Nieuwstelex II

0

+++ BMW gaat het tractiecontrole systeem van de i3s ook in andere modellen monteren, waaronder die van Mini. Dit systeem is 50 keer sneller dan de techniek die nu gebruikt wordt. De i3s beschikt over een tractiecontrole die direct berekeningen maakt in de aandrijflijn en niet in een unit op afstand. Dit nieuwe systeem reageert daardoor veel en biedt zodoende een betere grip en meer rij stabiliteit bij slechte wegomstandigheden. De tractiecontrole is compatibel met elk type aandrijving (voor, achter, vierwiel). Zodoende komen ook de modellen van Mini in aanmerking. +++

+++ FORD heeft zijn verkopen in de Verenigde Staten in december tegen de verwachting in toch wat kunnen opvoeren. Dat blijkt uit cijfers die de grote Amerikaanse autofabrikant naar buiten heeft gebracht. Voor de grote autoverkopers in de VS was 2017 een erg moeilijk jaar. Analisten rekenden er daarom op dat de verkopen in de laatste maand wederom lager zouden uitkomen dan een jaar eerder. Ford wist echter 1,3 procent meer auto’s aan de man te brengen dan in december 2016. Er rolden bijna 241.000 Fords de showrooms uit. Rivaal General Motors (GM), de grootste speler op de Amerikaanse markt, zag zijn verkopen wel teruglopen. Met bijna 309.000 verkochte exemplaren deed GM het toch beter dan verwacht. Het bedrijf noteerde een min van 3,3 procent ,waar analisten een daling van 7,3 procent hadden voorzien. Het Italiaans/Amerikaanse Fiat Chrysler Automobiles verkocht, zoals verwacht, 11 procent minder auto’s. De teller bleef in december steken op iets minder dan 172.000 exemplaren. +++

+++ 2 grote Duitse toeleveranciers van de automobielindustrie, onderdelenfabrikant Bosch en bandenmaker Continental, nemen een belang van elk 5 procent in navigatiebedrijf HERE Technologies. Zij nemen de aandelen over van de huidige grootaandeelhouders, de eveneens Duitse autofabrikanten BMW, Audi en Daimler. Financiële details over de transacties zijn niet bekendgemaakt. Here concurreert op het gebied van navigatietechnologie en digitale kaarten met de Nederlandse bedrijven TomTom en AND International Publishers. Dat laatste bedrijf sloot afgelopen jaar nog een samenwerkingsovereenkomst met Continental. Here werd in 2015 afgesplitst van het Finse technologieconcern Nokia. Het bedrijf is statutair gevestigd in Amsterdam en staat onder leiding van de Nederlandse topman Edzard Overbeek. Doel is om software te ontwikkelen voor autonoom rijdende auto’s. +++

+++ HYUNDAI meldde onlangs voorzichtig te zijn met betrekking tot de verkopen dit jaar. Het bedrijf, dat ook eigenaar is van het merk Kia, verwacht in 2018 bijna 7,6 miljoen auto’s aan de man te brengen. Doel was om vorig jaar 8,25 miljoen auto’s te verkopen, maar da zijn er 7,25 miljoen stuks geworden. Hyundai zelf verkocht 4,5 miljoen auto’s (in plaats van de beoogde 5,1 miljoen), terwijl Kia op krap 2,8 miljoen exemplaren uitkwam, in plaats van op bijna 3,2 miljoen exemplaren in de planning. In 2016 verkochten Hyundai en Kia samen in totaal bijna 7,9 miljoen auto’s, wat betekent dat er ook in dat opzicht sprake is van een aanzienlijke daling. Vanwege de tegenvallers heeft het Koreaanse concern relatief bescheiden verwachtingen voor dit jaar. Het totaal moet nu uitkomen op 7,8 miljoen. Oorzaken voor de bescheiden groeiambities zijn onvoldoende slagkracht in het SUV segment en spanningen tussen China en Zuid-Korea. Hyundai blijft wel de op 4 na grootste automaker wereldwijd. +++

+++ In NOORWEGEN was vorig jaar meer dan de helft van de verkochte nieuwe auto’s uitgerust met een accupakket. (Deels)elektrische auto’s waren in het Scandinavische land in 2017 goed voor 52 procent van de totale afzet. Van de Noorse overheid mogen er in 2025 helemaal geen auto’s met verbrandingsmotor meer worden verkocht. De Volkswagen Golf, die ook leverbaar is in elektrische en stekkerhybride uitvoering, was in 2017 de populairste auto in Noorwegen. Daarna volgen de BMW i3, de Toyota RAV4 en de Tesla Model X. Kopers van een elektrische auto zijn in Noorwegen vrijgesteld van vrijwel alle autogerelateerde belastingen en tolheffingen. Ook mogen zij in Oslo gebruikmaken van busbanen. +++

+++ Het aantal OCCASIONS dat vorig jaar is verkocht, ligt iets hoger dan het aantal dat in 2016 van eigenaar verwisselde. In totaal kochten Nederlanders ruim 1,8 miljoen tweedehands auto’s. Dat waren er 2.169 meer dan in 2016, zo becijferde dienstverlener voor de autobranche VWE Automotive. In december lag het aantal verkochte tweedehands voertuigen juist lager dan in dezelfde maand een jaar eerder. Autobedrijven verkochten 89.100 occasions, een daling van 0,3 procent. Bij de verkoop tussen particulieren onderling zat de klad er meer in. Dat gebeurde vorige maand 52.639 keer, hetgeen 6 procent minder was dan in december 2016. Volkswagens waren vorige maand de populairste occasions. In 2017 werden er 237.190 gebruikte auto’s geëxporteerd (1,0 procent meer dan het jaar er voor), vooral naar Polen en Roemenië. De meeste importauto’s komen uit België en Duitsland (samen zijn deze landen goed voor 80 procent). In totaal haalde Nederland 197.160 occasions binnen, wat liefst 17,1 procent meer is dan de 168.300 exemplaren die in 2016 werden geïmporteerd. Opvallend is, volgens VWE Automotive, dat in 2017 vooral de tweedehands verkoop van de Duitse en Britse merken BMW, Jaguar, Mini en Mercedes-Benz in de lift zat. Ook Toyota scoorde goed op de occasionmarkt. +++

+++ Sinds enkele jaren verleent de Vlaamse regering SUBSIDIE op de aanschaf van elektrische auto’s, maar die zijn nog altijd relatief duur. Mogelijk is dat de reden waarom de stimulans weinig succes heeft: vorig jaar werd amper een kwart van de subsidiepot van 5 miljoen euro gebruikt. Maar minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) verwacht dit jaar een stijging van de vraag en voegt daarom het overschot bij de pot van dit jaar. In 2017 profiteerden 321 Vlamingen van de zero-emissie premie, een subsidie die Vlamingen kunnen aanvragen bij de aankoop van een elektrische auto. Goed voor samen 1,15 miljoen euro, terwijl de Vlaamse regering 5 miljoen euro in de subsidiepot had zitten. De Vlaamse minister van Energie, Bart Tommelein (Open VLD), wil dat er in 2020 minimaal 60.000 elektrische auto’s rondrijden, om zo de luchtvervuiling te doen dalen. Het aandeel van elektrische wagens in de Belgische autoverkoop bedraagt echter minder dan 0,5 procent (Nederland: 1,6 procent); in de eerste 9 maanden van 2017 gaat het om 2.043 exemplaren. Ter vergelijking: in Noorwegen, goed voor zo’n 5 miljoen inwoners, waren er dat in dezelfde periode meer dan 23.000. En vergeleken met diezelfde 9 maanden van het jaar daarvoor, ligt de groei van het aantal verkochte elektrische auto’s in België lager dan in de buurlanden Nederland en Duitsland. Maar minister Tommelein verwacht beterschap: “In de volgende jaren komen er allerlei nieuwe modellen op de markt, ook meer betaalbare”, zo klinkt het op zijn ministerie. “Daarnaast moet de plaatsing van 5.000 extra laadpalen de drempel verlagen om een elektrische wagen aan te kopen”. Om die dynamiek aan te houden draagt de minister de overblijvende 3,8 miljoen euro van de pot van 2017 over naar het bedrag van dit jaar, dat zo groeit tot 8,8 miljoen euro. Maar ondanks die overheveling dalen de maximaal uitgereikte subsidies per auto. In 2017 was die nog 4.000 euro, dit jaar bedraagt ze slechts 3.000 euro. In 2019 vermindert die maximale som opnieuw. Het lage aantal aangevraagde subsidies van 2017 wijt de minister overigens deels aan de gewijzigde aanvraagprocedure. In 2016 moesten kopers de premie aanvragen bij de bestelling, vanaf vorig jaar kregen ze tot 3 maanden na de inschrijving van de auto de tijd. +++

+++ BlackBerry gaat samen met de Chinese zoekmachine Baidu werken aan ZELF RIJDENDE auto’s. De voormalig smartphone maker gaat het besturingssysteem leveren voor Apollo, Baidu’s software. Het is de bedoeling dat dit besturingssysteem de basis voor de Apollo software vormt. Baidu wil ook zijn gerelateerde software laten samenwerken met QNX, de dashboardsoftware van BlackBerry. Het gaat onder meer om Baidu’s routekaarten en zijn slimme spraakassistent DuerOS. Baidu kondigde vorig jaar aan onder de naam Apollo aan software voor zelfrijdende auto’s te ontwikkelen. De Chinese zoekgigant werkt daarvoor onder meer samen met TomTom. In totaal werkt Baidu samen met 70 bedrijven, waaronder enkele autofabrikanten en hightech bedrijven, zoals Microsoft. Door van Apollo een openbaar platform te maken, wil Baidu de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s versnellen. BlackBerry kondigde een jaar geleden aan dat het onder zijn divisie QNX aan zelfrijdende auto’s wil werken. Het bedrijf maakte in september 2016 bekend niet langer telefoons te maken, maar zich volledig op software te willen focussen. +++

Reageren is niet mogelijk.