Nieuwstelex

0

+++ De geplaagde Japanse AIRBAG maker Takata heeft in de Verenigde Staten weer een grote terugroepactie aangekondigd. In totaal 3,3 miljoen airbags uit auto’s van uiteenlopende merken moeten terug naar de garage. Het gaat om dezelfde technische problemen waar Takata eerder al flink door in de problemen kwam. Sinds 2008 zijn meer dan 100 miljoen airbags van het bedrijf vervangen, omdat het opblaasmechanisme een stof gebruikt die bij langdurige blootstelling aan warmte en vocht onstabiel kan worden. Daardoor kunnen stukjes metaal de auto in worden geslingerd. Het defect heeft aan meerdere mensen het leven gekost. Takata moest eerder al voor 1 miljard dollar schikken met autoriteiten in de VS. Om er weer bovenop te komen heeft de onderneming faillissementsbescherming aangevraagd. Daarmee zette het bedrijf de deur open voor een reddingsoperatie door Key Safety Systems. Het plan is dat die Amerikaanse branchegenoot de activiteiten van Takata overneemt. De opbrengsten van de deal zouden dan gebruikt kunnen worden voor het betalen van alle schadeclaims. Een en ander moet nog wel afgestemd worden met onder meer de schuldeisers. +++

+++ DIESEL modellen zijn steeds minder populair bij autoconsumenten. Dat heeft ook zijn weerslag op de occasionwaarde. Vooral de oudere diesels (Euro 0 en Euro 1, of auto’s van vóór 1997), die menig binnenstad niet meer in mogen, en die bijna systematisch buiten Europa naar een koper moeten zoeken. Toch worden ook recente diesels getroffen. Deskundigen van de occasionmarkt signaleren dat ook Euro 3 en Euro 4 diesels (2001 tot 2011) steeds moeilijker te verkopen zijn. +++

+++ Bij FIAT puilt het voorraadterrein met onverkochte auto’s uit. En ook hier geldt: een kat in het nauw maakt rare sprongen. Die kat, dat is de Duitse Fiat Chrysler Automobiles (FCA) importeur. Vlak voor de jaarwisseling heeft die ongevraagd circa 600 auto’s afgeleverd bij de dealers. Het betreft modellen van alle FCA merken. De Nederlandse importeur staat ook bekend om dit soort hoge aantallen zelfregistraties. De handelswijze van FCA is toegestaan, maar volgens de dealers is de gang van zaken ronduit onbeschoft. De levering vond op zaterdagmiddag 30 december plaats, en toen was er geen mogelijkheid meer om op de voertuigen tijdig weer uit de boeken voor 2017 te krijgen. Insiders melden dat de handelswijze ook intern bij de Duitse importeur tot discussie heeft geleid, maar dat het hoofdkwartier in Turijn de levering heeft afgedwongen. De voorraadterreinen met onverkochte auto’s barsten immers uit hun voegen. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER meldt dat het in 2017 zijn beste verkoopresultaten ooit heeft gehaald. Vorig jaar gingen wereldwijd 621.109 auto’s van het merkenduo over de toonbank. Een toename van 7 procent ten opzichte van vorig jaar. Het gros daarvan komt op conto van Land Rover. Dit merk verkocht vorig jaar wereldwijd 442.508 nieuwe auto’s; een toename van 2 procent ten opzichte van 2016. De overige 178.601 verkochte auto’s waren afkomstig van Jaguar. Dat merk zit goed in de lift. Ten opzichte van 2016 vonden 20 procent meer auto’s van het merk een eigenaar. Jaguar heeft die verkoopstijging onder andere te danken aan het succes van de F-Pace. Vorig jaar werd ook de XF Sportbrake aan het gamma toegevoegd. Dit jaar komt Jaguar met de E- en I-Pace op de proppen, auto’s die de verkoopcijfers ongetwijfeld verder zullen opstuwen. Verder scoort Jaguar goed op de Chinese markt. Samen met zustermerk Land Rover werden daar 146.399 wagens aan de man gebracht. Dat is 23 procent meer dan een jaar eerder. Ook in Noord-Amerika zat de verkoop in de lift. Het aantal leveringen steeg met 9 procent naar 128.097 exemplaren. In Europa (minus het Verenigd Koninkrijk) werden 138.643 auto’s verkocht; een vergelijkbaar aantal met dat van het voorgaande jaar. De Britse thuismarkt was goed voor 117.748 verkochte auto’s; hetzelfde niveau als in 2016. De populairste Discovery Sport was met 126.078 exemplaren de populairste auto van Land Rovers modellengamma. De Range Rover Evoque en Range Rover Sport waren samen goed voor ruim 190.000 verkochte exemplaren. Jaguar Land Rover waarschuwt voor de gevolgen van verslechterde vooruitzichten op de Britse thuismarkt. Volgens verkoopdirecteur Andy Goss zal het bedrijf de impact van het afgenomen consumentenvertrouwen in het Verenigd Koninkrijk, dat door onzekerheid omtrent de Brexit onderhandelingen onder druk staat, terugzien in de resultaten. Ook verwacht Goss dat de aangescherpte regels voor dieselauto’s dit jaar van invloed zullen zijn op de prestaties van het bedrijf. Vanaf april 2018 wordt het voor particulieren en zakelijke rijders duurder om een nieuwe auto met dieselmotor te kopen of leasen. Bovendien gaat de regering voertuigen die de emissiestandaard Euro 6 niet halen extra belasten. +++

+++ Blijkbaar is de KOPER sector helemaal niet voorbereid op de opkomt van de elektrische auto. Dat kan grote gevolgen hebben voor de markt. Volgens Arnoud Balhuizen, commercieel directeur van de mijngroep BHP, onderschat de koperindustrie de groei van de elektrische automarkt. 2017 was een scharnierjaar geweest, omdat verschillende landen hebben aangekondigd dat ze verbrandingsmotoren willen verbieden tegen 2030 of 2040; een eerste zet die allesbehalve lichtzinnig mag worden geïnterpreteerd. Immers, door de koerswijziging van de auto-industrie rijzen er steeds meer vragen rond de beschikbaarheid van de nodige grondstoffen, vooral voor de batterijen, waarvoor wordt beloofd dat ze over een paar jaar 4 tot 5 keer zoveel stroom zullen kunnen opslaan. Dat betekent dat de leefwereld van de elektrische auto niet langer beperkt blijft tot grote stadscentra. BHP geeft aan dat een explosieve groei van de markt voor elektrische auto’s over 10 jaar een forse impact zou kunnen hebben op de kopermarkt. Jean Sébastien Jacques, het hoofd van de Rio Tinto mijnen, legt dat als volgt uit: “met minstens 90 kilo koper per elektrische auto, of 3 tot 4 keer zoveel als in een benzinemodel, is het duidelijk wat de gevolgen zullen zijn voor de vraag naar koper”. Als 95 procent van alle auto’s die jaarlijks verkocht wordt (deels)elektrisch wordt, dan zou dat 20 miljoen ton koper vergen, wat dubbel zoveel is als de hoeveelheid die in 2016 is geproduceerd. Koper is geen hernieuwbare grondstof en in de afgelopen 20 jaar is geen enkele nieuwe koperader ontdekt. In het huidige tempo is de hele voorraad over 30 jaar op. Dat is een probleem, al is koper net zoals aluminium onbeperkt recycleerbaar. De hele aarde zou een voorraad hebben van 490 miljoen ton, of het equivalent van een verbruik van ongeveer 25 jaar. In Europa komt gelukkig al 40 procent van het koper uit recyclage. En bij een ernstig tekort weten we dat aluminium een alternatief kan bieden voor bepaalde toepassingen, maar toch voorspelt Balhuizen dat de koperaanbieders over een paar jaar niet meer aan de vraag zullen kunnen voldoen. Die mededeling is uiteraard niet tegen dovemansoren gericht bij speculanten. In de afgelopen 6 maanden is de koperprijs met bijna 20 procent gestegen en de afgelopen 2 weken is dat tempo verder versneld. +++

+++ Je hebt in de vorige Nieuwstelex kunnen lezen dat MERCEDES een uitstekend 2017 achter de rug heeft. De wereldwijde afzet van het Duitse premiummerk ging met 9,9 procent omhoog tot 2.289.344 auto’s. Volgens Mercedes was de C klasse wederom het best verkochte model, met 415.000 stuks. Ook de verkoop van compacte modellen van de A en B klasse liep goed, terwijl de nieuwe E klasse in zijn eerste volle verkoopjaar een recordafzet bereikte. Bij stadsautomerk Smart, een zuster van Mercedes, daalde de verkoop met 6,5 procent tot 135.000 voertuigen, wat overigens nog wel het op één na beste resultaat in 10 jaar is. Bij sportdivisie AMG werden 131.970 voertuigen verkocht; een toename van 33 procent. De belangrijkste markten voor Mercedes waren Europa (955.301 verkopen, waarvan 303.528 in Duitsland), Noord-Amerika (400.320 stuks, waarvan 337.246 in de Verenigde Staten) en Azië (875.250 eenheden). China is van alle landen de absolute uitschieter wat groei betreft. Ten opzichte van 2016 werden daar vorig jaar 25,9 procent meer auto’s door Mercedes verkocht, namelijk 587.868 stuks in totaal. +++

+++ OPEL heeft als gevolg van de komst van de Grandland X en de vernieuwde Mokka X de vraag naar de Astra in elkaar zien klappen. Het nieuwe moederbedrijf, het Franse PSA, zal daarom nog eens 250 arbeidsplaatsen schrappen bij de fabriek in het Britse Ellesmere Port. Het banenverlies bij Vauxhall, de Britse tak van Opel, loopt daarmee op tot 650. Vanaf april dit jaar wordt het aantal ploegendiensten in de fabriek, die een deel van de Astra output verzorgt, teruggebracht tot één. Afgelopen oktober kondigde PSA aan 400 banen te zullen schrappen via een vrijwillige vertrekregeling. Nu wordt de regeling dus uitgebreid in een poging de productiekosten in Ellesmere Port te verlagen. Volgens PSA komen 250 medewerkers in aanmerking voor de vertrekregeling. Er is dus geen vertrouwen dat de vraag naar de Astra weer gaat aantrekken. PSA zal op een later moment beslissen wat te doen met de productie van de Opel. Vorig jaar waren er in de periode januari t/m oktober 9,7 procent minder klanten. Niet alleen in Ellesmere Port produceert Opel de Astra. Ook in een fabriek in Gliwice, Polen, ziet dit model het levenslicht. Met de overname van PSA werd al gevreesd dat er banen zouden gaan verdwijnen door reorganisaties. +++

+++ Als de Amerikaanse recensies representatief zijn, dan “accelereert de TESLA Model 3 sneller en stuurt hij leuker dan we durven vermoeden”. Heeft Elon Musk een elektrische concurrent voor de BMW M3 gebouwd? We kennen de Ludicrous rij modus en we weten dat Tesla duivels snel accelererende auto’s bouwt. Toch blijkt de nieuwe Model 3 nog sneller dan de Amerikaanse fabrikant ons belooft. Dat blijkt althans uit Amerikaanse acceleratiemetingen van DragTimes, waarin de Tesla in 4,7 seconden van 0 naar 60 mijl/uur snelt (96 km/u). Dat is bijna een halve seconde sneller dan de reeds verrassend vlotte 5,1 tellen die de fabrikant zelf belooft. Het betrof de enkel op de achterwielen aangedreven Model 3 met 75 kWh batterij. Tesla is ook bezig met de ontwikkeling van een sportversie, waarvan de sprinttijd onder de 3 seconden duikt. Nu gaat die Tesla niet alleen in de rechte lijn als een speer. Alex McCulloch vergelijkt het weggedrag namelijk met dat van een BMW M3 van de E46 generatie. En hij kan het weten, want McCulloch is een professionele BMW rijder die de M producten van binnen en buiten kent. Hij omschrijft de Model 3 als communicatief, goed in balans en met een verrassend neutraal weggedrag. De besturing en de remmen zijn volgens hem zoals je die van een echte sportsedan à la de M3 verwacht. Autointernationaal.nl meldde afgelopen zomer al na een eerste kennismaking dat de Alfa Romeo Giulia in vergelijking met de Tesla een houten kar is. Terwijl die Italiaan bij kenners van normale auto’s hoog staat aangeschreven. Als Tesla zorgt dat zij haar zaakjes op orde krijgt voor wat betreft de productie, zou de Model 3 dus zomaar uit kunnen groeien tot een heel potente auto voor de massa. Of in ieder geval een stuk sportiever dan aanvankelijk werd gedacht. Wetende dat de krachtigere variant nog geïntroduceerd moet worden en de Tesla naar verluidt nu al rijdt als een BMW M3, heeft de concurrentie genoeg reden om zich zorgen over te maken. +++

Reageren is niet mogelijk.