Nieuwstelex

0

+++ De verkoop van auto’s die op ALTERNATIEVE BRANDSTOFFEN rijden (elektrisch, hybride, LPG of CNG) is vorig jaar in de EU met bijna 40 procent toegenomen tot 852.933 voertuigen. Dat meldt Automobiel Management op basis van cijfers van de Europese koepelorganisatie ACEA. De groeispurt werd vooral veroorzaakt door de sterke vraag naar elektrische auto’s (stekkerhybride en volledig elektrische modellen) die met 39 procent pluste en de grotere belangstelling voor hybride auto’s, waarvan de afzet in 2017 met 54,8 procent steeg tot 431.504 exemplaren. Het aandeel van auto’s met een alternatieve brandstofaandrijving op de totale Europese automarkt bedraagt volgens ACEA op dit moment bijna 6 procent. Stekkerhybride modellen, volledige elektrische auto’s en voertuigen met een hybride elektrische aandrijving vertegenwoordigen inmiddels 4,3 procent van de autoverkopen in de EU. In Nederland verdubbelde de verkoop van volledig elektrische auto’s in 2017 tot 9.897 stuks (+ 131,9 procent) en werden er 17.667 hybride exemplaren (+61 procent) op kenteken gezet. Met name in het laatste kwartaal van 2017 accelereerde de afzet van auto’s met een alternatieve aandrijving. In het vierde kwartaal van vorig jaar bedroeg het groeipercentage in dit segment 27,3 procent. Voor heel 2017 was dat 16,4 procent. De vraag naar auto’s met een alternatieve aandrijving verdubbelde vorig jaar bijna in Spanje (+ 90,8 procent), gevolgd door Duitsland (+76,8 procent), het Verenigd Koninkrijk (+ 35,6 procent), Frankrijk (+33,4 procent) en Italië (+30,7 procent). +++

+++ Autointernationaal.nl liet gisteren in de Nieuwstelex de Amerikaanse duurzaamheidspecialist Tony Seba aan het woord, die stelt dat na 2022 ELEKTRISCHE personenauto’s goedkoper zullen zijn dan conventioneel aangedreven exemplaren. Dat wordt impliciet bevestigd door Daniele Schillaci, de tweede man van Nissan. Hij verwacht het kantelpunt overigens wel iets later, namelijk pas in 2025. Dan zal er geen subsidie van de overheid meer nodig zal zijn om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren. Seba en Schillaci noemen dezelfde oorzaak: de prijsdaling van batterijen. Volgens de vice-president van Nissan zijn elektrische auto’s veel eenvoudiger van opzet dan traditionele modellen omdat er veel minder onderdelen in zitten en ze ook makkelijker en dus goedkoper te onderhouden zijn. Dat zal hun kostenvoordeel verder vergroten. Een en ander kan er volgens Autointernationaal.nl toe leiden dat de aankoop van een nieuwe personenauto uitgesteld gaat worden zodra de consument er lucht van krijgt dat er over een paar jaar goedkopere elektrische exemplaren in de showroom staan. Deze ontwikkeling doet zich nu al voor op de vrachtwagenmarkt: leveranciers van trucks en trailers stellen na dit jaar investeringen uit in afwachting van de introductie van elektrisch aangedreven exemplaren, zo verwacht het Economisch Bureau van ING. Binnen 5 jaar komen er meer modellen op de markt, dalen de prijzen en staat reductie van de uitstoot van CO2 hoger op de agenda. Elektrisch rijden wordt voor transporteurs daardoor steeds interessanter. In 2019 doet de vrachtwagenmarkt dus een stap terug in afwachting van elektrisch aangedreven voertuigen. Na de decenniumwisseling zal deze ontwikkeling zich ook voordoen op de personenwagenmarkt. +++

+++ Een grote EUROPESE ALLIANTIE voor de auto-industrie en batterijproducenten moet tegenwicht bieden aan het batterijgeweld uit met name China en de Verenigde Staten. Maar als de plannen niet snel in de praktijk worden gebracht, dreigt Europa voorlopig hopeloos achterop te raken. De Europese Commissie wil wel, maar de noodzakelijke samenwerking komt maar moeizaam van de grond. Nu Europa op het gebied van batterijen voor elektrische auto’s op een enorme achterstand dreigt te raken ten opzichte van China en de VS, ontstaat behoefte aan een alliantie à la Airbus. Het zijn vrijwel allemaal Aziatische bedrijven die de klok slaan op het gebied van batterijtechnologie; denk alleen al aan Panasonic en Samsung. LG en het Chinese Contemporary Amperex Technology zien het enorme potentieel in Europa en vestigen zich hier ook, terwijl Europa zelf passief toekijkt. Voor de Europese Commissie het signaal om het heft in handen te nemen voor een alliantie. De gesprekken met private partijen zijn inmiddels in volle gang en links en rechts worden Europese potjes omgedraaid om de financiering rond te krijgen (de benodigde fabrieken gaan circa 2 miljard euro kosten). De tijd dringt want Tesla begint nu al met de levering van de grote stroom van batterijen, terwijl ook een aantal enorme fabrieken in China massa’s batterijen richting Europa stuurt. Aangezien het hele Europese productieproces slechts langzaam in werking treedt, zijn wij eigenlijk al te laat. +++

+++ FORD heeft Raj Nair, de eerste man van de Noord Amerikaanse divisie, onmiddellijk de laan uitgestuurd wegens ontoelaatbaar gedrag. Dat volgt op een intern onderzoek naar beschuldigingen aan het adres van de topmanager. Daarbij zou bepaald gedrag van Nair aan het licht zijn gekomen dat niet past binnen de gedragscode van de onderneming. Ford CEO Jim Hackett geeft verder geen details, maar volgens bronnen gaat het om gedrag rond persoonlijke relaties en is er geen sprake van financiële malversaties. Nair zelf zegt in een eigen verklaring het gewraakte gedrag te betreuren. Hij erkent dat hij op bepaalde momenten niet het leiderschapsgedrag heeft getoond dat overeenkomt met de principes van Ford. Voor de autobouwer is het vertrek van Nair pijnlijk omdat de Noord Amerikaanse divisie het meeste geld in het laatje brengt. Die werd onlangs geconfronteerd met een flinke financiële tegenvaller omdat in de Verenigde Staten ruim 1,3 miljoen exemplaren van de Fusion (bij ons bekend als Mondeo) en de Lincoln MKZ terug naar de dealer moeten voor vervanging van de stuurwiel bouten. Volgens het merk kan het stuur anders losraken. Er zijn bij Ford 2 ongevallen bekend die veroorzaakt zijn doordat de bestuurders de controle over het stuur verloren. Ook is er iemand gewond geraakt. Het euvel doet zich voor bij exemplaren van de Fusion die tussen 6 augustus 2013 en 29 februari 2016 van de band zijn gerold. Hetzelfde geldt voor de Fusion exemplaren die in het Mexicaanse Hermosillo tussen 25 juli 2013 en 5 maart 2018 het levenslicht zagen. Ook De MKZ van dochtermerk Lincoln uit dezelfde periode (geproduceerd in Hermosillo) moet terug. De terugroepactie geldt ook voor Canada en Mexico. In die landen gaat het om respectievelijk 62.479 en 14.172 exemplaren van de sedanmodellen. +++

+++ Bij LAMBORGHINI in Sant’Agata Bolognese is deze maand het 10.000ste exemplaar van de Huracán van de band gerold. De productiemijlpaal werd na 4 jaar gepasseerd. De voorganger van de Huracán, de Gallardo, had er 7 jaar voor nodig. Uiteindelijk zijn er 14.022 exemplaren van dat model gebouwd, waarmee het nog altijd de meest succesvolle Lamborghini aller tijden is. Vermoedelijk gaat deze titel in het derde kwartaal van 2019 over in de handen van de Huracán. Vorig jaar leverde Lamborghini 3.815 auto’s af, waarvan 2.642 exemplaren van dit sportwagenmodel. Dus een eenvoudige rekensom leert dat de Huracán nog afgerond anderhalf jaar nodig heeft om de Gallardo te onttronen. De instapper van Lamborghini is inmiddels in 6 versies leverbaar, te beginnen met de Coupé en Spyder uitvoeringen van de achterwiel aangedreven LP 580-2. Voor meer vermogen kun je terecht in de LP 610-4 met vierwielaandrijving. Bovenaan het gamma staat de 640 pk sterke Performante, die ook nog eens 40 kilo minder weegt. Sinds deze maand is die ook leverbaar als Spyder. +++

+++ Ook MAASTRICHT stelt een milieuzone in voor dieselauto’s. De stad voert een vignet in naar Duits voorbeeld, voor diesels van voor 2006 en benzinemotoren van voor 1990. Het verschil is dat in Duitsland de sticker is gebaseerd op de daadwerkelijke vervuiling, zegt Tom Huyskens van de Bovag. Maar: “Eerst zien, dan geloven”, aldus de zegsman, die inmiddels de draad redelijk kwijt lijkt te zijn. Eerst moet sowieso nog juridisch advies ingewonnen worden. De mensen in de Duitse grensstreek beschikken “toch al” over zo’n sticker, waardoor een stickersysteem beter past. “Maar volgens mij komen er naar Utrecht en Rotterdam ook heel veel internationale bezoekers, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar je wordt er onderhand niet meer wijs uit, het wordt een compleet ratjetoe aan regels”. Problematisch is volgens Huyskens vooral de willekeur waarmee de ‘houdbaarheidsdatum’ wordt vastgesteld. “In Maastricht willen ze de grens op 2006 gaan leggen, in Arnhem op 2005, in Utrecht en Rotterdam op 2001. Dat is de lappendeken”. Intussen blijkt dat slechts 4 procent van alle personenauto’s op diesel stamt van vóór 2001. “Dan heb je het over 60.000 auto’s in heel Nederland, dus dat is te verwaarlozen. De minister heeft onlangs aangegeven dat ze gaat inventariseren of er landelijke richtlijnen moeten komen. Kom op, wacht daar dan eventjes op!” De maatregel van Maastricht vindt hij sterk lijken op symboolpolitiek, vlak voor de verkiezingen. Terwijl inmiddels in Duitsland allerlei discussies plaatsvinden en extra maatregelen in het vooruitzicht worden gesteld, staat volgens Huyskens buiten kijf dat diesels die in Nederland ‘uit het leasecontract lopen’ doorgaans rechtstreeks naar het buitenland verdwijnen. “In Nederland loont het voor een gemiddelde particulier, met 11.000 kilometer per jaar, niet om een diesel te rijden. Dus als er in het buitenland discussie over is, komen de prijzen onder druk te staan”. +++

+++ PSA (Citroën, DS, Opel, Peugeot, Vauxhall) heeft een akkoord getekend met de regering van Namibië voor de bouw van een assemblagefabriek in Walvisbaai. Die zal de markt van de Douane-unie van Zuidelijk Afrika bedienen. In de tweede helft van het jaar zullen er in de havenstad modellen van Opel en Peugeot gebouwd gaan worden. Hiervoor is een joint venture opgericht met Namibia Development Corporation. De initiële productiecapaciteit bedraagt 5.000 auto’s per jaar. De Douane-unie van Zuidelijk Afrika (SACU) bestaat uit Namibië, Zuid-Afrika, Botswana, Lesotho en Swaziland. PSA wil minder afhankelijk worden van autoverkopen in Europa. Vandaar dat het Franse concern nu zijn blik gericht heeft op Afrika. Walvisbaai is een bloeiende havenstad met een belastingvrije handelszone. Er vertrekken ook 2 spoorlijnen, die waarschijnlijk nog verder zullen ontwikkeld voor de (Chinese) mijnbouw in de omgeving. PSA heeft ook 2 fabrieken in Iran en is ook auto’s aan het bouwen in Marokko en Algerije, terwijl er nog plannen zijn in Tunesië, Ethiopië, Kenia en Nigeria. Medio 2025 wil PSA jaarlijks 1 miljoen auto’s verkopen in Afrika en het Midden-Oosten. +++

+++ SEAT kan terugkijken op een bijzonder goed jaar. De Spaanse Volkswagen dochter boekte namelijk een recordwinst. In 2016 verdiende Seat 153 miljoen euro, maar vorig jaar is dit saldo gestegen naar 191 miljoen euro. Dat is een groei van 24,8 procent. Ook is er sprake van een omzetrecord. Die kwam vorig jaar uit op bijna 10 miljard euro tegenover 8,9 miljard euro in 2016. Seat heeft de goede resultaten niet alleen te danken aan een hogere afzet, maar ook aan het feit dat het merk de winstmarge per auto wist te vergroten. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de Ateca; een gewild en voor Seat relatief duur model. Het merk verkocht vorig jaar 468.400 auto’s, hetgeen een groei is van 14,6 procent ten opzichte van 2016 en het beste resultaat sinds 2001. Seat was tijd lang een zorgenkind voor Volkswagen omdat het lange tijd niet lukte om winst te maken. In 2009 werd er een verlies van 339 miljoen euro geleden, hetgeen 4 keer zoveel was als in 2008. Maar in 2015 maakte Seat voor het eerst winst. Ook over het lopende jaar zijn de Spanjaarden positief: in de eerste 2 maanden zag het merk zijn verkopen met 23,1 procent stijgen. Dat is vooral aan de nieuwe Arona te danken. De werknemers van Seat profiteren mee van de uitstekende bedrijfsresultaten in 2017 want zij ontvangen een bonus van 700 euro. +++

+++ SKODA is niet het meest sexy lid van de Volkswagen familie, maar vervult wel een voorbeeldfunctie: deze Tsjechische dochter realiseert namelijk een hogere winstmarge dan het moedermerk zelf. Op concernniveau werd er vorig jaar 6 procent rendement behaald. Seat kwam evenwel uit op slechts 1,9 procent winstmarge en vormt daarmee de tegenpool van Porsche dat bijna 18 procent realiseerde. Het personenwagenmerk Volkswagen staat met 4,1 procent in de boeken, hetgeen nog niet de helft is van het resultaat van Skoda: 9,7 procent. Zelfs Audi wist met 8,4 procent het Tsjechische familielid niet bij te benen. Skoda heeft de record winstmarge te danken aan het SUV tandem Karoq en Kodiaq. Beide modellen worden voor stevige prijzen verkocht. Meer over het succes van Skoda kan je lezen in het maartnummer van branchevakblad Automobiel Management. +++

+++ De politie test een nieuw wapen tegen de verkeersonveiligheid: een camera die bestuurders met een TELEFOON in de hand detecteert. Onverbeterlijke kletskousen kunnen dus beter een handenvrij kit kiezen. De nieuwe ‘flitspaal’ wordt op dit moment getest. Een intelligente camera ziet door de voorruit of de persoon aan het stuur een telefoon gebruikt. ‘Verdachte’ beelden worden ter analyse doorgestuurd naar een agent. Die zal dan de overtreding wel of niet bevestigen. De politie wil de technologie nog dit jaar inzetten tegen wie met zijn telefoon prutst achter het stuur. Los van de technische kant van de zaak moeten echter ook nog wat wettelijke details worden geregeld, vooral dan op het vlak van de bescherming van de privacy. Gelukkig is er uiteraard Bluetooth. +++

+++ Utrecht heeft de primeur voor het eerste stedelijke ‘powerpack’ van TESLA in Nederland. Bij de Jaarbeurs is een batterijenpakket geplaatst, waarmee 15 huizen een week zonnestroom kunnen krijgen. “Dit is voor ons een belangrijke stap om ons energiesysteem af te maken en om zoveel mogelijk duurzame energie op te slaan voor later gebruik”, vertelt Robin Berg, directeur van LomboXnet. Het batterijenpakket heeft verder 20 laadpunten voor elektrische auto’s en de batterij geeft de mogelijkheid om stroom op te slaan. “Je hebt een batterij nodig die nu stroom opslaat en later, als de auto’s weer terugkomen, ze gewoon weer met zonne-energie vol kan laden”, vervolgt Berg. Met de batterijen die nu in Utrecht zijn geplaatst, kunnen 20 auto’s en 15 huizen van zonnestroom worden voorzien. Dat moet meer worden en de Europese regelgeving maakt dat sinds deze week makkelijker. “Als je zonne-energie opslaat voor een later moment, dat je dan bijvoorbeeld niet de volle mep energiebelasting hoeft te betalen”, noemt Berg als voorbeeld. Tesla is de leverancier van de batterijen. “Wij hebben naar meerdere batterijen gekeken, maar dit waren de beste”. +++

+++ VOLKSWAGEN streeft naar de koppositie in de markt voor elektrische auto’s. De Duitse autofabrikant verkocht vorig jaar 6,23 miljoen voertuigen van het hoofdlabel, hetgeen goed was voor een omzet van 80 miljard euro. Volkswagen kijkt daarmee terug op een goed jaar en is vol vertrouwen over de toekomst. Volgens merkchef Herbert Diess is men in Wolfsburg klaar voor de toekomst en ligt de elektrificatie van het gamma op schema. “We maken ons sterk om in 2025 marktleider te zijn op het gebied van elektrische auto’s”. Vanaf 2020 wil Volkswagen een compleet nieuwe generatie emissieloze modellen op de markt brengen. Het debuut is voor de ID, een hatchback van Golf formaat. Daarna volgt een elektrische cross-over (de ID Cross) en een retro vormgegeven busje (de ID Buzz). Volkswagen wil op concernniveau in 2025 zo’n 3 miljoen elektrische auto’s produceren. Op dit moment produceert de groep dergelijke modellen in 3 fabrieken, maar het plan is om dit aantal rond 2022 uitgebreid te hebben naar 16 locaties. De investeringen in elektrische auto’s, maar ook de aanpassingen die nodig zijn in het kader van de nieuwe WLTP emissietest, zullen de komende jaren drukken op de winstgevendheid, zo waarschuwt Diess. Het aantal verkochte auto’s van het merk Volkswagen (6,23 miljoen) betekende een stijging van 4,2 procent ten opzichte van het in 2016 behaalde resultaat. De omzet groeide met 8 procent. De Golf, Tiguan en Polo behoren volgens het concern nog steeds tot de top10 van best verkochte auto’s. Ook dit jaar begon goed voor Volkswagen: in de eerste 2 maanden werden 940.000 auto’s verkocht. +++

+++ Verzekeraars vinden dat elke auto een ‘ ZWARTE DOOS ‘ aan boord moet hebben. Zo’n event data recorder (EDR) legt allerlei gegevens vlak voor een ongeluk vast en die zouden goed van pas kunnen komen. Het afwikkelen van de schade en het vaststellen van de schuldige zou er veel makkelijker door worden. Het Verbond van Verzekeraars roept de overheid in een brief op om zo’n datarecorder verplicht te stellen voor alle auto’s. Veel nieuwe Europese en Aziatische auto’s hebben al zo’n recorder, een chip onder de motorkap. Die slaat data op zodra de airbag geactiveerd wordt. De politie gebruikt die gegevens nu al als bewijsmateriaal bij zware ongelukken. De recorder legt bijvoorbeeld vast hoe hard er gereden is, hoe lang de remweg was en of de bestuurder de gordel om had. Het plan van de verzekeraars is enthousiast ontvangen door de ANWB, Veilig Verkeer Nederland en de politie. Wel zegt de politie dat zulke informatie niet meer is dan een aanwijzing voor hoe een ongeluk is gebeurd. “Je moet nog altijd getuigen spreken om te begrijpen waarom iets gebeurde”, aldus een woordvoerder van de politie. “Het kan zijn dat je een ongeluk veroorzaakt doordat je uitweek voor een overstekend kind”. Met zo’n zwarte doos hopen de verzekeraars fraude tegen te gaan. Elk jaar wordt 50 miljoen aan fraude bij autoverzekeringen opgespoord, maar in werkelijkheid zou die fraude vele malen groter kunnen zijn, zeggen de verzekeraars. +++

Comments are closed.