Honda Insight wordt volwassen

0

Honda heeft aan de buitenwereld haar nieuwe conceptstudie Insight getoond. Met dit model wil het Japanse merk laten zien wat zij op het gebied van auto’s met een elektromotor in petto heeft.

Doelstelling van Honda is om in 2030 tweederde van het gamma (deels)elektrische te hebben. De Insight is een de voorbode van een hybride liftback; een model dat qua formaat tussen de Civic en de Accord in valt. Het is de bedoeling dat deze Honda in de zomer van 2019 in productie gaat. Hij zal worden gebaseerd op het onderstel van de Civic en de nieuwe CR-V.

De Insight is voorlopig nog een conceptstudie. Dat wil zeggen dat er nog wat designelementen op zitten die het productiestadium niet zullen halen. Zaken als LED verlichting, een volledig digitaal instrumentarium, ventilatiemogelijkheid voor de voorstoelen, een 8,0 inch touch screen, Wifi en Apple CarPlay / Android Auto connectiviteit kunnen wij wel bij de definitieve uitvoering verwachten. Verder zal de productieversie van de Insight worden voorzien van Honda’s Sensing veiligheidstechnologie. Het gaat hierbij om Collision Mitigation Braking, Lane Departure Warning, Road Departure Mitigation, adaptieve cruisecontrole, verkeersborden herkenning en dode hoek waarschuwing.

Onder de motorkap zit een doorontwikkeling van de hybride aandrijflijn die Honda momenteel in de Accord Hybrid levert. Die heeft een atmosferische 2,0 liter benzinemotor, maar deze Insight gaat het met een 1.5 die werkt volgens de Atkinson cyclus doen. Met de keuze voor deze relatief compacte krachtbron als basisunit, kan Honda de nieuwe Insight rechtstreeks tegenover de Hyundai Ioniq en Toyota Prius positioneren.

Daarmee laat het Japanse merk zien zich niet voor de tweede keer aan dezelfde steen te stoten. De vorige generatie Insight was namelijk in alle opzichten de mindere van de Prius, en werd daardoor geen succes. Voor de nieuwe editie belooft Honda een benzineverbruik “dat concurrerend is met dat van de beste hybride modellen in het segment”. Dat betekent dus 3,0 à 3,4 liter per 100 km.

Verder zegt dat de Insight qua beenruimte achterin de grootste auto in zijn klasse wordt. Het lithium/ion accupakket bevindt zich onder de achterbank. Daardoor hoeft er qua kofferbakcapaciteit geen water bij de wijn gedaan te worden. De variabiliteit kan worden vergroot door de achterbankleuning in 60:40 verhouding neer te klappen. Honda gaat de nieuwe Insight in Greensburg in de Amerikaanse staat Indiana bouwen, op dezelfde productielijn als de Civic Sedan en de CR-V.

Comments are closed.