Dacia Lodgy wordt een SUV

0

Tot nu toe neemt de Duster alle SUV honneurs waar bij Dacia. Maar slechts één model is een wankele basis. Daarom komt er gezinsuitbreiding: de Duster krijgt een grote broer. Dit afgerond 4,60 meter lange model is feitelijk de opvolger van de Lodgy. Momenteel valt de Lodgy in het MPV segment; een autoklasse die in rap tempo aan het krimpen is. Daarom zal er met de opvolger een koerswending worden ingezet richting de steeds groter wordende SUV vijver. Het is de bedoeling dat de nieuwe Lodgy in 2020 op de markt komt.

Anders dan bij de Duster het geval is, is het onderstel van de Lodgy geschikt voor een derde rij stoelen. Dat maakt de positionering als ‘grote broer van’ een stuk makkelijker. Even slikken is het feit dat de laadcapaciteit van de Lodgy flink zal afnemen. Nu past er maximaal voor 2.600 liter aan spullen in de Dacia, maar straks zal al na circa 1.700 liter de klep dicht moeten. Nog steeds een mooie waarde, maar verre van spectaculair. De Duster is er na de generatiewisseling qua laadcapaciteit overigens ook iets op achteruit gegaan. Dat krijg je als er gekozen wordt voor een minder blokvormig design.

De nieuwe Lodgy wordt de eerste Dacia die gebruik gaat maken van het nieuwe CMF-B platform van het Renault concern. Dit onderstel debuteert eind dit jaar onder de vijfde generatie Clio. Vierwielaandrijving gaat evenwel niet tot de mogelijkheden behoren. Geen ramp, want dat biedt bijvoorbeeld de Peugeot 5008 ook niet. Qua motorisering hoeven we niet te rekenen op verrassingen: de bekende 1.2 TCe turbobenzine 4 cilinder met 125 pk keert terug, evenals de 1.5 dCi unit (90 of 110 pk). Optioneel is een DCT automaat mogelijk. De eerste schreden op het hybride pad zullen door Dacia worden gezet met een milde 48V uitvoering. Het is nog niet bekend welke benzinemotor de Roemenen hiervoor als basisunit gaan gebruiken. Waarschijnlijk wordt het een 3 cilinder.

Comments are closed.