BMW X7 nadert voltooiing

0

Met de X7 stapt BMW in het segment voor heel grote SUV modellen. Consumenten voor wie dergelijke auto’s een natte droom zijn, kan de fabrikant uit München nu nog niet bedienen, met als gevolg dat Audi (de Q7 is optisch een halve klasse groter dan de X5), Bentley (Bentayga), Land Rover (Range Rover Autobiography) en Mercedes (GLS klasse) er met de buit van door gaan.

Maar vanaf 2019 is het uit met hun verkooppret. Dan arriveert de X7 in de showrooms. Omdat BMW nu niks te verliezen heeft in het topsegment, plaagt zij ons alvast met een aantal fake spionagefoto’s en afbeeldingen van de voorserie productie in haar fabriek in het Amerikaanse Spartanburg.

In Spartanburg bouwt BMW reeds de SUV modellen X3, X4, X5 en X6. Het fabriekspersoneel aldaar kan de vraag nu al amper aanbieden, maar omdat de X7 gebaseerd zal worden op hetzelfde CLAR platform (dat reeds te vinden is onder de jongste X3), ligt het vanuit kostenefficiëntie oogpunt voor de hand om het paradepaard daar te gaan bouwen.

BMW gaat de voorserie exemplaren gebruiken voor finale tests. Zeker in het topsegment is de consument zeer kritisch als het gaat om de bouwkwaliteit. De X7 moet straks dus door hetzelfde soort ringetje te halen zijn als het exemplaar dat Bentley voor de Bentayga gebruikt. De afwerking dient onberispelijk te zijn; een kunstje dat Audi en Mercedes doorgaans iets beter onder de knie hebben dan Mercedes. Dus vandaar al deze voorbereiding heisa.

De circa 5,20 meter lange X7 is afgerond 30 centimeter groter dan de X5. Een klasse verschil dus. Hij krijgt 7 zitplaatsen en een wielbasis van ruim 3,10 meter liegen. Het eerder genoemde CLAR platform gaat ook gebruikt worden voor de volgende generatie X4, X5 en X6. Daarnaast is deze bodemplaat onder de 5- en 7-serie te vinden.

Belangrijkste krachtbron wordt een aangepaste versie van de 4,4 liter dubbel geblazen V8 uit de M5. In de X7 (xDrive50i) is hij goed voor 455 pk. Daarnaast kunnen wij een iPerformance stekkerhybride uitvoering verwachten met een 6 cilinder 3,0 liter benzinemotor als basisunit. Dieselen zal in de ’40d’ en ’50d’ uitvoeringen kunnen. Een 8-traps automaat is altijd standaard. BMW is momenteel aan het onderzoeken of er voldoende afzetpotentieel is voor een 6,0 liter V12 uitvoering. De prijzen gaan in Nederland bij circa 135.000 euro beginnen. Daarmee pakt de X7 de prijsdraad op waar de X5 M (134.400 euro) hem neerlegt.

Grote auto’s betekenen grote winsten. Die wetmatigheid was voor BMW reden om het licht op groen te zetten voor de X7. Het geld dat de Beierse autofabrikant met dit model denkt te verdienen is nodig om een breed gamma van elektrische auto’s te kunnen ontwikkelen. Maar dan moet de consument wel gaan watertanden bij het zien van de X7; iets wat vanwege zijn potsierlijk grote grille en overdaad aan chroom niet bij voorbaat zeker is. Gokt BMW mis met het decadente design van de X7, dan is dat dus een hele grote streep door de rekening van de geplande elektrische modellen.

Reageren is niet mogelijk.