Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de dagen van de MiTo geteld zijn. In juli wordt de benjamin uit het gamma met pensioen gestuurd. Alfa Romeo verlaat hiermee het B segment (en concentreert zich met de Giulietta en de Giulia/Stelvio op respectievelijk het C en D segment), maar dat is slechts tijdelijk: er wordt gewerkt aan een compacte cross-over. Van de MiTo werden vorig jaar in Europa krap aan 11.000 exemplaren verkocht. De trend is neerwaarts, zodat Alfa Romeo net nu mooi genoeg vindt. +++

+++ De autofabrikanten BMW, Ford, General Motors en Renault zijn de grote namen achter een nieuw initiatief dat is aangekondigd om het potentieel van de BLOCKCHAIN in de auto en mobiliteitsruimte te verkennen: Dat heeft de naam Mobi gekregen (Mobility Open Blockchain Initiative). Doel is om transport veiliger, beter betaalbaard en breder toegankelijk te maken met behulp van blockchain technologie. De reikwijdte van de diensten varieert van betalingen, gegevensregistratie en aanbodbeheer tot consumentenfinanciering, en meer futuristische gebieden zoals autonoom rijdende voertuigen en systemen voor ritdeling. +++

+++ Managers van DAIMLER zijn steeds vaker te vinden op technologie beurzen, zoals de bekende Consumer Electronics Show in Las Vegas. Naar het MWC (Mobile World Congress) in Barcelona, dat vorige maand plaatsvond, hadden zij de nieuwe Mercedes A klasse meegenomen. Die is momenteel toonaangevend op het gebied van connectiviteit tussen auto en de buitenwereld. Omdat stilstand achteruitgang is, wil het Duitse merk zich nog meer gaan profileren op dit gebied. Moederconcern Daimler heeft met het oog hierop een platform gelanceerd (Startup Autobahn genaamd) voor startende ondernemingen op het gebied van digitale oplossingen of toepassingen voor (de) auto(mobiliteit). Via het zogeheten Digital Life Ideation programma krijgen innovatieve jonge ondernemingen de kans om op kortlopende contractbasis in samenwerking met Daimler hun ideeën uit te werken voor praktische toepassing in een auto. De startende bedrijven komen uit alle uithoeken van de wereld: bijvoorbeeld Bangelore (India), Singapore, Costa Rica, uiteraard de VS en vooral ook Israël. Volgens een manager van Daimler ligt dat aan een combinatie van individuele gretigheid en geavanceerde onderwijssystemen in die landen. Pijnlijk maar waar: Nederland schittert in dit rijtje door afwezigheid. Inmiddels is de nieuwe A klasse al geschikt voor autodelen met een specifieke (lees: vertrouwde) groep gebruikers. Daarvoor is wel een mobiele 5G telefoon nodig die over een NFC (Near Field Communication) microchip beschikt. Daarmee kan de A klasse contactloos worden geopend, gestart en weer worden afgesloten. Daarnaast kunnen met MBUX (Mercedes-Benz User Experience) continu nieuwe informatiemogelijkheden aan het navigatiesysteem worden toegevoegd (onder andere op basis van het geregistreerde rijgedrag). De techniek hiervoor is ontwikkeld door de Israëlische startende onderneming Anagog. +++

+++ De GOLF wordt volgens Volkswagen nog dit jaar leverbaar met naar eigen zeggen de meest geavanceerde aardgasmotor ter wereld. Het betreft de nieuwe 1.5 TGI Evo unit. Deze krachtbron lust benzine, aardgas (CNG) en groengas. Hij vervangt dan de huidige 1.4 TGI aardgasmotor. De 1,5 liter is goed voor 130 pk en 200 Nm (vanaf 1.400 toeren). Het aardgasverbruik bedraagt (met DSG automaat) 3,5 kg per 100 km. Met een volle tank (ook wel Compressed Natural Gas; CNG genaamd) kan de Golf een afstand van ongeveer 490 km afleggen. Als de gastank leeg is, schakelt de Volkswagen automatisch over naar benzine, waarna men nog circa 190 kilometer verder kan rijden. Het verbruik van de Golf 1.5 TGI Evo is identiek aan dat van de huidige 1,4 liter unit, maar de prestaties nemen dankzij 20 pk extra behoorlijk toe. Volkswagen belooft dat de motor altijd soepel loopt, of hij nou op aardgas of benzine draait. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan want het zijn 2 verschillende brandstoffen met verschillende eigenschappen. Volkswagen claimt het motorgedrag van de 1.5 TGI Evo zó te hebben geperfectioneerd, dat er gesproken kan worden van de meest geavanceerde aardgasmotor ter wereld. CNG is in alle opzichten milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Bovendien is deze brandstof voordeliger: het kost ongeveer 1 euro per kg, terwijl de energiewaarde overeenkomt met 1,5 liter benzine en 1,3 liter diesel. De Volkswagen Groep zet naar eigen zeggen vol in op CNG modellen om de gemiddelde CO2-uitstoot van het complete gamma terug te dringen. Die mag in 2020 nog maar 95 gram/km bedragen. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor groengas, waarmee ongeveer 72 procent minder CO2 uit gestoten wordt dan een benzinemotor en 85 procent minder stikstofoxiden dan een diesel. +++

+++ Door de BPM heffing prijzen HETE HATCHBACKS zich in Nederland uit de markt. Eerste slachtoffer is de Opel Corsa OPC, die met een tarief van 33 mille onverkoopbaar is geworden. Ten tijde van de sanering kostte de goedkoopste versie 13.995 euro. De OPC uitvoering was dus factor 2,36 keer duurder. Ter vergelijking: bij de uitvinder van de hete hatchback, de (eerste generatie) Golf GTI, bedroeg het prijsverschil met de basisuitvoering factor 1,55 (19.500 gulden versus 12.600 gulden). Vanuit dit perspectief is het maar goed dat Toyota de oplage van de Yaris GRMN beperkt heeft tot 400 stuks. Die is 3,16 keer duurder dan de basisversie. De BPM schade voor liefhebbers van hete hatchbacks worden verergerd door de nieuwe WLTP cyclus. Zijn voorganger (NEDC meting) was onnauwkeurig en werkte dus minder heftig door in de prijsstelling van veel auto’s. Die gouden tijd is voorbij. Althans, tot de eerste elektrische hete hatchback wordt gelanceerd. +++

+++ INFINITI ontwikkelt momenteel een nieuw platform voor elektrische modellen. De betreffende architectuur moet een actieradius van 500 kilometer mogelijk maken. De elektromotoren worden (gecombineerd) maximaal 400 pk sterk. Voor de meest sportieve modellen van Infiniti zal er een stekkerhybride aandrijflijn gebruikt worden. Het is de bedoeling dat op termijn het hele gamma geëlektrificeerd wordt, met uitzondering van de SUV mastodont QX80. Die is met name in olierijke landen populair. +++

+++ LOTUS is aanhanger van de filosofie ‘Light is Right’. Prachtig, maar valt dat te combineren met een SUV? Dit soort auto’s behoort immers niet tot de wereld van de ballerina’s. Maar in China, ‘s werelds grootste afzetmarkt, is de autoconsument niet zo kieskeurig. En heeft hij minder historisch besef. De nieuwe designchef van Lotus, Peter Horbury, denkt dat er zonder al te veel imagoschade een SUV aan het gamma toegevoegd kan worden. Om niet bij de concurrentie achter te blijven, lijkt dit inderdaad een onvermijdelijk feit te zijn. Maar waarom wil Lotus voor haar SUV de XC60 als basis nemen en niet de XC40? In T5 AWD configuratie scheelt dat bijna 200 kilo: de XC40 weegt met deze aandrijflijn 1.775 kilo, terwijl zijn grote broer de weegschaalnaald doet uitslaan naar 1.964 kilo. Volgens de ‘Light is Right’ filosofie neem je dus de kleinste SUV van zustermerk Volvo als uitgangspunt. Voor de motorisering maakt dat niet uit, want de platformarchitectuur is in beide gevallen geschikt voor stekkerhybride techniek, waardoor het gecombineerde vermogen op meer dan 400 pk kan uitkomen. Hopelijk bedenkt Lotus zich nog … +++

+++De bouw van de nieuwe fabriek van LYNK & CO in China loopt op rolletjes. Dit nieuwe merk van de Chinese Zhejiang Geely Holding Groep (tevens het moederbedrijf van Volvo) heeft al een productiefaciliteit in Taizhou waar sinds eind vorig jaar de 01 (een C segment SUV) wordt gemaakt. De tweede fabriek komt in Zhangjiakou te staan en gaat in totaal 1,6 miljard euro kosten. In de beginfase zal er werkgelegenheid zijn voor 1.800 mensen. Op termijn groeit dit aantal naar 3.000. De productiecapaciteit stijgt dan naar 200.000 auto’s op jaarbasis. Het is de bedoeling dat in Zhangjiakou de 02 (een cross-over) en de 03 (een sedan) voor de Chinese markt gebouwd gaan worden. Lynk & Co komt ook naar Europa, maar de voor onze verkoopregio bestemde auto’s zullen vanaf 2019 in de Belgische Volvo fabriek gebouwd gaan worden. De Verenigde Staten staat ook op het programma. Voor dit land is een eigen productiefaciliteit gepland. Die zal dichtbij de nieuwe fabriek van Volvo worden gebouwd. +++

+++ De All Terrain versie van de MERCEDES E klasse Estate is uitstekend ontvangen. Het verkoopsucces smaakt naar meer en daarom wil het Duitse merk met meer alternatieven komen voor de Audi Allroad en de Volvo Cross Country uitvoeringen. Concreet betekent dit dat er een opgehoogde en ruiger aangeklede versie van de C klasse Estate aan zit te komen. Toch zullen wij hiervoor nog minimaal 3 jaar geduld moeten hebben. De C klasse is namelijk al 4 jaar oud en zit dus te ver in zijn levenscyclus om de investering in een All Terrain versie terug te kunnen verdienen. Maar je kan gerust 2022 aankruisen in je agenda. +++

+++ Meer dan de helft van de consumenten (54 procent) geeft aan te overwegen om zijn volgende OCCASION via internet te kopen. Dat blijkt uit onderzoek van Web Winkel voor Auto’s onder 319 particulieren. Voordeel en gemak zijn de belangrijkste redenen om een occasion via internet te gaan kopen, maar dan moet er wel sprake zijn van vertrouwenwekkende randvoorwaarden. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om de auto binnen 14 dagen weer in te leveren als die niet bevalt. Veel respondenten geven aan dat zij liever niet onderhandelen met een verkoper en er dus de voorkeur aan geven om vanuit hun luie stoel zaken te doen. Het afleveren hoeft niet binnen 24 uur te gebeuren, zoals gebruikelijk is bij aanbieders van bijvoorbeeld elektronica, maar mag ook pas na 7 dagen. De leeftijd van de occasion speelt geen doorslaggevende rol in het besluitvorming proces. Ook oude auto’s (bouwjaar 2008 of eerder) wil men best via internet aanschaffen. Ook doet men niet moeilijk over een hoge kilometerstand. De voorkeur gaat weliswaar naar 50.000 à 100.000 op de teller, maar een kwart van de respondenten laat weten dat voor hem de maximaal aanvaardbare kilometerstand 250.000 bedraagt. Significant oververtegenwoordigd bij consumenten die positief tegenover aanschaf van een occasion via internet staan, zijn jonge en hoog opgeleide automobilisten. Oudere en lager opgeleide mensen zijn er minder snel voor te porren. Volgens de Web Winkel voor Auto’s maakt het onderzoek duidelijk dat we aan de vooravond staan van de doorbraak van het via internet kopen van occasions. Mits het aanbod goed op deze koopbereidheid van de consument wordt afgestemd. +++

+++ PEUGEOT kan momenteel de vraag naar de populaire 5008 niet aan. De SUV wordt nu alleen in Rennes gebouwd, maar de productiecapaciteit is aldaar onvoldoende. Daarom zal de 5008 binnenkort ook in Sochaux van de band rollen. Peugeot produceert daar al de modellen 308 en 3008, evenals de Opel Grandland X. In Rennes moet capaciteit worden vrijgemaakt om na de zomer ook de Citroën C5 Aircross te kunnen bouwen. Het PSA concern, waartoe alle genoemde merken behoren, zal in de toekomst mogelijk nog meer gaan schuiven met haar SUV productie. Als de Duitse werknemers van Opel inbinden qua looneisen, mag de vestiging in Eisenach de Grandland X gaan bouwen. +++

+++ PORSCHE overweegt om van de Cayenne een coupéversie uit te brengen. Gewoon met achterportieren à la de welbekende BMW X6 en Mercedes GLE Coupé. Porsche wil op die manier een graantje gaan meepikken in een segment dat 10 jaar geleden nog geen enkel potentieel werd toegedicht. Als alternatief voor de nieuwe BMW 8-serie Coupé overweegt Porsche om een 2-deurs (of eigenlijk: 3) versie van de Panamera toe te voegen aan haar gamma. Dat model kan als spirituele opvolger van de 928 worden beschouwd. +++

+++ RENAULT heeft besloten om de Twingo alleen nog maar als SCe 70 te leveren (de versie met een 70 pk / 91 Nm sterke en 999 cc grote atmosferische 3 cilinder onder de kofferbakbodem). De geblazen motorvarianten (de TCe 90 en de TCe 110) verdwijnen omdat het merk bij de WLTP homologatie op problemen is gestuit. Die kunnen niet tegen overzichtelijke kosten worden opgelost. Het betekent dat de Twingo GT (die de 110 pk versie van de TCe motor achterin had liggen) een opmerkelijk korte verkoopcarrière heeft gehad. Je zou zijn marktintroductie zelfs als ‘een misslag’ kunnen bestempelen. Maar dat geldt misschien wel überhaupt voor de keuze om de Twingo een achterin geplaatste motor te geven. Hoe dan ook, de keuzemogelijkheden bij de kleine Renault worden niet tot nul gereduceerd. Zo kan op de optielijst de EDC automaat met dubbele koppeling worden aangevinkt (als alternatief voor de handgeschakelde 5-bak). En blijft de Twingo SCe 70 leverbaar in de uitvoeringen Life, Collection, Limited en Intens. +++

+++ TANKEN langs de snelweg is de afgelopen jaren een stuk duurder geworden, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Gemiddeld betaal je er 13 cent per liter meer dan bij een onbemande pomp. De hoge prijzen hebben direct te maken met de veiling van de tankstations aan de snelweg, zegt Ewout Klok, voorzitter van de belangenvereniging voor zelfstandige pomphouders Beta. Bij de eerste veiling betaalden de oliemaatschappijen aan zichzelf. Dat leverde te weinig op, vond de overheid. Bij de tweede veiling, na 10 jaar, wordt alles betaald aan de overheid. En dat moet worden terugverdiend. En dus kan een bepaalde marge niet meer weggegeven worden aan de consument. +++

+++ Het Duitse autoverhuurbedrijf Autovermietung Arndt in Neuss heeft 3 zo goed als nieuwe, maar feitelijk tweedehands exemplaren van de TESLA Model 3 aangekocht in de Verenigde Staten. Het is de bedoeling om deze elektrische vierwielers in Duitsland als huurauto aan te bieden. Arndt heeft daarmee de Duitse, en vermoedelijk ook Europese, primeur. Het bedrijf heeft al een Model S P100D en een Model X P90D in de vloot. En nee, dat zijn niet de exemplaren die door Daimler voor onderzoek volkomen werden gedemonteerd en nadien weer in elkaar werden geschroefd (zonder dit aan de verhuurder te melden). Diverse Amerikanen die in een vroeg stadium de hand wisten te leggen op een Model 3 doen de auto nu snel (met forse winst) weer van de hand. Zeker in Europa is er een markt voor de occasion, want officieel begint Tesla bij ons pas in 2019 met de verkoop van de Model 3. +++

+++ Volkswagen is bezig met het maken van een inhaalslag in het SUV segment. Met de T-Roc hebben we reeds kennis kunnen maken en voor Noord Amerika / China werd de Atlas / Teramont ontwikkeld. Volgend jaar zal het Europese gamma naar beneden worden uitgebreid met de T-Cross op Polo basis. En het gat tussen de TIGUAN en de Touareg zal worden opgevuld met een coupéversie van de eerste. Dat wordt een soort BMW X4 voor de gewone man. De Tiguan Coupé zal in oktober op de autosalon van Parijs worden onthuld en de verkoop start in 2019. De lagere daklijn betekent een minder ruim interieur dan de reguliere uitvoering, maar omdat hij duurder wordt, zal Volkswagen er meer aan kunnen verdienen. De fabrikant belooft dat de Tiguan Coupé een specifieke onderstelafstelling krijgt. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft in maart wereldwijd 584.700 personenauto’s weten te verkopen. Dit is een toename van bijna 5 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. In Europa kon er met 3,4 procent worden geplust dankzij goede verkoopresultaten in Italië, Frankrijk en Zweden. Op de thuismarkt in Duitsland lagen de verkopen over het eerste kwartaal op een miniem hoger peil, maar in maart was er sprake van een kleine daling ten opzichte van maart 2017. Volkswagen heeft hier veel last van het feit dat de consument haar TDI niet meer blieft. Rusland is ook voor Volkswagen weer een groeimarkt geworden, want daar werden een kwart meer auto’s verkocht dan een jaar geleden. De introductie van de nieuwe SUV modellen in de Verenigde Staten is niet zonder resultaat gebleven: Volkswagen wist hier een groei van bijna 18 procent te realiseren. Verkoopdirecteur Jürgen Stackmann meldt dat er ook in Zuid-Amerika sprake was van een opwaartse trend en dat Volkswagen in Brazilië de beste kwartaalcijfers boekte sinds 2015. +++

+++ VOLVO heeft in het eerste kwartaal wereldwijd 147.407 personenwagens verkocht. Dat is ruim 14 procent meer dan in dezelfde periode van 2017. In maart viel de groei echter wel wat terug, namelijk naar 10 procent. Het grootste succes komt, over het hele kwartaal gemeten, voor rekening van de Verenigde Staten. Daar realiseerden de Zweden 49 procent hogere verkopen, al zijn die ten opzichte van BMW, Lexus en Mercedes nog altijd bescheiden met net geen 20.000 auto’s. In China, de thuisbasis van moederbedrijf Geely, werden met 28.786 exemplaren bijna een kwart meer auto’s afgezet. Op bovengenoemde markten doen vooral de XC60 en de XC90 het uitstekend. Deze SUV modellen gaan het vaakst over de toonbank. In Europa werden ook goede resultaten geboekt: er was sprake van een afzettoename van 5,7 procent naar 79.512 exemplaren. Vooral de nieuwe XC40, die sinds februari leverbaar is, scoort goed. +++

Reageren is niet mogelijk.