Verkeerde afslag: Honda Jazz 1.5 Dynamic

0

Waarom de korte test?

Met de verkopen van de Honda Jazz wil het, kijkend naar het Europese marktaandeel van het Japanse merk (1,1 procent begin 2016 en 0,8 procent vorige maand) tot nu toe niet zo lukken. En in Nederland al helemaal niet. Het algehele marktherstel ging volkomen aan de compacte Honda voorbij in een met 9,2 procent groeiende markt daalde de Jazz afzet met 17,2 procent) en in december was er zelfs sprake van een halvering van de verkopen.

In een poging om weer muziek te krijgen in de verkopen van de Jazz, heeft Honda haar B segment aanbieding een facelift gegeven. Dat is natuurlijk nooit verkeerd. Tegelijkertijd werd het gamma uitgebreid met een nieuwe topuitvoering, de 1.5 i-VTEC Dynamic. Kan die voor een trendbreuk in de verkopen zorgen?

Wat voor auto is het?

Op zich is ‘1.5 i-VTEC Dynamic’ een niet onsmakelijke typeaanduiding. Maar er hangt wel een prijskaartje aan: 26.220 euro. Wat krijg je voor dit bedrag? Om te beginnen de van de HR-V bekende 1,5 liter motor. Dit atmosferische 4 cilinder blok is goed voor 130 pk en 155 Nm. De Jazz kan daarmee een topsnelheid van 190 km/u bereiken en zit in 8,7 seconden op 100 km/u. Als gemiddeld verbruik wordt 5,9 liter per 100 km opgegeven, hetgeen een CO2-emissie van 133 gram/km betekent. Qua transmissie kan er gekozen worden uit een handgeschakelde 6-bak of een CVT. Voor die automaat rekent Honda geen meerprijs.

De standaarduitrusting van de Jazz Dynamic omvat onder andere een actief stadsremsysteem, een waarschuwingssysteem bij een frontale botsing, verkeersbordenherkenning, een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijbaan, lederen (met oranje stiksels) afwerking van het multifunctionele stuurwiel plus versnellingspook, schakelpeddels aan het stuur (bij de CVT versie), handbediende airconditioning, cruisecontrole met snelheidsbegrenzer, een licht/regensensor, parkeersensoren (2 vooraan en 4 achteraan), elektrische bediening van de ruiten (zowel voor als achter), Honda Connect & Radio/CD speler (inclusief 7,0 inch touch screen en 6 speakers), elektrisch verwarmbare & inklapbare buitenspiegels, stoelverwarming vóór, 2x USB ingang / HDMI ingang en Bluetooth handsfree systeem.

Uiterlijke kenmerken van de Jazz Dynamic zijn zwarte spiegelkappen, rode afwerking op de bumpers, een achterspoiler, LED koplampen (inclusief automatische regeling van de lichtsterkte), mistlichten en 16 inch lichtmetalen velgen in Berlina Black, een front splitter onder de grille, zijschorten en een diffusor.

Is het wat?

Om maar met de deur in huis te vallen: je moet geen hete hatchback verwachten. Om in dat segment vandaag de dag mee te tellen, dien je (minimaal) 200 pk onder de kap te hebben. De Jazz Dynamic komt daar met 130 pk allesbehalve in de buurt. Enigszins opgewarmd is de Honda in deze uitvoering wel. Daardoor zou je de Jazz Dynamic tot een alternatief voor bijvoorbeeld de Seat Ibiza 1.0 TSI FR kunnen bestempelen (20.800 euro, 115 pk / 200 Nm, 195 km/u en 9,3 seconden). In vergelijking met deze concurrent biedt de Honda 45 Nm minder koppel terwijl je de motor wel 2.600 meer toeren moet laten maken (4.600 in plaats van 2.000 omwentelingen), maar dat laatste doet de Jazz Dynamic graag.

Ook ‘onderin’ voelt de motor niet doods aan. Gecombineerd met het handzame formaat van de Honda, de zoet schakelende handbak en de lichte besturing zorgt dit er voor dat je in de stad best plezier kan hebben met de Jazz Dynamic. Trap je hem op de staart, dan word je zelfs getrakteerd op een sportief uitlaatgeluid. In vergelijking met de niet-sportieve 1,3 liter uitvoeringen is de vering wat harder, maar niet ondraaglijk stug.

Op de snelweg wordt je duidelijker geconfronteerd met het gebrek aan koppel van de atmosferische motor. Dit betekent dat je regelmatig terug moet schakelen om de gewenste versnelling te realiseren. De één zal dit frustrerend vinden, de ander juist vermakelijk (toegegeven: aan het schakelgemak en de toerengraagte van de motor zal het niet liggen); afhankelijk van de persoonlijke voorkeuren. Niet echt een kwestie van smaak is het feit dat de uitlaatgeluiden op de snelweg nogal vermoeiend kunnen worden. Snel doorschakelen naar de 6de versnelling heeft geen zin, want de eindoverbrenging is relatief kort zodat de motor ook in dat geval veel toeren maakt. Lange vakantieritten zijn daardoor niet echt de afdeling van de Jazz Dynamic.

Met het weggedrag van de Honda is op zich niks mis, maar er zijn segmentgenoten (Ford Fiesta, Seat Ibiza) waarin je meer plezier hebt. De overhelneigingen van de Jazz Dynamic vallen weliswaar mee, maar de besturing gooit hier roet in het eten. In de stad lekker licht, maar gevoelloos als je op buitenwegen op zoek bent naar scherpte. Verder is het veercomfort zoals gezegd niet echt verfijnd.

Als Dynamic uitvoering komt de Jazz dus niet echt uit de verf, maar gelukkig heeft ook deze topversie de bekende intrinsieke kwaliteiten van de compacte Honda: veel ruimte en een praktisch interieur. Het is nog steeds verrassend hoeveel spullen je kwijt kan in de Jazz. Wat dit betreft kan de Honda zich meten met auto’s uit een segment hoger. En dankzij een excellente overzichtelijkheid is parkeren een eitje. Maar goed, die eigenschappen bieden de niet-sportieve 1,3 liter uitvoeringen (vanaf 20.080 euro) dus ook.

 

40%
40%
Awesome

Kijkend naar de verkoopresultaten, dan moet de Nederlander blijkbaar sowieso 2 keer nadenken voordat hij tot aanschaf van een Jazz overgaat. En in het geval van de nieuwe Dynamic uitvoering zullen dat minimaal 3 nachtjes slapen worden. Die versie is meer dan 6 mille duurder dan de basisversie, zonder dat dit onder de streep een auto oplevert die qua rij plezier écht weet te bevredigen. Jammer Honda, maar met deze toevoeging aan de reeks heb je de verkeerde afslag genomen.

Wat is dan wel de goede afslag? Wel, probeer '1.3 Dynamic-Line' (à la ST-Line en GT-Line) eens. Lukt het Honda die te nemen voor 22.990 euro, dan moeten er onderaan de afrit heel wat meer klanten te vinden zijn.

  • 4
  • Beoordelingen door bezoekers (20)
    3.6

Reageren is niet mogelijk.