Nieuwstelex

0

+++ AUDI werkt aan een snelle S versie van de Q2. De grotere SUV modellen van het merk kennen allemaal reeds een sportieve variant, dus het logisch dat de benjamin van het subgamma ook een dergelijke uitvoering krijgt. De SQ2, zoals de nieuweling gaat heten, krijgt de 310 pk sterke 2.0 TFSI motor uit de S3 in het vooronder. Daarmee is hij in staat om gehakt te maken van zijn grootste concurrent, de Mini Countryman JCW. Verder kunnen we rekenen op subtiel spoilerwerk, zilverkleurige spiegelkappen, een andere grille en 4 uitlaatpijpen. Naar goed Audi gebruik wordt de SQ2 geen koopje: reken op afgerond 58 mille. Vind jij dit te gortig: Volkswagen werkt aan een R uitvoering van de nieuwe T-Roc. Die krijgt dezelfde aandrijflijn maar valt 5 mille goedkoper uit. +++

+++ In BELGIE zijn in november exact even veel nieuwe auto’s verkocht als in dezelfde maand van 2016, namelijk 39.645 stuks. Op jaarbasis staat het saldo nu op 518.486 exemplaren. Renault was in november marktleider bij onze zuiderburen, net als de maand daarvoor. Maar de Fransen worden op de hielen gevolgd door Volkswagen, dat op jaarbasis aan kop gaat. Maar het verkoopverschil is zó klein dat Renault eind december zich de winnaar van 2017 mag noemen. Op de derde plaats in de jaarstatistieken vinden we BMW (4de plek in november), Peugeot staat op vier (maar op 3 in november) en Opel scoort volgens beide criteria de 5de plaats. +++

+++ BMW gaat steeds minder koolstofvezel als materiaal voor auto’s aanwenden. In dat kader verkoopt BMW stapsgewijs haar aandeel van 49 procent in een joint venture voor dat hightech materiaal aan haar partner, de SGL Groep. Met plastic versterkt koolstofvezel wordt onder meer toegepast in de i3, i8 en 7-serie. CFRP, zoals het materiaal officieel heet, werd ooit gezien als dé oplossing om het gewicht van auto’s te reduceren, en daarmee hun brandstof / elektriciteit verbruik. Maar uiteindelijk blijkt het toch te kostbaar te zijn. BMW geeft daarom nu de voorkeur aan aluminium of staal. Alleen bij nichemodellen, zoals de M5, zien de Duitsers nog wel toepassingsmogelijkheden. Deze sportsedan wordt met een hoge winstmarge verkocht, waardoor het verantwoord is het dak van koolstofvezel te vervaardigen. BMW blijft wel samenwerken met de SGL Groep. Ook houdt BMW een aandelenbelang van 18 procent in deze voormalige joint venture partner. +++

+++ EURO NCAP komt in 2018 met strengere botsproeven. Die zullen van invloed zijn op de bescherming van inzittenden voor volwassenen, bescherming van voetgangers (met Active Emergency Braking fietsertests, AEB) en Safety Assist systemen. Op die gebieden gaat Euro NCAP in 2018 de testmethodes aanpassen om mee te bewegen met de recentste ontwikkelingen bij de veiligheidsuitrusting van nieuwe auto’s. In 2020 staan er opnieuw scherpere botsproeven op de agenda, onder meer een nieuwe test voor AEB systemen op verkeerskruisingen en een gewijzigde methode om het veiligheidsniveau bij frontale aanrijdingen te bepalen. +++

+++ De schade die de transportsector jaarlijks lijdt door de FILES op de weg is met 100 miljoen euro opgelopen naar een recordbedrag van 1,2 miljard. De A4 tussen het knooppunt Burgerveen en het Prins Clausplein zorgde vorig jaar voor de meeste economische schade. Die liep op van 9,6 naar 19,3 miljoen euro. Files op de A15 en de A12 zorgden elk voor zo’n 13 miljoen aan schade. Dat heeft TNO becijferd in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN), de belangenorganisatie voor de transportsector. De schade wordt onder meer veroorzaakt doordat chauffeurs moeten omrijden en spullen te laat in de winkels worden afgeleverd. Volgens de sector is de investering van 2 miljard door het kabinet mooi, maar zeker niet genoeg. Want naast de top10 zijn er ook diverse knelpunten die niet in het investeringsprogramma van het Rijk zijn opgenomen. Het gaat onder meer om de knelpunten Barneveld-Apeldoorn op de A1 en Everdingen-Deil op de A2. “We kunnen niet wachten tot deze trajecten pas over 15 jaar aan de beurt komen”, aldus TLN. +++

+++ FORD gaat elektrisch aangedreven SUV modellen in Mexico produceren in plaats van in de Verenigde Staten. Reden: de arbeidskosten zijn in Mexico lager dan in de VS. Door de verhuizing hoopt Ford het rendement op die modellen op te voeren. Wel haalt de autofabrikant hiermee mogelijk de woede van president Donald Trump op de hals. Die uitte meermaals felle kritiek op Amerikaanse bedrijven die productie uitbesteden aan lagelonenlanden als Mexico. Dat was voor Ford eerder reden om een plan voor een nieuwe fabriek in Mexico te laten varen. Ford zelf zegt met de verhuizing ruimte te maken voor de ontwikkeling en productie van zelfrijdende auto’s in Michigan. Deze modellen moeten in 2021 in de showroom staan. Daarbij verwacht Ford 150 extra banen in de VS te creëren. +++

+++ FRANKRIJK blijft massaal nieuwe personenauto’s kopen. Na een toename van 13,0 procent in oktober is de afzet afgelopen maand weer 10,3 procent hoger uitgekomen dan een jaar geleden. Het is echter alleen het PSA concern dat tevreden terug kan kijken op november: Citroën pluste 10,8 procent, DS 13,8 procent en Peugeot zelfs 24,5 procent. Renault, waar de Kadjar vroegtijdig zijn glans heeft verloren, moest genoegen nemen met 3,2 procent hogere verkopen en verloor daarmee per saldo marktaandeel. Dochter Dacia groeide met 14,1 procent wel harder dan de markt, maar kon het verlies bij moederlief niet compenseren. Van de alliantiepartner werd Renault ook niet gelukkig, want Nissan trok 3,0 procent minder klanten. De importmerken wisten afgelopen maand per saldo niet meer auto’s te verkopen dan in november 2016. Skoda, Ford, Mercedes en BMW boekten weliswaar allemaal terreinwinst, maar Opel zit ondanks de komst van de Crossland X en Grandland X in Frankrijk nog steeds in een neerwaartse spiraal. Eigenlijk wel begrijpelijk, want de technische evenknieën Citroën C3 Aircross en Peugeot 3008 hebben veel meer charme. +++

+++ GENERAL MOTORS gaat koolstofvezel toepassen in de volgende generatie grote, in de Verenigde Staten mateloos populaire, pick-ups. Daarmee reageert de autobouwer op de keuze van Ford om bij de huidige F-150 intensief gebruik te maken aluminium. Dat leidde tot een aanzienlijke gewichtsreductie en General Motors heeft het idee dat zij niet achter kan blijven, maar vindt de metaalsoort te duur. De nieuwe edities van de Chevrolet Silverado en diens tweelingbroer GMC Sierra, want daar hebben we het hier over, zullen in januari op de Detroit Auto Show worden gepresenteerd. Koolstofvezel zal te vinden zijn in de laadbakken van deze pick-ups. +++

+++ Ruim driekwart van de autobezitters denkt nog altijd volgende keer een auto van HETZELFDE MERK te zullen kopen. Wel zijn er daarbij flinke nationale verschillen. In Frankrijk en Japan, landen waar nationale fabrikanten een belangrijke positie innemen, denken juist nog geen 2 op de 3 automobilisten straks weer een auto te kopen van het merk waar ze al in rijden. Aan de andere kant ligt de percentage in Groot-Brittannië of de Verenigde Staten boven de 85 procent. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van een Franse organisatie met de lange naam Observatoire Cetelem de ‘l Automobile, waarover Automobiel Management bericht. Dat onderzoeksinstituut is verbonden aan Cetelem, één van de grootste spelers op het gebied van persoonlijke kredieten (ook voor de aankoop of persoonlijke lease van een auto) in Frankrijk. De merkentrouw bij auto’s lijkt, tegen de verwachtingen in, ook toe te nemen. Net tweederde van de ondervraagden stelt dat ze in het verleden soms of regelmatig naar een ander merk zijn overgestapt maar dat nu minder snel zullen doen. Ook stellen velen dat hun ouders op autogebied lang niet altijd merkentrouw waren. Wel denkt de helft van de respondenten dat hun kinderen makkelijker een auto van een ander merk zullen gaan kopen. Opmerkelijk noemt het Observatoire de bevinding dat jongeren tot 30 jaar aanzienlijk meer merkentrouw zijn dan mensen van boven de 50. Van die jongeren stelt 80 procent zelfs vast te houden aan het merk auto terwijl dat bij mensen boven de vijftig 72 procent en bij de tussenliggende leeftijdsgroep 77 procent is. Tenslotte constateert het Franse instituut ook dat mensen in landen met een grote nationale auto-industrie (zoals Frankrijk zelf, maar ook Japan) er tegenwoordig over het algemeen weinig waarde aan hechten of ze een auto uit eigen land kopen of niet. De tijd dat iedere Fransman in een Renault, Peugeot of Citroën reed is nu echt voorbij, aldus het Observatoire. +++

+++ De 8ste generatie van de ROLLS-ROYCE Phantom heeft een ‘monsterlijke’ V12 onder zijn lange motorkap, maar in de toekomst zal overgestapt worden op elektrische aandrijving. De tussenstap in de vorm van hybride modellen slaat het Britse merk over, zo laat CEO Torsten Müller-Ötvös weten. De elektrische aandrijflijn zal gelanceerd worden zodra klanten een alternatief willen voor de traditionele 6,75 liter grote V12. “Wij kiezen voor puur elektrisch en willen geen tussenstap. Nuluitstoot is nuluitstoot”, zo verduidelijkt Müller-Ötvös de bedrijfsstrategie. Daarmee volgt Rolls-Royce een andere koers dan zijn eeuwige rivaal Bentley, dat binnenkort een stekkerhybride variant van de Bentayga op de markt brengt. Een volledig elektrische aandrijflijn is van levensbelang om actief te kunnen blijven op bepaalde belangrijke markten, zoals China of de vele steden in de wereld die op middellange termijn alle verbrandingsmotoren uit hun centrum zullen bannen, zo benadrukt Müller-Ötvös. +++

+++ SKODA wil begin 2019 een compleet nieuwe Rapid in de showrooms hebben staan. In hetzelfde jaar zal de Superb een facelift ondergaan en verschijnt er een Karoq Sportline op de markt. Het jaar daarop kunnen wij een nieuwe editie van de Octavia verwachten en zal Skoda zijn SUV gamma uitbreiden met een B segment model, als alternatief voor de Seat Arona en de nog te introduceren Volkswagen T-Cross. In 2021 debuteert de eerste elektrische Skoda. Een cross-over bijt dan de spits af. Volgend jaar is allesbehalve een pauze jaar, want dan zal de Fabia een ingrijpende facelift ondergaan. Ook start Skoda dan met de verkoop van de Kodiaq RS met 240 pk sterke dubbel geblazen 2,0 liter dieselmotor. +++

+++ Volgens de jongste cijfers van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu neemt het aantal STEKKERHYBRIDE modellen af. Ook rijden er minder elektrische auto’s met een actieradius verhogende verbrandingsmotor aan boord rond. Op dit moment rijden er 98.376 van dergelijke voertuigen op onze wegen, maar eind 2016 waren dat er nog 98.903. Aangezien de fiscale ondersteuning voor deze auto’s langzamerhand begint op te drogen verwacht analisten voor de komende 2 jaren een versnelde afbouw van deze stekkerauto’s omdat er in het buitenland groeiende (meestal fiscaal gesubsidieerde) belangstelling is voor deze auto’s. Deze ontwikkeling is niettemin opmerkelijk omdat de Nederlandse overheid naar schatting zo’n 5 miljard euro heeft besteed om deze auto’s destijds aan ons nationale wagenpark toe te voegen. Het aantal volledig elektrische auto’s groeit daarentegen wel gestaag; op dit moment bestaat het Nederlandse wagenpark (8,2 miljoen personenauto’s) uit ruim 19.000 ‘echte’ emissieloze (0,2 procent); een bescheiden aantal dat de komende jaren snel moet groeien, zo stelt Automobiel Management. +++

 

Reageren is niet mogelijk.