Ferrari 488 Pista Live

0

Op de autosalon van Genève debuteert de spectaculaire, gloednieuwe 488 Pista: met 720 pk uit zijn 3,9 liter grote V8 is dit de krachtigste Ferrari met 8 cilinder motor ooit. De 1.280 kilo zware Italiaan zit in 2,85 seconden op 100 km/u en zijn topsnelheid ligt boven de 340 km/u. In totaal is de 488 Pista 90 kilo dan de standaardversie. De bagageklep en de voorbumper zijn uit koolstofvezel vervaardigd. Hetzelfde geldt voor de achterbumper en de achterspoiler.

De 488 Pista heeft nieuw ontworpen luchtinlaten rond de achterspoiler, die de 18 kg lichtere V8 motor helpen om er 70 pk extra uit te persen. Het maximum koppel bedraagt en 770 Nm bij 3.000 toeren. Kleppen en nokkenas zijn versterkt om de extra druk in de verbrandingskamer goed op te kunnen vangen. De aandrijfas plus vliegwiel en de drijfstangen zijn allemaal lichter, zodat de inertie van deze roterende delen met 17 procent is afgenomen en de V8 motor sneller op gaspedaalcommando’s reageert.

Het front van de 488 Pista kenmerkt zich door de gapende muil van de 812 Superfast. De velgen zijn vervaardigd uit carbon en 20 inch groot. Daar omheen zitten Michelin Sport Cup 2 banden. Het karkas van deze banden bestaat volledig uit koolstofvezel, waardoor ze 40 procent minder wegen dan de reguliere exemplaren. De schokdempers zijn 10 procent stugger. Voor het eerst monteren de Italianen een systeem dat de zijwaartse dynamiek controleert, genaamd Ferrari Dynamic Enhancer. Doel is de massa gedurende de bocht en tijdens het uitkomen zo optimaal mogelijk te begeleiden. Het systeem analyseert de hoek van de ophanging en grijpt desnoods via het remsysteem automatisch in.

De luchtweerstand is met 7 procent afgenomen en tegelijkertijd is de neerwaartse druk met 20 procent toegenomen. Ferrari heeft hiervoor gebruik gemaakt van haar uit de Formule 1 afkomstige knowhow. De zogeheten S-Duct voor extra neerwaartse druk op de neuspartij van de 488 Pista is een primeur voor een wegmodel van het Italiaanse merk. De spoiler achter is 30 mm hoger en 40 mm langer, wat voor 25 procent meer neerwaartse druk zorgt.

Ook afkomstig uit de Formule 1 is de geëvolueerde diffusor achter met 3 actieve kleppen en dubbele Kink Line. Die is gekoppeld aan de diffusors aan de voorzijde. Volgens Ferrari is er niet eerder zo veel uit de racerij afkomstige techniek in een straatauto gestopt. De 488 Pista heeft namelijk ook een nieuwe versnellingsbak met nóg kortere bakverhoudingen en een extreem direct afgestelde stuurinrichting.

In het interieur past Ferrari uiteraard ook veel koolstofvezel toe. Grote delen van het dashboard zijn van dit materiaal vervaardigd. Hetzelfde geldt voor de middentunnel. Het racekarakter van de 488 Pista wordt benadrukt door speciale sportstoelen. Een dashboardkastje ontbreekt. Op termijn komt er ook van de 488 Spider een vergelijkbare versie. Die zal de extra typeaanduiding ‘A’ (van Aperta) dragen.

Per saldo is de 488 Pista een waardig opvolger van zijn voorvaderen , Challenge Stradale, Italia, Scuderia en Speciale. Echter, anders dan deze regelrechte juweeltjes uit de paardenstal van Ferrari heeft de nieuweling geen atmosferische V8 motor meer. Voor hardcore merkfans zal dat even wennen zijn. Het is de vraag of de nieuwe Ferrari met midscheeps achter geplaatste V8 het briljante geluid van de hoogtoerige en vrij ademende motor kan evenaren. Qua prestaties zal dat daarentegen vrij makkelijk lukken.

Reageren is niet mogelijk.