Prijsindicatie Audi A6

0

Audi heeft de vijfde generatie A6 klaar. Op de autosalon van Genève zal de gloednieuwe editie in sedanvorm worden gepresenteerd. Over een paar maanden volgt de Avant uitvoering. De verkoop start in juni.

De opvolger van de legendarische Audi 100 volgt de nieuwe designtaal van de A8 en de A7 Sportback. Van revolutionaire veranderingen is geen sprake, maar ‘evolutie’ dekt de lading goed. Niet zo heel lang geleden opperde men in Ingolstadt op het hoogste niveau dat er meer visueel onderscheid tussen de verschillende modellen aan zat te komen, maar dat is zo te zien nog niet naar de designafdeling doorgesijpeld. De nieuwe A6 is een toonbeeld van voorspelbaarheid. In het lijnenspel ontbreekt overigens een lichtstrip die de achterlichten verbindt. De A7 Sportback en de A8 beschikken wel over dit statusverhogende designelement.

De nieuwe A6 is met een lengte van 4,94 meter iets groter dan zijn voorganger. Breedte en hoogte komen uit op respectievelijk 1,89 meter en 1,46 meter. De wielbasis bleef nagenoeg ongewijzigd (2,92 meter), maar Ingolstadt gaat er prat op dat er meer binnenruimte is dan ooit omdat de nieuwe A6 gebaseerd is op het MLB Evo platform. Die bodemplaat gaat wat efficiënter om met de beschikbare centimeters.

In het premium E segment tel je niet mee als je qua technologie en gadgets niet stevig uitpakt. Audi haalt met de nieuwe A6 wat dit betreft alles uit de kast. Of beter gezegd: uit de onderdelenschappen van de A7 Sportback, want van dit model heeft hij zo’n beetje alles overgenomen. En dat is geen schande, want je betekent dat je dezelfde toeters en bellen krijgt als een duurder Audi model. Inclusief de hoogwaardige afwerking en premium materialen.

Het MMI infomediasysteem omvat 2 schermen. Op het bovenste 8,6 inch grote display kan je de navigatieaanwijzingen volgen en de geluidsinstallatie bedienen. Het onderste scherm is voor de airconditioning. De internetdiensten van Audi Connect geven informatie over potentieel gevaar en over de verkeerssituatie, onder meer dankzij Car-to-X functies. Daarmee communiceert de A6 met andere Audi modellen. De dienst On-Street Parking gidst de bestuurder vlot naar een beschikbaar parkeerplaats.

Assistent systemen op de nieuwe A6 zijn ondermeer Parking Pilot en Garage Pilot. Daarmee kan de Audi zich autonoom in en uit een parkeervak of garage rijden. Parking Pilot is in de praktijk evenwel nagenoeg onbruikbaar omdat het systeem erg traag werkt. Het City Assist Package en het Tour Assist Package ondersteunen een economische rijstijl. Volgens Audi rijdt de nieuwe A6 scherper en dynamischer dan ooit tevoren. Dat is deels te danken aan de vierwiel besturing die zowel de wendbaarheid als de stabiliteit maximaliseert. Ook de befaamde Quattro vierwielaandrijving draagt (natuurlijk) een steentje bij. In combinatie met de 8-traps automaat van de 50 TDI uitvoering (zie de op één na laatste alina) wordt er gebruik gemaakt van een middendifferentieel met automatische sperwerking. De S-tronic transmissieversies hebben een efficiënter systeem waarbij de achterwielaandrijving alleen geactiveerd worden als dat nodig is.

Audi gaat de nieuwe A6 standaard leveren met zogeheten milde hybride technologie (MHEV). Dit betekent dat de startgenerator ook dienst kan doen als elektromotor waarvoor de stroom afkomstig is van een lithium/ion 48V accu. Volgens Audi vermindert de MHEV techniek het gemiddelde brandstofverbruik met maximaal 0,7 liter per 100 kilometer. De nieuwe A6 is overigens in aërodynamisch opzicht bijzonder efficiënt, want de luchtweerstandcoëfficiënt bedraagt slechts 0,24. Op de genoemde startgenerator kan de Audi tot 22 km/u emissievrij rijden.

In eerste instantie wordt de nieuwe A6 leverbaar met een 3,0 liter TFSI turbobenzinemotor met 340 pk / 500 Nm. Daarmee zit je in 5,1 seconden op 100 km/u. Als transmissie fungeert een gerobotiseerde 7-traps automaat met dubbele koppeling (S-tronic). De even grote TDI diesel is goed voor 286 pk / 620 Nm. Deze krachtbron is gekoppeld aan een klassieke 8-traps automaat. De typeaanduidingen van deze vierwiel aangedreven V6 modellen zijn 55 TFSI en 50 TDI. Richtprijs voor de laatste is 76.000 euro.

Later volgt er een 2,0 liter 4 cilinder dieselvariant. Deze zogeheten ’40 TDI’ uitvoering is goed voor 204 pk en 400 Nm en beschikt eveneens over MHEV techniek. De gerobotiseerde 7-traps automaat met dubbele koppeling (S-tronic) is standaard; Quattro vierwielaandrijving optioneel. In de pijplijn zit ook een stekkerhybride versie, evenals een sportieve S6 en nog hetere RS6 Avant. Verder komt er nog een 231 pk / 500 Nm variant van de 3.0 TDI.

Comments are closed.