Nieuwstelex

0

+++ Autofabrikanten zoeken constant naar nieuwe manieren om meer te verdienen. Logisch, want daar zijn het commerciële, vaak beursgenoteerde, bedrijven voor. Het enthousiasme voor zelfrijdende auto’s bij de fabrikanten is in grote mate verklaarbaar door de financiële mogelijkheden die opdoemen. Er wordt daarom nu miljoenen euro’s geïnvesteerd in experimenten met software die jou (betaal)films en informatie stuurt. ADVERTENTIES zijn een tweede mogelijkheid om meer aan de autoklant te verdienen. Een bedrijf uit Santa Clara ontwikkelde een platform dat advertenties kan tonen op het display van modellen met een internetverbinding. En voor je denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen: Ford, General Motors en Toyota (inclusief Lexus) hebben hun handtekening al gezet. Natuurlijk wordt de dienst verpakt als een ‘dienst’. Het idee is dat de klant alleen zaken voorgeschoteld krijgt die voor hem relevant zijn. Dus als je bijvoorbeeld ‘s avonds rond etenstijd op weg naar huis bent, dan wordt jou een advertentie voor een pizza met korting in jouw buurt geserveerd. Voorlopig, zo lijkt het, zullen de advertenties statisch zijn en komt er geen geluid bij kijken. +++

+++ BMW is net als veel andere automerken aanwezig op het salon van Brussel. Als je deze autotentoonstelling dit weekend bezoekt, dan zul je daar een zwarte doos aantreffen. Daar zit de nieuwe X2 in, maar de primeur daarvan wordt aan de Amerikanen gegund. Daar start de lokale autoshow (die van Detroit) pas op 15 januari. Dus niet eerder dan deze dag (om 15.30 uur) gaat de zwarte doos open. Toch is er een kans dat, als je het heel vriendelijk vraagt aan de salonmedewerkers van BMW in Brussel, je al eerder een preview kan krijgen van de X2. +++

+++ De Belgisch/Nederlandse toeleverancier voor de auto-industrie BOSAL heeft haar trekhakendivisie verkocht aan het Amerikaanse durfkapitaalbedrijf TowerBrook Capital Partners. Bij de divisie werken 1.550 mensen bij fabrieken in Duitsland, Mexico, Hongarije, Rusland en Frankrijk. De fabrikant van uitlaten, katalysatoren maar ook onder meer fietsendragers maakt geen financiële details bekend maar ingewijden schatten de opbrengst op 250 miljoen euro. Bosal, dat ondanks een omzet van meer dan 700 miljoen euro al tijden in financiële problemen verkeert, zette de winstgevende trekhakentak vorig jaar in de etalage. Nu die verkoop rond is, is Bosal ongeveer 40 procent van de bedrijfsomzet kwijt. Maar het brengt wel rust in de tent, want binnen het familiebedrijf was er een twist tussen vader en zoon uitgebroken tussen de te varen koers. De opbrengst wordt gebruikt om de schuldenlast af te lossen waarmee de financiële situatie weer iets rooskleuriger zou moeten worden. Bosal hoopt daarbij onder meer fors te investeren in de fabricage van uitlaten. +++

+++ Accountant & adviesbureau KPMG presenteerde afgelopen donderdag voor een select aantal journalisten de nieuwe Global Automotive Executive Survey 2018, een (jaarlijkse) enquête onder zo’n 900 topmanagers van ‘s werelds toonaangevende bedrijven uit de autobranche in 45 landen. Ook 2.500 consumenten werden ondervraagd. Volgens de autospecialist van KPMG, Loek Kramer, zal de consolidatie in de mondiale auto-industrie op korte termijn steeds beter zichtbaar worden. Traditionele fabrikanten staan voor de ingrijpende keuze om de grote achterstand die zij op de grote digitale spelers hebben opgelopen goed te maken door vormen van samenwerking of fusies. Ook DEALERS zullen wereldwijd grote gevolgen ondervinden van de veranderingen. Ruim de helft van de topmanagers verwacht dat het aantal showrooms in 2025 met 30 tot 50 procent zal zijn afgenomen. Bijna 80 procent is ervan overtuigd dat dealers alleen kunnen overleven door zich om te vormen tot een punt waar service wordt verleend of tweedehands auto’s worden verkocht. Uit de Global Automotive Executive Survey 2018 van KPMG blijkt bovendien dat de komende jaren een groot deel van de productie van auto’s uit West Europa zal verdwijnen. Bijna 75 procent van de topmanagers verwacht dat het aandeel voertuigen dat in West Europa gemaakt wordt in 2030 zal dalen naar 5 procent. Op dit moment is dat nog 16 procent. Uit het onderzoek van KPMG blijkt ook dat het bezit van een auto voor consumenten steeds minder belangrijk wordt. Kramer: “De auto als een symbool van status heeft zijn langste tijd gehad. Nu al geeft meer dan de helft van de onderzochte consumenten aan dat zij afstand doen van hun voertuig als het delen van een auto en andere intelligente mobiliteitsoplossingen, zoals ritdiensten, gemakkelijker beschikbaar worden. De mobiliteitsbehoefte van de consument is duidelijk aan het veranderen. Dat betekent een grote verschuiving van het autobezit naar abonnementsvormen. Bijna de helft van de autobezitters geeft aan in 2025 geen eigenaar meer te willen zijn van een voertuig. Iets meer dan 32 procent geeft aan dat de veranderde leefomstandigheden de belangrijkste reden vormt. Eén op de vier doet het voertuig uit kostenoverwegingen van de hand”. Volgens de ondervraagde topmanagers zal de elektrische auto de huidige modellen met verbrandingsmotor niet volledig vervangen en zullen de verschillende aandrijftechnologieën voorlopig naast elkaar blijven bestaan. Kramer: “De kosten voor de aanschaf van een elektrische auto zijn nog te hoog en moeten dalen om de overstap aantrekkelijker te maken. Bovendien zorgt de huidige schaarste aan lithium en kobalt nog altijd voor een hoge accuprijs. Nieuwe technologische ontwikkelingen zullen leiden tot minder afhankelijkheid van kobalt en dus een lagere prijs. Een andere belangrijke voorwaarde voor het succes van de elektrische auto is een fijnmazig netwerk van publieke oplaadpunten. Vanwege het tekort aan publieke oplaadpunten adviseerde Noorwegen, een belangrijke frontrunner op dit gebied, consumenten vorig jaar zelfs af te zien van het kopen van een elektrische auto. En een groei van elektrisch rijden die wordt gesubsidieerd door belastingvoordelen of wordt opgelegd door een verbod op verbrandingsmotoren is gedoemd te mislukken als de basis van een betrouwbare oplaadinfrastructuur niet eerst wordt gerealiseerd”. +++

+++ Het is weer tijd voor CES in Las Vegas, de Consumer Electronics Show. Een evenement waar je een paar jaar geleden geen enkel automerk aantrof. Maar in de jacht op een hipper imago (elk merk wil nu een aanbieder van mobiliteitsdiensten zijn, en geen fabrikant met rokende schoorstenen) en meer media-aandacht, vind je er tegenwoordig tussen telefoons en gameconsoles ook auto’s. Waaronder FORD , dat in Las Vegas de focus toepasselijk legt op boordelektronica. Dit nieuws zal vooral gebruikers van de alternatieve navigatie-app Waze als muziek in de oren klinken. Met Sync 3, de jongste variant van Fords infomediasysteem, kan je die app nu ook op het scherm van je auto toveren. En je krijgt er meteen wat extra functies bij. Zo kan je Waze gesproken commando’s geven. iHeartRadio is een minder bekende nieuwe functie die je eveneens via de app kan gebruiken. In beide gevallen betekent het minder gepruts met je telefoon. +++

+++ De titels ‘Pick-up van het Jaar’ en ‘Meest Betrouwbare Pick-up’ zijn in Groot-Brittannië uitgereikt aan de ISUZU D-Max. De eerste prijs is afkomstig van het magazine ‘What Van’. Daarnaast was er ook een onderscheiding van het tijdschrift ‘Professional Pick-up & 4×4’. Isuzu schrijft deze positieve bevindingen van de vakpers en gebruikers toe aan de komst van de nieuwe 1,9 liter dieselmotor. De jury van ‘What Van’ is er zeer over te spreken dat de motor de Euro6 norm haalt zonder toevoeging van AdBlue. Ook de trekkracht van 3,5 ton, het grote aantal mogelijkheden in het aanbod en uitstekende garantie (5 jaar of 200.000 km) worden geprezen. ‘Professional Pick-up & 4×4’ heeft onder zijn lezers een enquête gehouden naar de betrouwbaarheid van de verschillende merken. In totaal gaat het eindresultaat over 400 pick-ups die een gezamenlijke leeftijd hebben van 1.800 jaar. De Isuzu D-Max kwam als winnaar uit de bus en laat de Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Ford Ranger en Volkswagen Amarok achter zich. Nu snap je misschien beter waarom Rijkswaterstaat er zo dol op is. +++

+++ MAZDA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl uit haar Newsflash bevestigd dat zij samen met Toyota een fabriek in Huntsville, in de staat Alabama, gaat bouwen. Jaarlijks moeten daar 300.000 auto’s van de band rollen. De nieuwe faciliteit zal in 2021 zijn deuren openen en werkgelegenheid bieden aan 4.000 mensen. Met de bouw is een investering van 1,6 miljard dollar (1,35 miljard euro) gemoeid. Toyota zal er de Corolla produceren voor de Noord Amerikaanse markt, terwijl Mazda er cross-overs wil gaan bouwen voor diezelfde verkoopregio. De samenwerking tussen beide automerken heeft meer om het lijf dan auto’s bouwen. Zo zullen Mazda en Toyota gezamenlijk technologie voor elektrische auto’s gaan ontwikkelen. Ook trekken zij schouder aan schouder op qua multimediasystemen en internetdiensten. Mazda zal daarnaast in Japan een bestelwagen van Toyota aan haar gamma toevoegen. Toyota, dat vorig jaar een belang van 5,05 procent in zijn branchegenoot nam, blijft op de Noord Amerikaanse markt op zijn beurt de Mazda 2 Sedan als Yaris iA verkopen. Om de samenwerking gelijkwaardig te laten zijn, is Mazda voor 0,25 procent aandeelhouder van Toyota geworden. +++

+++ PORSCHE gaat voor de Volkswagen Groep een speciaal platform ontwikkelen voor elektrische sportwagens. Het wordt de derde bodemplaat van het concern die speciaal voor emissieloze modellen is bestemd. Volkswagen zelf heeft het MEB platform in ontwikkeling dat voor volumemodellen vanaf het C segment is bestemd. De eerste op dit onderstel gebaseerde elektrische auto moet in 2020 in de showrooms arriveren. Audi heeft de eindregie bij de ontwikkeling van het PPE platform (Premium Platform Electric). Dit is bestemd voor de premium 4/5-deurs modellen van het concern. Porsche mag zich bezig gaan houden met het SPE platform (Sportscar Platform Electric). Dat moet in 2026 concrete elektrische modellen opleveren. Volkswagen wil mondiaal marktleider op het gebied van emissieloze auto’s worden. Porsche zal de komende jaren ook meer hybride modellen introduceren. Zo zit er een 911 met assisterende elektromotor in de pijplijn. Verder zal in 2019 de productieversie van de Mission E (dat op een speciaal platform met de codenaam J1 staat) worden gepresenteerd. Dat wordt een sedan en het betreffende onderstel zal ook gebruikt worden als basis voor een SUV (waarschijnlijk de nieuwe Macan). Voor elektrische sportwagens is de bodemplaat niet geschikt, vandaar dat er budget wordt vrijgemaakt voor het SPE platform. Porsche zal dit onderstel zelf gaan gebruiken, maar ook Audi (voor een opvolger van de R8), en Lamborghini en mogelijk Bugatti. +++

+++ VOLKSWAGEN schrijft de dieselmotor ondanks het sjoemel schandaal nog niet af. Dat komt omdat zij, met als andere fabrikanten, onder grote druk staat om de CO2-uitstoot van auto’s te verminderen. In 2021 mag die van de EU niet meer dan gemiddeld 95 gram per kilometer bedragen. Nu zit Volkswagen op 125 gram. In een later stadium zal de EU de duimschroeven waarschijnlijk verder aandraaien en eisen dat autofabrikanten hun gemiddelde CO2-uitstoot verlagen naar 70 of 65 gram per kilometer. Realisatie van de toekomstige emissienormen gaat met, naast elektrische modellen, louter benzinewagens, niet lukken. Daarvan zijn autofabrikanten, waaronder Volkswagen, overtuigd. Daarom zal de autofabrikant uit Wolfsburg een nieuwe 2.0 TDI unit met 250 pk in stelling brengen. Bij deze dubbel geblazen 4 cilinder is de inspuitdruk tot liefst 2.500 bar verhoogd. Een dicht bij het motorblok geplaatste installatie bestaande uit een diesel oxidatie katalysator (DOC) gecombineerd met een NOx opslagkatalysator (NSC) doet daarbij het eerste reinigingswerk, aangevuld met een selectieve katalytische reductie (SCR) roetfilter. Daarbij wordt ammoniakvloeistof (beter bekend als Adblue) in de uitlaatgassen geïnjecteerd om daarmee de NOx emissie te neutraliseren. Ook wordt de verbrandingstemperatuur via een uitlaatgasrecirculatie (EGR) gereduceerd en verderop in het uitlaatsysteem zit nog een tweede Adblue injectiepunt. De hele installatie moet de kwalijke emissies onder alle bedrijfsomstandigheden (koude start, lage of hoge toeren, zware of lichte belasting) binnen de perken houden, met een mogelijke NOx reductie tot 40 procent. Alles gemeten volgens de sinds afgelopen september van kracht zijnde Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure (WLTP) cyclus en de aanvullende Real Driving Emissions (RDE) praktijktest. Ook op het gebied van benzinemotoren boekt Volkswagen vorderingen. Zo zijn er inmiddels modellen te koop met de 130 pk sterke 1.5 TSI Evo krachtbron waarvan het rendement is verbeterd met behulp van een hoge compressieverhouding van 12,5 : 1 en een tot 350 bar opgeschroefde druk van de directe benzine-injectie. Een variabele turbogeometrie bekort bovendien de reactietijd met 35 procent. De werking van deze TSI Evo berust op het zogenaamde Miller principe dat overigens al enige tijd bij Toyota (voor de Prius) en andere Japanse autobouwers toepassing vindt. Met andere openingstijden van de in/uitlaatkleppen wijkt het ‘spoelen’ van de in/uitlaatgassen in de cilinders zodanig af van traditionele kleptiming, dat piektemperaturen ondanks de hoge compressieverhouding worden afgezwakt. Dat reduceert op zijn beurt de NOx emissie. Cilinderuitschakeling en ook complete motoruitschakeling bij deelbelasting (uitrollen van de auto, oftewel zeilen) maken deel uit van het 1.5 TSI Evo concept. Het werkingsprincipe van deze motor vormt de basis voor alle toekomstige benzine-units van Volkswagen, ook als zij geschikt worden gemaakt voor gecomprimeerd aardgas (CNG), ethanol of andere biobrandstoffen. Combinatie met hybride systemen is ook mogelijk. Na traditionele hybride en stekkerhybride uitvoeringen richt de aandacht bij Volkswagen zich nu op zogeheten milde hybride techniek. Het basisprincipe daarbij is een 48 volt accu met een gecombineerde dynamo/startmotor die onder bepaalde omstandigheden het aandrijfsysteem een extra duw in de rug meegeeft. Volkswagen denkt met deze mix van technieken wél aan de toekomstige wettelijke CO2 normen te kunnen voldoen. De autobouwer schat in dat in 2025 volledig elektrische modellen een verkoopaandeel van 26 procent zullen hebben. Voor semi-elektrische uitvoeringen wordt een marktaandeel van ruim 25 procent voorzien. Dit betekent dat in 2025 nog bijna de helft van alle nieuw geproduceerde auto’s puur op benzine, diesel of alternatieve brandstoffen zal draaien. +++

Reageren is niet mogelijk.