Nieuwstelex

0

+++ Rijkswaterstaat start samen met andere partijen het Plan van Aanpak ‘ ASFALT – Impuls ‘. Het doel? De levensduur van onze asfaltwegen verlengen. Volgens Rijkswaterstaat moet Asfalt-Impuls in 2023 leiden tot een brede toepassing van technologie, kennis, instrumenten en contracten waarmee de gemiddelde levensduur van onze asfaltwegen wordt verdubbeld. Ook belangrijk: de CO2-uitstoot moet worden gehalveerd en de kosten voor aanleg en onderhoud mogen niet stijgen. Om de ambities van de Asfalt-Impuls te verwezenlijken, zijn 29 projectvoorstellen opgesteld, verdeeld over 6 thema’s: levensduurvoorspelling, kwaliteitsverbetering, kwaliteitsborging, kosteneffectiviteit, circulariteit en asfalt in contracten. “Aan asfalt worden hele hoge eisen gesteld. Eisen die erop gericht zijn om de duurzaamheid te verhogen en de CO2-voetafdruk te verkleinen”, vertelt Mathijs van Stralen, hoofd van de afdeling wegen en geotechniek. “De materialen kunnen we hergebruiken, maar vaak in een steeds lagere waarde; een toplaag wordt dan bijvoorbeeld gebruikt als onderlaag (fundament). Het uiteindelijke doel is een gesloten systeem waarbij alle materialen hoogwaardig hergebruikt worden. Terwijl we tegelijkertijd de kwaliteit van de weg op hetzelfde niveau houden en waar mogelijk verhogen, en de CO2-uitstoot verlagen”. Van Stralen: “Nederland scoort wereldwijd erg goed met asfalt, we zijn een van de koplopers in de wereld. Vanwege onze zoab, de geluidsreductie en bijvoorbeeld innovatie op het gebied van meettechniek, hergebruik of asfaltaanleg bij lagere temperaturen”. De geraamde totale kosten van het Asfalt-Impuls programma bedragen, zoals nu in beeld gebracht, ongeveer 7 miljoen euro bij een doorlooptijd van 5 jaar. Dit bedrag is zonder arbeidsuren. Het totale programma moet met die kosten inbegrepen ongeveer 10 miljoen euro kosten. +++

+++ In januari werden 9.048 nieuwe BESTELAUTO’S afgeleverd, tegenover 8.586 stuks in januari 2017. Dit betekent een toename van 5,4 procent. Marktleider Volkswagen maakt een valse start, zo blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, die bewerkt zijn door kennisbureau Aumacon. De verkoop van nieuwe bestelauto’s start met de plus van 5,4 procent hoopgevend. Vorig jaar nog werden in totaal 73.478 nieuwe bestelauto’s geregistreerd, tegenover 70.429 stuks in 2016; een toename van 4,3 procent. Daarmee werd het beste jaarresultaat sinds 2008 gerealiseerd. De prognose voor 2018 staat thans op een verdere verbetering naar 76.000 stuks, ruim 3 procent meer dan in 2017. De eeuwige nummer1 in de bestelautosector, Volkswagen, kwam voor haar doen matig uit de startblokken met een volumedaling ten opzichte van januari 2017 van bijna 8 procent. De eveneens eeuwige nummer2, Mercedes-Benz, kan die positie in januari maar te nauwer nood handhaven; Ford zet een goede start neer en pakt bijna het zilver over. Opel, Fiat en Nissan waren in januari de grootste verliezers. De bestverkochte merken in januari waren achtereenvolgens: Volkswagen (2.271 registraties en 25,1 procent marktaandeel), Mercedes-Benz (1.279 en 14,1 procent), Ford 1.226 en 13,6 procent), Peugeot (1.002 en 11,1 procent) en Renault (973 en 10,8 procent). +++

+++ Sinds 2016 vindt het CONCOURS d’élégance Paleis het Loo jaarlijks plaats. En de editie van 2018 start deze keer al op vrijdag. Dus 3 dagen lang een prachtig auto-evenement. Ondanks het feit dat Paleis het Loo ingrijpend wordt gerestaureerd, gaat het jaarlijkse Concours d’élégance gewoon door. Het evenement zal echter deze keer meer gericht zijn op de stallen in plaats van het paleis. Het evenement vindt plaats van vrijdag 29 juni tot en met zondag 1 juli. Op de eerste dag wordt voor liefhebbers een college gegeven over Porsche om het 70-jarig bestaan van het merk te vieren. Onder meer Gijs van Lennep en Harm Lagaaij zullen daar de sprekers zijn. Onder het Porsche Centrum Gelderland zal de nodige modellen uit de eigen collectie tentoonstellen. Renault heeft ook een verjaardag te vieren. Het Franse merk bestaat dit jaar maar liefst 120 jaar en dat zal worden getoond aan de hand van een fraaie selectie uit de lange historie. Ook het herboren Alpine krijg volop de aandacht. Daarnaast komt een groot aantal auto’s uit de Mascott, de Nederland Rolls-Royce en Bentley vereniging naar het Loo. Inmiddels hebben 10 auto-importeurs toegezegd aanwezig te zijn met hun nieuwste en meest bijzondere auto’s, waardoor het concours zelfs een zeer aantrekkelijk alternatief wordt voor de AutoRAI. Het evenement houdt vast aan de actie, zoals de Classic Sprint op de Koningslaan, muziek, kleding en de optimale verzorging van de innerlijke mens. Alle informatie is te vinden op www.concourselegance.com . +++

+++ Liberty Media, de eigenaar van het FORMULE 1 circus, heeft op 30 januari het woordmerk ‘Formule One Dutch Grand Prix’ laten registreren bij een octrooibureau. Daarmee wordt sterk de indruk gewekt dat er een Nederlandse comeback gepland staat. De merkaanvraag laat zien dat Liberty Media deze tekst wil gaan gebruiken in de toekomst. Er is al veel gebeurd om weer een Formule 1 wedstrijd op Nederlandse bodem te kunnen organiseren. En het ziet er al beter uit voor F1 fans. Onlangs kwamen het circuit van Assen en Zandvoort al door de ballotagecommissie en nu hebben de witte boorden bij de Formule 1 ook alvast een behoorlijk suggestieve patentnaam bij het Benelux Merkenbureau gedeponeerd. Ook al moet aanvraag nog goedgekeurd worden, dit kan haast niet meer misgaan. Hoewel we niet al te veel op de zaken willen vooruitlopen (om daarmee een dode mus te voorkomen), is het zonneklaar dat de eigenaren van de F1 een terugkeer van de Dutch Grand Prix wel zien zitten. Hoe, wat en wanneer, voor antwoorden op zulke vragen is het echt nog te vroeg. Zo liet het management van TT Assen eerder weten niet eerder dan in 2019 of 2020 klaar te zijn voor een wedstrijd. Circuit Zandvoort mogelijk eerder, maar het zou ook zomaar later kunnen zijn. En dan is er nog het geopperde idee om alle geschikte circuits in ons land links te laten liggen, maar de Hollandse straten als racebaan te gebruiken. We mogen met zijn allen Max verstappen en de hele hype rondom het kereltje bedanken. Formule 1 is weer in ons landje gaan leven dankzij het succes van de in België geboren Nederlander. Enthousiasme kan soms zorgen voor een iets te rooskleurig beeld van de realiteit, maar de genoemde merkaanvraag kan maar op 1 manier geïnterpreteerd worden. +++

+++ Niet eerder werden er in één maand zo veel gebruikte IMPORT auto’s op kenteken gezet als in januari. Er werden afgelopen maand 18.441 occasions naar ons land gehaald; afgerond 10 procent meer dan in januari vorig jaar. Met name middenklassers in de leeftijdscategorie 4 t/m 9 jaar oud zijn in trek. Niet alleen werden er in januari veel auto’s geïmporteerd, ook de verkoop van gebruikte auto’s in ons land lag vrij hoog. Met 176.889 verkochte occasions werden 6,3 procent meer exemplaren verhandeld dan in januari 2017. Bovenaan de importlijst stonden vorige maand de Volkswagen Golf en de Polo met respectievelijk 866 en 719 exemplaren. De Renault Captur staat met 392 geïmporteerde auto’s op plek3, gevolgd door de Opel Corsa (326) en de Renault Clio (324). Volgens de Bovag betreft het merendeel van de geïmporteerde gebruikte auto’s compacte modellen en middenklassers. Volgens voorzitter Bert de Kroon is import van gebruikte auto’s momenteel noodzakelijk. “De auto’s die de particuliere klant wil, zijn op de Nederlandse markt simpelweg niet in voldoende mate beschikbaar. Gelukkig kunnen zowel dealers als onafhankelijke autobedrijven elders in Europa deze voertuigen wel vinden, zodat aan de vraag voldaan kan worden. Het overgrote deel van de importtoename wordt dan ook niet gevoed door belastingvoordelen op buitenlandse auto’s, maar is gewoon het resultaat van de onbalans in vraag en aanbod binnen Nederland, waarbij de open grenzen uitkomst bieden”. De stijgende import hangt daarmee samen met de daling van het aantal nieuw verkochte auto’s; een trend die de laatste jaren in ons land zichtbaar was. Daarnaast zijn door fiscale stimulansen veel auto’s op de markt verschenen die voor occasionkopers minder interessant zijn omdat de belastingvoordelen voor jaren geleden verkochte stekkerhybride modellen en ‘spaardiesels’ nu niet meer gelden. +++

+++ MCLAREN wil terugkeren naar Le Mans. Niet verbazingwekkend, want de Britten hebben immers een uitstekende basis om een raceauto te maken: de Senna. Die zou je kunnen bestempelen als een ‘circuitwagen voor de straat’. Het is nog niet bekend voor welke raceklasse de Senna het meest geschikt is, maar het GTE gebeuren lijkt de beste papieren te hebben. Voorwaarde is dan wel om minimaal 100 exemplaren voor de straat te bouwen, maar aangezien McLaren al bevestigt heeft 500 stuks van haar nieuwe hypersportwagen te zullen bouwen, is dat geen enkel probleem. Op dit moment rijden in de GTE klasse auto’s als de Ferrari 488 en de Porsche 911 RSR. Indien er reglementswijziging komen voor de LMP1 competitie, dan kan McLaren ook daar haar Senna gaan inzetten. Die zal dan de strijd aan gaan met de Aston Martin Valkyrie en de AMG Project One. +++

+++ MERCEDES overweegt om af te zien van deelname aan de 2019 editie van de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit, ’s werelds grootste en meest prestigieuze autobeurs. Het Duitse automerk twijfelt of een tentoonstelling nog wel de meest effectieve manier is om nieuwe modellen te presenteren. Mercedes presenteerde afgelopen maand weliswaar nog de nieuwe G klasse in Detroit, maar lijkt nu de voorkeur te geven aan de technologiebeurs CES in Las Vegas. Voor de NAIAS is het besluit van Mercedes een enorme aderlating. De fabrikant is een steunpilaar van de beurs die elk jaar in januari wordt gehouden. Mercedes heeft altijd een prominente plek op de autoshow. Eerder namen Jaguar, Land Rover, Mazda, Porsche en Volvo al afscheid van Detroit, omdat autofabrikanten meer dan ooit letten op de beste afzetmogelijkheden tegen zo min mogelijk marketinggeld. Bovendien komen er steeds vaker aparte evenementen waar een nieuw model door een merk wordt gepresenteerd. Denk aan de nieuwe Mercedes A klasse, die zijn debuut beleefde in de Kromhouthal in Amsterdam en daar veel meer aandacht door de pers kon genereren dan op een algemene autoshow. In april zal Ford haar volgende generatie Focus op een apart evenement voorstellen. Als ook Mercedes de NAIAS vaarwel zegt, dan zou dat het einde van de tentoonstelling kunnen betekenen. +++

+++ PEUGEOT heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij in maart op de autosalon van Genève de opvolger van de in 2010 gelanceerde, huidige generatie 508 zal presenteren. Die houdt de bekende cijfercombinatie als typeaanduiding. De nieuwe 508 zal worden gebaseerd op het modulaire EMP2 platform; een onderstel dat ook onder de 308, 3008, 5008 te vinden is. DS gebruikt de bodemplaat voor de 7 Crossback, Opel voor de Grandland X en Citroën voor de nog te lanceren C5 Aircross. De nieuwe 508 krijgt een schuine achterzijde, maar met het oog op de Chinese afzetmarkt geen 5de deur. Voor consumenten die dit wel zoeken, zal Peugeot weer een SW versie aan het gamma toevoegen. Het interieur wordt gedomineerd door het i-Cockpit dat we reeds kennen van de 3008 en 5008. Peugeot gaat de nieuwe 508 net als de huidige editie weer in het Franse Rennes bouwen. Daarnaast zal de D segment middenklasser in China van de band rollen. +++

+++ POLESTAR , sinds enige tijd een zelfstandig merk binnen de Geely Groep, maakt van haar tweede model (de ‘2’) een directe concurrent van de Tesla Model 3. De verkoop moet in 2020 starten, maar de presentatie vindt al volgend jaar plaats. De eerste Polestar (de ‘1’) is een 600 pk sterke stekkerhybride coupé. Dit model gaat in 2019 in de verkoop. De Polestar 2 wordt volledig elektrisch en daarmee een directe tegenhanger van Tesla Model 3. Thomas Ingenlath, de Chief Executive Officer van het nieuwe merk, noemt als richtprijs ongeveer 40.000 euro. In een later stadium volgt de Polestar 3. Dat wordt een volledig elektrische SUV die zal worden afgeleid van de in 2021 te introduceren volgende generatie Volvo XC90. De ‘2’ zal overigens nauw verwant zijn aan de nieuwe V40. En de Polestar 1? Daarvoor heeft Ingenlath een oudere conceptstudie van Volvo afgestoft. Alle modellen zullen in Chengdu (China) geproduceerd gaan worden. +++

+++ Sinds de oprichting in 1995 zijn via ARN (Auto RECYCLING Nederland) 5 miljoen auto’s gerecycled. Dat meldde algemeen directeur Ingrid Niessing. Hiermee is inmiddels 4,5 miljard kilogram aan afval, afkomstig van autowrakken, niet ten laste van het milieu gekomen maar nuttig hergebruikt. Een auto gaat gemiddeld na 18 jaar naar de sloop. In Nederland zijn dat zo’n 230.000 voertuigen per jaar. Voor een milieuverantwoorde recycling werkt ARN samen met meer dan 300 professionele recyclingbedrijven. Na het auto demontagebedrijf en de shredder komt het restant van het autowrak aan bij de Post Shredder Technology fabriek van ARN. De PST fabriek in Tiel is in 2011 opgericht om de laatste waardevolle grondstoffen uit het shredderafval te winnen. Materiaal dat voorheen werd verbrand of gestort. Deze overgebleven grondstoffen worden in verschillende afzetmarkten gebruikt voor het maken van nieuwe gerecyclede producten, zoals kantbeschoeiing of damwanden. Samen met partnerorganisaties uit de auto recyclingketen zorgt ARN ervoor dat meer dan 95 procent van het gewicht van afgedankte auto’s een zinvolle en duurzame bestemming krijgt. Inmiddels zijn er meer dan 5 miljoen autowrakken gerecycled in ons land. De mijlpaal werd vorige maand bereikt. In 2016 was de zogenaamde recyclingprestatie 98,7 procent. Het percentage over 2017 wordt pas in de loop van dit jaar verwacht. +++

+++ Wie nu een TESLA Model 3 bestelt, krijgt zijn auto pas in 2019 geleverd. Het is zaak de catalogusprijs onder de 50.000 euro te houden, tenminste als je in aanmerking wilt komen voor de gunstige bijtelling (4 procent) die voor volledig elektrische auto’s gelden. Nu is er nog geen prijslimiet, maar daar komt in 2019 verandering in. Exemplaren met een factuurbedrag van boven de 50.000 euro vallen dan in het algemene bijtellingtarief van 22 procent. Daardoor wordt rijden in een dure elektrische auto voor zakelijk rijders fiscaal een stuk minder interessant. Tesla zegt dat klanten die al een exemplaar besteld hebben, hun auto “gewoon in 2018” krijgen. Al zou je door de productieproblemen bij de fabrikant daar natuurlijk een vraagteken bij kunnen plaatsen. +++

+++ TOYOTA claimt 1,2 miljard emissievrije kilometers gehaald te hebben met zijn hybride modellen, al dan niet met stekker. Het gaat om auto’s die sinds 2000 in Nederland zijn verkocht. Toyota startte al zo’n 20 jaar geleden met de verkoop van hybride modellen en heeft dus een flink wagenpark in Nederland. Landgenoot Mitsubishi is dankzij de Outlander PHEV het tweede merk qua emissievrije kilometers (690 miljoen). Dat blijkt uit een onderzoek van het onafhankelijke bureau CE Delftm dat overigens betaald is door, jawel, Toyota. Opmerkelijk is dat Tesla al na zo’n 5 jaar de derde plaats weet te pakken met 590 miljoen emissievrije kilometers. Toyota heeft vorig jaar wereldwijd 1,52 miljoen (deels)elektrische auto’s verkocht. Dat is 8 procent meer dan in 2016 en een nieuw record. Toyota dacht aanvankelijk de grens van 1,5 miljoen exemplaren pas in 2020 te zullen passeren. Sinds de introductie van de eerste Prius hebben de Japanners al 11,47 miljoen (deels)elektrische auto’s verkocht. Toyota zegt daarmee 90 miljoen ton CO2 bespaard te hebben. Vice-president Shigeki Terashi laat weten dat het merk in 2020 met de massaproductie van volledig elektrische auto’s zal beginnen; eerst in China en India en vervolgens in Japan, de Verenigde Staten en Europa. Tegelijk zullen er ook hybride modellen voor opkomende markten geproduceerd gaan worden. Daarnaast worden in Japan dit jaar nog de eerste op waterstof rijdende bussen van Toyota op de weg gebracht. +++

+++ De ogen van de wereld zijn momenteel gericht op de Olympische Winterspelen in ZUID KOREA . VWE Automotive ziet daarin de perfecte gelegenheid om het wagenpark dat afkomstig is uit dit land onder de loep te nemen. Het aantal auto’s van Koreaanse fabrikanten is in ons land de afgelopen jaren hard gestegen. Momenteel rijden bijna 594.000 exemplaren van Hyundai, Kia, Chevrolet / Daewoo en SsangYong in ons land rond. Dat is liefst 80 procent meer dan 10 jaar geleden. 7 procent van de auto’s in Nederland is nu van een Zuid Koreaans merk. 10 jaar geleden lag dat percentage op 5,1. Logischerwijs zijn het vooral Hyundai en Kia die een enorme groei hebben doorgemaakt. Het aantal auto’s van SsangYong is de afgelopen 10 jaar echter praktisch gehalveerd. Dat komt doordat een aanzienlijk deel geëxporteerd is. Op de occasionmarkt is de Kia Picanto de populairste Zuid Koreaan. Vorig jaar werden daar 11.175 exemplaren van verkocht. Op plek 2 en 3 staan respectievelijk de Daewoo/Chevrolet Matiz (9.956 stuks) en de Hyundai i10 (9.367). Daarna volgen de Kia Rio (5.789), de Hyundai Atos (4.430), de Kia Sportage (4.278), de Hyundai i20 (3.118), de Kia Cee’d (2.939), de Hyundai Getz (2.653) en de Hyundai i30 (2.415). +++

Comments are closed.