Bijna klaar: de nieuwe Audi A1

0

Audi is bijna klaar met de ontwikkeling van de tweede generatie A1. Dat is duidelijk te zien aan deze spionagefoto’s van een preproductiemodel dat vrijwel zonder camouflage is: de introductiedatum van de nieuwe A1 is zó dichtbij dat het niet meer de moeite loont om nog wat te verbergen.

De kleine Audi behoudt zijn algehele look, maar het design is gespierder en hoekiger. Ook kijkt hij wat gemener uit zijn ogen. De betreffende, scherper gesneden LED koplampen lopen naadloos over in de grotere, hexagonale grille. De zijspiegels worden voortaan niet meer op het portier, maar in de A stijl geplaatst. Daarnaast lijkt het derde zijruitje plaats te maken voor een dikke C stijl die vergelijkbaar is met het exemplaar van de Q2. De achterlichten zijn wat forser en lijken aan de bovenzijde van het plaatwerk te zijn gescheiden door een kaarsrechte lijn.

De 3-deurs carrosserievariant keert niet terug, zodat de A1 voortaan standaard 5 portieren heeft. Net als de zustermodellen Seat Ibiza en Volkswagen Polo waarmee de nieuwe Audi zijn onderstel deelt. Deze zogeheten MQB A0 bodemplaat zorgt voor een aanzienlijk bredere bouw, terwijl er ook significante ruimtewinst is voor de benen van de achterpassagiers dankzij een 9 centimeter langere wielbasis. Dat moet ook het in/uitstappen vergemakkelijken. Daarnaast kunnen we rekenen op een aanzienlijk grotere kofferbak: 300 in plaats van 270 liter. Het dashboard van de nieuwe A1 zal voor het eerst kunnen worden voorzien van Audi’s 12,3 inch Virtual Cockpit. Apple CarPlay en Android Auto doen ook hun intrede, evenals een gemoderniseerde versie van het MMI infomediasysteem. Een WiFi hotspot ontbreekt evenmin. Hetzelfde geldt voor de Drive Select knop voor het adaptieve onderstel.

De platformverwantschap met de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo betekent dat de nieuwe Audi A1 zij aan zij met deze zustermodellen (en de Seat Arona) in het Spaanse Martorell gebouwd gaat worden. De huidige, uit 2010 stammende eerste generatie loopt in Vorst nabij Brussel van de band. Audi gaat haar Belgische fabriek vanaf het najaar gebruiken voor de productie van een tweetal elektrische e-Tron modellen. Voor de eerste, die geen verdere toevoeging heeft, zijn de orderboeken inmiddels geopend.

Audi zal de nieuwe A1 gaan leveren met de nieuwste compacte motoren van de Volkswagen Groep. Het gamma begint bij de 1.0 TFSI driecilinder (95 / 115 pk) of daarnaast zal de benjamin besteld kunnen worden met de nieuwe 1,5 liter turbobenzinemotor (150 pk), inclusief de aardgasvariant. Later volgt een S1 met het 2.0 TFSI blok in het vooronder (en vermoedelijk 245 pk) en standaard Quattro vierwielaandrijving. De A1 wordt ook leverbaar met milde hybride 48V techniek. Die zorgt voor maximaal 14 pk ondersteuning. De concerndirectie van Volkswagen zegt nog steeds het volste vertrouwen te hebben in de dieselmotor, maar voor een TDI versie van de A1 is op de thuismarkt van Audi absoluut geen belangstelling meer. Die gaat er daarom niet komen. Stekkerhybride en volledig elektrische versies van de nieuwe A1 stonden eveneens op de tekentafel, maar die zijn in de prullenbak beland vanwege te hoge kosten.

Het publieksdebuut voor de nieuwe generatie A1 is voor de in oktober te houden autosalon van Parijs gepland, maar waarschijnlijk zal Audi al eerder persfoto’s van haar instapper verspreiden en de technische details bekend maken. De Duitsers hebben trouwens de modelnaam RS 1 laten registreren zodat wij medio 2021 een extra krachtige versie kunnen verwachten met 300 à 310 pk. In een B segment hatchback kan dat vermogen voor veel vuurwerk zorgen.

Reageren is niet mogelijk.