Nieuwstelex

0

+++ DUITSLAND loopt niet bepaald voorop als het gaat om de ontwikkeling van elektrische auto’s. Maar onze oosterburen zijn bezig met een inhaalslag. In de afgelopen 2 jaar is in Duitsland liefst 3,2 miljard euro geïnvesteerd in elektrische mobiliteit, tegenover ‘slechts’ 990 miljoen euro in China en 890 miljoen in de Verenigde Staten. Momenteel wordt het segment voor elektrische auto’s aangevoerd door het Chinese BAIC, de Frans/Japanse alliantie Renault/Nissan (en Mitsubishi) en het Amerikaanse Tesla. Maar de Duitsers willen met hun massale investeringen vanaf 2019-2020 het stokje overnemen en de markt gaan overspoelen met elektrische modellen. Zo is Volkswagen van plan om medio 2022 op een introductietempo van 1 nieuw type per maand te zitten. +++

+++ ELEKTRISCHE auto’s kunnen al in 2022 goedkoper zijn dan een conventioneel aangedreven model. Dat stelt de Amerikaanse duurzaamheidspecialist Tony Seba. Hij denkt dat daarnaast ‘Transport as a Service’ (TaaS) een enorme groei gaat doormaken. Volgens Seba zal in 2030 circa 95 procent van alle vervoerskilometers via deze mengvorm van persoonlijk transport en openbaar vervoer gemaakt worden. Het aantal particulieren met een eigen auto zal gestaag dalen. Seba denkt dat in 2030 nog maar 40 procent van de huishoudens een vierwieler voor de deur zal hebben staan. Reden is dat zij slechts 4 procent van de tijd gebruikt worden versus 40 procent van auto’s uit de TaaS vloot. Dat maakt vervoer via dit systeem 4 tot 10 keer goedkoper. Ingrediënten zijn ‘vervoer op afroep’ (zoals Uber Lyft dat aanbieden), volledig elektrische auto’s en zelfrijdende voertuigen. De door Seba voorspelde prijsdaling van elektrische modellen is een gevolg van de enorme toename van het aantal batterijfabrieken. Samsung, Dyson, LG, Total, Apple, Nissan, Volkswagen, Daimler en nog veel meer partijen investeren hier gigantische bedragen in. Bosch kondigde eerder deze maand aan te zullen stoppen met de productie van batterijen, omdat het denkt er niet aan te kunnen verdienen. Seba denkt dat in 2025 iedere nieuw verkochte auto elektrisch zal zijn. Hij zegt dat op de Amerikaanse markt daarnaast de trend van bezit naar gebruik nu al zichtbaar is. Dit jaar zullen 10 procent van de autobezitters in de Verenigde Staten hun vierwieler inruilen zonder daar een ander exemplaar voor terug te nemen. Dit leidt tot 80 procent minder auto’s in 2030. De personenwagens die er dan nog zullen zijn, zullen vooral beheerd worden in professionele wagenparken van onder andere ritaanbieders. Deze verandering betekent dat er 80 procent minder parkeerplekken nodig zijn. Seba waarschuwt dat wij ons niet moeten blindstaren op merken. Dat gaat helemaal verdwijnen omdat de rol van de consument als koper / bezitter uitgespeeld raakt. Immers, alle personenwagens zullen straks worden beheerd door bedrijven en die laten zich niet leiden door emotie. De keuze van de consument gaat zich richten op mobiliteitsplatformen: van wiens diensten wil ik straks gebruik maken? +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) topman Sergio Marchionne is wat beloning betreft baas boven baas. Hij heeft vorig jaar namelijk niet alleen 10,9 miljoen euro ontvangen aan salaris en bonussen, maar ook nog eens voor liefst 29 miljoen euro aan aandelen als aanvulling omdat hij met FCA de afgelopen 3 jaar een aantal doelstellingen heeft gehaald. In totaal kon Marchionne daarmee dus bijna 40 miljoen euro opstrijken. Hij verdiende daarmee 200.000 keer meer dan in 2016. De aandelen werden hem in de schoot geworpen omdat de koers van FCA op de beurs sinds 2014 met 280 procent is gestegen. Ook de gestelde doelen voor winst en omzet zijn gehaald. Marchionne gaat volgend jaar met pensioen. Als topman lukt het hem om Fiat voor een appel en ei eigenaar te laten worden van Chrysler. Vervolgens werden Ferrari en de fabrikant van tractoren en andere landbouwmachines, CNH Industrials, naar de beurs gebracht. Marchionne heeft als doelstelling om FCA schuldenvrij achter te laten. Hoeveel marktaandeel Fiat in Europa dan nog zal hebben, is niet bekend. +++

+++ Nederland is er afgelopen jaar in geslaagd om het aantal FILES te verminderen, terwijl het verkeer toch is toegenomen. Het VVD beleid ‘meer asfalt’ heeft dus wel degelijk effect. Het linkse gewauwel dat meer asfalt alleen maar meer files veroorzaken, is dus onzin. Het beste resultaat werd bereikt op de A1 van Amsterdam naar de Duitse grens: daar waren afgelopen jaar 80 procent minder files ondanks 13 procent meer verkeer. De asfaltkoek is overigens nog niet op, want in 2030 moet er 1.000 kilometer extra aan rijstroken, wegen en op/afritten aangelegd zijn. De investeringen komen niet alleen de verkeersstroom ten goede. Nederland is ook één van de meest verkeersveilige landen ter wereld. Desondanks mag er op veel snelwegen 130 km/u worden gereden. Het zoveelste bewijs dat een intelligente en strak geregisseerde aanpak van mobiliteit zowel de levenskwaliteit als de verkeersveiligheid ten goede komt. +++

+++ Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May moeten wellicht op zoek naar een andere baan. Amazon, dat de 3 excentrieke Britten een miljoenenbudget toestopte voor de creatie van een rivaal voor Top Gear, The GRAND TOUR genaamd, is namelijk niet zo enthousiast over het resultaat. De sterpresentatoren lijken overigens niet echt wakker te liggen van hun aanstaande ontslag. Alledrie kunnen ze morgen aan de slag met een andere presentatieklus. De onzekerheid over een vervolg van The Grand Tour betekent trouwens niet dat een nieuw televisieseizoen definitief is uitgesloten. Het is goed mogelijk dat Amazon zijn desinteresse speelt om bijvoorbeeld de salarissen van Clarkson, Hammond en May te kunnen drukken. +++

+++ Het Russische Avtovaz, fabrikant van LADA , heeft afgelopen jaar een verlies geleden van 9,7 miljard roebel ofwel 140 miljoen euro. Dat was driekwart minder dan het tekort over 2016 (44,8 miljard roebel). Bovendien werd het verlies over 2017 voor een groot deel veroorzaakt door de kosten voor een herstructurering, het inkrimpen van fabrieken en rentebetalingen. De omzet bij Avtovaz, tegenwoordig een Russische dochter van Renault, ging met 22 procent omhoog naar 225,6 miljard roebel. De fabrikant wist sterk te profiteren van de opleving van de lokale automarkt waar het veruit de grootste speler is. Lada slaagde er in 17 procent meer auto’s te verkopen dan in 2016, terwijl de markt als geheel 12 procent groeide. Het succes was mede te danken aan de introductie van nieuwe modellen in de wat duurdere segment (althans, voor Lada begrippen), zoals de Vesta en X-Ray. Avtovaz rekent voor dit jaar op een afzetgroei van minimaal 10 procent. De Renault dochter verwacht ook voor het eerst in jaren een operationele winst te kunnen melden. +++

+++ Wat is de zwakste schakel in het MERCEDES gamma? Dat is zonneklaar de B klasse. Niet alleen qua imago maar ook als het om verkoopaantallen gaat, hinkt dit modeltype helemaal achterop. Maar gelukkig zijn er nog de Chinezen. Die laten zich de B klasse wel smaken. Daarmee is de toekomst voor de MPV verzekerd, want Mercedes gaan investeren in een nieuwe generatie. Die krijgt anders dan het huidige model 7 zitplaatsen. De BMW 2-serie Gran Tourer kan zijn borst dus nat maken. +++

+++ MERCEDES-AMG heeft op de autosalon van Genève de GT Coupé voorgesteld. Die heeft een vormgeving die dezelfde smaakpapillen moet activeren als de Porsche Panamera en de Audi A7 Sportback, maar is vooralsnog niet verkrijgbaar in een stekkerhybride uitvoering. Daar komt in de toekomst verandering in: In 2020 moet die oplaadbare versie in de showroom staan. Als basisunit fungeert de bekende 4,0 liter V8 motor, met als gevolg dat het gecombineerde vermogen makkelijk boven de 700 pk kan uitkomen. Dat wil zeggen dat de koper met deze wagen voor het hele gezin in 3,2 tellen naar 100 km/u kan sprinten en op de Autobahn 315 km/u of meer zal kunnen aantikken. +++

+++ De elektrische PORSCHE Mission E zal op niveau 4 autonoom kunnen rijden. Dat betekent dat hij zelfstandig uit een parkeergarage kan rijden en dat hij in de stad het stuur kan overnemen. De hiervoor benodigde techniek zal tot de standaarduitrusting van de Mission E gaan behoren. De Porsche zal zichzelf ook automatisch aan de kant zetten als de bestuurder onwel wordt of indommelt. Merkchef Olivier Blume heeft niet de ambitie om er een ‘niveau 5’ model van te maken: de Mission E moet een echte stuurmansauto blijven. Voor het opladen werkt Porsche aan een snel laadsysteem met een vermogen van 350 kW, waarmee de batterijen in 15 minuten tijd voor 80 procent kunnen worden volgepropt. +++

+++ SUBARU zal later deze maand op de autotentoonstelling van New York de nieuwe Forester presenteren. Die zal worden gebaseerd op het platform van de jongste Impreza en XV. Met deze bodemplaat, SGP genaamd (Subaru Global Platform), zal de Forester enkele centimeters groeien en meer raffinement bieden. 4 cilinder (turbo)boxermotoren, een CVT automaat en het EyeSight veiligheidssysteem worden standaard. De dieselvariant wordt uit het gamma geschrapt. In plaats hiervan kunnen wij à la de Porsche Cayenne in een later stadium een (stekker)hybride versie verwachten. +++

+++ Een hooggeplaatste manager van VOLKSWAGEN betreurt het wangedrag van de autofabrikant die leidde tot de dieselcrisis. De spijtbetuiging is afkomstig van Hiltrud Werner, manager Integriteit en Recht bij het bedrijf. Zij benadrukt dat Volkswagen na het schandaal actie heeft ondernomen: personeelswisselingen, proceswijzigingen en cultuurveranderingen. Enkele tientallen mensen zouden zijn ontslagen. Voor het eerst is er een uniforme gedragscode voor het hele concern ontwikkeld. Vroeger was er sprake van verschillende richtlijnen waarachter individuele medewerkers zich konden verschuilen. +++

Comments are closed.