Exclusief: rijden in de Citroën C5 Aircross

0

Citroën komt (eindelijk) met een concurrent voor de Kia Sportage, Renault Kadjar, Volkswagen Tiguan: De C segment SUV, C5 Aircross genaamd, arriveert begin 2019 bij de Nederlandse dealers. Vierwielaandrijving biedt Citroën niet, maar wel een variabel interieur en een bijzonder comfortabel afgesteld onderstel.

Een select aantal autojournalisten kon in Parijs al een paar rondjes maken aan boord van de nieuwe SUV die al heel bekend is in China. De Aziatische automarkt begint steeds meer de agenda te bepalen en dus kregen de Chinese klanten, die enkele jaren geleden werden afgescheept met afgedankte modellen, de primeur van de Citroën C5 Aircross. Inmiddels zijn daar meer dan 40.000 exemplaren van de SUV verkocht.

Langzaam maar zeker kan Europa nu kennismaken met de C segment SUV van Citroën. Met zijn 4,50 meter lengte / 1,86 meter breedte / 1,67 meter hoogte is dit geen ‘onschuldig’ of schattig ogende auto zoals bijvoorbeeld de C3. Zijn statuur is imponerend, maar ondanks de forse maatvoering is het lijnenspel zeer merkkarakteristiek. De Citroën oogt gespierd en dat is nooit verkeerd voor een nieuwkomer dat zich nog naar binnen moet vechten in een segment waar de kaarten al grotendeels geschud lijken.

Met zijn enorme grille, verticale achtersteven, gestileerde dakrails en Airbumps maakt de C5 Aircross een veel avontuurlijkere (en minder chique) indruk dan zijn neven DS 7 Crossback, Opel Grandland X en Peugeot 3008. Citroën tilt de personalisatiemogelijkheden naar een veel hoger plan. Niet alleen in vergelijking met zijn familiegenoten, maar ook überhaupt in het segment. Naast verschillende koetswerkkleuren is er de mogelijkheid om het dak in een contrasterende tint uit te voeren. Hetzelfde geldt voor diverse carrosserieversierselen (dakrails, Airbumps, bumperelementen). Al met al biedt de C5 Aircross niet minder dan 30 combinaties in de catalogus. Voor het interieur zijn ook verschillende kleuren en materialen beschikbaar. Standaard zijn 17 inch velgen, maar wie bijbetaalt kan 18 of 19 inch exemplaren krijgen.

In vergelijking met de buitenkant is het interieur van de C5 Aircross minder origineel, vooral in vergelijking met de geweldige cockpit van de Peugeot 3008. Maar de zitpositie is beter omdat je niet geconfronteerd wordt met een (te) klein en (te) laag geplaatst stuurwiel. En hoe is de kwaliteit van de gebruikte materialen? Voor de kennismaking moesten we het doen met een paar preproductie exemplaren, dus een finaal oordeel kan nog niet worden gegeven. Maar de eerste indruk is: de bouwkwaliteit is ondanks het gebruik van pianolak wat minder flatterend dan bij de Peugeot 3008 of Opel Grandland X. De DS 7 Crossback is helemaal van een ander (premium) niveau. Veel autofabrikanten gebruiken fraaiere plasticsoorten dan Citroën. En die pianolak ziet er op het eerste gezicht fraai uit, maar wordt snel vies en vlekkerig.

Maar in Shine topuitvoering is de C5 Aircross wel uitgerust met een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een 8-inch touch screen. Bestuurder en voorpassagier worden van elkaar gescheiden door een enorme middentunnel. Daarin bevindt zich een fors bergvak, maar die is minder groot dan je op basis van de omvang van de middentunnel zou verwachten. Optioneel kan er bij de meubilair bekleding gekozen worden voor leder in de kleurencombinatie donkerrood/zwart. Qua rij hulpmiddelen volgt de Citroën de koers die de andere modellen van de PSA Groep hebben ingezet. Geen noviteiten dus, maar al met al zijn er 20 assistentiesystemen beschikbaar, waaronder een actieve fileassistent en Lane Departure Warning, een noodrem assistent, dode hoek waarschuwing en adaptieve cruisecontrole. De voorstoelen kunnen tegen meerprijs worden voorzien van een massagefunctie.

Citroën heeft er voor gekozen om niet met hightech te innoveren in het segment voor middenklasse SUV modellen maar met een niveau van moduleerbaarheid die zeldzaam is bij deze categorie auto’s. Achterin bestaat de bank uit 3 afzonderlijke stoelen, die individueel kunnen worden verschoven en waarvan de rugleuning onafhankelijk van elkaar kan worden neergeklapt. Er is veel ruimte en het interieur baadt in een zee van licht dankzij de grote glazen (optionele) panoramadak. Concurrenten als de Peugeot 3008 en Volkswagen Tiguan maken een veel minder ruimtelijke indruk. Ook bij de 5008 en Tiguan AllSpace is de lichtinval minder groot.

Citroën heeft geen plannen voor een (verlengde) 7-persoons uitvoering van de C5 Aircross. Productstrateeg Xavier Peugeot laat weten dat de Grand C4 Spacetourer voorlopig exclusief de rol van ultieme gezinswagen met 3 zitrijen in het merkgamma blijft spelen. Op groepsniveau (PSA) kan men bij Peugeot terecht voor de 5008, of vanaf 2019/2020 bij Opel voor de technisch identieke Monza X. Ondanks dat bij de Europese versie van de C5 Aircross de stoelen op de tweede rij verder naar voren staan dan het meubilair van de Chinese variant, is de beenruimte dankzij een wielbasis van 2,73 meter royaal. Er is dus letterlijk en figuurlijk ruimte om de (3) zetels naar voren te schuiven. Doe je dat, dan staat er 720 liter aan bagageruimte tot je beschikking. Staan de stoelen in de achterste stand, dan bedraagt de kofferbakcapaciteit 580 liter. De achterklep is groot en geeft toegang tot een praktisch, hoekig gevormd vrachtcompartiment met een lage laaddrempel. Klap je alle achterstoelen weg, dan kan er voor 1.630 liter aan bagage worden meegenomen.

Hoewel het echte testwerk met de Europese versie van de C5 Aircross pas in november kan plaatsvinden, mochten wij Citroën van al wel even plaatsnemen achter het stuur van haar nieuwe SUV. Ook kon er in de buurt van Parijs een stukje worden gereden. Citroën had daarbij bewust gekozen voor een route over veel kasseien om zo de comfortkwaliteiten van de C5 Aircross te kunnen demonstreren. Testauto was de 4 cilinder 1,6 liter Puretech turbobenzine versie met 180 pk en 8-traps automaat. Net als alle andere uitvoeringen van de C5 Aircross die Citroën in Europa gaat verkopen, is hij voorzien van de nieuwe vering met progressieve hydraulische stops. Een technologie die eerder al debuteerde op de C4 Cactus en die ons het veelgeprezen Citroën comfort moet teruggeven. Ik moet toegeven dat het ‘vliegend tapijteffect’ waar het merk zo trots op is niet zo ver bezijden de waarheid is. De wielophanging absorbeert oneffenheden opmerkelijk goed en met een indrukwekkende zachtheid. Overhellen doet de C5 Aircross amper. Helaas is de constructie nogal luidruchtig, maar nogmaals: we moeten niet vergeten dat dit preproductie voertuigen zijn. Geen aarzeling is er voor wat betreft de ‘Advanced Comfort’ stoelen die een ongeëvenaard zachte zitting hebben, al valt de zijdelingse steun een beetje tegen.

Citroën zal in oktober, als de autosalon van Parijs van start gaat, de orderboek voor haar nieuwe C5 Aircross openen. Dan zullen ook de prijzen gecommuniceerd gaan worden. Het gamma omvat naast de 180 pk sterke benzinemotor van de testauto ook een 1,2 liter 3-pitter met 130 pk (standaard handgeschakeld, optioneel met de 8-traps automaat) en 2 BlueHDi diesels (1,5 of 2,0 liter) met dezelfde vermogens. Ook hiervoor geldt dat de EAT8 automatische transmissie standaard is op de krachtigste variant en een optie op de 130 pk diesel. Vierwielaandrijving is zoals gezegd niet mogelijk, maar daarvoor in de plaats biedt Citroën op de C5 Aircross het Grip Control systeem aan dat de tractie van de aangedreven voorwielen optimaliseert. Ook is er een hulpje voor het afdalen op hellingen. In 2019 volgt een stekkerhybride variant met een elektrische actieradius van 60 kilometer. Het gecombineerde vermogen bedraagt 300 pk waarmee deze C5 Aircross de krachtigste en snelste Citroën ooit wordt.

Voor een compleet beeld (testrecensie, prijzen) moeten wij dus wachten tot november. Maar deze nieuwe Citroën met zijn zelfbewuste design belooft een uitstekende aanbieding in zijn klasse te worden. De belangrijkste troeven van de in het Franse Rennes te bouwen C5 Aircross zijn, naast efficiënte aandrijflijnen, een grote moduleerbaarheid en vooral comfort van de hoogste orde. Succes is dus verzekerd.

Comments are closed.