Nieuwstelex

0

+++ Winkeliers in BINNENSTEDEN gaan klanten verliezen als gevolg van de autoluwe of autovrije plannen van politieke partijen. Daarvoor waarschuwt Detailhandel Nederland aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen. De organisatie vreest dat wanneer gemeenten niet met goed onderbouwde plannen komen, dit “desastreuze gevolgen heeft voor de binnensteden”. “Heel mensen gebruiken de auto nog steeds om boodschappen te doen in de binnenstad. Het openbaar vervoer is vaak een onvoldoende alternatief”, zegt Sander van Golberdinge, directeur van Detailhandel Nederland. “Als mensen niet met de auto makkelijk kunnen komen, blijven ze gewoon weg. Marges zijn klein in de detailhandel, dus zou voor sommige winkeliers het einde kunnen betekenen”. Detailhandel Nederland analyseerde de partijprogramma’s voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen. Eén op de vier politieke partijen wil het stadscentrum autoluw wil maken, of zelfs helemaal autovrij. “We hebben 12 steden onder de loep genomen, waaronder de grote 4 en provinciehoofdsteden als Arnhem, Haarlem en Maastricht, zegt Van Golberdinge. “Tot onze grote schrik zien we dat een kwart van de partijen volgens hun programma de auto liever kwijt dan rijk is in het centrum”. Zo wil Groen Links in de hoofdstad zelfs 10.000 parkeerplaatsen schrappen en D66 het straattarief naar 7,50 euro tillen. “De angst bestaat dat, als die plannen doorgaan, de klanten thuisblijven en via internet hun bestellingen gaan doen”, aldus Van Golberdinge. De sector zelf werkt wel mee om het transport te verduurzamen. “Maar dat is niet in één dag geregeld”. +++

+++ De in juli ingevoerde DRUGSTEST voor weggebruikers is een wassen neus: de toelaatbare ondergrens ligt veel te hoog en bovendien blijft het gebruik van GHB compleet ongemerkt. Dat stellen Veilig Verkeer Nederland (VVN) en expert Cor Kuijten. De belangenvereniging pleit voor een algeheel totaalverbod op drugs in het verkeer. Cor Kuijten, tot enkele jaren geleden de belangrijkste expert bij de nationale politie op het gebied van alcohol & drugsgebruik in het verkeer, heeft zowel de politietop als de Tweede Kamer schriftelijk gewaarschuwd voor de tekortkomingen van de test, maar daar is niets mee gedaan. De ondergrens in de test ligt volgens hem veel te hoog. Met de hoeveelheid verboden middelen die op dit moment is toegestaan, is rijden onverantwoord, zo stelt Kuijten. De VVN is het daar mee eens: “Alleen een algeheel verbod is waterdicht”. +++

+++ CITROEN stopt met de typeaanduiding Picasso. Vanaf 1 mei worden de betreffende modellen (de C4 Picasso en Grand C4 Picasso) omgedoopt in C4 SpaceTourer en Grand C4 SpaceTourer. Citroën wil in de toekomst de typeaanduiding SpaceTourer gaan gebruikekn voor haar assortiment MPV auto’s. Om één en ander in de verf te zetten, zal het Franse merk op de autosalon van Genève de SpaceTourer Rip Curl Concept presenteren: een 4×4 camper die zich richt op buitensporten. Deze worden aangevuld door de speciale Rip Curl versies van de C4 SpaceTourer en de Grand C4 SpaceTourer. Citroën stopt met de naam Picasso omdat men hiervoor een forse vergoeding moest betalen aan de nazaten van de wereldberoemde schilder. De autofabrikant kan met de omdoping een belangrijke kostenpost schrappen. +++

+++ FORD heeft aangekondigd niet langer te zullen investeren in haar versnellingsbakfabriek in het Franse Blanquefort. Dit betekent dat de site, die 910 mensen tewerkstelt, in 2019 zou kunnen sluiten als er geen koper gevonden wordt. Ford zegt tot de conclusie gekomen te zijn dat de productie van haar nieuwe 8-traps automaat in Blanquefort economisch niet haalbaar is. Franse vakbonden zijn kwaad op de multinational. Die vinden dat Ford niet genoeg gedaan heeft om een alternatief plan te ontwikkelen. “Dit is beledigend voor onze intelligentie”. Een langdurige staking ligt voor de hand. +++

+++ LAADPALEN fabrikant Alfen waagt de sprong naar de aandelenbeurs in Amsterdam. Eigenaar Infestos gaat bestaande stukken in Alfen verkopen aan beleggers. De aanbieding, notering en tijdspad van de beursgang zijn afhankelijk van de marktomstandigheden. Alfen stelt dat een beursnotering leidt tot extra naamsbekendheid, vooral bij grotere bedrijven die actief zijn in de energietransitie, wat verdere kansen biedt. Ook denkt Alfen dat de beursgang de bekendheid bij zakelijke contacten, investeerders en mogelijke toekomstige werknemers zal vergroten. Volgens topman Marco Roeleveld is het nu gezien de groeistrategie en het positieve marktperspectief het juiste moment om de stap naar Beursplein 5 te maken. Naast laadpalen voor elektrische auto’s houdt Alfen zich bezig met het ontwerp en de bouw van slimme elektriciteitsnetwerken en energieopslagsystemen. In de periode 2015 tot en met 2017 realiseerde het bedrijf een gemiddelde omzetgroei van 21 procent per jaar met een positieve nettowinst. In 2017 kwamen de opbrengsten uit op 74 miljoen euro. Dit jaar is zicht op een omzet van minimaal 99 miljoen euro. Hoe groot het belang is dat Infestos naar de beurs brengt is onder meer afhankelijk van de belangstelling, zo liet Roeleveld in een toelichting weten. Wel blijft Infestos aan als grootaandeelhouder, hoewel nog niet is bepaald of dat met een belang van meer of minder dan 50 procent is. Alfen is het derde bedrijf in korte tijd dat zijn gang naar het Damrak aankondigde. Eerder deze week kondigden zakenbank NIBC en groothandelaar en distributeur B&S hun beursplannen aan. Op lijstjes van potentiële kandidaten staan verder nog LeasePlan en Varo Energy, maar ook musicalbedrijf Stage Entertainment en betaalbedrijf Adyen. +++

+++ LEASEPLAN wil in juni van dit jaar naar de beurs. Dat heeft bestuursvoorzitter Tex Gunning in een toelichting op de jaarcijfers laten weten. De topman wijst er op dat de aandeelhouders uiteindelijk bepalen of de keuze valt op een beursgang, of een andere manier om de aandeelhoudersstructuur te wijzigen, of om daar uiteindelijk helemaal van af te zien. Het qua omvang redelijk vergelijkbare en iets winstgevender ALD Automotive is nu op de beurs van Parijs 5,4 miljard euro waard. LeasePlan realiseerde in 2017 een onderliggende winst van 531,6 miljoen euro. Netto kwam de winst uit op 467 miljoen euro, 10 procent meer dan in 2016. De omzet bedroeg 9,4 miljard euro. De leasevloot groeide met 5,5 procent tot in totaal 1,74 miljoen wagens die in 32 landen rondrijden. Gunning is tevreden over de resultaten, maar ziet tegelijk nog veel ruimte voor groei: “Vooruit kijkend kunnen we zo veel meer bereiken. Er is een duidelijke megatrend van eigenaarschap naar gebruik en abonnementsmodellen aan de gang in zowel de markt voor nieuwe auto’s als die voor premium gebruikte modellen. Onze klanten, of het nu bedrijven of particulieren zijn, geven steeds meer de voorkeur aan ‘Car-as-a-Service’ zonder verdere verplichtingen. LeasePlan zal deze trend leiden”. De bestuursvoorzitter wijst daarbij expliciet ook op CarNext.com dat moet dienen als een marktplaats voor 3 tot 4 jaar oude, goede leasewagens die het bedrijf zelf gaat doorverkopen of opnieuw in lease uitgeeft. Door het uitschakelen van de tussenhandel hoopt Gunning 90 miljoen per jaar extra te verdienen. LeasePlan werd begin 2016 voor 3,7 miljard euro overgenomen van Volkswagen en de Duitse bankier Friedrich von Metzler door een consortium met pensioenuitvoerder PGGM, het Deense pensioenfonds ATP, de staatsinvesteringsfondsen van Abu Dhabi (Adia) en Singapore (GIC), het private equity huis TDR Capital en zakenbank Goldman Sachs. +++

+++ De nieuwe PRIVACY wetgeving AVG (of GDPR) heeft invloed op het gebruik van telematicasystemen in voertuigen. Er moet duidelijk worden afgesproken wat er precies met de data gebeurt en wie er toegang toe heeft. VZR constateert dat dit nog niet goed is geregeld. Ritregistratiesystemen van de werkgever, maar ook systemen ingebouwd door leasemaatschappijen of het automerk, leggen allerlei gegevens vast die de wetgever als persoonsgegeven aanmerkt. Bijvoorbeeld kilometerstanden, snelheden, datums, ritten en locaties. Het is dus niet verwonderlijk dat de nieuwe AVG regelgeving, die per 25 mei 2018 ingaat, veel invloed heeft op het gebruik van deze telematicasystemen, aldus VZR (Vereniging Zakelijke Rijders). De Vereniging pleit nu voor het opstellen van een privacyregeling, waarin goede afspraken met de berijders worden gemaakt en dan ook worden vastgelegd. Alleen een eenmalig toestemmingsformulier is niet voldoende, benadrukt VZR. Het moet voor een berijder duidelijk zijn welke data er uit de auto gehaald wordt, wie die kan inzien en voor welke doeleinden dit gebruikt wordt. Ook kan de berijder zich beroepen op diverse rechten als bijvoorbeeld het recht van bezwaar, recht op inzage en recht op data portabiliteit, zo bericht Automobiel Management. Een dergelijke privacyregeling biedt VZR nu (kosteloos) aan op haar website. Deze door de branche gedragen privacyregeling voorziet ook in een beroepscommissie. Het document kan door partijen ingevuld en ondertekend worden waardoor afspraken helder zijn. Gebruikers kunnen bij de beroepscommissie aankloppen bij vragen over het naleven van de privacyregeling. +++

+++ De Amerikaanse staat Alabama en de gemeente Limestone County hebben samen 871 miljoen dollar subsidies en andere steun beschikbaar gesteld om de nieuwe autofabriek van TOYOTA en Mazda binnen te halen. De Japanners investeren samen 1,6 miljard dollar in de fabriek die in 2021 operationeel moet zijn en dan aan 4.000 mensen werk kan bieden. De staat Alabama is met in totaal 465,9 miljoen dollar over de brug gekomen. Daarvan wordt 20 miljoen dollar uitbetaald bij de bouwstart terwijl Toyota en Mazda daarnaast gedurende 10 jaar 4 procent van de totale loonkosten als subsidie ontvangen. Verder betaalt Alabama verspreid over 10 jaar na de opening van de fabriek 15 procent van het totaal geïnvesteerde bedrag terug. De Amerikaanse staat trekt ook zijn knip voor training en opleidingen. Verder wordt een deel van de BTW kwijtgescholden, evenals een deel van de lokale belastingen. Toyota en Mazda beloven in ruil daarvoor ook om zo veel mogelijk aannemers uit Alabama in te schakelen. +++

+++ Google dochter Waymo laat de rechtszaak tegen UBER vallen. De 2 partijen hebben een akkoord over de gestolen bedrijfsgeheimen, al betaalt Uber daar stevig voor. Uber zal 245 miljoen dollar in aandelen aan Waymo betalen om de rechtszaak tegen de taxidienst te staken. De zaak gaat over gestolen bedrijfsgeheimen nadat een ex-ingenieur van Waymo in december 2015 het bedrijf verliet, om in 2016 hoofd van de afdeling voor zelfrijdende wagens te worden. Vlak voor zijn vertrek zou de man duizenden vertrouwelijke documenten hebben meegenomen. Waymo beweert dat Uber zo technologie van hen kon gebruiken, maar kon nog niet aantonen dat dit effectief is gebeurd. Aanvankelijk eiste Waymo 1 miljard dollar en excuses van Uber. Dat is nu in een minnelijke schikking afgezwakt tot 245 miljoen dollar. Uber CEO Dara Khosrowshahi zegt in een verklaring spijt te hebben voor de acties van het bedrijf. Voor hem is de zaak ondanks de schadevergoeding wel een opsteker. Khosrowshahi werd vorig jaar ceo bij Uber en moest daarbij meteen een hoop schandalen opruimen. Van een seksistische werkcultuur tot het verzwijgen van een grootschalige hack tot nu ook de rechtszaak met Waymo. De 245 miljoen dollar aan aandelen komen overigens neer op 0,34 procent. Dat betekent dat Uber op dit moment zo’n 72 miljard dollar waard is. +++

Comments are closed.