Is de Citroën C4 Cactus een volwaardig alternatief voor de 308 en Mégane?

0

Citroën gaat het in het C segment anders aanpakken. De gewone C4 kan geen vuist meer maken richting andere, modernere compacte middenklassers. Daarom moet de C4 Cactus de honneurs gaan waarnemen. Om dit model, dat voorheen als cross-over werd gepositioneerd, goed beslagen ten ijs te laten komen, werd er onlangs een facelift doorgevoerd. De ruwe kantjes (oftewel de stekels) zijn verdwenen. Maar maken die wijzigingen de C4 Cactus tot een volwaardig alternatief voor zijn 2 landgenoten, de Peugeot 308 en de Renault Mégane?

De metamorfose die Citroën bij de C4 Cactus heeft doorgevoerd, kan je gerust als ‘ongebruikelijk’ en ‘gewaagd’ bestempelen. Maar dat past misschien wel bij een merk dat graag een beetje tegendraads en eigenwijs mag zijn. Bij de lancering in 2014 werd de C4 Cactus door Citroën gepresenteerd als een “minimalistische” auto. Zo was het motorenaanbod beperkt en was er ook bij het carrosserieontwerp sprake van een aantal geldbesparende maatregelen, zoals klapramen in de achterportieren. Doel was om de C4 Cactus op die manier voor een scherpe tarief te kunnen aanbieden.

Nu kan de C4 Cactus veel worden verweten, maar niet dat hij prijzig is. Toch bleef succes uit. Dat kwam door zijn positionering als cross-over. Er zijn weliswaar steeds meer autoconsumenten die geporteerd zijn van een dergelijk koetswerkconcept, maar zij willen dan wel een échte cross-over met de felbegeerde hoge zitpositie. Zoals de Peugeot 2008 en Renault Captur bieden. Anders gezegd: Citroën heeft met de C4 Cactus de plank misgeslagen. De consument heeft heus wel oren naar een scherp geprijsd en origineel vormgegeven model, maar na het dealerbezoek wil hij tegen zijn buren kunnen zeggen dat hij een SUV heeft gekocht. Dat is in het geval van de C4 Cactus onmogelijk.

Citroën heeft zijn lesje geleerd en inmiddels de C3 Aircross in stelling gebracht. Dit model is wél een volwaardig alternatief voor de genoemde Peugeot 2008 en Renault Captur. Maar wat te doen met de C4 Cactus? Bij het beantwoorden van deze vraag had Citroën het geluk dat de gewone C4 hard toe was aan zijn pensioen. Omdat de C5 Aircross (die iets groter wordt dan de Peugeot 3008) nog even op zich laat wachten, zou de C4 Cactus door een herpositionering het rijk alleen kunnen hebben in het C segment. Een te aanlokkelijke gedachte om niet in praktijk te brengen.

Wat je hier ziet, is dus geen B segment cross-over, maar een C segment hatchback. De facelift heeft de C4 Cactus zeker eleganter en chiquer gemaakt. Met name de bredere, horizontale achterlichten staan hem goed, evenals het extra chroom als decoratiemateriaal voor de carrosserie. En in een blauwe koetswerkkleur heeft een auto sowieso iets statigs (vraag het koningshuis maar).

Echter, als je als B segment auto (dubbeltje) geboren bent, kan je dan wel een C segment aanbieding (kwartje) worden? Facelift of niet, de Citroën C4 Cactus blijft een auto die met een lengte van 4,17 meter een halve klasse kleiner is dan de Peugeot 308 (4,25 meter) en Renault Mégane (4,35 meter). En qua breedte is er sprake van een vol ‘segment’ verschil: 1,71 meter versus 1,80 respectievelijk 1,81 meter. Alleen qua carrosseriehoogte is de Citroën C4 Cactus licht in het voordeel (1,48 meter versus 1,45 respectievelijk 1,44 meter). Maar die extra centimeters zijn dus onvoldoende voor volwaardige cross-over beleving.

Kijken we naar de wielbasis, dan zou je haast van een revanche van de Citroën C4 Cactus kunnen spreken. Zijn as afstand doet met 2,60 meter slechts weinig onder voor die van de Peugeot 308 (2,62 meter). De Renault Mégane gaat op dit onderdeel aan kop met een wielbasis van 2,66 meter en heeft ook de grootste kofferruimte (434 liter met de achterbank in normale positie, of 1.247 liter als de rugleuning wordt platgelegd). De Peugeot 308 weet hier met 420 respectievelijk 1.228 liter aardig bij in de buurt te komen, maar de Citroën C4 Cactus niet: bij deze Fransman moet de kofferklep al na 358 respectievelijk 1.070 liter dicht. En tja, dat formaat doet veel denken aan een bagageruimte van een B segment (cross-over) model.

Geen partij voor de Peugeot 308 en de Renault Mégane is de Citroën C4 Cactus bovendien qua motorvermogen. Het begint bij een bescheiden 82 pk en bij 130 pk is de koek op. Bij de Peugeot 308 begint het dan eigenlijk pas (al is er ook een 110 pk benzineversie), en het top van het gamma wordt gevormd door de 270 pk sterke GTI uitvoering. Renault zet daar sinds kort de Mégane RS met 280 pk tegenover, terwijl de ondergrens wordt gevormd door een 100 pk sterke benzinemotor. Een belangrijk verschil tussen de Citroën enerzijds en zijn landgenoten anderzijds, dat de basisuitvoering van de C4 Cactus een atmosferische motor heeft. Zonder turbo dus. Dit betekent dat het motorkoppel zeer bescheiden is (118 Nm). De Peugeot 308 biedt 205 Nm (bij 1.500 toeren in plaats van 2.750 omwentelingen zoals bij de Citroën) en de instapversie van de Renault Mégane is goed voor 175 Nm bij 1.500 toeren.

Maar goed, alles heeft zijn prijs. Met de C4 Cactus kan je al wegrijden voor 18 mille, terwijl je 21 respectievelijk 22 mille kwijt bent voor de basisuitvoering van de Renault Mégane of Peugeot 308. Het is mogelijk om de Citroën met dezelfde turbomotor te bestellen als zijn zustermodel heeft. Maar dan betaal je wel (faceliftcorrectie niet meegerekend) 20.770 euro. Dat is slechts 620 euro minder dan Renault voor de instapversie van de Mégane vraagt. Dus vanuit dit perspectief kan je de C4 Cactus inderdaad bestempelen als een C segment model. Maar de grondslag is wat twijfelachtig …

Krijg je in visueel opzicht wel voldoende waar voor je geld bij Citroën? Als je gevoelig bent voor een ingetogen uitstraling van een auto, dan is het antwoord beslist “ja”. De C4 Cactus is in het kader van zijn facelift en herpositionering ontdaan van zijn krijgstenue waarbij vooral de dakrails en de Airbumps opvallen. Maar de bodemvrijheid is nog steeds bovengemiddeld groot. Dat verklaart ook waarom de C4 Cactus zijn superieure hoogte niet weet te vertalen in meer interieurruimte. Optisch is de Citroën in vergelijking met de Peugeot 308 en de Renault Mégane weliswaar onconventioneel vormgegeven, maar hij oogt nog steeds wat kinderachtig. Niet ideaal als je serieus genomen wilt worden door je buren.

De Citroën C4 Cactus heeft sterkere papieren als je instapt. Aan het dashboard dat wordt gekenmerkt door horizontale lijnen werd niet veel gewijzigd. En daar kunnen we blij mee zijn, want de C4 Cactus beschikt over een erg prettige interieurambiance. Ik ben nog steeds dol op de vele referenties naar de bagagewereld (handgrepen, handschoenenkastje) en de grote stoelen die nu profiteren van schuim met een hoge dichtheid om het comfort te verbeteren.

De Peugeot 308 heeft redelijk recent ook een facelift ondergaan. Deze Fransman biedt eveneens een onconventioneel dashboard. Het zogeheten i-cockpit kenmerkt zich door een klein stuurwiel, een verhoogd instrumentarium (dat daardoor niet altijd zichtbaar is) en een op de bestuurder gericht multimediascherm. Qua bedieningsvriendelijkheid zal de 308 nooit een Nobelprijs winnen, maar als het gaat om waargenomen kwaliteit biedt de Peugeot in vergelijking met zijn 2 tegenstanders de hoogste premiumbeleving.

Bestuurders die van gesneden koek houden, komen bij de Renault Mégane volop aan hun trekken. Als bestuurder heb je hier een veel betere rij positie geniet, een foutloos digitaal instrumentarium dat bij de testauto gecomplementeerd wordt door voorruit projectie. Maar het verticaal geplaatste e multimedia scherm in tabletvorm is overduidelijk niet het beste op de markt. Verder is de afwerking van de Renault Mégane weliswaar netjes, maar lang niet zo hoogwaardig als die van de Peugeot 308. En minder smaakvol dan bij de Citroën C4 Cactus.

De Peugeot 308 wint ook de kofferbakstrijd. De bagageruimte van de Renault Mégane is weliswaar iets groter, maar minder praktisch vormgegeven. Bovendien vertaalt de grotere carrosserielengte zich niet in evenredig meer liters. De Citroën C4 Cactus kan zijn landgenoten niet bijbenen als het om kofferbakvolume gaat. Bovendien heeft dit model een gevaarlijke interne concurrent gekregen in de vorm van de C3 Aircross, die een 410 liter grote bagageruimte heeft en bovendien een verschuifbare achterbank. Anders dan bij de introductie wordt de C4 Cactus tegenwoordig standaard geleverd met een in 67:33 verhouding neerklapbare leuning. Maar de achterramen kunnen nog steeds niet op een normale manier open.

Qua connectiviteit heeft de Citroën C4 Cactus in het kader van zijn facelift een duidelijke inhaalslag gemaakt. De spiegelscherm functie (Android Auto, AppleCarPlay en MirrorLink) is eindelijk beschikbaar. Het is gekoppeld aan het aanraakscherm, dat hetzelfde is als bij zijn neef de Peugeot 308 en het werkt over het algemeen veel beter dan de R-Link installatie van de Renault Mégane. Voortaan kan je vanuit de C4 Cactus gelokaliseerde noodoproepen doen en de Citroën kan worden uitgerust met tal van rij hulpmiddelen, zoals vermoeidheid waarschuwing, een automatische noodremfunctie, verkeersborden herkenning, rijstrookbewaking, dode hoek waarschuwing en parkeerassistentie. Ook sleutelloze toegang in combinatie met een startknop behoort tot de mogelijkheden. Per saldo biedt Renault Mégane echter de meest aantrekkelijke prijs:uitrusting verhouding.

In motorisch opzicht biedt de Citroën C4 Cactus niet veel nieuws onder de zon, al is de 130 pk vermogenversie van de Puretech benzinemotor en de 1.6 BlueHDi met 120 pk welkome aanvullingen op het gamma. Het is vooral aan de onderstelzijde waar de Fransman een duidelijke evolutie heeft doorgemaakt. De C4 Cactus heeft namelijk de primeur van de nieuwe ophanging met progressieve hydraulische stops; een ontwerp dat dichtgetimmerd is met 20 patenten. Tijdens een kennismaking met een prototype eerder dit jaar werd al duidelijk dat de Citroën hiermee het comfort biedt van een vliegend tapijt. Een test met de productieversie zal moeten uitwijzen of deze vorm van verwennerij ten koste is gegaan van de rij dynamiek. Zowel de 308 als de Mégane gooien wat dit betreft hoge ogen. De Peugeot is de scherpst sturende auto in zijn segment en de Renault biedt een uitzonderlijke balans. Hier liggen dus grote uitdagingen voor de C4 Cactus.

Conclusie

Na deze statische vergelijking van de Citroën, Peugeot en Renault, is Autointernationaal.nl er niet van overtuigd dat de C4 Cactus na zijn facelift een volwaardig alternatief is geworden voor de 308 en Mégane. Met name de bewegingsvrijheid voor de achterpassagiers en de kofferbak capaciteit schiet tekort. De tegenvallende ruimte-efficiëntie is mede het gevolg van een verouderd onderstel (en niet alleen debet aan de compactere maatvoering). Moederbedrijf PSA heeft in 2019 een nieuwe bodemplaat klaar en dat is geen moment te vroeg. Het huidige onderstel dat Citroën en Peugeot gebruiken voor hun B segment modellen, maakt ook de C3, C3 Aircross, 208 en 2008 in de praktijk minder competitief dan zij op papier zijn.

Het is niet erg om techniek te gebruiken die niet echt okselfris meer is, mits je dit compenseert met lage prijzen. Dacia ontleent hier zijn bestaansrecht aan en ook de Fiat Punto heeft tarieftechnisch geen enkele pretenties meer. De C4 Cactus hinkt te veel op 2 gedachten. Qua ruimteaanbod, rij dynamiek en motorisering is het behelpen in de Citroen, maar qua comfort en interieurambiance, werd er overduidelijk geen geld bespaard. Dat is prettig, een C4 Cactus verkopen voor de prijs van een Peugeot 308 of Peugeot Mégane blijft een lastig verhaal.

Reageren is niet mogelijk.