Nieuwstelex

0

+++ Met de komst van WhatsApp heeft de infomedia interface van APPLE CAR PLAY er nu veelgevraagde functie bij. In theorie is Apple CarPlay een fantastisch systeem voor iedere iPhone gebruiker die vaak onderweg is. Maar in de praktijk mist het systeem veel functionaliteit vanwege de beperkte hoeveelheid apps waarmee het compatibel is. Apple heeft tot nu toe vooral zijn eigen apps gepusht en daar vallen andere veelgebruikte applicaties zoals Waze of WhatsApp buiten. Maar daar is voor wat betreft die laatste nu verandering in gekomen. Wie zijn WhatsApp update naar versie 2.18.20 en zijn telefoon vervolgens aansluit, krijgt er een WhatsApp icoontje bij. Daardoor kan je Siri binnengekomen berichten nu laten voorlezen, maar ook nieuwe berichten dicteren. Verder is WhatsApp op CarPlay erg beperkt, maar dat is misschien niet eens zo slecht gezien het feit dat je in de auto beter op andere dingen kan focussen. ++++

+++ Een beginnend bestuurder van 18 jaar betaalt al snel 1.800 tot 2.000 euro per jaar aan premie voor een AUTOVERZEKERING . Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Geld.nl. Volgens de site wordt een auto op eigen naam voor een 18-jarige haast onbetaalbaar. Geld.nl onderzocht hoeveel jonge bestuurders van verschillende leeftijden betaalden voor een WA autoverzekering en voor een WA + Beperkt Casco verzekering. De premies zijn vergeleken voor een Volkswagen Golf uit 2008 en een Renault Clio uit 2007. Hierbij is er vanuit gegaan dat de bestuurder van de Volkswagen Golf in Tubbergen woont en de bestuurder van de Renault Clio in Tilburg. Uit het onderzoek blijkt dat de premies zeer hoog liggen voor 18-jarige bestuurders, tot wel 200 procent hoger dan bij een bestuurder van 25 jaar die ook geen schadevrije jaren heeft. Een groot deel van de verklaring schuilt uit de statistieken waaruit blijkt dat bestuurders van 18 jaar een grotere kans hebben om een ongeval te veroorzaken, maar volgens Geld.nl zit daar niet alleen de verklaring in. “Uit ons onderzoek blijkt ook dat het verschil tussen de goedkoopste en duurste autoverzekering voor een 18-jarige oploopt tot bijna 2.000 euro per jaar. Dat is een flinke smak geld, zeker op die leeftijd”, aldus Amanda Bulthuis van Geld.nl. Naast de premieverschillen zijn er ook autoverzekeraars waarbij 18-jarigen niet welkom zijn. Bijvoorbeeld bij Zelf.nl en Inshared (voor alleen een WA-verzekering). Beide verzekeraars geven aan dat de premie die zij dan moeten vragen om het extra risico af te dekken te hoog zou worden. +++

+++ BMW heeft het belang van Sixt in autodeel concept Drive Now overgenomen. Daardoor is dit bedrijf nu een volledige dochteronderneming van de autofabrikant. BMW en Daimler zijn al enige tijd in onderhandeling over een fusie van de deelauto concepten Car2go (Mercedes) en Drive Now. Drive Now was aanvankelijk een joint venture van autoverhuurder Sixt en BMW. Nu Drive Now volledig in handen is van de autofabrikant, is de deelautofusie weer een stap dichterbij. Peter Schwarzenbauer, lid van de Raad van Bestuur van BMW, stelt nu “alle opties voor verdere strategische ontwikkeling van onze dienstverlening in handen te hebben”. Sixt blijft wel een belangrijke partner van BMW, zegt Schwarzenbauer. Het concept Drive Now is nog niet beschikbaar in Nederland, maar in 2012 werd die ambitie al wel uitgesproken. Naar eigen zeggen heeft Drive Now meer dan 1 miljoen klanten in 13 Europese steden met een totale vloot van meer dan 6.000 auto’s van BMW en Mini.

+++ Het Openbaar Ministerie in BULGARIJE gaat onderzoeken hoe de eigenaren van sommige dure woningen aan hun geld komen. Ook Bulgaren die rondrijden in dure auto’s kunnen rekenen op de bijzondere aandacht van de autoriteiten. Het onderzoek richt zich onder meer op de ruim 350 Bulgaren die in 2015 en 2016 meer dan een half miljoen lev uitgaven aan onroerend goed, meldt justitie. Het gemiddelde maandinkomen in het Oost-Europese land bedraagt ongeveer 1000 lev (ruim 511 euro). In het land rijden volgens officiële cijfers zo’n 450 mensen in auto’s van merken als Bentley, Ferrari, Rolls Royce en Lamborghini. Ook zij worden onder de loep genomen. De politie en de belastingdienst hadden gewaarschuwd dat sommige eigenaren van luxe auto’s zich mogelijk schuldig maken aan belastingontduiking of het witwassen van geld. +++

+++ FORD had jarenlang in Duitsland de reclameslogan ‘Ford, die tun was’. Maar doet Ford ook wat zij belooft? Op de autotentoonstelling van Detroit sprak de autofabrikant in ieder geval met 2 monden. Zo kondigde CEO Jim Hackett aan dat Ford de komende jaren 11 miljard dollar gaat investeren in elektrische aandrijving. Leuk, maar groot was de verbazing dat de Amerikanen in Detroit allerlei nieuwe variaties op het (door een verbrandingsmotor aangedreven) SUV & Pick-up thema presenteerden. Het ging daarbij om grotere, krachtigere en luxueuzere modellen. De discrepantie tussen de toekomstplannen van Ford en de producten die zij effectief op de bühne plaatste, kon niet groter zijn. +++

+++ Cadillac, Chevrolet, DS, Infiniti en Opel en zijn de grote afwezigen op de autosalon van GENEVE in maart dit jaar. De vrijgekomen ruimte gaat naar nieuwkomers of naar merken die hun stand willen uitbreiden. De plaats die DS vrijmaakt wordt ingenomen door Jaguar en Land Rover, die de voorbije jaren wat krap zaten. De ruimte die traditioneel voor Opel gereserveerd is in Hal 2 gaat onder meer naar Aston Martin, dat heeft besloten om dit jaar groots uit te pakken. Bovendien zijn er nieuwkomers, zoals Polestar, het elektrische dochtermerk van Volvo, GFG en Hennessey. +++

+++ MITSUBISHI heeft in Europa de grens van 100.000 verkopen voor de Outlander PHEV gepasseerd. Dat tekent het succes van deze stekkerhybride SUV. Mitsubishi heeft 4 jaar nodig gehad om de mijlpaal te bereiken. De Outlander PHEV is het populairst in het Verenigd Koninkrijk (34.108 exemplaren verkocht), Nederland (25.399) en Noorwegen (13.429). +++

+++ De uit 2008 stammende 370Z bereikt zachtjesaan zijn uiterste verkoopdatum, maar NISSAN is niet van plan om het segment van de sportwagens de rug toe te keren. Al geeft het wel toe dat dit nichesegment steeds complexer wordt. Philippe Klein, verantwoordelijk voor de productplanning bij Nissan, laat in een interview weten: “De geruchten over de dood van de 370Z van Nissan zijn sterk overdreven. We werken actief aan een opvolger, maar ik kan er nog niet meer over vertellen”. Klein geeft echter wel toe dat het afzetpotentieel voor sportcoupés steeds kleiner wordt: “Overal ter wereld verliest dit marktsegment aan volume. Toch blijven we ervan overtuigd dat er nog plaats is voor een Z model. De enige vraag is hoe we het concept moeten aanpassen aan de tijdsgeest om zijn overleven te garanderen”. +++

+++ Wie naar reportages op televisie over het Midden Oosten of Noord Afrika kijkt, ziet opvallend veel auto’s van OPEL rijden. Weliswaar vaak gehavende exemplaren van de eerste generatie Vectra en Omega, maar blijkbaar is het merk in deze regio’s populair bij de bevolking. Niet onbegrijpelijk, want je krijgt een recht toe, recht aan auto zonder nukken. Meer moet je niet willen als het welvaarttechnisch sappelen is. Het is daarom niet verbazingwekkend dat Opel nu goede afzetkansen ziet voor nieuwe auto’s. Noord Afrika bijt daarbij de spits af. Opel heeft importeurs aangesteld in Marokko en Tunesië. De Duitsers streven in het eerste land naar een marktaandeel van 5 procent in 2023. Marokko is de op één na grootste automarkt van Afrika. In 2017 gingen er in totaal 169.000 auto’s over de toonbank, wat een groei van 25 procent in slechts 2 jaar tijd betekent. Met onder meer Peugeot doet moederbedrijf PSA al goede zaken in Marokko, al kan het merk er niet tippen aan het succes van concurrent Renault en (vooral) diens budgetdochter Dacia. Opel laat weten dat er na Marokko en Tunesië meer nieuwe afzetmarkten volgen. De expansiedrift is een gevolg van een noodzaak om zo snel mogelijk winstgevend te worden. Daarvoor zijn niet alleen nieuwe modellen nodig, maar ook extra afzetmarkten. In de periode tot 2022 zullen liefst 20 nieuwe importeurs worden aangesteld. +++

+++ PEUGEOT roept de 3008 terug naar de dealer vanwege een lekkende brandstofleiding. Het gaat om 60.000 exemplaren, gebouwd tussen april 2016 en augustus 2017. Bij de SUV kan de benzineleiding tegen een dekplaat aan schuren en doorslijten, met een brandstoflekkage tot gevolg. Bij de dealer wordt de leiding indien nodig vervangen en in ieder geval van een beschermende mantelbuis voorzien. Om hoeveel auto’s het in Nederland gaat, is nog niet bekend. Er loopt ook nog een tweede terugroepactie bij Peugeot. Die richt zich op modellen met een 1,6 liter dieselmotor die tussen augustus en november 2017 van de band liepen. De krachtbron kan tijdens het rijden plotseling inhouden en afslaan of op hol slaan. Door een afwijking aan de zuigerveren kan er motorolie in de verbrandingsruimte komen. Eigenaren van een Peugeot met deze motor wordt verzocht een afspraak te maken met hun dealer. Deze zal een controle aan de motor uitvoeren, en indien nodig de motor vervangen. +++

+++ TOYOTA heeft zich (via zijn investeringsmaatschappij Tsusho) ingekocht bij het Australische Orocore, een mijnonderneming die in Zuid-Amerika druk bezig is lithium te ontginnen. Lithium is een basismetaal voor onze batterijen in telefoons, laptops en tablet computers, maar ook in auto’s. De grote promotor van de hybride auto heeft intussen eveneens aangegeven dat het sterk zal inzetten op volledig elektrisch aangedreven auto’s, al dan niet met waterstof als energiedrager. Toch waarschuwt de eerste man van Toyota in Noord-Amerika voor te hoog gespannen verwachtingen: “We hebben er met onze hybride modellen 18 jaar over gedaan om in Noord-Amerika aan een marktaandeel van 3 procent te komen. Laten we niet te snel van stapel lopen als we het hebben over de verspreiding van de elektrische auto”. +++

+++ De proeven met uitlaatgassen die VOLKSWAGEN heeft laten uitvoeren op 25 mensen, was goedgekeurd door het ethisch comité van de medische faculteit van de universiteit van Aken. Eerder werd al bekend dat Volkswagen ook op apen proeven met uitlaatgassen liet doen. Het onderzoek werd uitgevoerd en gefinancierd door een onderzoeksgroep die betaald werd door Volkswagen, maar ook door BMW, Daimler en Bosch. Daimler en BMW zeggen niets te hebben geweten van het onderzoek en distantiëren zich ervan. Ook de Duitse autoriteiten veroordelen de onderzoeksmethoden. “Deze testen op apen en zelfs op mensen zijn ethisch niet te rechtvaardigen”, zei regeringswoordvoerder Steffen Seibert. “Dit roept kritische vragen op over degenen die erachter zitten”. Volgens het rapport onderzocht Volkswagen in 2014 hoe gezonde mensen reageerden op de inademing van stikstofdioxide. Stikstofdioxide is het vervuilende element in de uitlaatgassen dat de autofabrikant in onderzoeken heeft gemanipuleerd om de wettelijke limieten voor dieselvoertuigen te halen. In werkelijkheid werden die limieten vaak overschreden. Volkswagen meldt dat het onderzoek een grote vergissing is geweest. De ondernemingsraad van het autobedrijf roept op tot een gedetailleerd onderzoek naar de zaak. +++

+++ VOLVO heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat het eerste elektrische model dat zij in grote aantallen wil gaan bouwen, een afgeleide van de volgende generatie V40 wordt. Hij moet volgend jaar (2019) al bij de dealers in de showroom arriveren. Niet lang daarna volgt een emissieloze versie van de XC40. Beide modellen maken gebruik van het modulaire CMA platform, dat vanaf het begin mede is ontwikkeld voor elektrische aandrijflijnen. De nieuwe V40 wordt later dit jaar onthuld met verbrandingsmotoren. Het batterijpakket van de elektrische is modulair, waardoor er diverse actieradiusuitvoeringen zullen worden aangeboden. +++

Reageren is niet mogelijk.