+++ AUDI heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de volgende generatie A1 alleen in 5-deurs uitvoering gebouwd gaat worden. De achterportierloze versie keert niet terug en er zullen geen dieselversies ontwikkeld worden. Qua carrosseriekeuze volgt Audi daarmee de koers van zijn zustermerken. De Skoda Fabia is nooit leverbaar geweest in 3-deurs uitvoering en sinds de generatiewisseling zijn ook de Ibiza en Polo van respectievelijk Seat en Volkswagen overstag. De vraag naar B segment hatchbacks zonder achterportieren is in de afgelopen jaren sterk afgenomen. Renault biedt de Clio om deze reden alleen in 5-deurs uitvoering aan en noch de Alfa Romeo MiTo of de DS 3 krijgen een opvolger. De nieuwe A1 zal ook alleen met benzinemotoren op de markt verschijnen. In 2020 volgt Skoda bij de volgende generatie Fabia dit voorbeeld. De nieuwe A1 zal worden gebaseerd op de MQB AO architectuur en wordt daardoor 6,5 cm langer, waardoor de totale carrosserielengte op 4,04 meter uitkomt. De wielbasis neemt met liefst 9 centimeters toe. In de breedte groeit de A1 met 4 centimeter. De gewijzigde maatvoering leidt tot fors meer interieurruimte. Daarnaast groeit de inhoud van de kofferbak naar 350 liter, wat 80 liter meer is dan het huidige model biedt. +++
+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) heeft het afgelopen kwartaal last gehad van de krimpende automarkt in de Verenigde Staten. Het resultaat van de Italiaans/Amerikaanse autobouwer bleef daardoor achter bij de verwachtingen van analisten. De operationele winst groeide weliswaar met 22 procent tot 1,9 miljard euro, maar analisten rekenden gemiddeld op iets meer dan 2 miljard euro. De omzet daalde met 3 procent tot 28,9 miljard euro, maar doordat duurdere auto’s werden verkocht, steeg de winstgevendheid wel. Voor het lopende jaar rekent het concern minimaal op een operationele winst van 8,7 miljard euro. Dat is aan de onderkant van de afgegeven verwachtingen, maar kenners vonden die verwachtingen destijds al aan de ambitieuze kant. De winst wordt gestuwd doordat dit jaar nog meer zal worden ingezet op SUV modellen en andere duurdere modellen. Zo rollen er een aantal nieuwe modellen van Jeeps en Ram (pick-ups) van de band. Toch blijft de winst van Alfa Romeo achter bij de verwachtingen. Ondanks de krimpende markt in de VS, schat scheidend topman Sergio Marchionne de kans op een verbetering van de verkopen in op 50 procent. +++
+++ Op de autosalon van Genève in maart onthult LEXUS een nieuw model, de cross-over UX. Die wordt aangedreven door 4 cilinder benzinemotoren met of zonder hybride ondersteuning. De UX wordt net geen 4,4 meter lang en zal als het nieuwe instapmodel binnen het gamma van de Japanners functioneren. De CT 200h is een aflopende zaak en zal niet direct worden vervangen. Lexus presenteerde in 2016 op de autosalon van Parijs al een conceptstudie voor de UX. De Toyota dochter heeft de die werd voorgesteld (de auto op de foto’s). Eerder al bevestigde uitvoerend vicepresident typeaanduidingen UX 200, UX 250 en UX 250h laten registreren. In Nederland zal alleen de laatste variant geleverd worden. +++
+++ NISSAN stopt na amper 4 jaar alweer met de Pulsar. De verkopen blijven steken op 20.000 à 25.000 exemplaren en dat is te weinig om een opvolger voor de zogeheten Golf klasse te ontwikkelen. De Pulsar liep in de Nissan fabriek in Barcelona van de band. In die productiefaciliteit zien ook de NV200 en de Navara het levenslicht. Voor de bouw van deze modellen heeft Nissan meer capaciteit nodig, ook omdat de Japanners op dezelfde productielijn sinds kort voor Renault de aan de Navara technisch identieke Alaskan en voor Mercedes de idem X klasse bouwt. De fabriek heeft een capaciteit van 200.000 auto’s per jaar, waarvan de pick-ups er 120.000 opeisen. De Pulsar, de verlate opvolger van de Almera, heeft nooit aan de verkoopverwachtingen voldaan. In Nederland zijn er bijna 4.000 stuks afgeleverd, waarvan 661 exemplaren afgelopen jaar. De Pulsar is nog niet uitverkocht. De importeur zegt dat er bij haar dealers nog zo’n 100 stuks staan. +++
+++ PORSCHE gaat de nieuwe 911 ook in hybride uitvoering leveren. Maar pas zodra de markt er klaar voor is. Vermoedelijk zal dit om en nabij 2023 het geval zijn. Als basisunit fungeert het bekende 6 cilinder 3,0 liter boxerblok. Dankzij de elektromotor komt het totale vermogen op 485 pk uit. Aan koppel is er 761 Nm beschikbaar. Met het batterijenpakket van 10.8 kWh kan de 911 Hybrid 64 kilometer elektrisch rijden. In 3,5 seconden moet hij naar 100 km/u kunnen sprinten; de topsnelheid bedraagt 310 km/u. De 911 Hybrid heeft een koppel boost functie van 20 seconden, intelligente vierwielaandrijving en een zeil modus om energie (benzine, elektriciteit) te besparen. De nieuwe 911 Turbo S krijgt er 40 pk bij, waardoor het totale vermogen uitkomt op 620 pk. De Carrera en de Carrera S (beiden optioneel met vierwielaandrijving) krijgen beide een upgrade van 30 pk, en zullen in nieuwe vorm dus 400 respectievelijk 450 pk bieden. De GT3 versie zegt de atmosferische 4,0 liter motor vaarwel en stapt over op turbotechniek. Porsche ontwikkelt voor de nieuwe 911 een 8-traps PDK automaat. De sportwagen wordt in oktober onthuld op de Mondial de l’Automobile in Parijs. +++
+++ ROLLS-ROYCE zal voor de zomer haar SUV, die we vandaag nog kennen onder zijn codenaam Cullinan, onthullen. Tijdens privé-evenementen kan een select aantal klanten er dan al kennis mee maken. Het maken van foto’s is dan verboden. Voor het eind van de zomer kan het grote publiek kennismaken met de Cullinan. De verkoop gaat eind dit jaar van start gaan en in 2019 worden de eerste exemplaren afgeleverd. De Cullinan, door Rolls-Royce zelf niet aangeduid als een SUV maar als een “verhoogd model voor elk type terrein”, deelt zijn platform met de jongste generatie Phantom en leent van dat model ongetwijfeld ook de 6,75 liter grote V12 turbo met 571 pk. De SUV (sorry, Rolls-Royce) moeten helpen om de verkoop op te voeren tot 5.000 auto’s per jaar. In 2016, het beste jaar ooit voor het merk, waren er 4.011 klanten. +++
+++ TESLA heeft het productieproces van de Model 3 nog steeds niet onder de knie. Dat komt niet door het personeel in de fabriek in Fremont, maar door problemen bij de batterijleverende Gigafactory in Nevada. De Model 3 accumodules moeten daardoor handmatig samengesteld worden. De enorme accufabriek heeft Tesla samen met Panasonic gebouwd. Het niet-machinaal assembleren van de modules is niet alleen tijdrovend, maar zou volgens insiders ook tot gevaarlijke toestanden leiden. De fouttoleranties zijn minimaal en machines werken nauwkeuriger dan mensenhanden. In de Model 3 worden de nieuwe 2.170 modules gebruikt, een doorontwikkeling van de 18.650 batterijen van de Model S en X. Om het productieprobleem op te lossen, is in allerijl personeel van Panasonic ingevlogen, maar dat zou niet altijd even gekwalificeerd zijn. Hoeveel vertraging de bouw van de Model 3 hierdoor oploopt, zal duidelijk worden als Tesla de cijfers over het eerste kwartaal presenteert. Met de kennis van nu was het misschien beter geweest als topman Elon Musk de batterijen ‘gewoon’ extern had ingekocht bij een ervaring firma. Maar dat past niet bij de eerzucht van de CEO. Duidelijk is wel dat Tesla op deze manier wel erg veel hooi op de vork neemt. Wellicht te veel. Musk had als target om dit jaar 500.000 exemplaren van de Model 3 te bouwen, maar dat zullen er, zoals de kaarten nu liggen, hooguit 250.000 stuks worden. +++
