Alleen als stekkerhybride: Lynk & Co 02

0

Lynk & Co, het nieuwe Chinese automerk, laat weer van zich horen. Dit keer niet met de modellen ’01’ of ’03’, maar met de ’02’. Deze nieuwe Lynk & Co zal ook in Europa verkocht gaan worden. De ’01’, die al sinds eind vorig jaar in China te koop is, bijt de spits af. Daarna volgen de ’02’ en de ’03’.

Ten opzichte van de ’01’ heeft deze nieuwe ’02’ een kortere wielbasis en een lagere carrosserie. Het is daardoor geen SUV, maar een beduidend sportiever ogende cross-over. Dankzij het lagere zwaartepunt zijn de rijeigenschappen dynamischer. De ’03’ is een sedan en zal binnenkort in definitieve vorm worden voorgesteld. Het drietal heeft een grotendeels identieke neuspartij met hooggeplaatste koplampen. Het platform waarop het trio staat, is gelijk aan dat van de Volvo XC40: de CMA (Compact Modular Architecture) bodemsectie dat samen met de Chinezen is ontwikkeld. De nieuwe generatie Volvo V40 en de S40 komen ook op dit platform te staan. Lynk & Co maakt gebruik van diverse interieurcomponenten van haar Zweedse zustermerk, waaronder de ventilatieroosters.

Lynk & Co is onderdeel van het Chinese Geely, tevens eigenaar van Volvo en Lotus. Het nieuwe merk heeft zijn hoofdkantoor in het Zweedse Göteborg, om de hoek bij Volvo dus. De Zweden zijn op hun beurt voor 30 procent eigenaar van Lynk & Co. Voor de eerste generatie modellen (’01’ t/m ’03’) wordt gebruik gemaakt van XC40 techniek, oftewel het SPA platform. Door deze onderstelverwantschap is het voor Lynk & Co relatief eenvoudig om een deel van haar auto’s in de Volvo fabriek in het Belgische Gent te laten bouwen. Van daaruit zal de Europese markt worden bediend. Lynk & Co heeft een eigen fabriek in het Chinese Taizhou en overweegt een productievestiging in de Verenigde Staten.

De focus in het Europese gamma zal komen te liggen op deels elektrische (stekkerhybride) modellen, zo laat Alain Visser, de merkchef van Lynk & Co weten. Het gaat hierbij om een aandrijflijn met een systeemvermogen van 223 pk. Dit wordt vooralsnog de enige motoroptie voor de ’02’. De ’01’ gaat ook geleverd worden met een 1,5 liter 3 cilinder turbobenzinemotor van 182 pk en een 242 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder. Later volgt een volledig elektrische uitvoering.

De ’02’ komt in een reeks verschillende tweekleurige uitvoeringen op de markt. Lynk & Co doet basismodellen, optielijsten en aankleedpakketten in de ban. In plaats daarvan zal er slechts één rijkelijk uitgeruste versie van de ’02’ op de markt komen. Hoeveel de cross-over moet gaan kosten, is nog niet bekend maar het kan niet anders dan dat hij goedkoper zal worden dan een vergelijkbaar uitgeruste XC40. Volvo is immers een gevestigde (premium)naam, terwijl Lynk & Co nog een plek moet veroveren op de automarkt.

De productie voor Europa gaat eind 2019 in Gent van start en het jaar daarop begint de verkoop. Daarvoor zal gebruik worden gemaakt van zogeheten stores. De allereerste vestiging opent Lynk & Co in Amsterdam. Daarna volgen Barcelona, Berlijn, Brussel en Londen. De ’01’ heeft zoals gezegd de verkoopprimeur. De hier getoonde ’02’ en de ’03’ (een sedan) volgen in een later stadium. De stores zijn vooral bedoeld voor kennismaking met het repertoire van Lynk & Co. Het nieuwe merk verwacht dat de meeste kopers via internet hun samenstellen en bestellen. Indien men eerst een proefrit wil maken, dan levert Lynk & Co een demonstratiemodel voor de deur af.

Er komt dus geen traditionele dealer meer aan te pas. Evenmin is er sprake van een klassieke kooptransactie, want Lynk & Co sluit liever een abonnement op de auto af. Een soort private leaseconstructie dus. Naast ‘bestellen via internet’ past dat volgens het Chinese merk ook bij de tijdsgeest: steeds meer mensen hoeven de auto niet perse te bezitten, als ze hem maar kunnen gebruiken. Via een abonnementconstructie hoeft de klant ook geen spaargeld te hebben: betaling van een vast maandelijks bedrag volstaat. Voor het onderhoud wordt beroep gedaan op het dealernetwerk van Volvo.

“Wij zien voor het nieuwe merk potentie op de Europese markt en we zijn verheugd Lynk & Co te ondersteunen met onze technologische en industriële expertise”, aldus Håkan Samuelsson, de president en CEO van Volvo Cars. Doordat de Zweden mede-eigenaar zijn van het nieuwe merk, hebben zij er dus belang bij om zoveel mogelijk knowhow en componenten beschikbaar te stellen. Plus het dealernetwerk dus voor onderhoud.

Ondanks dat China ‘s werelds grootste afzetmarkt voor auto’s is, is tot nu toe geen enkel merk actief in Europa. Er zijn wel pogingen ondernomen om onze verkoopregio te betreden, maar die liepen allemaal op een mislukking uit. Vandaar dat Lynk & Co het nu anders aanpakt: een ogenschijnlijk primair voor Europa ontwikkeld merk, beproefde techniek van een lokale speler (Volvo dus) en daarnaast een nieuwe distributiemethode (waarmee bespaard kan worden op de dealerkosten).

Lynk & Co wil niet zozeer een auto aanbieden, maar primair mobiliteit. Wil men 3 maanden een auto rijden, dan kan dat. Na een maand omruilen of helemaal stoppen kan ook. Daarmee gaat Lynk & Co qua klantenservice verder dan private lease, want daarbij bedraagt de contractduur meestal minimaal een jaar. Visser: “Wij willen het enige merk zijn dat volledig uitgaat van wat de klant wil. De auto-industrie zegt al 100 jaar dat de klant koning is, maar dat is onzin. Het gaat er andere merken om zoveel mogelijk auto’s te verkopen”.

Reageren is niet mogelijk.