+++ ASTON MARTIN doet weer een toptransfer. De Italiaan Simone Rizzuto is weggekocht bij Alfa Romeo en Maserati. Hij wordt Chief Engineer Vehicle Dynamics. Daarnaast is Chris Goodwin benoemd tot Expert High Performance Test Driver. Hij verwierf faam voor het rijgedrag van alle McLaren sportwagens sinds de MP4-12C. Goodwin was als zodanig ook een gezicht van het merk geworden. Hij treedt in de voetsporen van onder andere Matt Becker, afkomstig van Lotus, en meer recent Max Szwai en Jörg Ross die beiden in het verleden verantwoordelijk waren voor de motorenafdeling van Ferrari en Maserati.
+++ Bij AUDI staat de R8 op de tocht. De verkopen vallen tegen en daarom zal de supersportwagen in 2020 met pensioen worden gestuurd. Een opvolger kom er (dus) definitief niet. Ook plannen voor een puur elektrische R8 e-tron en een 1.000 pk sterke variant met Ducati techniek behoren definitief tot het verleden. Audi hoopt de komende jaren de verkopen van de supersportwagen enigszins op peil te houden met de achterwiel aangedreven RWS versie. Ook kunnen we volgend jaar nog een 470 pk sterke ‘instapper’ verwachten die wordt aangedreven door de 2,9 liter V6 van de RS4 Avant en RS5 Coupé. +++
+++ De Eerste Kamer heeft ingestemd met het Belastingplan 2018. De tarieven van de BPM zijn aangepast voor 2018. Personenauto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 72 gram/km – gaan een BPM boete van 356 euro betalen; 2 euro extra per gram. Voor modellen met een CO2-uitstoot tussen de 73 t/m 97 gram/km wordt het BPM boete 502 euro, oftewel 63 euro extra. De meeste personenauto’s vallen in de categorie ’98 t/m 143 gram’. Voor hen bedraagt de BPM boete 2.077 euro, hetgeen 139 euro extra is. Koop je een model met een emissiewaarde van 144 à 161 gram/km, dan komt de BPM boete uit op 8.471 euro. Dat is 229 extra per gemeten gram. Alles vanaf 162 gram wordt belast met 12.593 euro; een verhoging van 458 euro. Volledig elektrische auto’s zijn tot en met 2020 vrijgesteld van BPM . Voor stekkerhybride modellen gelden afwijking BPM tarieven & schijven. Modellen met niet meer dan 49 gram CO2/km worden belast met 570 euro, hetgeen 87 euro extra is. Bij stekkerhybride modellen met een hogere emissiewaarde bedraagt de boete 2.310 euro, oftewel 289 euro meer dan voorheen. Dan is er nog de dieseltoeslag. Die bedraagt in 2018 bij modellen die 65 gram CO2 per km of meer uitstoten (feitelijk alle modellen dus) 87,38 euro per gram boven deze grenswaarde. Een voorbeeld: de dieseltoeslag van de Volkswagen Golf TDI (CO2-uitstoot 106 gram/km) komt dus uit op 3.582,58 euro (41 gram x 87,38 euro). +++
+++ Wat is de best verkochte auto van Europa? Historisch gezien strijden de Ford Fiësta, Renault Clio en de Volkswagen modellen Polo en Golf om de toppositie. Dit viertal presteerden in 2017 echter wat minder, bijvoorbeeld omdat ze op leeftijd beginnen te komen (zoals de Clio) of omdat er sprake was van een generatiewissel dan wel facelift, waardoor de leveringen een tijdelijke dip kennen (Fiësta, Polo, Golf). Hun hoge noteringen in de afzetstatistieken worden niet bedreigd, tenzij je de verkopen aan particulieren apart neemt. Dan blijkt de DACIA Sandero de best verkochte auto van Europa te zijn. Tot en met oktober verkocht Het Roemeense merk niet minder dan 140.000 exemplaren aan particulieren. Met name in Frankrijk (56.900 bestellingen), Italië (26.200), Spanje (23.700) en Duitsland (22.400) is de budget gezinswagen zeer gewild. Pas als je niet zelf de kosten van jouw auto hoeft te dragen, kiest de Europeaan met minder no-nonsense. +++
+++ BMW, Daimler, Ford en de Volkswagen Groep hebben in DUITSLAND de sloopregeling voor oudere dieselauto’s verlengd tot in 2018. Bij de VW merken gaat de premie voorlopig door t/m 31 maart, bij Mercedes/Smart en BMW/Mini tot eind juni, terwijl Ford de regeling tot nader bericht in stand houdt. Opel is nog met haar Duitse dealers in overleg over een mogelijke verlenging. Volkswagen meldt daarbij dat het sinds de start van de regeling afgelopen zomer al meer dan 110.000 oudere dieselwagens uit de Euro1 t/m de Euro4 klasse heeft ingenomen in ruil voor een schoner model. De premie kan daarbij oplopen tot 10.000 euro, al moet de klant dan wel de dure Touareg kopen. Om aan de, mede door de inruilpremie op oude diesels, toegenomen vraag naar de e-Golf te voldoen gaat, Volkswagen in haar fabriek in Dresden een 2-ploegendienst invoeren. BMW houdt het op 2.000 euro premie bij aanschaf van een model van eigen merk of van Mini met maximaal 130 gram CO2/km, maar voert dat bedrag op tot 6.000 euro indien er een elektrisch model gekocht wordt. Bij de andere merken varieert de premie meestal tussen de 1.500 en 7.000 euro. Overigens bieden ook de meeste importmerken op de Duitse markt een soortgelijke inruilregeling aan, maar die stopt, voor zover tot nu toe bekend is, eind dit jaar. +++
+++ Niet alleen Amsterdam vervult die voortrekkersrol op het gebied van elektrisch vervoer en bedrijven die dat met diensten en producten ondersteunen. Maarten Steinbuch, als hoogleraar dé autoriteit als het gaat om elektrisch rijden, wijst ook op EINDHOVEN . “ABB, de nummer één in de wereld op het gebied van snelladers, werkt vanuit deze stad”. Steinbuch wijst er overigens op dat Nederland vanuit Chinees perspectief één grote stad is. “Wij noemen Amsterdam hier graag gekscherend Eindhoven Noord”. Behoud van de leidende positie van Nederland is volgens de hoogleraar overigens geen vanzelfsprekendheid, zo waarschuwt hij. “De bouw van windmolens is immers ook helemaal overgenomen door Duitse en Deense fabrikanten”. Toch is Nederland nog steeds een goede broedplaats voor elektrische auto’s. “In de eerste jaren waren er stimuleringsmaatregelen te over en met de korte afstanden en het nog steeds niet onaardige fiscale beleid is het een goede uitvalsbasis voor bedrijven”. In Californië en Noorwegen rukt de elektrische auto weliswaar ook snel op, maar niet één plek in de wereld is zo ver als Amsterdam nu. Als je op Schiphol landt, zie je alleen elektrische taxi’s en in elke straat kun je de auto opladen. Dat is wereldklasse. +++
+++ Het moet in de Benelux eenvoudiger worden om ELEKTRISCH te rijden. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft daarom met collega’s in de Benelux afgesproken om elektrische laadpunten simpeler en beter bereikbaar te maken, onder meer door een simpele betaling. Van Veldhoven laat aan Automobiel Management weten: “Je elektrische voertuig van energie voorzien zou net zo simpel moeten zijn als het opladen van je telefoon. Toch vragen mensen zich als ze lange afstanden moeten overbruggen af: ‘Zijn er in het buitenland wel voldoende oplaadpunten, kan ik er betalen met mijn Nederlandse pas en zijn de prijzen ongeveer gelijk’? Samen met België en Luxemburg zorgen we er nu voor dat dit in onze landen alvast helder is. Hopelijk volgt de rest van Europa snel”. België, Luxemburg en Nederland zijn vooruitstrevend als het om elektrisch rijden gaat. Nu al rijdt 25 procent van alle stekkerhybride en volledig elektrische voertuigen van de Europese Unie rond in de Benelux en bovendien staat 31 procent van alle laadpunten staat hier. Door de nieuwe afspraken zullen we de eerste 3 aaneengesloten landen vormen waar door te laden met de eigen laadpas of app nu simpel elektrisch kan worden doorgereden. Nederland heeft de doelstelling dat vanaf 2030 nieuwe auto’s geen schadelijke stoffen meer mogen uitstoten. In 2050 moet de CO2 uitstoot ten opzichte van 1990 met 60 procent zijn afgenomen. +++
+++ FIAT CHRYSLER roept in de Verenigde Staten 1,5 miljoen auto’s terug naar de garage. Het risico bestaat dat de pick-ups van het merk Ram onbedoeld kunnen wegrollen terwijl de auto’s in de parkeerstand staan. Als een bestuurder langere tijd zijn voet op de rem houdt bij een stationair draaiende motor, dan kan het zijn dat de transmissiebeveiliging faalt en kan de auto in beweging komen. In 7 gevallen zou het defect hebben geleid tot aanrijdingen. Het betreft pick-ups die zijn gebouwd tussen 2009 en 2017 waarbij de versnellingshendel gemonteerd is op de stuurkolom. Fiat Chrysler roept rijders op sowieso de handrem te gebruiken en kinderen niet zonder toezicht in de auto te laten zitten. +++
+++ Cara, het verbond van de grootste marketingpartijen in Europa, wil een centrale database ontwikkelen om KILOMETERFRAUDE tegen te gaan. Een dergelijk systeem is nu alleen beschikbaar in enkele landen, waaronder België en Nederland. Cara beoogt met dit initiatief vooral een concurrentievoordeel voor haar leden te ontwikkelen. De leden van het verbond vertegenwoordigen tezamen zo’n 1 miljoen auto’s. David Chapple, de vice-president van Cara, licht het initiatief in een vraaggesprek met Automobiel Management als volgt toe: “Occasionhandel is gebaseerd op vertrouwen en transparantie. Kilometerstandfraude staat daarmee op gespannen voet. Het is in het belang van onze leden, maar ook in het belang van verkeersveiligheid en onze klanten om ons hiervoor in te spannen”. Cara heeft inmiddels de juridische weg al verkend; binnen de Europese GDPR (General Data Protection Regulation) zou dit initiatief mogelijk moeten zijn. Een naam is er ook al: de CARaPASS. De registratie van kilometerstanden vindt in de plannen van Cara plaats zolang de auto’s in beheer van de leden (veelal leasebedrijven) zijn, daarna houdt de registratie op. In de komende maanden wordt draagvlak gezocht en zal een organisatie opgezet worden. Dat zal nog niet meevallen. Want tegenstand tegen deze plannen is er volop. Volgens insiders zou dit systeem de restwaarden van auto’s van leasebedrijven niet ten goede komen. De export naar Oost Europa zou ermee onder druk komen te staan omdat sommige handelaren aldaar (annex klanten van leasebedrijven) zich schuldig zouden maken aan het terugdraaien van kilometerstanden. +++
+++ De nieuwe LAND ROVER Defender wordt ook leverbaar in een puur elektrische variant. Van de evergreen komt in 2019 een nieuwe editie op de markt. Eerdere pogingen om een opvolger voor de Defender mislukten omdat het voorgestelde ontwerp niet in de smaak viel bij vaste klanten die waren uitgenodigd voor een preview. Daarnaast was het lastig om een aantrekkelijke businesscase te maken voor de nieuwe Defender. Maar met productie in Slowakije moet dat gaan lukken. En het design zou nu ook rond zijn. Land Rover zal in 2018, als het merk zijn 70-jarige bestaan viert, alvast een conceptversie van de compleet nieuwe Defender presenteren. De verkoop gaat in 2019 van start. De nieuwe Defender deelt zijn zelfdragend aluminium chassis met de Range Rover en Range Rover Sport. Bijgevolg zal het model fors duurder worden. Omdat de nieuwe Mercedes G klasse evenmin een koopje wordt, ziet Land Rover echter geen verkoopproblemen. Ook omdat er van de Defender een volledig elektrische versie komt. +++
+++ Noord Amerikaanse eigenaren van een MCLAREN F1 hoeven hun auto niet langer richting Woking te sturen voor een onderhoudsbeurt. Officieel is de hypersportwagen nooit in de Verenigde Staten verkocht, maar benzine kruipt waar het niet gaan kan en vandaag de dag bevinden meer dan 20 van de 106 gebouwde F1 exemplaren zich aan de andere kant van de oceaan bevinden. Die auto’s hebben natuurlijk onderhoud nodig en omdat transport naar Woking een tijdrovende en dure exercitie is, komt McLaren de eigenaren nu tegemoet door een F1 Service Center in Philadelphia te openen. Daar kunnen ook klanten uit Japan en omliggende landen terecht. Het personeel in dit tweede F1 Service Center is opgeleid door McLaren Special Operations (MSO). Wie zijn F1 aan het strikte onderhoudsschema wil houden, moet zijn auto jaarlijks op verplichte controle sturen. McLaren test het voertuig vervolgens statisch en dynamisch. Ook op hoge snelheden. +++
