Fraai, maar onbevredigend: Audi A7 Sportback 55 TFSI

0

De Duitse premiummerken gaan in vele segmenten met elkaar de strijd aan. Eén daarvan is de klasse van de Audi A7 Sportback, BMW 6-serie Gran Turismo en de Mercedes CLS. De doelgroep bestaat uit consumenten die een A6, 5-serie of E klasse te gewoontjes vinden, en de A8, 7-serie en S klasse te duur en/of te groot. De 6-serie Gran Turismo kennen wij sinds vorig jaar zomer: minder vreemd om te zien dan zijn voorganger, maar als vanouds ruim en praktisch. De CLS moet het niet van die laatste eigenschappen hebben, maar verleidt met een sexy coupéachtig design. De A7 Sportback lijkt de (gulden) middenweg te bewandelen: zijn grote achterklep is altijd handig, maar tegelijkertijd straalt hij veel dynamiek uit.

In die zin is er weinig veranderd ten opzichte van de eerste generatie A7 Sportback: de positionering is eigenlijk exact hetzelfde gebleven, maar dat past goed bij het merkimago: Audi vindt ingetogen kwaliteit belangrijker. De nieuwe A7 Sportback staat op de jongste evolutie van het MLB platform; een bodemplaat die ook onder de A8 te vinden is en die Audi tevens voor de volgende generatie A6 gaat gebruiken. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe A7 Sportback 15 millimeter korter, maar de wielbasis is 12 millimeter langer. Tegen de trend in is hij ook wat zwaarder geworden.

Milde hybride techniek op basis van een 48V accu moet er voor zorgen dat je er prestatietechnisch niks van merkt dat de Audi is aangekomen. Een 16 pk sterke elektromotor assisteert tijdens het accelereren (de sprint naar 100 km/u neemt 5,3 seconden in beslag), maar zijn voornaamste taak is het tempo vasthouden als er op constante snelheid tussen de 55 en 160 km/u ‘gezeild’ wordt). De benzinemotor (er is voorlopig slechts één uitvoering van de A7 Sportback leverbaar, de 55 TFSI) wordt dan uitgeschakeld zodat je emissievrij kan reizen. Stroom bijladen doet het systeem via de regeneratie van remenergie.

De 340 pk / 500 Nm sterke 3.0 TFSI motor is gekoppeld aan een 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling en het ‘Ultra’ Quattro systeem. Dit betekent dat onder normale omstandigheden alleen de voorwielen worden aangedreven. Sensoren houden scherp in de gaten wanneer de collega’s achter moeten bijspringen.

Moet je 2 keer kijken om de nieuwe A7 Sportback van zijn voorganger te onderscheiden? Misschien wel. Maar goed, een dergelijk evolutionair designproces zijn we gewend van Audi. De stylingwijzigingen die de Porsche 911 bij elke generatiewisseling ondergaat zijn bij wijze van spreken groter nieuws. Maar als je goed kijkt, dan zie je een bredere grille en een horizontale lichtband aan de achterzijde. De testauto was uitgevoerd als S-line en dat betekent speciale bumpers, zijschorten en 20-inch wielen. Ook HD Matrix LED koplampen zijn van de partij.

Die 20-inch velgen staan de A7 Sportback, maar zijn geen aanrader. Het veercomfort laat met deze wielen namelijk te wensen over, ongeacht de gekozen rij modus. Maar is de A7 Sportback niet vooral een sportieve auto, zoals in zijn typeaanduiding staat? Nee, dat is hij niet. Het is een prachtige gezinswagen die op de snelweg mede dankzij de zeilfunctie een goed lange afstand comfort biedt. Voor een sportwagen rijdt hij te afstandelijk. Als je een dergelijke auto zoekt, moet je een BMW M5 of Mercedes-AMG E 63 nemen, al zijn die wel veel duurder.

De A7 Sportback kost ‘kaal’ 89.315 euro en dit betekent dat hij in een heel andere prijsklasse opereert dan de genoemde BMW of Mercedes-AMG. Toch zal het factuurbedrag snel tot boven de ton oplopen omdat de Audi wel opties nodig heeft. Het S-line pakket is zoals gezegd geen aanrader (je vermijdt dan bovendien de comfortaantastende sportophanging met 10 millimeter kleinere grondspeling), maar het puur visuele Sport tenue geeft de A7 Sportback waardevolle cachet. Daarnaast is de optionele vierwiel besturing een waardevolle investering om het hoge gewicht te maskeren. En doe dan ook gelijk maar luchtvering. Daarmee worden oneffenheden in het wegdek grotendeels wél geabsorbeerd. Al wordt het veercomfort nooit van Mercedes niveau.

Bijbetalen moet je ook voor de 12,3 inch grote Virtual Cockpit, het digitale instrumentarium van Audi. Het is een investering die in visueel opzicht elke eurocent waard is. Standaard beschikt de A7 Sportback over 2 aanraakschermen (10,1 en 8,6 inch groot). De combinatie met het digitale instrumentarium geeft de Audi een ambiance van topklasse; heel anders dan bij de vorige generatie het geval was die qua uitstraling een te hoog A6 gehalte had. Toch is het jammer dat de aanraakschermen (waarmee je zo’n beetje alle functies bediend) de MMI bedieningsknop overbodig hebben gemaakt.

Daarmee kon een kind de was doen. Voor de instructies via de aanraakschermen moet je langer jouw blik van de weg halen dan prettig is. Voorruit projectie kan helpen, maar dat kost extra. Evenals een smartphone integratiesysteem, draadloos opladen voor je telefoon en de geluidsinstallatie van Bang & Olufsen en lederen / Alcantara bekleding.

Technisch is de A7 Sportback er op voorbereid om op niveau 3 autonoom te kunnen rijden, net als de A8. Dit betekent dat de Audi veel rij taken zelfstandig kan uitvoeren, zonder dan je à la Tesla je hand op het stuur hoeft te houden. Europese wetgeving verbiedt echter de implementatie van deze techniek. Het rijden moet je dus gewoon zelf doen. Dat is op zich absoluut geen straf (zo is de krachtige TFSI motor zeer verfijnd en stil), maar naar goed Audi gebruik rijdt de A7 Sportback nogal afstandelijk. Kortere lijnen tussen ‘commando’ en ‘uitvoering’ zouden wenselijk zijn. Om frustratie te voorkomen, kan je dus beter voor een relaxte rijstijl kiezen. En die 20-inch velgen thuislaten, want die tasten het veercomfort te veel aan.

 

 

80%
80%
Awesome

Autointernationaal.nl schreef na het testen van de nieuwe A8 dat je te goed kan merken dat Audi zijn focus niet meer vol op modellen met verbrandingsmotor kan richten omdat elektrische auto's (ook) prioriteit hebben en dus ontwikkelingscapaciteit kosten. Voor deze A7 Sportback is dat niet anders. Als 55 TFSI is het een snelle, prachtig afgewerkte auto met een veilig weggedrag, maar hij doet je hart niet sneller kloppen. Dat er door het sjoemeldiesel schandaal voorlopig niet voor een TDI versie geopteerd kan worden, is een gemiste kans. Ook de investering in autonome rij techniek levert vooralsnog geen concreet resultaat op.

Fraai is de A7 Sportback zondermeer en daardoor word je verleid om ondanks alle onvolkomenheden toch je handtekening te zetten onder een koopcontract voor deze Audi. Het is helemaal niet gezegd dat hij 'slechter' is dan een BMW 6-serie Gran Turismo of Mercedes CLS. Maar het is verstandiger om te wachten. Tot de koppelrijke dieselversies leverbaar zijn. Tot je vol kan profiteren van autonome rij techniek. Tot de hopelijk scherper rijdende S7 Sportback leverbaar is. Anders gezegd: Audi, breng eerst het gamma van de A7 Sportback op orde. Dan praten we daarna verder.

  • 8
  • User Ratings (20 Votes)
    2.2

Comments are closed.