Neuslengte voorsprong: Mercedes blijft grootste premiummerk

0

Voor het tweede jaar op rij is Mercedes de grootste fabrikant van premium auto’s ter wereld. Das Haus groeide bovendien veel harder dan zijn directe concurrenten Audi en BMW, dus de fles champagne kan ontkurkt worden in Stuttgart.

Toch meldt BMW nu dat, waar Mercedes in 2016 aan kop ging, zij haar rivaal nu (op basis van de verkopen in 2017) weer van de troon gestoten heeft. De automaker uit München zou dus de eerste plek terug hebben. Wereldwijd verkocht de BMW Groep namelijk 2.463.526 auto’s (een stijging van 4,1 procent ten opzichte van een jaar eerder en een nieuw record). Bij concurrent Mercedes bleef de verkoop op ongeveer 2.289.344 exemplaren steken. Op basis van die cijfers ben je inderdaad geneigd te concluderen dat BMW de titel van grootste fabrikant van premium auto’s daarmee terugveroverd heeft. Maar om tot de genoemde 2.463.526 auto’s te komen, moeten wel de verkoopresultaten van Mini (en Rolls-Royce) meegerekend worden. Van enkel het merk BMW werden in totaal 2.088.283 exemplaren verkocht.

Conclusie: Mercedes blijft wel degelijk het grootste premium merk, en BMW claimt onterecht dat zij de troon terugveroverd heeft. De autofabrikant uit Stuttgart groeide in 2017 bovendien harder: de verkopen namen met 9,9 procent toe. Bij BMW bleef de afzetstijging beperkt tot 4,2 procent. Audi had als derde Duitse premium merk trouwens in alle opzichten het nakijken: de verkoopteller kwam uit op 1.878.100 exemplaren en dat betekende slechts 0,5 procent groei.

Mercedes heeft dus een opmerkelijke comeback gemaakt, want in 2014 was het merk nog derde in de onderlinge rangschikking. Nu heeft men een voorsprong van meer dan 200.000 verkopen op BMW, terwijl het verschil met Audi meer dan 400.000 auto’s groot is. Eigenlijk zou in de titel van dit artikel niet moeten staan ‘neuslengte’ maar ‘straatlengte’. Maar ja, dit past beter bij de foto.

De opmars van Mercedes is voor een groot deel te danken aan China, een land waar pas dit decennium echt werk van werd gemaakt door er een aparte ‘Vorstand’ op te zetten. Die investering betaalt zich nu, met 587.686 verkopen, uit. Het betekent een groei van 25,9 procent. “Op alle belangrijke markten zijn wij nu nummer1, zo laat topman Dieter Zetsche in een interview weten. BMW groeide in China (inclusief Mini) met 15,1 procent en Audi wist amper te profiteren van de gestaag stijgende vraag naar auto’s in het Aziatische land: de verkopen namen met slechts 1,1 procent toe.

In Nederland is Mercedes niet de nummer1, want met 15.851 verkopen (2,9 procent meer dan in 2016) moet zij BMW (18.830 verkopen, +0,4 procent) voor laten gaan. Maar goed, Nederland is natuurlijk geen belangrijke markt. En Mercedes groeide wel harder dan BMW. Ook bij ons presteerde Audi het slechts met niet meer dan 14.609 verkopen. Ten opzichte van het resultaat uit 2016 betekent dit een terugval van 0,7 procent.

Mercedes heeft de goede resultaten niet alleen te danken aan China, maar ook aan de AMG modellen. Daarvan werden 131.970 exemplaren verkocht, oftewel 33 procent meer dan in 2016. De M GmbH divisie van BMW kwam, de M Performance uitvoeringen meegerekend, tot 80.795 bestellingen. Dit waren er 19,1 procent meer dan het jaar ervoor, maar dit op zich fraaie groeicijfer wordt dus overschaduwd voor het door Mercedes behaalde resultaat. Audi splitst haar verkopen (nog) niet verder uit, maar de RS modellen zijn veel exclusiever.

In Europa verkocht Mercedes 955.301 auto’s, hetgeen een toename van 6,4 procent in vergelijking met 2016 betekende. BMW trok (exclusief Mini) afgerond: 905.000 klanten (+0,9 procent) en Audi moet op basis van 860.600 verkopen en slechts 0,4 procent groei genoegen nemen met de 3de podiumplaats. Worden de verkopen van Mini wel meegerekend, dan bedraagt het saldo van de BMW Groep 1.100.974 auto’s. Op concernniveau is dat goed voor de eretitel, maar dus niet op merkniveau.

Kijken we naar de situatie op de thuismarkt, dan kan BMW absoluut geen aanspraak maken op de titel van grootste premium speler. Men verkocht in Duitsland 261.864 auto’s. Mercedes gaat met afstand aan kop dankzij 326.188 verkopen. Ook Audi is bij onze oosterburen populairder dan BMW want er konden 283.196 bestellingen voor de modellen met 4 ringen op de grille worden genoteerd. Ook als de verkopen van Mini in Duitsland (46.706 auto’s) worden meegerekend, lukt het BMW niet om Mercedes te passeren in de statistieken. Het saldo komt dan immers uit op 308.570 registraties. Mercedes zag in 2017 bovendien als enige haar verkopen op de thuismarkt toenemen (namelijk met 4,8 procent). BMW leverde 0,1 procent afzet in en Audi zelfs 2,2 procent.

Waar moeten wij de zwarte piet zoeken voor de verkoopdaling van Audi en BMW in Duitsland; een markt die als geheel met 2,7 procent groeide? Het antwoord is: in het D segment. Daar werden, voor wat betreft de rolverdeling tussen BMW en Mercedes, de kaarten geschud. De laatste wist namelijk 68.584 exemplaren van haar D segment middenklasser te verkopen (de C klasse), terwijl de BMW 3-serie slechts 38.343 keer over de toonbank ging. Maar goed, dit model zit aan het eind van zijn verkoopcarrière (begint 2019 zal de nieuwe editie worden voorgesteld) en heeft dus een excuus om minder goed te presteren. Dat geldt niet voor Audi. Haar A4 is het nieuwst van het trio D segment modellen maar wist dat niet uit te buiten door concurrent Mercedes op achterstand te zetten: de verkoopteller bleef steken op 59.469 exemplaren. De relatief nieuwe A4 wist in zijn eerste volledige verkoopjaar de oudere C klasse dus niet voor te blijven. Audi heeft zich inmiddels achter de oren gekrabd en zal versneld een facelift bij de A4 doorvoeren. Dat is ook met het oog op haar belangrijkste afzetmarkt China, waar dus relatief slecht gepresteerd werd, niet onbelangrijk.

Comments are closed.