Prijsvergelijking Honda Jazz X-Road

0

Honda heeft het gamma van de Jazz stilletjes uitgebreid met de X-Road uitvoering. Dat daar niet of nauwelijks ruchtbaarheid aan is gegeven, wordt direct duidelijk na de foto te bekijken: dit moet de meest tenenkrommende nieuwe auto van 2018 zijn.

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. En op zo’n plek zit Honda verkooptechnisch momenteel. Dus het is begrijpelijk dat de Japanners alles uit de kast halen. Maar dit had nou echt niet gehoeven. Autointernationaal.nl heeft niet de indruk dat Jazz rijders automobilisten zijn met bovengemiddeld veel lef. Geeft niet. Maar de X-Road (Ford Nederland gebruikte deze typeaanduiding in 2009 voor een soortgelijke uitvoering van de Focus Wagon) heeft niks met terreinlook of een ruige aankleding te maken, maar lijkt als doelgroep angsthazen te hebben die panisch worden van het idee een kras op hun auto te krijgen.

De Jazz X-Road is voorzien van bumper beschermlijsten voor & achter, zwarte flankbeschermers, zwarte zijschorten, zwarte wielkastdecoratie en vloermatten met X-Road print. Hij is gebaseerd op de 102 pk sterke 1.3 Elegance uitvoering maar 1.500 euro duurder, namelijk 25.790 euro (met CVT automaat 26.530 euro). Soms worden auto’s stoerder of in andere opzichten aantrekkelijker van een terreinlook behandeling, en is het aankleedpakket zijn meerprijs wel waard, maar dit werkt alleen maar afschrikwekkend.

HondaFiatKia
Jazz X-Road500L CrossStonic
1.3 102 pkTwinAir 105 pkExecutive 120 pk
25.790 euro25.095 euro25.495 euro

Op zich is het begrijpelijk dat Honda een terreinlook versie van de Jazz in elkaar heeft proberen te flansen. In die zin dat de HR-V menig particulier (vanaf 27.935 euro) boven de financiële pet gaat, en dus geen alternatief is voor de Renault Captur en al zijn navolgers. Maar een terreinlook versie van een B segment hatchback werkt niet. Volkswagen heeft niet voor niets geen vervolg gegeven aan de CrossPolo en Autointernationaal.nl denkt dat de soortgelijke Active uitvoering van de Fiesta ook niks gaan worden (maar Ford heeft misgekleund met de Ecosport dus moet ook wat).

Dus een impopulaire aankleedvariant van een auto die überhaupt al amper verkoopt leidt tot wat in wasmiddelkringen bekend staat als een ‘vlek op vlek’ situatie. Ernstiger kan het niet worden. Waarom komt Honda hier mee? Wat Autointernationaal.nl ook niet begrijpt, is waarom de Comfort versie van de Jazz niet als uitgangspunt is genomen. Scheelt 2.670 euro en zou de prijsafstand tot de HR-V aanzienlijk vergroot hebben. Dan kan je misschien nog recht praten wat krom is.

Reageren is niet mogelijk.