Auris: Toyota doet een Civic

0

Toyota presenteert op de autosalon van Genève de nieuwe Auris. Die is gebaseerd op het nog tamelijk kraakverse TNGA platform, waarop ook de C-HR en Prius al op worden gebouwd. De Auris krijgt daarmee volgens Toyota veel dynamischere rijeigenschappen, mede dankzij de 2,5 centimeter lagere carrosserie, de grotere chassisstijfheid en de multi-link achteras.

Ander goed is nieuws is het opgeschoonde motorengamma. Daarin ontbreken diesels en ligt het accent op hybride aandrijving. Basismotorisering is de brave 1,2 liter turbobenzine 4 cilinder met 116 pk. Tegen meerprijs is de bekende 1.8 hybride aandrijflijn leverbaar. Die combineert 122 pk met een laag verbruik en idem uitstoot. Smaakmaker in het gamma is de 2,0 liter hybride variant met 180 pk. Die moet zorgen voor pittige prestaties. Om dat te benadrukken is deze Auris voorzien van schakelflippers achter het stuurwiel.

Qua veiligheidsvoorzieningen hebben de Japanners hun huiswerk ook goed gedaan: de zogeheten Toyota Safety Sense rij hulpmiddelen omvatten zaken als adaptieve cruisecontrole en voetgangersdetectie. De nieuwe Auris is 4 centimeter langer en 3 centimeter breder dan zijn voorganger. Ook de wielbasis werd 4 centimeter langer, met als gevolg dat de overhangen werden verkort. Dat komt zowel de rijeigenschappen als de interieurruimte ten goede.


Blijkt over het design. En op dat punt gaat de nieuwe Auris onderuit. Toyota heeft geprobeerd het ‘grijze mussen imago’ van de modelreeks tot het verleden te laten behoren. Dat is gelukt in de zin dat de nieuwe Auris een opvallende verschijning is geworden, maar dan vooral in negatieve zin. Mooie auto’s zien er héél anders uit. De nieuwe Auris ligt net zo zwaar op de maag als de jongste Honda Civic, met alle verkoopellende van dien.

Het is jammer dat Toyota zich voor de tweede keer aan dezelfde steen stoot, want de Prius is vanwege zijn spuuglelijke vormgeving verkooptechnisch ook in de greppel beland. Europese consumenten rijden graag in een hybride auto, maar houden wel van een beetje decorum. Anders dan de Corolla is de Auris specifiek voor Europa ontworpen. Leuk, maar waarom zorgt Toyota dan niet voor een design dat op onze smaak is afgestemd? Een gemiste kans.

Toyota gaat de nieuwe Auris in Groot-Brittannië bouwen. De productie start later dit jaar. Hij komt pas begin 2019 naar Nederland. Ondanks dat Toyota de toon zet qua stekkerloze hybride techniek, zal de verkooprol voor de Auris bescheiden blijven. Net zoals bij andere ongelukkig vormgegeven segmentgenoten (Honda Civic, Fiat Tipo, Nissan Pulsar) het geval is.

Comments are closed.