Licht op rood op veel Europese automarkten

0

2017 was een goed jaar voor de internationale auto-industrie. Er werden in de meeste landen meer auto’s verkocht dan in 2016. Voor Europa als geheel kon er afgerond 4 procent worden geplust. Toch is op een flink aantal markten het licht in de laatste maanden van het jaar, net als in Nederland zelf, duidelijk op rood gesprongen.

Laten we eerst dicht bij huis, in Duitsland, kijken. Deze nog altijd grootste automarkt van Europa kwam volgens cijfers van het Kraftfahrt Bundesamt KBA over heel 2017 uit op 3,44 miljoen nieuwe personenwagens. Dat is net 3 procent meer dan in het voorafgaande jaar. Maar over de maand december komt het KBA met 253.950 exemplaren 1 procent lager uit dan een jaar eerder. Nog geen grote daling, zeker niet in vergelijking met ons land, maar toch een min. Marktleider Volkswagen zag haar afzet zelfs met 3,3 procent dalen, BMW noteerde een minuscule min van 0,1 procent, Opel kwam ondanks de onzekerheid over de toekomst op vrijwel hetzelfde aantal uit als in 2016, terwijl Mercedes en Mini een duidelijke plus scoorden.

In het andere buurland België kwam de klap veel harder aan, want daar werden in december 16 procent minder auto’s verkocht dan in dezelfde maand van 2016. Over het hele afgelopen jaar komen de Belgen daarmee op een minimale groei van 1,3 procent. De slechte maand december zou wat te maken kunnen hebben met het autosalon van Brussel dat eind deze week zijn poorten opent, maar autofederatie Febiac geeft daarover verder geen informatie. “De auto-importeurs kijken tevreden terug op 2017”, is alles wat de branchevereniging tegenover Automobiel Management kwijt wil.

De grootste klappen vallen echter aan de overkant van de Noordzee. Daar zitten de verkopen van nieuwe auto’s al sinds april in een scherp dalende lijn. Over heel 2017 is de Britse markt bijna 6 procent lager uitgekomen; de eerste daling in 6 jaar tijd, terwijl december ruim 14 procent in de min is gezakt. Dat heeft voor een deel te maken met een op 1 april van kracht geworden flinke verhoging van de inschrijvingsbelasting, maar daarnaast speelt volgens auto-organisatie SMMT de onzekerheid rond Brexit een grote rol. Bovendien worden zeker de Britten afgeschrikt door de vele verhalen over maatregelen tegen diesel, zoals rijverboden of hogere belastingen, waardoor het verkoopaandeel van dat soort auto’s in dat land nu tot 42 procent is gedaald.

In Frankrijk blijft de schade tot nu toe meer beperkt. Daar werden in de laatste maand van het jaar slechts een half procentje minder nieuwe personenauto’s verkocht waarmee heel 2017 op een stevige plus van bijna 5 procent is uitgekomen. De organisatie van autofabrikanten CCFA wijst daarbij wel op een punt dat ook in andere landen van invloed geweest kan zijn: december 2017 telde door de Kerst 2 werkdagen minder dan de laatste maand van 2016. Op vergelijkbare basis komt de CCFA dan ook op een groei van liefst 9 procent over die maand uit. Ook in Frankrijk neemt diesel nu met nog geen 48 procent minder dan de helft van de nieuw verkochte personenauto’s voor haar rekening, een enorme klap want 5 jaar geleden was nog 75 procent van de nieuwe Franse auto’s een diesel.

Compensatie in de VS?

Kijken we dan nog even naar de Amerikaanse automarkt, want ook daar is het licht inmiddels (ook) van oranje op rood gesprongen. Vorig jaar zijn in de VS afgerond 17,2 miljoen personenauto’s en pick-ups verkocht. Dat is 1,8 procent minder dan in 2016, waarmee aan een 7 jaar durende groei een eind is gekomen. In december liep de daling op tot ruim 6 procent, waarbij wat merken betreft vooral Fiat Chrysler en Kia klappen kregen, maar Ford juist een bescheiden plus wist te noteren. Amerikanen blijven, kennelijk net als Nederlanders, steeds langer in hun auto rondrijden en stellen het kopen van een nieuwe alsmaar uit of zelfs af. Wel is het zo dat die Amerikanen die wel naar de showroom komen, steeds vaker kiezen voor een SUV of ander groter model met een hogere winstmarge. Bovendien strooien de autofabrikanten veel minder dan voorheen met kortingen om de koper te lokken. Dit betekent dat de komende winstcijfers van de grote autofabrikanten zo goed als zeker niet tegen zullen vallen.

Reageren is niet mogelijk.