Gigantisch: BMW X7

0

Hier zie je de eerste foto’s van de BMW X7. Weliswaar in conceptvorm, maar toch. Met deze SUV zal BMW de strijd aangaan met de Audi Q7 en de Mercedes GLS. Hopelijk heeft de X7 betere wapens dan zijn uiterlijk, want van een onvervalste schoonheid is geen sprake.

Het is een publiek geheim dat BMW werkt aan een SUV model boven de X5/X6. Dat wordt, zoals deze conceptversie laat zien, een enorme sloep. Welhaast onmogelijk om te parkeren in Europese binnensteden, maar dat is bijzaak, want de X7 is primair bestemd voor de overzeese markten Noord Amerika en China. Toch is het niet zozeer het formaat dat in het oog springt bij deze Duitse Titanic, maar de gigantische nieren in het front. Op zich is een dergelijk grillevorm eigen aan een BMW, maar elke subtiliteit ontbreekt. Maar voor de doelgroep, die het ongetwijfeld breed kan én wil laten hangen, zullen de epische proporties ongetwijfeld geen probleem zijn.

Grote luchtinlaten, rechte sierlijsten en slanke lichtunits voor & achter zetten de afmetingen van de X7 verder in de verf. Superlatieven kan je ook gebruiken voor de wielen, terwijl het panoramisch glazen dak iets is wat eenvoudigweg niet mocht ontbreken. De verbindende lijn tussen de achterlichten zien we tegenwoordig bij alle Duitse premiummerken, waardoor ze hun eigen identiteit allemaal lijken te verliezen.

De Air Curtains (de luchtopeningen achter de wielen) zijn niet alleen in een contrasterende kleur uitgevoerd, maar ook zodanig vormgegeven dat ze met geen enkele andere lijn lijken te matchen. Ze zijn onderling ook nog eens op een geforceerde manier verbonden.


Verder zien we een profiel in Y vorm op het dak en deurgrepen die duidelijk maken dat deze SUV nog in de conceptfase verkeert. De X7 moet een volwaardige 7-zitter worden, net als zijn landgenoten. Ook de Amerikaanse Cadillac Escalade is een concurrent. Die biedt zelfs 8 zitplaatsen. Om volwassenen op de derde rij voldoende bewegingsvrijheid te geven, is de daklijn van de X7 ver doorgetrokken. Daarmee onderscheidt hij zich van de X5, en doet hij optisch enigszins aan de Volvo XC90 denken (eveneens een 7-zitter).

Het interieur van de X7 Concept zal tot minder gefrons van de wenkbrauwen leiden. BMW heeft een ergonomisch verantwoord dashboard met niet te veel toeters en bellen ontworpen en dat is exact wat we willen. We zien een futuristisch stuurwiel (met een soort touch displays) waarachter volledig digitale klokken zijn geplaatst, die bijna naadloos overlopen in het infotainment scherm boven de middenconsole. Dit dashboardgedeelte oogt redelijk clean waarbij de forse selectiehendel voor de automaat een mooie blikvanger is.

Wat betreft de techniek gebruikt de BMW X7 dezelfde basis als de 7-serie. Dat betekent het modulaire CLAR platform. Voor de motorische details moeten we nog wachten tot de officiële release van BMW, maar op de foto’s valt al de benaming ‘iPerformance’ af te lezen. Dit betekent dat de hier getoonde X7 een stekkerhybride is. De aandrijflijn van de X5 xDrive40e en de 740e is misschien niet echt sexy (het betekent immers een 2,0 liter 4 cilinder benzinemotor als basisunit en een totaal vermogen van ‘slechts’ 313 resp. 326 pk). Dus wie weet presenteert BMW de X7 wel als xDrive60e iPerformance met 6 cilinder benzinemotor en circa 480 pk …

In de wandelgangen viel eerder te vernemen dat BMW de conceptversie van de X7 wellicht zou voorzien van een aandrijflijn met brandstofcel, maar dat is het niet geworden. De productieversie zal ongetwijfeld ook aangeboden worden met een 3,0 liter 6 cilinder benzinemotor (340 pk) en een 450 pk sterke 4,4 liter V8. Een diesel staat ook op het programma. Het publiek krijgt de X7 Concept volgende week bij de start van de IAA autoshow in Frankfurt te zien.

Reageren is niet mogelijk.