Facelift voor Ford Ka+

0

Tijdens zijn eerste 2 generaties was de Ford Ka vooral een guitig ding. Niet bijzonder praktisch of ruim, maar wel leuk om te zien. En voor toenmalige maatstaven ook leuk om mee te rijden. Maar het zijn andere tijden en Ford besloot om vanaf de 3de generatie (de Ka+) in de ‘veel voor weinig’ vijver te gaan vissen. Oftewel dat gedeelte van het A segment waar ook Mitsubishi actief is met de Space Star. Is het toeval dat Ford nu de optische overeenkomsten met deze concurrent heeft vergroot?

Ja, de Ka+ heeft een facelift ondergaan. Ford monteert voortaan grotere koplampen, een nieuwe met chroom omlijnde grille, bodem beschermplaten, zwarte spiegelkappen en sportiever vormgegeven bumpers. Binnenin treffen we een gemoderniseerd dashboard aan met als meest ingrijpende verandering een nieuw 6,5 inch touch screen dat via het zogeheten Sync3 systeem zowel met Apple CarPlay als Android Auto overweg kan. Verder maakt de Ka+ nu kennis met zaken als een regensensor, een lichtsensor, en Ford’s veel toegepaste voorruitverwarming. Verwarmbare voorstoelen en parkeersensoren achter zijn tevens op de optielijst te vinden. Elektrisch bedienbare ramen vóór zijn voortaan standaard, evenals elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling, Hill Start Assist, een snelheidsbegrenzer en een startknop voor de motor.

In het kader van de upgrade van de Ka+ heeft Ford het gamma uitgebreid met een terreinlook variant, de Active. Die onderscheidt zich door extra carrosserieplastic, speciale 15inch velgen en dakrails. Ford zegt de vering anders afgesteld te hebben zodat de Ka+ in deze uitvoering soepeler veert en beter om kan gaan met onverhard terrein. Daarvoor is ook de bodemvrijheid vergroot (+ 23 mm). Verder beschikt de Ka+ Active zowel voor als achter over extra spoorbreedte. Dat moet de kans dat de Ford in heuvelachtig terrein omkiept verkleinen, met name als er zware spullen op het dak vervoerd worden. De Ka+ Active komt echter niet naar Nederland.


Onder de kap van de in India gebouwde Ka+ monteert Ford voortaan een verbeterde 1,2 liter benzinemotor. Nog steeds zonder turbo. Het instapmodel is goed voor 70 pk / 114 Nm . Wie bijbetaalt, kan een 85 pk / 115 Nm versie van dezelfde motor krijgen. Deze krachtigere variant is standaard in de Active uitvoering. De vorige motor had hetzelfde vermogen, maar Ford geeft aan dat het nieuwe blok 10 procent meer koppel levert tussen 1.000 en 3.000 toeren, zodat men er soepeler mee kan rijden. Op andere markten is de Ka+ ook leverbaar als 1.5 TDCi diesel met 95 pk / 215 Nm. In alle motorgevallen beschikt de Ka+ over een handgeschakelde 5-bak.

Comments are closed.