Nieuwstelex

0

+++ Het Britse automagazine What Car heeft een statement gemaakt door de Volvo XC40 D4 R Design (inderdaad: een DIESEL model) uit te roepen tot ‘Auto van het Jaar’. Voor het Zweedse merk is het de eerste keer dat zij de verkiezing weet te winnen. Hoofdredacteur Steve Huntingford zegt zich te realiseren dat de XC40 D4 met zijn dieselmotor een controversiële keus is. Maar hij wist er op dat de krachtbron van de Volvo minder stikstofoxide uitstoot dan heel veel benzinemodellen, terwijl de CO2 uitstoot bovendien relatief laag is. Huntingford zegt dat hij weigert om meegesleept te worden in de antidiesel hysterie van politici en een aantal grote media. Hij zegt dat de overwinning van de XC40 geheel en al gebaseerd is op de eigenschappen van de Volvo. De hoofdredacteur zegt er sterk van overtuigd te zijn dat diesel de beste keus blijft voor een SUV, zowel om economische redenen als in milieuopzicht. De dieselmotor is wat hem betreft dus absoluut niet dood. +++

+++ In DUITSLAND staken de werknemers van de grote autofabrieken en toeleveranciers gedurende 24 uur. Afgelopen weken waren er al kortere werkonderbrekingen bij onder meer Ford en Opel. De acties worden georganiseerd door de grote en machtige vakbond IG Metall die er na 5 onderhandelingsrondes en een marathonsessie van 16 uur niet in is geslaagd om overeenstemming te bereiken met de werkgevers. De bond eist een loonsverhoging van 6 procent. De werkgevers hebben 3 procent geboden. IG Metall wil daarnaast gedurende maximaal 2 jaar een verdere verlaging van de werktijd tot 28 uur per week mogelijk maken, in plaats van de huidige 35 uur. Bepaalde werknemers, zoals mensen die in ploegendienst werken, ouders van jonge kinderen en personeel met mantelzorgtaken, moeten daarbij hun volledige salaris behouden, vindt IG Metall. In totaal doen in Duitsland circa 300.000 werknemers van Audi, BMW, Mercedes en Porsche mee aan de actie. Het Duitse bedrijfsleven waarschuwt dat de stakingen al snel tot leveringsproblemen kunnen leiden omdat ondernemingen tegenwoordig nauwelijks meer voorraden aanhouden. Volgens schattingen van het Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) kosten de stakingen zo’n 62 tot 90 miljoen euro per dag. +++

+++ De Amerikaanse Justitie is bereid om te schikken met FIAT CHRYSLER in het sjoemelsoftware schandaal. Daarvoor moet de autofabrikant zo’n 104.000 dieselwagens terugroepen naar de garage en nog een “substantiële” boete betalen. Hoeveel geld de openbare aanklagers precies willen zien, is nog niet duidelijk. Het gaat om modellen van Jeep en Ram waarin Fiat in het verleden sjoemelsoftware installeerde om zo de werkelijke uitstoot van de voertuigen te verbloemen. De beschuldigingen aan het adres van Fiat werden vorig jaar al door milieutoezichthouder EPA naar buiten gebracht. Het Italiaans/Amerikaanse concern heeft echter altijd ontkend iets verkeerd gedaan te hebben. De autowereld is al sinds september 2015 in de ban van het dieselschandaal. Toen bleek dat Volkswagen jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen auto’s. De kwestie heeft al geleid tot vele miljarden aan boetes voor het Duitse concern. +++

+++ FORD werkt in de Verenigde Staten aan een autonoom rijdende politiewagen. Die kan dankzij camera’s, sensoren en een internetverbinding in zijn eentje patrouilleren, overtredingen vaststellen en bestuurders verbaliseren. Een soort Robocop op 4 wielen dus. Als hij ziet dat een automobilist een fout begaat, kan de politiewagen hem vragen om te stoppen. Het systeem leest de nummerplaat en kijkt het dossier van de bestuurder in. Daarna kan de auto beslissen om een boete uit te schrijven of een eenvoudige waarschuwing te geven aan bijvoorbeeld iemand zonder vorige overtredingen. De kunstmatige intelligentie van de autonome patrouillewagen kan zich concentreren op bepaalde stukken weg waar veel ongelukken gebeuren en daar op zoek gaan naar onvoorzichtige bestuurders. De efficiëntie van deze rijdende Robocop zou wel eens bijzonder groot kunnen zijn, terwijl tegelijk menselijke agenten vrijkomen voor andere taken. Ford heeft inmiddels patent op het autonoom rijdende politievoertuig aangevraagd. Over wanneer de auto’s daadwerkelijk de weg op gaan, doet de fabrikant geen mededelingen. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER heeft vorig jaar met 621.109 nieuwe auto’s een nieuw afzetrecord weten neer te zetten, ondanks “moeilijke marktomstandigheden”. Jaguar leverde met een verkoopplus van ruim 20 procent (naar 178.601 auto’s) de grootste groeibijdrage. Land Rover zag zijn afzet met net geen 2 procent stijgen, maar blijft met 442.508 exemplaren wel een stuk groter dan het zustermerk. De groei lijkt echter wel af te nemen, want in december kwam de Britse dochter van Tata Motors met 55.697 verkopen niet verder dan een magere 0,6 procent groei. Dat kwam vooral door Jaguar dat in de laatste maand van 2017 de afzet met bijna 8 procent zag dalen. Land Rover noteerde ruim 4 procent meer bestellingen. De groeivertraging in december is vooral te wijten aan de slechte situatie op de nog altijd belangrijke Britse thuismarkt waar bijna 16 procent minder auto’s werden verkocht. Ook in de Verenigde Staten moesten Jaguar en Land Rover echter een veer laten van ruim 9 procent. Maar verkoopdirecteur Andy Goss blijft optimistisch. Hij denkt de verkopen dit jaar verder op te kunnen voeren dankzij nieuwe modellen als de Jaguar E-Pace en de Land Rover Velar. +++

+++ Veel LEASE rijders die de afgelopen jaren profiteerden van lage bijtelling zullen zo lang mogelijk met hun auto door willen rijden. Dat heeft, volgens ING Economisch Bureau, gevolgen voor de automarkt. Die zakt dit jaar naar verwachting terug. Vorig jaar profiteerde de autobranche van de economische groei: het aantal nieuwe registraties steeg toen naar afgerond 414.000 exemplaren. Vooral private lease blijkt een stimulerende factor bij de verkoop van nieuwe auto’s: leaseregistraties stegen vorig jaar met liefst 13 procent. Maar de automarkt blijft een grillige sector, zo stelt ING Economisch Bureau in haar laatste sectorvooruitzicht waarover Trends in Autoleasing bericht. De omzetontwikkeling in de branche is voor een groot deel afhankelijk van de verkoop van nieuwe en tweedehands auto’s. Hoewel het sterke consumentenvertrouwen een stimulans vormt voor particuliere uitgaven aan auto’s en onderhoud, is het de lagere vervangingsvraag in de zakelijke markt die dit jaar de omzet zal remmen. In 2018 zakt de totale automarkt naar verwachting terug tot 400.000 verkopen. Het succes van private lease kan bovendien gaan knagen aan de handel in occasions; jaarlijks zo’n 1,8 miljoen auto’s groot. Prijzen van private lease auto’s zijn concurrerend en particulieren kunnen in bepaalde gevallen gunstiger uit zijn met een nieuwe private lease auto. Ook uit ander onderzoek blijkt dat driekwart van de leaserijders zijn huidige leasecontract graag verlengd ziet om zo de volle 5 jaar te kunnen profiteren van de lagere bijtelling. Velen wachten ook op bruikbare, goed leverbare en volledig elektrische modellen tegen 4 procent bijtelling. +++

+++ MAZDA heeft zijn Skyactiv X technologie nog maar kort geleden onthuld. Het gaat hierbij om motoren met spontane ontbranding die volgend jaar beschikbaar komen voor de volgende generatie ‘3’. Die zal 20 tot 30 procent zuiniger zijn dan het huidige model. Nu licht de autofabrikant echter al een tipje van de sluier op van de ‘opvolger’: SkyActiv 3. Daarmee kunnen benzinemodellen zo’n hoog rendement halen dat ze even ‘schoon’ zijn als een elektrische auto. Mitsuo Hitomi, bij Mazda verantwoordelijk voor de ontwikkeling van aandrijflijnen, stelt dat de volgende motorengeneratie vooral dankzij veel aandacht voor de warmtehuishouding een rendement kan halen van 56 procent. Dat is bijzonder veel als je weet dat de beste benzinemotoren momenteel op 40 procent zitten, terwijl het gemiddelde slechts 30 procent is. Met zo’n hoog rendement wordt de SkyActiv-3 unit volgens Hitomi even ‘schoon’ als elektrische auto’s waarvan de stroom in een aardgascentrale geproduceerd is. Over wanneer de nieuwe technologie op de markt komt, doet Hitomi echter nog geen mededelingen. +++

+++ MERCEDES heeft een aantal nieuwe typeaanduidingen laten registreren. Het gaat daarbij onder andere om G 73, GLS 73 en S 73. Vermoedelijk betreft het (stekker)hybride modellen die de 4,0 liter V8 benzinemotor als basisunit hebben. Eerder dit jaar werd bekend dat er een AMG 53 lijn gaat komen. Daarnaast komt er ook een instapreeks onder de 45 serie voor de compacte modellen van Mercedes met de motor dwars voorin. Andere typeaanduidingen die de fabrikant heeft laten registreren zijn CLS 50, GLC 50, GLE 50, GLS 50, SL 50, SLC 50 en A 40, CLA 40, GLA 40, GLB 40, GLC 40, GLE 40, SLC 40. +++

+++ Het aantal verkochte OCCASIONS is afgelopen maand uitgekomen op ruim 163.000. Dat is 6,2 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van dienstverlener voor de autobranche VWE Automotive. Bij autobedrijven ging het om ruim 100.000 auto’s; een stijging van 7,4 procent. Particulieren verkochten onderling ruim 63.000 tweedehands auto’s. Dat is 4,3 procent meer dan in januari vorig jaar. Het populairste merk voor tweedehands auto’s was Volkswagen, waarvan er bijna 20.000 van eigenaar verwisselden. Opel stond op de tweede plaats met ruim 14.000 verkochte occasions, net voor Peugeot. +++

+++ RENAULT zal op de eind augustus te houden autotentoonstelling van Moskou een cross-over coupé onthullen. Het model is enkel voor de Russische markt bedoeld en maakt deel uit van een groots offensief met in totaal 4 nieuwe auto’s om de lokale positie van Renault te versterken. Denis Le Vot, voormalig directeur voor Eurazië, laat weten dat de cross-over coupé in het Russische gamma een plaats krijgt tussen de Kaptur (een combinatie van het design van onze Captur met de technische basis en, vooral, de vierwielaandrijving, van de Dacia Duster) en de Koleos. Renault maakt in Rusland veel werk van het B segment. Daar is volgens de Fransen, gegeven het feit dat de bevolking niet al te welvarend is, beter zaken te doen dan in de middenklasse. Landgenoot PSA heeft zijn pijlen wel op het C segment gericht, maar boekt daarmee aanzienlijk minder succes dan Renault dat een serie goedkopere modellen kan aanbieden. De nieuwe cross-over gaat geproduceerd worden in de fabriek in Moskou, waar ook de Kaptur van de band rolt. +++

+++ Grote Amerikaanse autobouwers zijn het nieuwe jaar tegenvallend begonnen. De januariverkopen op de thuismarkt in de VERENIGDE STATEN van zowel Ford, Fiat Chrysler als General Motors (GM) voldeden niet aan de verwachtingen van analisten. Ford bracht in de VS ruim 160.000 auto’s aan de man. Dat was ruim 6 procent minder dan in januari 2017. Kenners hadden echter op een min van afgerond 2 procent gerekend. Het Italiaans/Amerikaanse Fiat Chrysler verkocht 13 procent minder auto’s, waar een daling van 10 procent werd verwacht. De teller bleef vorige maand steken op iets minder dan 133.000 verkochte wagens. Rivaal GM, de grootste speler op de Amerikaanse markt, zag zijn verkopen niet teruglopen. Met bijna 199.000 verkochte exemplaren deed GM het toch minder goed dan voorzien. Het bedrijf noteerde een plus van dik 1 procent, waar analisten een toename van ruim 3 procent hadden verwacht. Toyota en Nissan presteerden wel boven verwachting. De Japanners deden in de VS respectievelijk ruim 167.000 en een kleine 124.000 auto’s van de hand. Daarmee liepen de verkopen op jaarbasis met 17 en 10 procent op. Analisten voorspelden hier plussen van 9 en 2 procent. +++

Comments are closed.