Nieuwstelex

0

+++ Hoewel ASTON MARTIN in financieel opzicht nu eindelijk zijn zaken weer op orde heeft, laat CEO Andy Palmer toch weten op zoek te zijn naar een partner waar het op kan terugvallen. Een soort ‘grote broer’ dus. Palmer denkt dat Aston Martin als fabrikant van 7.000 tot 14.000 (dure) auto’s op jaarbasis op de lange termijn alleen kan overleven met een partner. De winstmarges zijn weliswaar mooi, maar het plaatje kan met hulp van een grote broer nóg fraaier (lees: winstgevender worden). Aston Martin wist vorig jaar voor het eerst sinds 2010 uit de rode cijfers te komen en realiseerde een recordomzet. Palmer gaat uit van extra groei nu er binnenkort 2 nieuwe modellen in de showroom arriveren (de Vantage en de Vanquish) en er in 2019 een nieuwe fabriek operationeel wordt de productie van de eerste SUV van het merk. Maar om die groei vast te kunnen houden lijkt Aston Martin een partner nodig te hebben. Blijkbaar heeft men aan Daimler als minderheidsaandeelhouder niet voldoende. +++

+++ Voormalig AUTOCOUREUR Robert Doornbos moet ruim 10,6 miljoen euro sponsorgeld terugbetalen aan de Limburgse ondernemer Harry Muermans. Het gerechtshof in Den Bosch heeft dat bepaald in een slepende procedure tussen Doornbos en zijn voormalige sponsor. Muermans financierde de racecarrière van Doornbos, die in 2005 en 2006 voor Minardi en Red Bull in de Formule 1 reed. De ondernemer wilde het geld terug omdat het een lening zou zijn geweest. De rechtbank in Roermond stelde de sponsor eerder in het ongelijk maar in hoger beroep stelde het hof vast dat het inderdaad ging om uitgeleende bedragen. Doornbos kwam in totaal tot 11 races in de Formule 1, waarin hij zich niet kon mengen in de strijd om de bovenste plaatsen. Zijn beste prestaties zijn 12de plaatsen bij de Grand Prix van Brazilië en China in 2006. Na zijn Formule 1-loopbaan reed de Rotterdammer in lagere raceklassen, waaronder de Champ Car in de Verenigde Staten. Tegenwoordig is de 36-jarige Doornbos vooral bekend van zijn werk als Formule 1-analyticus bij Ziggo Sport. +++

+++ Het in 2014 gestarte Wattcar werkte samen met de provincie Friesland en AUTODEEL Platform Wego. In totaal reden er 42 exemplaren van de Nissan Leaf op Terschelling. Het is onbekend wat er gebeurt met deze auto’s. Er was te weinig animo onder toeristen om Wattcar voort te zetten. Importeur Louwman is aandeelhouder van Wego. +++

+++ Vorig jaar koos slechts een kwart van de Belgen die een auto kochten voor een DIESEL model. En de doodsstrijd van dit type motor is nog niet aan zijn einde gekomen. De Belg en zijn dieselauto leken lange tijd onafscheidelijk, maar die tijden zijn voorgoed voorbij. In 2017 opteerden 67.933 Belgische particulieren voor een olie gestookt model. Daarmee maakt diesel nog maar 26,8 procent van het totaal uit, en dat terwijl dit type auto’s’ 5 jaar geleden nog goed was voor een meerderheid (53,3 procent) van alle nieuw verkopen bij onze zuiderburen. Dieselmodellen zijn financieel alleen nog voor veelrijders (mensen die meer dan 25.000 kilometer per jaar afleggen) interessant. En dat zijn er niet bijster veel. Het omslagpunt is verschoven omdat benzineauto’s zuiniger zijn geworden en beide brandstoftypen in België globaal even duur zijn. Anders dan in 2011 is er van fiscale stimulering van zuinige diesels bij onze zuiderburen tegenwoordig niet meer sprake. Sterker nog: dieselrijders betalen tegenwoordig meer belasting. Intussen is ook het sentiment rond het motortype helemaal gekanteld. Dat is begonnen met de sjoemeldiesel affaire bij Volkswagen. Sindsdien houdt het slechte nieuws niet meer op. Ook de introductie van lage emissiezones in steden doet diesel steeds meer in de ban. +++

+++ Had ik misschien toch een benzinemodel moeten kopen? Die gedachte zal door het hoofd spoken bij miljoenen dieselautobezitters in DUITSLAND . De hoogste bestuursrechter geeft steden bij onze oosterburen namelijk groen licht voor een verbod op oudere exemplaren. Voor de duidelijkheid: het betekent niet automatisch dat alle Duitse stadskernen straks zo’n verbod hebben. De rechter oordeelde alleen dat de wet het toelaat. Namelijk dat steden straten mogen, of zelfs moeten, afsluiten voor vervuilende voertuigen. In Duitsland vrezen 10 miljoen autobezitters zo’n verbod. Het gaat om eigenaren van een model dat niet voldoet aan de zogeheten Euro 6 norm. Deze emissiestandaard geldt sinds 2015 voor nieuwe auto’s. In sommige Duitse steden geldt overigens al een verbod op sommige diesels. Via een milieusticker systeem zijn oude, vervuilende modellen er niet welkom. Maar nu kunnen steden gedwongen worden tot veel extremere maatregelen. Gemeenten worstelen nog wel met een hoop vragen: hoe herken je zulke auto’s, hoe hou je ze tegen, hoe voer je een verbod uit, voor wie geldt een uitzondering? Bovendien hamert de rechter op proportionaliteit; een verbod mag alleen als het doel niet op een andere manier kan worden bereikt. Stuttgart overweegt dat te doen door stapsgewijs de uitstootnorm op te schroeven. Eerst een verbod op dieselauto’s die voldoen aan Euro 4 (vanaf bouwjaar 2005) en daarna Euro 5 (bouwjaar 2009), zodat over 2 jaar Euro 6 de ondergrens is. In naar verwachting 20 steden stappen milieuorganisaties naar de rechter om dit af te dwingen. Nieuwe wetgeving heeft dat mogelijk gemaakt. In Duitsland voldoen in totaal 70 steden niet aan de Europese luchtkwaliteitsnorm. Bij de politiek is dat al jaren bekend, maar die deed tot nu toe niets aan de vervuiling. Daar komt bij dat de auto-industrie heeft gelogen over de uitstoot van dieselauto’s en dat bondskanselier Angela Merkel bleef lobbyen voor andere uitstootnormen in Brussel. Maar nu is de kans op een dieselverbod reëel. De autobranche is vanzelfsprekend niet blij. “Met dit soort stappen zullen steden aan hun eigen leegloop bijdragen”, zegt voorzitter van de branchevereniging Frank Huster. De auto-industrie is met 800.000 banen een machtige binnenlandse factor. De regering van Merkel probeert het verbod naar eigen zeggen af te wenden. Milieuorganisaties zijn, natuurlijk, verheugd dat de rechter groen licht geeft voor een dieselverbod in de stad. Ze noemen het een nederlaag voor de regering en de auto-industrie. +++

+++ Steeds meer particulieren LEASEN een auto in plaats van hem te kopen. Eind 2017 reden er zo’n 103.000 private leaseauto’s rond; een jaar eerder waren dat er nog 64.000. Dat meldt brancheorganisatie VNA. Private lease is in een paar jaar explosief gegroeid. In 2013 reden er nog maar 8500 private leasewagens. Klanten betalen een vast bedrag per maand voor het gebruik van een auto. Behalve de benzinekosten is meestal alles bij dat bedrag inbegrepen, zoals de verzekering, wegenbelasting, pechhulp en onderhoud. De meeste klanten zijn tussen de 25 en 55 jaar, maar het aandeel 55-plussers neemt toe. Er worden vooral kleinere auto’s privé geleast, maar de brancheorganisatie zegt dat er nu ook iets vaker auto’s uit het midden & duurdere segment gekozen worden. Veruit de meeste private leasewagens rijden op benzine. Elektrische varianten kosten fors meer per maand. De VNA vindt dat de overheid elektrisch rijden bij particuliere leasing moet stimuleren door lagere belastingen. Gewone leaserijders profiteren van het lage bijtellingtarief van 4 procent voor elektrische auto’s. +++

+++ Het Free2Move platform voor autodelen, fiets- of scooterverhuur en andere mobiliteitsdiensten van PSA telt een jaar na de lancering 600.000 gebruikers. De app is kort geleden ook beschikbaar gekomen voor gebruikers in België en Portugal. Free2Move draaide in Europa al in Frankrijk zelf, Duitsland, Spanje, Italië, Groot-Brittannië, Zweden en Oostenrijk alsmede in ruim 20 landen elders in de wereld waaronder de Verenigde Staten. Aan de andere kant zijn er inmiddels meer dan 30 dienstverleners als partner op aangesloten. Daaronder zitten ook de autodeel aanbieders van andere autobedrijven zoals Car2Go of DriveNow terwijl in Berlijn ook Uber meedraait. Brigitte Courtehoux, Executive Vice President Mobility & Connectivity Services bij het Franse autoconcern, laat aan Automobiel Management weten: “We zijn trots dat we op de eerste verjaardag van Free2Move al 600.000 gebruikers kunnen melden. Doel is om het leven en de mobiliteit voor iedereen gemakkelijker te maken. Dit is nog maar het begin, we blijven onze diensten uitrollen in Europa en de Verenigde Staten. Wij willen daarmee een belangrijke speler worden op de markt van internationale mobiliteitsdiensten”.

+++ De alliantie van RENAULT , Nissan en Mitsubishi gaat samenwerken met het grootste platform voor autodelen in China, DiDi Chuxing. Beide partijen gaan eerst onderzoeken hoe ze de krachtenbundeling rond een nieuw programma, gebaseerd op elektrische modellen, vorm moeten geven. DiDi Chuxing en Renault / Nissan / Mitsubishi hebben dat in een intentieverklaring vastgelegd. “Dit onderstreept onze toewijding in de richting van nieuwe mobiliteitsdiensten, met name de vraag naar ‘transport op verzoek’ in automatisch rijdende voertuigen”, aldus een woordvoerder van de alliantie. Ogi Redzic, die bij Renault, Nissan en Mitsubishi leiding geeft aan met internet verbonden voertuigen en mobiliteitsdiensten, laat in een reactie weten: “Deze samenwerking biedt onze veelbelovende commerciële en technologische mogelijkheden. Het past ook bij de strategie rond de elektrificatie van auto’s, autonoom rijden, internetcontact en nieuwe diensten”, Chen Ting, de hoofdmanager van DiDi Chuxing, is vooral blij dat hij één van de meest vooraanstaande partners in de autowereld binnen heeft kunnen halen. +++

+++ TOMTOM gaat samenwerken met Elektrobit. Beide bedrijven bundelen hun krachten ten behoeve van de lancering en doorontwikkeling van het Electronic Horizon rij assistentie systeem voor autonome voertuigen. De gebruikte techniek is een combinatie van Tomtom Autostream en de EB Robinos Predictor van Elektrobit. Autostream is een ‘cloud to car’ map bezorgsysteem dat zorgt voor de nieuwste kaartgegevens in een voertuig. Elektrobit is een dochteronderneming van Continental en leverancier van autosoftware, waaronder stuurassistentie en internet infrastructuur systemen. De EB Robinos Predictor is een elektronische horizonoplossing. Het verder te ontwikkelen systeem combineert kaartgegevens met actuele informatie over de weg en biedt rij hulpfuncties die de situatie aldaar kunnen voorpellen. +++

+++ De Volkswagen Groep en de alliantie rondom Renault mogen dan wel groter zijn dan TOYOTA (De Duitsers hebben dit vooral te danken aan de indrukwekkende slagkracht van de verschillende merken), maar Toyota is wel het meest verkochte ‘alleenstaande’ merk ter wereld. Dat blijkt uit gegevens van Jato, de onafhankelijke analist van de autosector. Toyota gaat dus duidelijk aan kop. Met 7.843.423 verkochte auto’s in 2017 is Toyota met voorsprong het grootste merk ter wereld, vóór Volkswagen met 6.639.250 exemplaren en Ford met 5.953.122 auto’s. De top10 bestaat verder uit Honda (4.967.689), Nissan (4.834.694), Hyundai (3.951.176), Chevrolet (3.857.388), Suzuki (2.891.415), Mercedes (met 2.534.181 exemplaren het grootste premiummerk) en Kia (2.511.293). +++

+++ VOLKSWAGEN baas Matthias Müller heeft op het laatste moment een afspraak om op te treden als spreker op een autosymposium afgezegd. In plaats daarvan moet hij naar Salzburg, waar hij is ontboden door de families Porsche en Piëch (de grootaandeelhouders van het Volkswagen concern) om uitleg te geven over het testen van uitlaatgassen van dieselauto’s op apen. Müller laat daarmee vooral de organisator van het Car Symposium, de bekende autobranchedeskundige professor Ferdinand Dudenhöffer van de Universiteit Duisburg-Essen, in de kou staan. Zijn jaarlijkse bijeenkomst geldt als één van de belangrijkste in de Duitse auto-industrie. “De baas van Volkswagen heeft helaas op korte termijn afgezegd. Er is een niet van te voren geplande afspraak tussen gekomen. Hij is in plaats daarvan naar Salzburg gereisd om daar met vertegenwoordigers van de familie Porsche en Piëch te praten”, verklaart Dudenhöffer openhartig in de Duitse media. Een woordvoerder van de Volkswagen Groep wil die lezing aan Automobiel Management niet bevestigen. De grootste autofabrikant ter wereld heeft de autoprof nog wel gered door financieel directeur Frank Witter als vervanger naar het symposium te sturen. +++

+++ Het feit dat het Chinese Geely met een belang van bijna 10 procent de grootste aandeelhouder is geworden van Daimler, heeft al een eerste neveneffect: AB VOLVO , de vrachtwagenproducent, wil Håkan Samuelsson, de directeur van Volvo Cars (de personenwagenfabrikant), weg hebben uit zijn Raad van Bestuur. Daimler en AB Volvo zijn namelijk rechtstreekse concurrenten. Volvo Cars is volledig eigendom van Geely. De gelijknamige truckfabrikant heeft er geen behoefte aan dat Samuelsson namens de Chinezen en/of Daimler een kijkje in de keuken krijgt. Of beter: houdt, want zijn lidmaatschap van de Raad van Bestuur zal niet worden verlengd. +++

+++ In de Amerikaanse staat Californië mogen ZELFSTANDIG rijdende auto’s vanaf 2 april de weg op zonder chauffeur. De staat heeft 50 bedrijven toestemming gegeven om zelfrijdende auto’s te gaan testen zonder een berijder achter het stuur. Wel moeten de autonome voertuigen van een afstand door mensen kunnen worden bediend. De auto’s moeten ook kunnen communiceren met andere weggebruikers en wetshandhavers. Volgens de Califonische autoriteit voor het wegverkeer (DMV) wordt met deze test een nieuwe fase bereikt in de ontwikkeling van autonoom rijden. Waymo, een zusterbedrijf van Google, is al bezig met testen van zelfrijdende voertuigen in de staat Arizona. In diezelfde staat doet Uber ook proeven. +++

Comments are closed.