Bejaarde charmeur: Jaguar XJ R 575

0

Waarom de korte test?

Voor het modeljaar 2018 heeft Jaguar zijn luxelimousine XJ een facelift gegeven. Tegelijkertijd werd er een nieuw topmodel aan het palet toegevoegd: een doorontwikkeling van de uit 2013 stammende R versie, die voortaan 575 pk sterk is.

Wat voor auto is het?

De 5,0 liter compressor V8 is gebleven, maar het vermogen is gestegen. Was de originele XJ R nog goed voor 550 pk en 680 Nm, zijn opvolger haalt uit dezelfde motor 575 pk en 700 Nm. Daarmee sprint de Brit in 4,4 seconden naar 100 km/u. Dat was 4,6 tellen. Als topsnelheid geeft Jaguar 300 km/u op; de oude XJ R hield het bij 280 km/u voor gezien. De aandrijving vindt plaats op de achterwielen. Minder krachtige versies van de XJ zijn ook als ‘All Wheel Drive’ leverbaar. Andersom zou logischer zijn geweest, maar dat is technisch blijkbaar niet mogelijk.

De XJ R 575 kan ook in LWB uitvoering met 15 centimeter langere wielbasis geleverd worden. Zijn voorganger viel niet op die manier op te rekken. De XJ R 575 is leverbaar in de kleuren van Jaguar Land Rovers Special Vehicle Operations: Velocity Blue (zie fotoserie) en Satin Corris Grey. De opgewaardeerde topversie is ten opzichte van het uit 2013 stammende origineel voorzien van een nieuwe achterspoiler, een hertekende voorbumper, bredere dorpels en dubbele louvres in de motorkap.

Verder kan de XJR575 uitvoering worden herkend aan Gloss Black omlijsting van de onderste luchtinlaten, glanzend zwarte 20-inch Farallon velgen, rode remklauwen en uiteraard aan specifieke badges. Net als elke andere XJ beschikt de 575 pk variant standaard over koplampen met volledige LED techniek. Die geven volgens Jaguar een natuurlijker licht dan xenon exemplaren. De koplampen omvatten het Adaptrive Front Lighting systeem, actieve plus passieve bochtverlichting en automatisch grootlicht.

Het interieur van de XJR575 voorziet Jaguar van speciale dorpelpanelen met reliëf, 575-gravures en bekleding met diamantpatroon met keuze uit de kleurencombinaties Jet/Jet en Ivory/Jet en afgewerkt met extra 575-logo’s. De sportstoelen in de XJR575 zijn voorzien van verstelbare wangen voor extra zijdelingse steun in bochten.

Bij de prijs inbegrepen (204.150 euro) is ook een nieuw 10-inch metend touch screen voor het infotainment systeem (met 4G en Wifi ondersteuning). Op de optielijst staat een 12,3-inch metend scherm. Alle achterwiel aangedreven versies krijgen zaken als Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist en Driver Condition Monitoring mee.

Is het wat?

Aangezien de XJ standaard 5,13 meter lang is, krijg je een lel van een auto. De Autobiography versie met verlengde wielbasis is 5,25 meter groot. In Portugal kon worden gereden met de opgewaardeerde Jaguar. Tijdens de kennismaking regende het aanhoudend, waarmee direct de grenzen van het technisch concept aan het licht bracht. Audi, BMW en Mercedes zijn voor hun krachtigste sportsedans niet voor niets overgestapt op vierwielaandrijving.

Op droog wegdek is er evenwel aan de hand en dankzij de exacte besturing kan er een zuivere lijn worden aangehouden. Ook in de sportieve Dynamic modus is de vering heel behoorlijk. De fameuze compressormotor geeft bij een snelle rijstijl geen krimp. Het prestatiepotentieel is, zoals de cijfers op papier reeds doen vermoeden, meer dan toereikend. Voor écht vuurwerk in een Jaguar dien je echter de F-Type SVR te bestellen. Die beschikt over dezelfde motor en is duidelijk sneller, ondanks dat de XJ met zijn aluminium koetswerk slechts 170 kilo meer weegt. Ook in akoestisch opzicht kom je in de F-Type veel meer aan je trekken.

Maar de XJ wil ook in ‘R 575’ vorm een uitgebalanceerde allrounder zijn die geschikt is voor dagelijks gebruik. Agressief gedrag is van secundair belang. Maar dat betekent dat de Jaguar anders dan de Mercedes-AMG S 63 niet per knopdruk in een brutaal beest kan worden getransformeerd. Je kan de genoemde Dynamic modus inschakelen, of de assistentiesystemen een toontje lager laten zingen, maar dat is het dan ook.

In andere landen compenseert de beperktere mogelijkheden van de XJ R 575 met een duidelijk lagere prijs. Zo is de Jaguar bij onze Oosterburen afgerond 15.000 euro goedkoper en dat kan de doorslag geven om de Mercedes te laten staan. Maar de XJ R 5757 stoot gemiddeld 264 gram CO2/km uit versus 203 gram voor de 612 pk sterke S 63 AMG. Dat betekent een fors hogere BPM boete, met als gevolg dat het prijsvoordeel bij ons verdampt tot 2.319 euro.

60%
60%
Awesome

Bovengenoemde emissiecijfers tonen aan dat Jaguar XJ in 'R 575' uitvoering als verouderd kan worden gestempeld. Niet alleen in vergelijking met de Mercedes-AMG, maar ook ten opzichte van de BMW M760Li xDrive (609 pk) en de Porsche Panamera Turbo. Maar het Britse alternatief is onverminderd luxueus en tijdloos mooi. Ook maakt hij indruk met zijn soevereine prestatieniveau en kan de XJ R 575 in dynamisch opzicht zijn mannetje staan. Een échte topatleet is deze Jaguar echter niet.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (11)
    5.3

Reageren is niet mogelijk.