Hoop in bange dagen: Infiniti QX50

0

2017 belooft voor Infiniti in Nederland (opnieuw) een armzalig jaar te worden. De verkopen zijn nagenoeg gehalveerd en het aantal maandregistraties is tegenwoordig op 2 handen te tellen. In oktober verkocht BMW afgerond 200 keer zoveel auto’s in het land. Is dat om moedeloos van te worden?

Nee, want Infiniti heeft een nieuwe SUV klaar: de tweede generatie QX50. Die gaat niet alleen ten strijde trekken tegen de BMW X3, maar ook tegen de Audi Q5, Mercedes GLC en Volvo XC60. Zal Infiniti in staat zijn om de gevestigde orde slapenloze nachten te bezorgen? Dat is misschien overdreven, maar de nieuwe QX50 is wel net even iets anders.

Onder de kap zit namelijk de eerste benzinemotor ter wereld met variabele compressie. Infiniti heeft deze techniek VC-T gedoopt. De afkorting staat voor: Variabele Compressie-Turbo. De 2,0 liter grote 4 cilinder is goed voor 272 pk en 380 Nm. Daarmee presteert de QX50 ronduit vlot: in 6,4 seconden zit je op 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 230 km/u. Let wel: dit zijn de cijfers van de vierwiel aangedreven versie. De voorwiel aangedreven uitvoering heeft 0,3 tel meer nodig voor de standaardsprint.

Volgens Infiniti is de nieuwe QX50 bovengemiddeld zuinig, al is het nog even wachten op de officiële Europese verbruikcijfers (volgens Amerikaanse meetnormen gaat het om 8,7 à 9,0 liter benzine per 100 km). De compressieratio varieert namelijk van 8:1 (voor sportief rijgedrag) tot 14:1 (voor efficiëntie). Volgens Infiniti is de nieuwe krachtbron ongeveer 35 procent zuiniger dan de atmosferische V6 van de vorige generatie QX50.

De QX50 is 4,69 meter lang en 1,9 meter breed. De carrosseriehoogte bedraagt 1,68 meter. Hij beleeft zijn publieksdebuut op de autotentoonstelling van Los Angeles. Het carrosseriedesign is minder revolutionair dan de motor, maar wel keurig verzorgd. Hetzelfde geldt voor het interieur. Er vallen geen ergonomische missers te bespeuren en dat kan helpen om van de Infiniti een allemansvriend te maken. De QX50 is uitgerust met ProPilot, waarmee de SUV over diverse semi-autonome functies beschikt. De nieuwe editie staat op een platform dat volgens Infiniti 23 procent stijver is dan de basis van het vorige model.

De nieuwe QX50 volgt zijn 10 jaar oude voorganger op. Die werd in het SUV segment niet echt serieus genomen vanwege zijn te lage carrosserie (1,59 meter) en ondermaatse kofferruimte (321 liter). Dat zijn 3,7 liter V6 benzinemotor wel van een slok hield, hielp ook niet echt. Dat is nu verleden tijd. Wat ook verleden tijd kan worden, is de marginale rol die Infiniti in Nederland (en elders in Europa) in het premiumsegment speelt. Het luxemerk van Nissan moet verkooptechnisch de tanden nog wel even op elkaar houden, want de verkoop start pas in het najaar van 2018.

Reageren is niet mogelijk.