BMW wil meer tempo

0

Alle expertise op het vlak van (bijna volledig) autonoom rijden en voertuig connectiviteit is 15 maanden geleden door BMW samengebracht op één locatie om die knowhow en ontwikkelingscapaciteit maximaal te kunnen benutten.

De zogeheten Autonomous Driving Campus in Unterschleißheim heeft 23.000 vierkante meter aan kantoorruimte. Er is 1.800 man personeel werkzaam. De Autonomous Driving Campus is gevestigd nabij het Onderzoek & Innovatiecentrum (FIZ) van de BMW Groep. Dankzij de nabijgelegen verbinding met autosnelwegen is het eenvoudig om praktijktests te doen.

De Autonomous Driving Campus is een zogeheten ‘nieuwe werkomgeving’. Dat wil zeggen een open lay-out, geen dichte deuren, intelligent en flexibel gebruik van kantoorruimte en een veelzijdige en creatieve werkplek. De voordelen voor de ontwikkelingsdeskundigen die hier worden ingezet, zijn duidelijk: flexibiliteit, efficiëntie, een hoge mate van autonomie en korte afstanden. Dit betekent bijvoorbeeld dat een softwareontwikkelaar die op de nieuwe campus werkt onmiddellijk de zojuist geschreven code kan testen in een voertuig dat zich op korte loopafstand bevindt.

De ‘nieuwe werkomgeving’ gaat hand in hand met een andere werknemers & management cultuur. De bazen werken daarbij in dezelfde open kantoorruimten als hun ondergeschikten. Dit verbetert de interactie en vergemakkelijkt de communicatie, wat resulteert in effectief teamwork. BMW zegt het eerste bedrijf in de auto-industrie te zijn dat dit ‘lenige’ werkmodel systematisch en universeel toepast voor autonoom rijden en rij hulpsystemen; van de onderzoeksfase tot en met serieproductie.

Dit soort nieuwe werkmodellen vormt een cruciale basis voor een efficiënte, toekomstbestendige ontwikkeling van BMW. Afgelopen kwartaal is de autofabrikant qua verkoopaantallen verder achterop geraakt bij rivaal Daimler (514.447 versus 594.304 registraties), terwijl Audi (463.800) juist een deel van de achterstand heeft weten in te lopen. Analisten verklaren de betere prestaties van Daimler (fabrikant van Mercedes) door de kortere lijnen en de grotere vrijheid die het personeel heeft. Bij BMW zijn de afgelopen jaren diverse managers vertrokken vanwege de stroperig besluitvorming. Nu probeert het bedrijf efficiënter te werken.

BMW zoekt nog naar IT specialisten en softwareontwikkelaars op het gebied van kunstmatige intelligentie, machine learning en data-analyse. De open campusstructuur zou uitstekende omstandigheden en uitzonderlijke ondersteuning bieden voor zogeheten ‘scrumteams’. Die hebben een interdisciplinaire structuur, wat betekent dat een verscheidenheid aan vaardigheden bij elkaar worden gebracht. Ze behandelen complexe subprocessen en werken onafhankelijk met een end-to-end benadering. De hoge mate van flexibiliteit stelt de teams in staat om snel en effectief te reageren op nieuwe vereisten.

Dit is een tijd van ontwrichtende (‘disruptieve’) veranderingen in de auto-industrie, met de komst van nieuwe spelers die de concurrentie steeds uitdagender maken. Het innovatietempo versnelt snel en jonge professionals rekenen toekomstige levensvatbaarheid, een moderne werkomgeving en flexibele werkprocessen tot de aantrekkelijkheid van een werkgever. Een hypermoderne ontwikkelingsfaciliteit zoals de nieuwe campus voor autonoom rijden, is daarom een cruciale troef voor de duurzaamheid en het innovatieve vermogen van de BMW Groep op lange termijn.

Comments are closed.