Hybride techniek voor Ford Focus RS

0

Ford zal in april de nieuwe Focus voorstellen. De vierde generatie krijgt een 5 centimeter langere wielbasis, maar de carrosserielengte neemt amper toe. Het is Ford gelukt om het gewicht met gemiddeld 50 kilo te verlagen. Net als bij de Fiesta het geval is, ondergaat het interieur een ware metamorfose. De overbezette middenconsole met een wirwar aan knoppen en inferieur, slecht afleesbaar beeldscherm is vanaf april verleden tijd. In plaats hiervan krijgt de nieuwe Focus een op het dashboard gemonteerd tabletscherm waarmee het gros van de functies kan worden bediend. Doel is om qua kwaliteitsbeleving weer aansluiting te krijgen bij de Peugeot 308 en Volkswagen Golf.

In eerste instantie is de ST-Line uitvoering de meest sportieve Focus. Die versie is leuk om te zien, maar heeft een hoog ‘schaap in wolfskleren gehalte’ aangezien je hem ook als 1.0 Ecoboost zal kunnen bestellen. De échte ST zal waarschijnlijk komend najaar op de autosalon van Parijs worden voorgesteld. Deze Focus kan rekenen op een 280 à 290 pk variant van de 2.0 Ecoboost motor. Maar voor het serieuze vuurwerk moeten we geduld hebben tot 2020. Dan verschijnt de nieuwe RS uitvoering ten tonele. Dankzij milde hybride techniek wordt die 400 pk sterk.

Ford gaat 10 miljard euro investeren in de ontwikkeling van liefst 40 (deels) elektrische modellen. De nieuwe Focus RS is daar één van. Die zal worden voorzien van zogeheten milde hybride techniek op basis van een 48V accu en een startmotor die een ondersteunende aandrijffunctie heeft. Als basisunit fungeert wederom de 2,3 liter Ecoboost turbomotor. In de uitzwaai-editie van het huidige model, de Heritage Edition, is die goed voor 375 pk en 510 Nm. De veredelde ISG startmotor voegt daar minimaal 25 pk en 60 Nm aan toe. Onder de streep levert dit een hete hatchback op die in één adem genoemd kan worden met de Audi RS3 en de Mercedes-AMG A 45.

Ford telt zo weer helemaal mee in de klasse van de krachtigste hatchbacks, maar het primaire doel van de milde hybride techniek is niet zozeer extra vermogen, maar verlaging van de CO2-uitstoot. In zijn huidige vorm zit de Focus RS op een emissiewaarde van 175 gram, maar de Amerikanen denken daar met elektrische assistentie 149 gram van te kunnen maken. Ter vergelijking: de genoemde Audi RS3 Sportback stoot 189 gram uit, en de (oude) Mercedes-AMG A 45 heeft een emissiewaarde van 162 gram. De Focus RS helpt zo mee om de gemiddelde CO2-uitstoot van het Ford gamma onder de 95 gram/km te krijgen, precies zoals de Europese autoriteiten eisen.

Aan pret hoeft de bestuurder niks in te leveren, want de verwachting is dat de nieuwe Focus RS in 4 seconden rond naar 100 km/u zal kunnen sprinten. Daarmee is hij 0,1 respectievelijk 0,2 tel sneller dan de genoemde Audi en Mercedes. En liefst 0,5 tel rapper dan de huidige generatie. Die kan je alleen met handbak kopen, maar met het oog op de Amerikaanse en Chinese markt ontwikkelt Ford momenteel van de nieuwe editie ook een variant met een automaat die voorzien is van een dubbele koppeling. Aan de techniek voor het volgende decennium hangt natuurlijk wel een prijskaartje. Reken er op dat de nieuwe Focus RS globaal even veel gaat kosten als de Heritage Edition, oftewel 64 à 65 mille. Maar dat is altijd nog fors minder dan je bij Audi (81.845 euro) en Mercedes (68.027 euro voor het oude model) krijgt bent …

Comments are closed.