Nieuwstelex III

0

+++ Een preproductie exemplaar van de ALPINE A110 is tijdens opnames van TopGear op een afgesloten stuk van de Monte Carlo Rally in brand gevlogen. De presentatoren bleven ongedeerd, maar de brandweer kon de sportwagen niet meer redden. De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht. Hopelijk gaat het om een incident, en betreft het geen ontwerpfout. Over de Alpine waren de presentatoren vol lof: “De auto was verbluffend, heel lichtvoetig. Hij danste over de bergpas en reed geweldig:. Tot de vlammen onder de motorkap vandaan kwamen. +++

+++ Na Volkswagen hebben ook Daimler en BMW managers op non-actief gesteld die betrokken zijn geweest bij de Amerikaanse testen van uitlaatgassen op APEN . Daimler heeft Udo Hartmann, hoofd concern milieuzaken, met vakantie gestuurd. Hartmann zat in het bestuur van het Europese onderzoeksinstituut voor milieu en gezondheid dat de onderzoeken met apen heeft uitgevoerd. “We zullen deze zaak volledig ophelderen en garanderen dat zulke praktijken niet meer zullen voorkomen”, aldus een verklaring. Daimler heeft bij het onderzoek ook een externe deskundige ingeschakeld. BMW deelde korte tijd later mee dat het Frank Hansen, daar hoofd van het centrum voor Urbane Mobiliteit, eveneens op non-actief heeft gesteld. “Hij blijft in dienst van ons bedrijf maar wordt op zijn eigen wens van zijn huidige taken ontheven”, zo laat een woordvoerder aan Automobiel Management weten. BMW voegt daar aan wel toe dat het niet aan het gewraakte onderzoek met apen heeft meegewerkt “en dat onze medewerkers onschuldig zijn tenzij het tegendeel wordt bewezen”. De Volkswagen Groep liet eerder al weten dat het hoofd mediazaken en cheflobbyist Thomas Steg voor onbepaalde tijd aan de kant is gezet. +++

+++ AUTODELEN klinkt sympathiek, maar alles staat en valt met het gedrag van de deelnemers. En in Antwerpen ging het goed mis. Deelauto project Poppy is daar nog maar 2 weken actief, maar heeft nu al 80 leden geschrapt wegens meldingen van misbruik van de auto’s of identiteitsfraude. Poppy biedt in samenwerking met de Belgische Volkswagen importeur d’Ieteren milieuvriendelijke auto’s aan (Audi A3 g-Tron op aardgas en de Volkswagen e-Golf op elektriciteit). Die kan je via een app nagenoeg overal oppikken en achterlaten. De opvallende rode auto’s hebben al 5.000 abonnees, maar die blijken niet allemaal goede bedoelingen te hebben: in 2 weken tijd zijn de voertuigen al bij tientallen ongevallen betrokken geraakt. Van de geroyeerde Poppy leden zijn er heel wat betrapt op identiteitsfraude: ze zijn niet in het bezit van een geldig rijbewijs, maar registreren zich onder een andere naam om toch te kunnen ‘binnendringen’ in het systeem. Maar er zijn ook een aantal joyriders betrapt. Zo is een Audi A3 g-tron tegen de muur van een winkel gecrasht, waarna de 3 inzittenden op de loop zijn gegaan. De directie van Poppy laat weten dat het bedrijf niet aarzelt om de gegevens van gebruikers die misbruik maken van het systeem aan de politie door te geven. +++

+++ Duitse automerken blijven onverminderd in trek bij AUTODIEVEN . Koploper is Volkswagen. In 2017 werden er 2.321 auto’s van dit merk gestolen. BMW en Audi volgen daarna met respectievelijk 709 en 678 auto’s. Dat blijkt uit het overzicht van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) over 2017. De Duitse merken worden niet alleen vaak gestolen, de voertuigen worden ook maar mondjesmaat teruggevonden. Volgens AVc wordt net iets meer dan eenderde van de ontvreemde Duitse wagens opgespoord. Wie Land Rover rijdt, moet ook oppassen. In 2017 werden deze luxe SUV modellen 117 keer gestolen. Dat komt neer op een diefstalrisico van 1 op 250. Deze dure auto’s zijn vaak wel op te sporen. Van elke 2 gestolen Land Rovers wordt er 1 weer teruggevonden. Bij Tesla werden 21 exemplaren ongevraagd eigendom van een andere eigenaar. Over heel 2017 werden er 8.257 auto’s gestolen; een daling van 10 procent ten opzichte van 2016. Auto’s met een leeftijd van 4 tot 7 jaar worden vaker gestolen dan jongere exemplaren. De trend is wel dalend zegt AVc. In 2000 ging het nog om 25.000 diefstallen. De toegenomen beveiliging, zoals tracking & tracing systemen, schrikt criminelen af. VolgensTitus Visser, directeur van AVc, is de opsporing ook verbeterd. “Politie, RDW en verzekeraars werken steeds intensiever samen bij het opsporen van gestolen auto’s en de bijbehorende daders. Dit werpt zijn vruchten af”. De Volkswagen Golf, de Volkswagen Polo, de BMW 3-serie, de Opel Corsa en de Renault Clio zijn het populairst bij de boevengilde. Nieuw in de top10 zijn de Fiat 500 en de Volkswagen Up. +++

+++ BMW heeft de M550i xDrive tijdelijk van de markt gehaald. Reden is de nieuwe WLTP norm. Er moet eerst een oplossing worden gevonden om zijn CO2-uitstoot naar beneden te krijgen. De nieuwe WLTP normverbruik cyclus die dit jaar in werking is getreden brengt BMW in de problemen met zijn M550i xDrive omdat de nieuwe standaard de uitstoot omhoog stuwt in vergelijking met de oude NEDC meetmethode. Dat zou de auto in heel wat landen een zware fiscale afstraffing opleveren. Daarom heeft BMW de sportieve 5-serie uitvoering met zijn dubbel geblazen 4,4 liter V8 van 462 pk vanaf juni uit het aanbod geschrapt. De ingenieurs uit München moeten de motor en zijn managementsysteem aanpassen, maar kampen ook met problemen bij het installeren van de verplichte fijnstof filter voor benzinemotoren. +++

+++ De capaciteit voor onderzoek naar bloedmonsters van automobilisten die zijn betrapt op DRUGSGEBRUIK , wordt uitgebreid. Vanaf februari moet het mogelijk zijn om 500 tot 600 onderzoeken per maand te doen. Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) heeft dat bekendgemaakt. Toen de drugstest in het verkeer werd ingevoerd, afgelopen zomer, werd uitgegaan van 133 monsters per maand. Maar dat zijn er vanaf het begin al veel meer geweest.
Hoewel het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) de capaciteit al heeft weten te verhogen naar 200, ligt een behoorlijk aantal analyses nog op de plank. Grapperhaus benadrukt dat deze vertraging voor het Openbaar Ministerie geen reden is om niet tot vervolging over te gaan. De afgelopen tijd werden de analyses beperkt tot de ernstigste gevallen. Omdat de politie en het OM verwachten dat er uiteindelijk maandelijks 600 tot 800 onderzoeken nodig zullen zijn, zal de capaciteit in 2018 verder worden verhoogd. Om per februari meer analyses te kunnen doen, is het NFI bezig met een aanbesteding bij een ander laboratorium. +++

+++ Verplaatsen ELEKTRISCHE auto’s slechts het milieuprobleem? Dat is althans wel de mening van journalist Guillaume Pitron, die een boek heeft geschreven over gevolgen van de energetische omslag met de titel ‘La guerre des métaux rares’ (De oorlog om de edelmetalen). Hij beweert dat een elektrische auto bijna even veel CO2-uitstoot veroorzaakt als een dieselmotor. Volgens hem verplaatst een elektrische auto de vervuiling alleen maar. Omdat ze geen uitlaat hebben, blijven onze steden van vervuiling gespaard, maar andere streken hebben wel te lijden onder het ontginnen van edelmetalen. Daarnaast zorgt de race naar deze grondstoffen voor spanningen tussen landen. Pitron wijst vooral op de quasi-alleenheerschappij van China in deze markt. De Volksrepubliek heeft eind jaren 1990 een paar slimme geopolitieke en strategische beslissingen genomen. Daardoor heeft het land nu de controle over 95 procent van de wereldwijde productie van edelmetalen. Dat levert China enorm veel geld op. Er zijn natuurlijk nog ertsen elders in de wereld, maar niet alle landen hebben de middelen om te investeren om snel de nodige infrastructuur te creëren (wegen, elektriciteit) en ontberen ook de knowhow. Andere landen, zoals die in Europa, willen hun mijnen niet (her)openen. Deze gapende en vervuilende gaten in het landschap herinneren iedereen eraan welke ecologische inspanning nodig is voor de bevoorrading van elektrische apparaten en hun batterijen. Natuurlijk is recyclage mogelijk, maar dat blijft nog (te) duur en vergt ook weer energie. Pitron wijst er op dat er tonnen aarde moeten worden verplaatst om slechts een paar kilo mineralen te kunnen winnen. “Onze zoektocht naar een meer ecologisch groeimodel heeft eerder geleid tot een intensievere uitbuiting van de aardkorst om er zeldzame metalen aan te onttrekken, met nog grotere ecologische gevolgen dan die voor het winnen van aardolie”. De journalist strijdt ook tegen de uitdrukking ‘nuluitstoot’. Hij noemt dat een “waanzinnige marketingterm” die de illusie van groene hernieuwbare energie creëert. Pitron maakt zich ook zorgen om de te verwachten exploitatie van oceanen en zelfs van asteroïden en nabije hemellichamen in de zoektocht naar deze edelmetalen. Zijn boek laat een ander licht schijnen op de elektrische auto. Met als onrustwekkende ondertoon de mogelijkheid tot nieuwe conflicten in de wereld. +++

+++ HYUNDAI heeft in België sinds december al meer dan 250 exemplaren van haar i30 N verkocht. Een verrassend hoog aantal, want de markt voor dit soort hete hatchbacks is bij ons slechts circa 700 exemplaren groot. Daarvan heeft Hyundai in korte tijd dus een flinke taartpunt weten te bemachtigen. De i30 N dankt zijn vliegende verkoopstart aan zijn messcherpe instapprijs (39.995 euro) en aan de lovende recensies, ook van Autointernationaal.nl . Het merendeel van de klanten bestelt de Hyundai overigens met N Performance pack (275 pk, 42.495 euro). +++

+++ TOMTOM heeft ook in het laatste kwartaal van 2017 de verkoop van consumentenproducten zien kelderen. Het navigatiebedrijf kon dat opnieuw slechts ten den dele compenseren met hogere opbrengsten uit de dienstverlening aan bedrijven. De winstgevendheid is per saldo wel licht verbeterd, omdat de zakelijke activiteiten hogere marges opleveren. De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 220 miljoen euro, een zesde minder dan in de laatste periode van 2016. De verkopen aan consumenten waren goed voor 91 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 40 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde met 5 procent naar 36,8 miljoen euro. Maar de brutomarge ging wel omhoog van 58 naar 59 procent. Over heel 2017 ging de omzet met bijna een tiende omlaag naar 903 miljoen euro. TomTom leed een nettoverlies van 204 miljoen euro, mede door een stevige afschrijving op de waarde van zijn consumentendivisie. Lichtpunt is wel dat autofabrikanten in 2017 voor een recordbedrag van 400 miljoen euro orders plaatsten. De omzet in dat segment steeg afgelopen jaar met ruim een vijfde naar 329 miljoen euro. Het bloeden bij de consumententak is evenwel nog niet gestelpt, want TomTom gaat voor 2018 uit van een verdere daling van de omzet naar circa 800 miljoen euro. Wel moet de brutomarge een flinke verbetering laten zien, van 63 procent over heel 2017 naar tegen de 70 procent dit jaar. Topman Harold Goddijn wilde in een toelichting niet nader ingaan op de toekomstplannen van TomTom met zijn kwakkelende consumentendivisie. Wel zei hij dat daar de kosten verder in lijn zullen worden gebracht met de dalende opbrengsten. De focus bij het bedrijf ligt voortaan op de zakelijke activiteiten, waar wel groei in zit. ”We zijn een softwarebedrijf aan het worden”, erkende hij. Van een sterfhuisconstructie voor de consumententak, waar afgelopen jaar al flink in het personeelsbestand werd gesneden, wilde Goddijn niet spreken. ”Dat is net iets anders”, zei hij. Hij benadrukte dat navigatiekastjes voor TomTom een belangrijk product blijven. “We verkopen er nog steeds miljoenen van”. +++

+++ TOYOTA heeft voor de derde keer dit gebroken boekjaar zijn winstverwachting verhoogd. Dat heeft de Japanse automaker te danken aan goede prestaties in de Verenigde Staten, waar het meer auto’s verkocht. Dat compenseerde de kleine dalingen in de verkopen in Japan en Europa ruimschoots. Voor heel het boekjaar 2018 verwacht Toyota nu 10,3 miljoen auto’s te verkopen. In november lag die verwachting nog op het niveau van het vorige boekjaar: 10,25 miljoen voertuigen. Toyota denkt ook dat het dit jaar meer dan ooit aan onderzoek en ontwikkeling gaat uitgeven met een geraamde besteding van in totaal circa 1,1 biljoen yen. De Japanners gaan meer onderzoek doen naar elektrische voertuigen, maar geven ook geld uit aan kunstmatige intelligentie. Op die gebieden wil topman Akio Toyoda dat zijn bedrijf een leidende positie gaat innemen. Na het derde kwartaal gaat de Japanse automaker uit van een nettowinst voor het hele jaar van 2,4 biljoen yen, ongeveer 17,8 miljard euro. De omzet in de eerste negen maanden steeg met 8 procent naar 21,8 biljoen yen. In diezelfde periode van april tot en met december ging de nettowinst met meer dan 40 procent omhoog tot 2 biljoen yen. +++

+++ Je zou verwachten dat VOLKSWAGEN de dieselmotor de rug toekeert, na alle ellende (sjoemelsoftware, apen gate) die de autobouwer erdoor heeft ondervonden. Maar dat is helemaal niet het geval, zo benadrukte CEO Matthias Müller. Ondanks alle elektrische plannen voor de periode tot 2025 is Volkswagen vastberaden om door te gaan met de ontwikkeling van dieselmotoren. Müller laat in een interview weten: “Volkswagen kiest er op dit moment voor om te blijven investeren in diesels. Ik kan me goed inbeelden dat onze klanten kanttekeningen plaatsen bij deze keuze, maar toch blijven wij geld pompen in verder onderzoek”. Dat is op zijn zachtst gezegd een merkwaardige strategie van een man die onlangs nog zei dat hij de interne bedrijfscultuur wil omgooien naar meer groene mobiliteit. Sinds de sjoemeldiesel affaire in september 2015 losbarstte, legde Müller in zijn communicatie vooral de nadruk op de ontwikkeling van elektrische auto’s tegen 2025. Nu gooit hij het dus (weer) over de dieselboeg. Over het recente schandaal rond uitstoottests met apen en mensen zegt Müller: “Om eerlijk te zijn begrijp ik niet goed waarom deze tests zijn uitgevoerd onder toezicht van de PR afdeling in plaats van de R&D divisie. Daar moeten we verder onderzoek naar doen”. Voor iemand die is aangesteld om orde op zaken te stellen, heeft hij opvallend weinig grip op het bedrijf. +++

Comments are closed.