Audi schetst Q8

0

Over een paar weken, namelijk op 5 juni, wordt het nieuwe vlaggenschip onthuld van de Q familie van Audi. Om ons alvast op het puntje van onze stoel te doen zitten, geeft het Duitse premiummerk alvast een schets van de kontpartij vrij. Daarop is een over de gehele breedte van de achterzijde doorlopende lichtbalk te zien.

De Q8 wordt een coupéachtige SUV in XXL formaat. Hij gaat concurreren met de BMW X6 en de Mercedes-Benz GLE Coupé. De kolos krijgt hetzelfde MLB Evo onderstel als de Q7 en is dus genetisch verwant aan de Bentley Bentayga, de Lamborghini Urus, de Porsche Cayenne en de nieuwe Volkswagen Touareg. De Q8 (5,02 x 2,04 x 1,70 meter) wordt alleen leverbaar in 4 of 5-zits configuratie; vanwege de schuine achterzijde is een 3de rij stoelen niet mogelijk. Standaard luchtvering zorgt er voor dat de grondspeling 90 mm kan variëren.

In eerste instantie wordt de Q8 leverbaar als 55 TFSI en 50 TDI. Beide aandrijfvarianten hebben milde hybride techniek en een 3,0 liter V6 motor als basisunit. Daarnaast is een 8-traps automaat en Quattro vierwielaandrijving standaard. In een later stadium volgt een SQ8 met 4,0 liter V8 motor en, speciaal voor China, een stekkerhybride versie. Die heeft de 333 pk sterke 3.0 TFSI benzinemotor als basisunit, maar elektrische assistentie zorgt voor een gecombineerd vermogen van 449 pk (en 700 Nm). Er kan maximaal 60 kilometer emissieloos worden gereden en als gemiddeld benzineverbruik geeft Audi 2,3 liter per 100 km op. Helpt de 3.0 TFSI motor mee, dan zit je in 5,4 seconden op 100 km/u.

Comments are closed.