Peugeot: nieuwe Partner heet Rifter

0

Noem mij geen Partner meer, maar Rifter: hier zie je nieuwe ‘Ludospace’, of eigenlijk de nieuwe MPV van Peugeot (sinds de 3008 en 5008 tot SUV zijn getransformeerd en de 807 een stille dood is gestorven). De Rifter is bedoeld voor avonturiers en als chique metgezel van grote, actieve gezinnen.

De buitenwereld verwachtte een nieuwe Partner, maar Peugeot presenteerde in plaats hiervan de Rifter. Ook al is de naam veranderd, dit is nog steeds het derde lid van het multifunctionele trio dat ook de Citroën Berlingo en de Opel Combo Life omvat. Dat Peugeot voor een nieuwe naam kiest, komt doordat op concernniveau (PSA) is besloten dat interne concurrentie zoveel mogelijk moet worden voorkomen. Daarom is het merk met het Leeuw logo een andere richting ingeslagen dan zijn familiegenoten, met als hoofddoel: zich ontdoen van het utilitaire imago van de Partner.

De Rifter verschilt optisch van zijn neven door de aanwezigheid van genereuze koetswerkbescherming rond de wielen en op de dorpels, een verticaal geplaatste grille en nieuwe koplampunits in de stijl van de jongste 508. In de achterlichtunits kan je met enige goede wil de handtekening met de klauw van een leeuw zien. De derde generatie komt ruim op tijd om segmentleider Renault Kangoo te onttronen, want deze ‘Ludospace’ zal pas volgend jaar maart worden vernieuwd.

Ondanks de naamsverandering heeft de Rifter nog steeds dezelfde kubusvorm en schuifdeuren als de Partner. Verstandig, want daarmee kan het ruimteaanbod worden gemaximaliseerd en de toegang tot de cabine worden optimaliseerd. Net als zijn neven maakt de Peugeot gebruik van het veel geprezen EMP2 platform en wordt hij in 2 lengtes aangeboden: 4,40 meter of 4,75 meter. In beide gevallen is de Rifter geschikt voor 5 of 7 personen. Het formaat van de kofferbak van de Fransman varieert van 775 liter onder de hoedenplank bij de korte versie (1.050 liter voor verlengde variant) tot meer dan 3.500 liter indien alle stoelen neergeklapt zijn in de lange versie. Op de tweede rij monteert Peugeot 3 individuele stoelen (allemaal geschikt voor een babyzitje) die eenvoudig in de vloer kunnen worden opgeborgen dankzij het slimme ‘Magic Flat’ systeem. Op de derde rij zijn de 2 schuifzetels uitneembaar (optioneel). Voor het vervoeren van lange voorwerpen kan de rugleuning van de passagiersstoel worden omgeklapt en de achterruit worden geopend. Het dashboard is voorzien van grote, dubbele handschoenenkasten. Dat is mogelijk door de passagiersairbag naar het plafond te verplaatsen. Het van de Partner bekende, populaire ‘Zenith’ dak keert terug en biedt ongeveer 15 liter opbergruimte.

Aan het dashboard is het duidelijkst gezien dat de Rifter geen Berlingo/Combo kloon is, maar een echte Peugeot. De boordplank oogt namelijk zeer modern en de vormgeving is in lijn met de personenwagen modellen van het merk omdat de zogeheten ‘i-Cockpit’ uit een optisch zwevend (niet-digitaal) instrumentarium en een centraal geplaatst multimediatablet bestaat. De kunststoffen die voor het bovenste deel van het dashboard worden gebruikt, zijn niet echt premium van kwaliteit, maar de algehele presentatie is niet langer utilitair. Om het chique karakter van de Rifter te benadrukken, gaat Peugeot het model ook leveren in extraluxueuze ‘GT-Line’ uitvoering. Die beschikt standaard over lichtmetalen 17 inch velgen en een specifieke afwerking van de grille, spiegelkappen, dakrails en de inzetstukken in de flanken. De uitrustingslijst is helemaal up-to-date dankzij adaptieve cruise controle, parkeersensoren, dode hoek waarschuwing en sleutelloze toegang.

Onder de motorkap biedt de Rifter de keuze uit de PureTech 1,2 liter 3 cilinder turbobenzine motor (110 of 130 pk) of de 1.5 BlueHDi 4 cilinder dieselunit (75, 100 of 130 pk). De nieuwe 8-traps automatische transmissie (EAT8) is beschikbaar voor de 130 pk vermogenversies van beide blokken. Vierwielaandrijving is niet mogelijk, maar de avontuurlijke Rifter kan wel worden uitgerust met de geavanceerde tractiecontrole Grip Control in combinatie met ‘Mud & Snow’ 4 seizoenen banden. Dit systeem, dat ook een afdalingshulp omvat (de snelheid op hellingen wordt dan beperkt) heeft Autointernationaal.nl evenwel nog niet kunnen overtuigen in de andere modellen van de PSA Groep. Dangel, dat al decennialang zijn diensten aan Peugeot aanbiedt, zal de Rifter in de toekomst zeker wél van vierwielaandrijving gaan voorzien. Dan is de MPV ook geschikt om buiten de gebaande paden te treden.

De Peugeot Rifter beleeft zijn officiële debuut op de autosalon van Genève en de verkoopstart is gepland voor september. De tarieven zijn nog niet bekendgemaakt, maar het is een veilige gok dat ze ‘chiquer’ zullen worden vanwege de nieuwe status en het afgeschudde Partner imago.

Comments are closed.