+++ Uit een onderzoek van DACIA in het Verenigd Koninkrijk blijkt dat meer dan de helft van de respondenten niet weet waarvoor alle knopjes van de wasmachine dienen. Technologie is té gecompliceerd geworden volgens het merk en daar trekken de Roemenen tegen ten strijde. ‘Simpel is slim’. Dat is het kernstatement van waaruit Dacia altijd vertrekt wanneer het nieuwe technologie wil implementeren in een productiemodel. Technologie moet er niet aan boord zijn omdat het simpelweg hightech is. Nee, de bestuurder moet er ook daadwerkelijk iets aan hebben. Waarmee het Roemeense merk stiekem een sneer geeft naar de hightech oorlog die verschillende (vooral Duitse) autofabrikanten aan het voeren zijn. Volgens Dacia gebruiken miljoenen mensen maar de helft van de functies die moderne toestellen aan kunnen. Waardoor het bedrijf in twijfel stelt hoe nuttig die toeters en bellen nu echt zijn voor de consument. “Wij doen niet aan zinloze technologie”, aldus Dacia. “Wij zijn trots op het feit dat wij onze klanten exact geven wat ze nodig hebben voor een aanvaardbare prijs”. +++
+++ In DUITSLAND zijn afgelopen maand 3,3 procent minder nieuwe personenwagens verkocht dan in september 2016. Vooral de zakelijke markt (- 5 procent) liet het afweten. Modellen met een ‘alternatieve aandrijving’ waren echter sterker gevraagd. Zo steeg de afzet van hybride modellen met 76,4 procent. Bij exemplaren met een stekkeraansluiting bedroeg de plus zelfs 119,6 procent. De verkopen van volledig elektrische auto’s nam met 36,9 procent. Diesels verloren 21,3 procent aan populariteit, waardoor hun afzetaandeel is gedaald naar 36,3 procent. Het gevolg is dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in Duitsland afgelopen maand met 1 gram is toegenomen. Fabrikanten als BMW en Mercedes hadden daar al voor gewaarschuwd. In de rangorde hebben zich enkele opvallende verschuivingen voorgedaan. Zo wist BMW in september de 3de podiumplaats te bemachtigen, achter Volkswagen en Mercedes. Dat is vooral te danken aan de nieuwe 5-serie, die de 4de plek bezette in de verkoopstatistiek op modelniveau, achter de Golf, Tiguan en Passat van Volkswagen. Audi, dat lange tijd de 3de podiumplek in handen had, is 2 plaatsen gedaald. Dat komt omdat de verkoop van alle modellen onder druk staat (uitgezonderd de nieuwe Q2); opvallend genoeg ook die van de Q5. Op concernniveau kunnen er evenwel toch tevreden gezichten zijn omdat Skoda in de verkoopstatistieken Ford wist te passeren. Dat is vooral te danken aan de Kodiaq. +++
+++ JAGUAR heeft bevestigd dat de opvolger van de F-Type een deels elektrische aandrijflijn krijgt. Volgens designchef Ian Callum, is er meer tussen hemel en aarde dan alleen SUV modellen en zal het merk daarom ook in de toekomst sportwagens blijven bouwen. Over wanneer de opvolger van de F-Type in de showrooms zal arriveren doet Callum evenwel geen uitspraken. De 2-zitter is sinds 2013 op de markt en heeft net een facelift gekregen. Aangezien Jaguar vanaf 2020 alleen nog maar modellen met (deels) elektrische aandrijving wil verkopen, zal de toekomstige F-Type daarop afgestemd moeten worden. Of er ook een volledig elektrische versie van de sportwagen komt, is echter nog niet duidelijk. +++
+++ Grote autoproducenten in JAPAN , zoals Toyota en Mazda, vrezen de impact van een fraudeschandaal bij onderdelenleverancier Kobe Steel. Dit bedrijf heeft jarenlang gesjoemeld met de data over de kwaliteit en de levensduur van een aantal aluminium en koperproducten. De fraude zou 4 procent van alle leveringen van Kobe Steel aan in totaal 200 bedrijven betreffen, onder wie de autofabrikanten Toyota, Mazda en Subaru en vliegtuigproducent Mitsubishi Heavy Industries. Het gesjoemel is aan het licht gekomen bij inspecties van producten van Kobe Steel die tussen september 2016 en augustus van dit jaar werden verscheept. Maar de kans is groot dat de fraude al jaren aan de gang is. Voorlopig zijn er nog geen meldingen van veiligheidsproblemen bij die onderdelen, maar de Japanse minister van Transport heeft gevraagd om uitgebreide controles te doen. Het is onduidelijk of dat gepaard zal gaan met een massale terugroepactie van auto’s. Dat was vorig jaar wel het geval toen Nissan auto’s moest controleren omdat de airbags van toeleverancier Takata slecht bleken te werken. Takata overleefde het schandaal niet en ging failliet. Zover is het nu nog niet met Kobe Steel. +++
+++ MCLAREN werkt aan een opvolger van de legendarische F1. Die krijgt eveneens 3 zitplaatsen en moet de P1 in het stof doen bijten. Maar daarmee is McLaren nog niet tevreden. Er wordt namelijk ook gewerkt aan een ultieme hypersportwagen die primair voor circuitgebruik is bestemd, maar ook geschikt is voor rijden voor de openbare weg. De absolute topper voor het McLaren gamma moet in 2018 op de markt verschijnen. Voor de aandrijving zorgt waarschijnlijk een nog krachtigere variant van de 3,8 liter V8. Reken op 780 pk. Gekoppeld aan een laag gewicht en je hebt een sportwagen die zelfs in de juiste handen voor vochtige oksels zorgt. +++
+++ MINI weet niet goed wat zij wil. In 2014 werd besloten om het gamma terug te snoeien tot 5 modellen; de zogeheten superhelden. Dit betekende dat de Roadster, Coupé en Paceman geen opvolger zouden krijgen. Mini zou zich willen concentreren op de Hatch, Cabrio, Clubman, Countryman en het nog te introduceren elektrisch model (komt in 2019). Maar volgens designchef Oliver Heilmer is dat niet voldoende om met name jonge kopers te kunnen verleiden. Uit zijn woorden valt af te leiden dat Mini met name behoefte heeft aan een kleiner, lichter en goedkoper model. Dat klopt want veel jonge autoconsumenten kunnen zich geen auto van 35.000 à 45.000 euro veroorloven. +++
+++ MITSUBISHI wil zijn verkopen in de komende 3 jaar met 30 procent opvoeren, tot 1.3 miljoen exemplaren wereldwijd. Omdat de kosten voor de baat uit gaan, zal er hiervoor 4,5 miljard euro geïnvesteerd gaan worden in R&D . Van dit geld zullen 11 modellen voor onontgonnen markten, zoals de ASEAN landen (onder andere Vietnam, Thailand, Singapore en Indonesië) worden ontwikkeld. Europa, Japan en Noord Amerika wordt niet vergeten, maar een nieuwe Lancer hoeven wij niet te verwachten. Mitsubishi wil zich namelijk concentreren op de SUV en pick-up markt, met een nadruk op vierwiel aangedreven modellen. Het Japanse merk wil tegelijkertijd de kosten terugdringen door intensiever samen te gaan werken met Renault en Nissan. +++
+++ PSA, de nieuwe eigenaar van OPEL / Vauxhall, grijpt voortijdig hard in bij haar jongste aanwinst. Oorspronkelijk zou er gewacht worden tot in november het herstelplan klaar is, maar omdat de vraag naar de Astra sterk is gedaald, verdwijnen in de Britse Ellesmere Port (waar dit model van de band rolt) een kwart van de arbeidsplaatsen. Of de fabriek op de lange termijn open kan blijven, hangt volgens een woordvoerder van PSA af van de Brexit onderhandelingen. Vorig jaar rolden in Ellesmere Port 140.000 exemplaren van de Astra van de band. Dit jaar zal de output dalen tot 100.000 stuks. Volgens Opel komt dat met name door de veranderende voorkeur van de consument. Die heeft liever een SUV. In de Ellesmere Port fabriek nabij Liverpool werken nu 1.800 mensen. +++
