een verkoopverbod in het vooruitzicht hebben gesteld voor auto’s met een verbrandingsmotor, is er geen ontkomen meer aan. En moet BMW haast maken om niet achterop te raken bij de concurrentie: Tesla, maar ook Mercedes en het Volkswagen concern.

De i5 wordt een 4-deurs ‘Gran Coupé’ die globaal hetzelfde formaat heeft als de Tesla Model 3. BMW laat haar premium meerwaarde tot uiting komen in een grotere actieradius (600 kilometer) en een kortere tijd voor de sprint naar 100 km/u (minder dan 4 seconden). Tesla kan zijn borst dus natmaken. De topsnelheid van de i Vision Dynamics bedraagt 200 km/u en vanzelfsprekend is hij uitgerust met techniek op allerlei rij taken autonoom te kunnen uitvoeren.

Of de productieversie (de i5 dus) de nieuwe interpretatie van de dubbele nieren van de conceptstudie zal overnemen, is afwachten. Omdat de i Vision Dynamics elektrisch is, heeft de grille eigenlijk geen functie meer, behalve het familiegezicht vormen van BMW. De conceptstudie kijkt in ieder geval nijdig genoeg uit zijn ogen c.q. smalle koplampen om serieus genomen te worden op de linker rijbaan. Fraai is ook de mooie, gestrekte daklijn en de bijna minimalistische achtersteven. Blauwe details accentueren het feit dat het hier een elektrisch model betreft. Opvallend is de afwezigheid van zijspiegels.

Hoe futuristisch de i Vision Dynamics ook mag zijn, de carrosserieverhoudingen zijn typisch BMW: een lange wielbasis en korte overhangen. Het ontwerp is grotendeels vrij van vouwen, hoekjes, randen of flapjes. De raampartij loopt over de gehele zijkant. Aan de achterzijde is L-vormige verlichting gemonteerd. Dat is eveneens een designkenmerk van BMW. Hoe de i Vision Dynamics van binnen oogt, houden de Duitsers nog even geheim.


BMW kondigt aan dat het uiterlijk 2025 in totaal 25 (deels)elektrische modellen in de showroom wil hebben staan: 12 volledig elektrische auto’s en 13 stekkerhybride modellen. Het is afwachten hoe in 2021, als de i5 dus productieklaar moet zijn, het speelveld er uit ziet. Wordt de markt dan gedomineerd door goedkope Chinese elektrische auto’s? Feit is dat Volkswagen een jaar eerder de uitrol van zijn gamma aan emissieloze modellen start en ook Mercedes niet tot 2021 wacht met de introductie van een elektrische auto voor het volumesegment.

Comments are closed.