Cadillac geeft CT6 eindelijk spierkracht

0

De 3 jaar geleden gepresenteerde Cadillac CT6 heeft niet bepaald een vliegende verkoopstart gemaakt. Op de Amerikaanse thuismarkt werd de sedan lauw ontvangen en in Europa mist hij eveneens doel. Dat komt niet in de laatste plaats door de weinig tot de verbeelding sprekende motorisering: een dubbel geblazen 3,0 liter V6. Op zich een keurige krachtbron, maar geen reden om voor op je fiets te springen richting de Cadillac showroom.

Nu zou er wél een reden kunnen zijn om uit je luie stoel te komen, want in het kader van een facelift is het CT6 gamma uitgebreid met een snelle V-Sport uitvoering. Die heeft onder zijn motorkap een nagelnieuw 4,2 liter V8 blok met 2 turbo’s, 557 pk vermogen en 850 Nm aan koppel. Het blok is gekoppeld aan een 10-traps automaat met korte stappen tussen de versnellingen. Op papier écht een auto om je vingers bij af te likken dus.

Vóór de facelift had de CT6 een nogal anoniem voorkomen, maar dankzij een serie stylingelementen van de conceptstudie Escala maakt het hertekende front met zijn grote gaasgrille nu meer indruk. De ruitomlijsting is in glanzend zwart uitgevoerd en de sportieve Cadillac rolt op 20 inch velgen die voorzien zijn van speciaal voor hem ontwikkelde zomerbanden. Ook de wielophanging is aangepast en de CT6 heeft een mechanisch limited slip differentieel achter. Elektronisch geregelde schokdempers en vierwielaandrijving zijn standaard. Enorme Brembo remmen zorgen voor voldoende stopkracht.

Ook de minder krachtige uitvoeringen kunnen voortaan rekenen op opvallende, L-vormige lichtunits die de verticale exemplaren van voor de facelift vervangen. Tegelijkertijd introduceert Cadillac nieuwe technologie in de vorm van een infomediasysteem dat zich net zo intuïtief als een telefoon zou laten bedienen. Ook opvallend is de introductie van Super Cruise: een systeem dat lijkt op Pilot Assist van Volvo en de CT6 rijder in staat moet stellen om ‘handsfree’ aan het verkeer deel te nemen. Deze techniek is evenwel niet verkrijgbaar op de V-Sport uitvoering. Wel algemeen beschikbaar is Night Vision.

Heeft de CT6 in V-Sport uitvoering betere verkoopkansen in Nederland dan de reguliere versie? Ja en nee. Nee, omdat een auto die verkooptechnisch voor een dubbeltje geboren is (of eigenlijk 1 eurocent), nooit een kwartje kan worden. De nieuwe V-Sport uitvoering wordt geen koopje aangezien de reguliere versie al 134 mille moet opbrengen dus de spoeling wordt er bij zeg 165.000 euro niet dikker op. Ja, omdat de CT6 V-Sport wél ‘het’ heeft wat bij de 6 cilinder variant ontbreekt: genoeg spierkracht om in één adem genoemd te kunnen worden met de Mercedes-AMG S 63. Die is weliswaar 612 pk sterk maar kost met 207.747 euro ook ff wat meer. En één versnelling minder.

Comments are closed.