Kia Ceed Live

0

In München heeft Kia de nieuwe Ceed onthuld. De derde generatie is net zoals zijn voorgangers ontworpen en ontwikkeld in Europa, en wordt ook in onze marktregio gebouwd.

De nieuwe Ceed beleeft als hatchback zijn werelddebuut op de autosalon van Genève (8 t/m 18 maart), samen met een tweede carrosserievariant. Michael Cole, Chief Operation Officer van Kia Motors Europe: “De nieuwe Ceed biedt innovatieve technologie, een sportieve vormgeving geïnspireerd op de Stinger én een meer dynamische rijervaring”. De Ceed is ontworpen in het Europese designcentrum van Kia in Frankfurt, onder leiding van Gregory Guillaume, de Europese designchef, en Peter Schreyer, zijn mondiale baas. ‘Ceed’ staat niet bij toeval voor ‘Community of Europe with European Design’. Tja, dat verzin je niet.

Je moet je best doen om te zien dat het lijnenspel gebaseerd is op dat van de Stinger, feit is dat de Ceed er behoorlijk op vooruit is gegaan. Met name de nieuwe tijgerneus grille, de lagere luchtinlaten en de subtiele achterspoiler dragen allen bij aan een iets pittigere uitstraling. Daarbij is de Ceed even lang als voorheen (4,31 meter) en bleef de wielbasis met 2,65 meter gelijk. Wel is hij 20 mm breder dan voorheen en 23 mm lager. Waar de overhang aan de voorzijde met 20 mm krimpt, groeit hij aan de achterzijde juist met 20 mm. Een knipoog naar andere Kia modellen, en naar de GT en GT-Line smaken van zijn voorganger, is de LED dagverlichting die uit vierkantjes bestaat.


Cole: “De Ceed speelt al meer dan 10 jaar een sleutelrol in de aanhoudende groei van Kia in Europa. De introductie van de Cee’d in 2006 vertegenwoordigde een keerpunt Het was een auto die specifiek ontworpen was voor Europese kopers. De nieuwe Ceed bouwt voort op die basis met een krachtig design en geavanceerde technologie die het comfort, het gebruiksgemak en de veiligheid verder verbeteren. De nieuwe motoren en wielophanging maken van rijden in de Ceed een plezierige ervaring. De auto biedt de hoge kwaliteit die kopers tegenwoordig van Kia verwachten. Dit wordt een van de meest innovatieve auto’s in zijn klasse”.

Het dashboard past in elk geval veel beter in de huidige tijdsgeest, met een optisch losstaand infomedia scherm (5, 7 of 8 inch groot; de laatste ondersteunt ook navigatie en Apple CarPlay plus Android Auto) dat fier boven de boordplank uitsteekt. Het oogt allemaal keurig en verzorgd (met volgens Kia mooiere materialen), maar ook een tikkeltje sober zo zonder enige franje middels allerhande sierstrips. Toch zal de doorsnee leaserijder in zijn nopjes zijn. Aan bagageruimte is er overigens 395 liter voorhanden. Daarmee is de kofferbak 15 liter groter dan die van zijn voorganger. Een verwarmde voorruit staat op de optielijst. Hetzelfde geldt voor een inductielader voor telefoons en verwarmbare plus geventileerde voorstoelen. Zelfs een verwarmbare achterbank is op de optielijst te vinden.

Uiteraard is de Ceed moderner en veiliger dan zijn voorganger. Zo profiteert de Kia van dezelfde (elektronische) features als zijn concernzusje, de Hyundai i30. Dat houdt in dat de Ceed zelfstandig kan accelereren, remmen en sturen (in bepaalde omstandigheden en tot een snelheid van 130 km/u). Lane Following Assist noemt Kia dit, maar er moet wel voor worden bijbetaald. Verder kan de Ceed uitgerust worden met adaptieve cruise controle, een vermoeidheid herkenningssysteem, voetgangersdetectie, dode hoekwaarschuwing, Rear Cross Traffic Warning en een intelligente parkeerhulp. Standaard aanwezige veiligheidssystemen zijn High Beam Assist en Forward Collision Warning.

In Nederland begint het motorenpalet bij de 3-pits 1.0 T-GDi, die goed is voor 120 pk. Voorlopige benzinetopper is een geblazen 4 cilinder 1,4 liter met 140 pk. Dieselen is mogelijk in de vernieuwde 1.6 CRDi met naar keuze 115 of 136 pk. De minst krachtige versie zal minder dan 110 gram CO2/km uitstoten, zo belooft Kia. Een handbak is standaard, terwijl een 7-traps automaat optioneel kan worden geleverd op de sterkste benzine en diesel varianten. De Ceed is daarbij in de rij modi ‘Normal’ en ‘Sport’ te zetten. In de eerste setting wordt het brandstofverbruik geminimaliseerd, terwijl in de tweede modus de gaspedaalrespons sneller is en ook de stuurbekrachtiging aangepast wordt. De velgen zijn 15, 16 of 17 inch groot.

De Ceed komt er ook weer als GT. Dat wordt een sportieve variant, maar Kia heeft niet de ambitie om met deze uitvoering het hete hatchback territorium te betreden. De Ceed GT wordt dus een milde sportieveling; meer een snelle auto voor lange afstanden dan een concurrent voor de Hyundai i30 N. Daarmee doet de Koreaan zijn naam in elk geval eer aan. Dat Kia niet met een hete variant van de Ceed komt, is een bewuste keuze. Cole: Wij willen ons differentiëren van Hyundai. Wij hebben de Stinger, Hyundai heeft de N. De i30 N zit bovendien in een druk bevochten stukje van de markt, waar op dit moment al heel veel aanbod is”. De Ceed GT krijgt de 1.6 T-GDi motor onder de kap met circa 200 pk.


Het C segment vertegenwoordigde in 2017 afgerond 22 procent van de Europese autoverkopen. Compacte middenklassers zijn daarmee nog steeds zeer populair. De generatie Cee’d die nu afzwaait was goed voor 16 procent van de Europese Kia verkopen in 2017. Het model is naast de Sportage één van de bestverkopende modellen van het Zuid Koreaanse merk in Europa sinds de introductie in 2012.


Cole: “In 2006 bedroeg het Europese marktaandeel van Kia ongeveer 1,5 procent. In 2017 bereikten we een marktaandeel van 3,0 procent. Sinds de introductie van de Cee’d is de jaarlijkse verkoop van Kia meer dan verdubbeld: van 225.000 auto’s in 2006 naar meer dan 472.000 auto’s in 2017. Op de middellange termijn willen wij op een jaarlijkse verkoop van 500.000 auto’s uitkomen. De Ceed familie speelt in de komende jaren een belangrijke rol in de aanhoudende verkoopgroei van Kia en blijft een van onze bestverkopende modellen”.


Kia gaf in december 2006 in Slowakije het startsein voor de productie van de eerste generatie Cee’d. Sindsdien zijn er meer dan 1,28 miljoen exemplaren gebouwd. Van de tweede generatie (geïntroduceerd in 2012) heeft Kia meer dan 640.000 exemplaren geproduceerd. Zijn opvolger gaat naar verwachting een nog groter deel van de totale Europese Kia verkopen voor zijn rekening nemen.

De verkoop van de nieuwe Ceed start in het derde kwartaal. Prijzen volgen nog. De 3-deurs ProCeed keert niet meer terug. Wel zal op de autosalon van Genève ook de nieuwe SW stationwagon versie te zien zijn. Cole: “Dit is met afstand de belangrijkste variant voor de Europese markt”. Kia breidt het Ceed gamma in 2019 verder uit met nog minimaal één, nu nog niet officieel bekende carrosserievariant. Autointernationaal.nl denkt dat het hier om een Shooting Brake uitvoering gaat.

Comments are closed.