+++ Volkswagen heeft aangekondigd 3 miljard euro te investeren om haar fabriek in Wolfsburg te moderniseren en voor te bereiden op de komst van de 8ste generatie van de GOLF . Die wordt in 2019 verwacht. Een gedeelte van het bedrag is bestemd voor een volledig nieuw designcentrum. De enorme investering moet de historische fabriek in Wolfsburg moderniseren en geschikt maken voor de microhybride uitvoeringen van de nieuwe Golf met een boordnet van 48 Volt. Met die technische oplossing kan de CO2-uitstoot worden verminderd. 3 miljard euro is veel geld, maar topman Matthias Müller laat weten dat de Volkswagen Groep dit jaar een nieuw verkooprecord zal realiseren. Met de inkomsten zit het dus wel snor. +++
+++ De autoverkopen in GROOT-BRITTANNIE zijn in oktober voor de 7de achtereenvolgende maand lager uitgekomen dan een jaar eerder. De daling kwam met ruim 12 procent deze keer zelfs in de dubbele cijfers uit. De grootste klap is voor diesels waarvan er bijna een derde minder verkocht werden dan in oktober 2016. Verder zakten ook de verkopen van bestelwagens met ruim 7 procent in. Over de eerste 10 maanden zit de Britse automarkt nu een kleine 5 procent onder het niveau van vorig jaar. Dat dit niet meer is, komt vooral doordat er de eerste maanden van dit jaar een ware run op de showroom was om een verhoging van de motorrijtuigenbelasting per 1 april voor te zijn. Het aantal dieselwagen registraties daalde in deze 10 maanden met bijna 15 procent, terwijl benzinemodellen een kleine afzetgroei van 3 procent lieten zien. Het marktaandeel van oliegestookte modellen in de totale personenwagen verkopen is daarmee tot onder de 40 procent gezakt, terwijl het een jaar geleden nog rond de helft was. De Britten kochten verder wel 102.369 elektrische auto’s of andere modellen met een andere vorm van alternatieve aandrijving. Dat is een derde meer dan een jaar eerder. Directeur Mike Hawes van de Society of Motor Manufacturers and Traders laat aan Automobiel Management weten: “Het dalende vertrouwen bij het bedrijfsleven en de consument heeft onmiskenbaar gevolgen voor de vraag op de markt voor nieuwe auto’s maar dat wordt nog verergerd door het overheidsbeleid rond diesel. Consumenten moeten er snel weer van verzekerd worden dat er voor de nieuwste lage emissie dieselauto’s nergens in ons land verboden worden, en dat er geen heffingen of andere beperkingen gaan komen. Op die manier kan de stabiliteit op de markt terugkeren en de aankoop van lage emissie voertuigen voor vlootvernieuwing, de snelste en meest efficiënte manier om de luchtkwaliteit aan te pakken, worden gestimuleerd”. +++
+++ PORSCHE wil in 2025 de helft van zijn verkopen realiseren met (deels)elektrische modellen. Momenteel verkopen de Duitsers al stekkerhybride uitvoeringen van de Panamera, Panamera Sport Turismo en Cayenne. Klaus Zellner, de eerste man van Porsche voor de Noord Amerikaanse markt, wil graag zien dat het gamma aan (deels)elektrische modellen flink wordt uitgebreid. Momenteel kaapt Tesla veel klanten weg en zelfs de 680 pk sterke Turbo S E-Hybrid uitvoering van de Panamera en Panamera Sport Turismo kan dat niet tegenhouden. Zellner ziet daarom liever nog vandaag dan morgen de Mission E in de showrooms verschijnen: de eerste volledig elektrische auto van Porsche. Maar hij zal geduld moeten hebben tot 2020. In 2015 werd reeds een conceptversie van de Mission E op de IAA in Frankfurt getoond. Die was voorzien van 2 elektromotoren, vierwielaandrijving en had een gecombineerd vermogen van 600 pk. Als sprinttijd naar 100 km/u werd 3,5 seconden opgegeven. Dit model kan wel met het repertoire van Tesla concurreren. Daarnaast werkt Porsche aan een volledig elektrische opvolger van de Macan. Die krijgt dezelfde technische basis als de Mission E en kan in 2021 verkoopklaar zijn. +++
+++ Slechts 4 procent van de automobilisten vervangt op tijd de RUITENWISSERS van zijn of haar auto. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect. Met het wisselvallige weer en de laaghangende zon in deze tijd van het jaar kunnen goede ruitenwissers het verschil maken tussen goed of slecht zicht. De meeste fabrikanten adviseren elke 12 tot 15 maanden deze onderdelen te vervangen. Toch wacht 96 procent van de Nederlandse automobilisten te lang met het vervangen van de ruitenwissers. Uit het onderzoek onder 1.026 automobilisten blijkt dat er grote verschillen zitten in de periode waarna de ruitenwissers vervangen worden. Slechts 4 procent houdt zich aan de voorgeschreven termijn van 12 tot 15 maanden. 16 procent van de ondervraagden wacht hier langer mee. De overige 80 procent vervangt de wissers pas wanneer er strepen op de ruit zichtbaar worden, rare geluiden te horen zijn, het rubber loslaat of wanneer de ruitenwissers bij de APK afgekeurd worden. Opvallend, want ruim een kwart van de automobilisten geeft aan het wel logisch te vinden om elke 12 tot 15 maanden nieuwe wissers te monteren. 40 procent zou dit jaarlijks voor de winter doen en 18 procent zelfs elk halfjaar. Dat er pas gewacht wordt tot aan een APK, is vooral bij nieuwe auto’s een risico. De eerste keer dat een diesel of LPG auto de garage binnenrolt voor een keuring is na 3 jaar. Benzineauto’s mogen zelfs 4 jaar wachten. Daarmee worden ruitenwissers dus ook vaak 3 keer langer dan voorgeschreven gebruikt. De ruitenwisserinstallatie staat dan ook steevast in de top5 van afkeurpunten bij de APK. Om te zien hoe dringend de ruitenwisser aan vervanging toe is, zit er een stickertje dat geleidelijk van kleur verandert, bijvoorbeeld van zwart naar geel, maar dat verschilt per merk. Meer dan de helft van de automobilisten heeft echter geen idee waar het hulpmiddel voor dient. 5 procent denkt zelfs dat de sticker een indicator is voor de buitentemperatuur. De Nederlandse automobilist vult wel massaal het ruitensproeierreservoir: in de winter vult 93 procent van de automobilist zelf het reservoir met antivries of laat het bij de garage gebeuren. +++
+++ De ontwikkeling van het SLIM LADEN van auto’s, waarmee aanzienlijke CO2-reductie kan worden gerealiseerd, hapert door ‘knellende’ regels. Uit onderzoek in opdracht van de gemeente Utrecht blijkt dat consumenten daardoor wel 2 keer nadenken voordat ze meedoen met dergelijke duurzame initiatieven. Bij slim laden worden de auto’s vooral opgeladen wanneer het stroomaanbod hoog is. Dat kan bij een hardere wind of veel zon, waardoor er voldoende energie van zon & windparken voorradig is. Ook worden auto’s juist niet opgeladen op piekmomenten, zoals in de vroege morgen. Een ander punt van slim laden is dat de auto tijdens die piek juist als accu voor huishoudens wordt gebruikt. Het leveren van stroom aan het netwerk gaat echter gepaard met kosten. Daardoor betalen consumenten mogelijk dubbele belasting. Ook zijn laadpalen met een hoge capaciteit, die nodig zijn voor slim laden, kostbaar. Om die reden worden op openbare plekken laadpalen met een lage capaciteit geïnstalleerd. Die kosten moeten omlaag. De partijen, die overigens ook de steun hebben van de grote steden en andere overheden, wijzen erop dat steeds meer elektrische auto’s op de weg rijden, waarmee ook de vraag naar stroom zal stijgen. Door auto’s als opslag te gebruiken, kunnen kosten voor de aanleg van energienetwerken op termijn omlaag. De accu van een elektrische auto kan momenteel al genoeg energie opslaan om een gemiddeld huishouden een week lang van stroom te voorzien. +++
+++ TOYOTA roept in Nederland 2.269 exemplaren van de C-HR Hybrid terug naar de dealers vanwege een mogelijke productiefout in de brandstoftank. Dit wordt bevestigd door Louwman, de Nederlandse importeur. Het gaat om exemplaren die gebouwd zijn tussen september 2016 en april 2017. Volgens een woordvoerder van de importeur zijn de betreffende 2.269 Nederlandse eigenaren inmiddels aangeschreven met de mededeling dat zij zich met hun auto bij de dealer moeten melden voor een inspectie. De C-HR Hybrid is voorzien van een kunststof brandstoftank, waarbij sommige naden in de wand mogelijk dunner zijn dan de specificaties voorschrijven. Als dit het geval is, kan een scheurtje ontstaan. De dealer controleert de kwaliteit van de betreffende brandstoftank. Indien de tank niet aan de specificaties voldoet, wordt de tank zonder kosten vervangen. Volgens de importeur zijn verreweg de meeste tanks gewoon goed. In Nederland hebben in ieder geval geen ongevallen plaatsgevonden. +++
+++ Het Japanse Softbank lanceert een miljardenbod op minstens 14 procent van taxi app UBER . Het is wel een zuinig bod: 30 procent lager dan de vorige kapitaalronde. De Japanse hightech firma SoftBank wil aandelen in Uber kopen tegen een bedrag dat het bedrijf zou waarderen op rond de 48 miljard dollar. Dat is 30 procent lager dan bij de meest recente investeringsronde voor Uber. De waarde van de populaire taxi app werd toen geschat op ruim 68 miljard dollar. Sindsdien heeft Uber, dat nog altijd zwaar verlieslatend is, echter flink aan waarde verloren. Het bedrijf heeft een zwaar jaar vol schandalen achter de rug. De taxi app kwam onder vuur te liggen omdat personeel seksueel werd geïntimideerd op de werkvloer, regelgeving werd omzeild en het bedrijf is verwikkeld in een rechtszaak met Alphabet dochter Waymo over vermeende diefstal van bedrijfsgeheimen over zelfrijdende auto’s. Voormalig topman Travis Kalanick moest deze zomer vertrekken, maar zit nog altijd in het bestuur en gebruikt zijn extra stemrecht in een verbitterde machtsstrijd met Benchmark, een investeerder van het eerste uur. Vorige week kwam daar het nieuws bij dat Uber onder het leiderschap van Kalanick een enorme hack van gebruikersgegevens van 57 miljoen klanten had verzwegen en daarvoor medewerkers zelfs zwijggeld heeft betaald. Met de CEO en oprichter van Softbank, Masayoshi Son, zou Uber een machtige partner en investeerder aan boord krijgen. De Japanner richtte onlangs een fonds op van 100 miljard dollar om te investeren in nieuwe technologie en bedrijven van de toekomst. Met dat geld kocht de Japanner onder meer Boston Dynamics, de robotdivisie van Google en MIT, en grote belangen bij Ola en Grab, twee concurrenten van Uber in de Aziatische markt. Softbank wil minstens 14 procent van de Uber aandelen kopen en geeft alle aandeelhouders de mogelijkheid hun aandelen in de verkoop te doen. Aandeelhouders krijgen daarvoor 20 werkdagen de tijd. De deal zou ook betekenen dat de geplande hervormingen in het bestuur van Uber doorgaan. Alle aandeelhouders krijgen dan evenveel stemrecht. Waarnemers zijn benieuwd of voldoende aandeelhouders op het bod zullen ingaan. Net als de medewerkers en de top van Uber, kunnen zij nu eindelijk veel geld verdienen met de verkoop van hun aandelen. Zij wachten al lang om een mogelijkheid om te cashen. De beursgang van Uber is voorlopig immers ten vroegste gepland in 2019. Maar de grote korting van 30 procent op de Uber aandelen (wat neerkomt op een waardeverlies van 20 miljard dollar) zou sommigen van hen kunnen afschrikken. De nieuwe Uber directeur Dara Khosrowshahi zou de SoftBank investering echter steunen. Voor hem is het bod de eerste grote test. Verwacht wordt dat hij een groot deel van de aandeelhouders zal kunnen overtuigen om hun aandelen toch te verkopen. +++
+++ De Consumentenbond hoopt VOLKSWAGEN aan de tafel te krijgen om te praten over compensatie voor mensen die een sjoemeldiesel bezitten. Dat volgt op de uitspraak van de Autoriteit Consument & Markt ACM dat Volkswagen consumenten heeft misleid bij de verkoop van dieselauto’s, met als gevolg een maximale boete van 450.000 euro. In september 2016 diende de Consumentenbond een handhavingverzoek in bij de ACM om zo’n uitspraak te krijgen over de oneerlijke en misleidende praktijken van Volkswagen. Directeur Bart Combée: “Volkswagen houdt zich al jaren van de domme en beweert in Europa niets verkeerd te hebben gedaan. Wij zijn echter van mening dat de autobouwer doelbewust de uitstootgegevens van zijn dieselauto’s heeft gemanipuleerd om zo hun auto’s positief door de type goedkeuringstest te laten komen. Consumenten hebben daardoor onder valse voorwendselen auto’s gekocht, waarvan ze dachten dat die aan de wettelijke milieueisen voldeden. Met de uitspraak van de ACM hebben consumenten, en wij, munitie om Volkswagen te bewegen tot een compensatieregeling”. In de periode 2009 tot 2015 heeft Volkswagen consumenten misleid door auto’s aan te prijzen als milieuvriendelijk, terwijl die dat in werkelijkheid niet waren, zo stelt de ACM. De resultaten van de emissietests werden met behulp van verboden software gemanipuleerd. Een (koop)overeenkomst die tot stand is gekomen als gevolg van een oneerlijke handelspraktijk is wettelijk vernietigbaar, aldus de Consumentenbond. In dit geval kunnen consumenten eisen dat de verkoper hun auto terugneemt en het aankoopbedrag terugbetaalt. Combée: “In de praktijk zal het voor individuele consumenten lastig zijn om dat af te dwingen. Maar met deze uitspraak van de ACM willen wij Volkswagen weer aan tafel krijgen om te praten over een brede compensatieregeling voor Europese consumenten”. +++
+++ Nederland is weer een stukje dichterbij de introductie op de openbare weg van ZELFRIJDENDE auto’s. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft het wetsvoorstel ‘experimenteerwet zelfrijdende auto’ ingediend bij de Tweede Kamer. Als deze wet groen licht krijgt, kan de minister van Infrastructuur en Waterstaat vergunningen afgeven voor tests op de openbare weg met bestuurders op afstand. Het is in Nederland sinds 2015 mogelijk om met zelfrijdende auto’s te testen op de openbare weg, maar hier moet nu nog altijd een bestuurder in het voertuig aanwezig zijn. De nieuwe wet maakt ook het testen met een bestuurder op afstand mogelijk. Dit is weer een volgende stap in de aanpak om zelfrijdend vervoer in Nederland mogelijk te maken. Op Europees niveau is afgesproken dat alle Europese landen in 2019 klaar moeten zijn om met zelfrijdende auto’s de weg op te kunnen. Nederland wil deze doelstelling liever nog eerder behalen. “Zelfrijdend vervoer biedt veel kansen. Slimme technieken kunnen bijvoorbeeld de verkeersveiligheid verbeteren. In nieuwe auto’s kunnen nu al systemen zitten die automatisch remmen in geval dat voor je plotseling iemand stopt en je in je rijbaan houden als je door bijvoorbeeld afleiding over de lijn gaat. In de komende jaren kan de autopiloot functie op de snelweg het stuur in die periode volledig overnemen en de reis makkelijker en comfortabeler maken. Als de auto’s met elkaar kunnen communiceren kunnen ze mogelijk ook het verkeer soepeler laten doorstromen”, aldus een woordvoerder van de Rijksoverheid. In de logistieke wereld wordt nu al getest met ’truck platooning’. Er worden dan 2 of meerdere vrachtwagens aan elkaar gekoppeld via wifi. Hierdoor kunnen ze veel dichter op elkaar rijden en brandstof besparen. In de eerste truck zit nog een bestuurder, maar de chauffeurs in de opvolgende exemplaren worden rij taken uit handen genomen. Zelfrijdende auto’s kunnen ook een goede bron van informatie zijn. Denk aan het scannen van het wegdek en doorgeven aan de wegbeheerder dat er gaten of gladde wegdelen zijn. De wegbeheerder kan dan een strooiwagen inzetten. +++
