Infiniti heeft de nieuwe QX50 klaar

0

In aanloop naar de begin december van start gaande Los Angeles autoshow heeft Infiniti de eerste foto’s vrijgegeven van de tweede generatie QX50. Zoals eerder al door Autointernationaal.nl werd gemeld, zit het belangrijkste nieuws onder de motorkap. In de QX50 debuteert namelijk een krachtbron met variabele compressieverhouding. Daarmee heeft de Infiniti een wereldprimeur. Een Japans staaltje van ‘voorsprong door techniek’?

Variabele compressie betekent dat de (verfijndere) loopcultuur van een benzinemotor kan worden gecombineerd met het koppel (en het verbruik) van een diesel. De 2,0 liter grote 4 cilinder in de nieuwe QX50 is goed voor 272 pk en 380 Nm. Het maximum koppel is echter pas beschikbaar bij 4.400 omwentelingen en dat is geen toerental dat je associeert met diesels (of moderne turbomotoren).

De compressieverhouding kan worden aangepast via een multi-link systeem. Dat verhoogt of verlaagt voortdurend het bereik van de zuigers. Van een vaste verhouding tussen het slagvolume en de inhoud van de verbrandingskamers is dus geen sprake; die wordt automatisch aangepast aan de actuele situatie. Hoge compressieverhoudingen bevorderen de efficiëntie, terwijl lage compressieverhoudingen resulteren in meer vermogen en koppel. De VC-Turbo biedt een compressieverhouding tussen 8:1 (als de prioriteit bij presteren ligt) en 14:1 (indien er geen prestatiedruk is en de motor zijn efficiëntiekunstjes kan tonen). Er zijn meer autofabrikanten die werken aan motoren met variabele compressieverhouding, waaronder Porsche. In 2000 presenteerde Saab op de autosalon van Genève een prototype voor een dergelijke krachtbron, SVC genaamd.

De Infiniti is standaard voorzien van een CVT automaat. De QX50 moet met deze nieuwe aandrijflijn circa 35 procent zuiniger zijn dan zijn uit 2007 stammende voorganger. Dat is overigens geen wonder, want die had een dikke (3,7 liter) atmosferische V6 onder de kap. Als transmissie fungeerde een conventionele 7-traps automaat.

De nieuwe QX50 sprint in voorwiel aangedreven vorm in 6,9 seconden naar 100 km/u. De AWD uitvoering klaart de acceleratieklus in 6,5 tellen. De topsnelheid bedraagt in beide gevallen 230 km/u. Het gemiddeld verbruik van de vierwiel aangedreven uitvoering moet volgens Infiniti uitkomen op 9,0 liter/100 km. Voor de versie waarbij alleen de voorwielen worden aangedreven ligt die waarde op 8,7 liter. Netjes, maar geen voorpaginanieuws.

De QX50 is 4,69 meter lang en 1,90 meter breed. De carrosseriehoogte bedraagt 1,68 meter en de wielbasis komt uit op 2,80 meter. Met deze maatvoering valt hij in de klasse van de Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC en Volvo XC60. De SUV staat op een compleet nieuw platform dat 23 procent stijver is. Infiniti spreekt van haar “meest geavanceerde model ooit”. Die claim heeft niet alleen betrekking op de innovatieve motor, maar ook op het feit dat de QX50 leverbaar wordt met ProPilot: de verzamelnaam voor diverse rij hulpsystemen van Nissan waarmee deels autonoom rijden mogelijk is. Begin 2019 komt de QX50 naar Europa. Prijzen zijn er nog niet, maar reken op circa 65 mille.

Reageren is niet mogelijk.