Exclusief: rijden met de Lynk & Co 02

0

Waarom de korte test?

Wellicht heb je al van Lynk & Co gehoord. Auto’s van dit merk zijn in Nederland nog niet te koop, maar ze zijn wel aantocht. Volgend jaar arriveert de ’01’ in Europa en in 2020 volgt de ’02’ die je hier ziet. Lynk & Co is een dochter merk van de Chinese autofabrikant Geely (inmiddels goed voor 1,25 miljoen verkopen op jaarbasis) en daarmee een zustermerk van Volvo. De modellen zijn primair voor Europa ontworpen, maar de productie vindt plaats in China en daar rijden inmiddels de eerste exemplaren rond. Prijstechnisch zal Lynk & Co onder Volvo worden gepositioneerd. Het design van de auto’s is minder ‘gedistingeerd’ maar eerder gedurfd en ‘trendy’. Vanuit deze optiek zou je Lynk & Co kunnen bestempelen als het jongere, speelsere broertje van Volvo. Daarmee zijn de ’01’ en ’02’ ook welkome aanvullingen op het SUV annex cross-over segment waar zich veel grijze mussen bevinden die amper opvallen in het verkeer.

Wat voor auto is het?

De ’02’ lijkt sterk op de ’01’. Het verschil zit hem kort door de bocht in de wagenhoogte. De ’02’ is een stuk lager en daarmee (eerder) een cross-over. De ’01’ zou je vanwege zijn hogere bouw als een echte SUV kunnen bestempelen. Het gamma van Lynk & Co omvat ook de ’03’. Dat is een sedan met min of meer dezelfde neuspartij die wijselijk niet naar Europa geëxporteerd zal worden. Niet alleen vanwege het beperkte afzetpotentieel voor een dergelijke carrosserievariant, maar ook omdat de koetswerk proporties bij de ’03’ zoek zijn.

Het repertoire van Lynk & Co staat op hetzelfde CMA (Common Modular Architecture) onderstel als de Volvo XC40. Het is een specifiek voor C segment ontwikkelde bodemplaat die ook al enige tijd door moedermerk Geely wordt gebruikt. Motorisch is er ook een nauwe verwantschap tussen Lynk & Co en Volvo, al bouwen de Chinezen geen dieselversies en zijn de benzinemodellen zonder elektrische assistentie alleen voor binnenlandse consumptie bestemd. Wij krijgen (deels)elektrische varianten van de ’02’ (en de ’01’). Een stekkerhybride uitvoering, met dezelfde aandrijflijn als de recentelijk voorgestelde Volvo XC40 T5 Twin Engine, bijt de spits af. Die combineert een 180 pk sterke 3 cilinder 1,5 liter turbobenzine unit met een elektromotor van circa 75 pk. Een 7-traps automaat met dubbele koppeling is standaard. De actieradius op enkel de accu bedraagt 50 kilometer.

Is het wat?

Qua techniek zijn er dus veel overeenkomsten tussen de Chinese en Zweedse dochter merken van Geely. Dat geldt niet voor het interieur. Daar kiest Lynk & Co net als bij de buitenkant voor een geheel eigen en originele stijl. ‘Made in China’ werd lange tijd geassocieerd met goedkope rommel en hard krasgevoelig plastic, maar dat vooroordeel kan nu van tafel. Lynk & Co heeft fraaie en duurzame materialen als leder en aluminium toegepast. Je zit relatief laag in de ’02’ en de verstel mogelijkheden voor het stuur zijn ruim. Achterin is er voor 2 forse volwassenen meer dan voldoende ruimte. De kofferbak is van gemiddeld formaat.

Het 10,2 inch grote display in de middenconsole kan bediend worden via aanraking of spraakinstructies. Het werkt simpel en intuïtief. De bouwkwaliteit is eerste klas. Er zijn maar weinig auto’s die dit afwerkingsniveau weten te bereiken. Lynk & Co meldt trots dat het scherm van het infomediasysteem identiek is aan dat van de Apple iPhone 8. In het dashboard is een camera geïntegreerd, evenals een tweetal USB aansluitingen. Het is mogelijk om de mobiele telefoon draadloos op te laden en Lynk & Co belooft ‘levenslang’ gratis wifi (althans, voor de eerste eigenaar).

Er kon worden gereden met de Chinese versie van de ’02’ met 1,5 liter motor. De karakteristieke 3 cilinder roffel is goed onderdrukt. Er is in de Lynk & Co 182 pk en 245 Nm beschikbaar. De vermogensafgifte is mooi lineair en niet zo piekerig als bij veel andere 3 cilinder turbomotoren. De prestaties zijn goed, maar niet spectaculair. De soepel schakelende 7-traps automaat met dubbele koppeling past goed bij het relaxte en geciviliseerde karakter van de ’02’. Dat geldt ook voor de lichte besturing en remmen.

De afstelling van de vering is evenwel nog niet ideaal. Bij lage snelheid worden oneffenheden dankzij de soepele karakteristiek goed geabsorbeerd, maar op snelwegtempo is er veel onrust in de wielophanging. Lynk & Co belooft dat de Europese versie van de ’02’ een andere onderstel afstelling krijgt. Duidelijk is evenwel dat het accent bij deze Chinese cross-over op comfort ligt en dat rijders met veel benzine in hun bloed beter kunnen door sparen voor een BMW X2.

In China beginnen de prijzen omgerekend bij 21.000 euro en de top uitvoering (met 2,0 liter 4 cilinder turbomotor) kost afgerond 32 mille. Dat zijn tarieven waarbij je op het achterhoofd gaat krabben of je nou écht wel een Volvo XC40 wil, die pas voor 39.975 euro de Volvo showroom mag verlaten. Maar goed, de genoemde prijzen betreffen de uitvoeringen met louter een benzinekrachtbron. De stekker hybride versie van de ’02’, die in Europa de spits zal afbijten, wordt een stuk duurder. Reken op 5 mille extra ten opzichte van de 1,5 liter uitvoering. Maar dan nog wordt de Lynk & Co prijstechnisch eerder een concurrent van de Kia Niro PHEV (34.555 euro) dan van de Mini Countryman S E All4 (40.705 euro). De Chinezen doen trouwens niet aan optielijsten. Er zijn 8 uitrusting niveaus gepland en daar zullen wij het mee moeten doen.

De ’02’ zal, net als de ’01’, overigens primair in abonnementsvorm worden aangeboden waarbij je de auto niet bezit maar per maand een vast bedrag betaalt. Lynk & Co verwacht dat dit jonge consumenten meer zal aanspreken. Die boeit het niet of de auto waarin zij rijden wel of niet op hun naam staat. Ook hebben zij doorgaans minder benzine in hun bloed dan hun vader. Vandaar de niet supersportieve rijeigenschappen. De ’02’ wordt dus, net als de ’01’, een soort ‘Netflix op wielen’. Net als Polestar, het nieuwe zeer exclusieve label van, jawel, Geely. Dit betekent dat er geen klassieke dealers nodig zijn voor zware prijsonderhandelingen. Alleen in de grote steden komen er stores waarin met de auto’s van Lynk & Co kennis kan worden gemaakt.

80%
80%
Awesome

De Lynk & Co 02 is een prima cross-over: ruim, praktisch, comfortabel en waarschijnlijk net zo veilig als een Volvo. Het is geen auto die je koopt vanwege zijn prestatieniveau of sportieve rijeigenschappen, maar daar liggen überhaupt niet de kwaliteiten van een cross-over. Lynk & Co laat zien een stijlvolle en prachtig afgewerkte middenklasser te kunnen bouwen. Voor concurrenten als Kia en Mazda zorgelijk, maar de autoconsument kan daar alleen maar blij mee zijn.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (19)
    5.8

Reageren is niet mogelijk.