Ford Ranger maakt Amerikaanse comeback

0

Na een afwezigheid van 8 jaar keert de Ford Ranger op de Amerikaanse markt. De medium formaat pick-up krijgt een plaats onder de F-150 in het gamma.

De Amerikaanse Ranger heeft overigens weinig te maken met de op de Mazda B-Series / BT-50 gebaseerde editie die door Ford elders in de wereld tot 2011 werd verkocht. Dat jaar introduceerden de Amerikanen een zelf ontwikkelde opvolger die ook beschikbaar kwam voor de Europese markt. Hij onderging in 2015 een facelift. De Ranger die nu zijn comeback maakt op de Amerikaanse markt, is daar een ingrijpend vernieuwde versie van.

De update van de Amerikaanse Ranger omvat nieuwe koplampunits en een andere grille met 2 dikke horizontale balken (waarmee Ford een familiegezicht heeft proberen te creëren, want de gelifte F-150 heeft een soortgelijk lichtrooster). Wanneer de opgefriste Ranger naar Nederland komt, is nog niet bekend. Op basis van dit pick-up model zal Ford in 2020 ook een volledig nieuwe Bronco lanceren, een ruige terreinwagen. Dit model heeft een sabbatical van 22 jaar gehad, maar moet nu weer zijn mouwen gaan opstropen om het leven van de Jeep Wrangler zuur te gaan maken.

Ford denkt met de goedkopere en zuinigere Ranger (weer) goed zaken te kunnen doen in de Verenigde Staten. Volgens de ontwerpers kan hij dankzij de stevige stalen constructie (de F-150 is van aluminium vervaardigd) net zo goed tegen een stootje als zijn grote broer. In de Verenigde Staten gaat de Ranger concurreren met de Chevrolet Colorado, de GMC Canyon, de Honda Ridgeline, de Nissan Frontier en de Toyota Tacoma.

De Ranger gaat met 2 en 4 deuren geleverd worden, SuperCab respectievelijk SuperCrew (voor 5 personen) genaamd. Qua uitrusting kan er gekozen worden uit 3 verschillende uitvoeringen: XL, XLT en Lariat. Daarnaast biedt Ford een ‘chroom’ en een ‘sport’ uiterlijk aan. Het terreinpakket FX4 zal beschikbaar zijn voor elke variant. In deze vorm is de Ranger niet alleen voorzien van een avontuurlijker uiterlijk, maar presteert hij ook op onverharde ondergrond beter dankzij zaken als Terrain Management System (diverse rij modi), Trail Control (een soort cruisecontrole voor in het terrein), Dana AdvanTEK elektronische differentiëlen en speciale banden. Op termijn komt Ford ook met een extreme Raptor uitvoering.

Er zijn ook diverse moderne hulpsystemen voor het deelnemen aan het normale verkeer (op asfalt) beschikbaar. Zo is de Ranger voorzien van een automatisch remsysteem om ongevallen te voorkomen, techniek om in de juiste rijbaan te blijven, sensoren voor veilig keren en een dode hoek monitorsysteem. De meest luxe versie van de Ranger is standaard uitgerust met adaptieve cruisecontrole en voetgangersdetectie. Het 8,0 inch beeldscherm van het Sync 3 infomediasysteem kan worden opgedeeld in verschillende frames, voor het simultaan gebruiken van meerdere functies. Het touch screen biedt ook smartphone uitwisseling, de mogelijkheid om tot 10 apparaten via wifi met internet te verbinden en werkt samen met de geluidsinstallatie van Bang & Olufsen.

De verkoop van de nieuwe Ranger start (pas) begin 2019. Daarom houdt Ford details over het vermogen, de laadbakgrootte en het gewicht nog even onder de pet. Wel is al bekend dat de Ranger slechts in één motoruitvoering leverbaar zal worden: een 2,3 liter EcoBoost 4 cilinder. Die is standaard gekoppeld aan een 10-traps automaat; een unicum in dit segment. Achterwiel aandrijving is standaard, maar er zijn uiteraard ook 4WD versies. In Europa levert Ford de Ranger alleen met TDCi dieselmotoren (2,2 of 3,2 liter groot).

Later dit jaar gaat de Noord Amerikaanse editie Ranger in productie in Michigan. Met de herlancering van de Ranger hoopt Ford haar marktaandeel in het pick-up segment nog verder te kunnen vergroten. Van de vorige editie (1983 – 2011) ging op het hoogtepunt honderdduizenden exemplaren over de toonbank. Het succes van die Ranger werd echter overschaduwd door de F-150, vandaar dat Ford daar zijn focus een periode op gelegd heeft. Maar nu wordt ingeschat dat er ook voor de nieuwe Ranger een plekje onder de zon is.

Reageren is niet mogelijk.