Volkswagen I.D. Vizzion is de nieuwe Phaeton

0

Volkswagen introduceert de komende 7 jaar 20 volledig elektrische modellen. Er komt een compact model in de Golf klasse maar aan de andere kant van het spectrum ook een zelfrijdende premiumsedan. Een conceptversie daarvan zal op de autosalon van Genève (8 tot en met 18 maart) te zien zijn: de I.D. Vizzion.

De 5,11 meter lange Vizzion is alweer het vierde lid van de I.D. familie van Volkswagen. Eerder konden we al kennismaken met de gewone I.D. (de conceptversie van bovengenoemd model voor de Golf klasse), de I.D. Crozz (een coupéachtige cross-over) en de I.D. Buzz (een moderne interpretatie van het wereldberoemde Volkswagen busje).

Al deze studiemodellen gaan in productie, waarbij de primeur voor de gewone I.D. is. Die moet in 2020 in de showrooms arriveren en wordt de opvolger van de e-Golf. De I.D. Vizzion is een voorproefje van een zelfrijdende premiumsedan, oftewel een Phaeton voor het nieuwe decennium. In het studiemodel hoeven de inzittenden niets te doen, al kunnen zijn indien gewenst via stemcommando’s en handgebaren met de digitale chauffeur communiceren.

Met de I.D. Vizzion, een ietwat geforceerd hippe naam, geeft Volkswagen haar visie op individuele mobiliteit. Omdat het studiemodel zich zelfstandig kan redden in het verkeer, maakt het interieur een erg opgeruimde indruk. Besturingselementen zijn namelijk overbodig; de I.D. Vizzion regelt alles zelf. Het conceptmodel beschikt niet eens over een stuurwiel.

De I.D. Vizzion is voorzien van 2 elektromotoren die samen goed zijn voor 306 pk. Daarmee zijn theoretisch imposante prestaties mogelijk, maar om de actieradius te maximaliseren is de topsnelheid begrensd op 180 km/u. In de bodemsectie van de I.D. Vizzion zit een lithium/ion accupakket van 111 kWh. Daarmee is een rij bereik van maximaal 665 kilometer mogelijk. Zowel vóór als achter bevindt zich een elektromotor. Daarmee beschikt de I.D. Vizzion over vierwielaandrijving.

Wanneer de Vizzion als ‘nieuwe Phaeton’ op de markt verschijnt, is nog niet bekend, maar het zal na de gewone I.D. (2020) en de I.D. Crozz plus I.D. Buzz (2021) zijn. De productieversie van de I.D. Vizzion is met name belangrijk voor de Chinese markt, waar een groot afzetpotentieel is voor elektrische limousines.

Comments are closed.