Exclusief: rijden met de BMW X7

0
80%
80%
Awesome

Het is nog even gissen hoe de X7 er uitziet zonder camouflagemateriaal. Vorig jaar toonde BMW een tamelijk potsierlijke conceptversie, maar goed, smaken verschillen. En spionagefoto's lijken er op te wijzen dat het definitieve uiterlijk veel minder extreem is dan de studieversie. Verwacht geen instaptarief onder de 170 mille. Logisch, want op die manier komt de X7 niet in het vaarwater van de X5 terecht (alleen de M versie is iets duurder, namelijk 179.885 euro). Ondanks dat de nieuweling met afstand de grootste SUV wordt men in München ooit ontworpen heeft, is het een echte BMW. Dat is een compliment, want zijn enorme formaat staat 'Freude am Fahren' niet in de weg. Sterker nog: de mix van praktische functionaliteit, dynamische talenten, prestaties en comfort maakt van de X7 een zeer indrukwekkende auto. Maar ja, de geteste M50d xDrive M Performance uitvoering gaat inclusief opties echt wel richting de 220 mille kosten. BMW mag dan 'premium' zijn, een Bentley Bentayga Diesel (225.700 euro) heeft toch écht meer status ...

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (2)
    5.7

Waarom de korte test?

BMW zal later dit jaar de langverwachte X7 voorstellen. De verkoop van deze ‘Über SUV’ start in het voorjaar van 2019. Nog voor de zomer staat de X7 in de showrooms van de Nederlandse dealers. Dat een select aantal autojournalisten nu al kon kennismaken met een productierijp, gecamoufleerd exemplaar van de BMW is rijkelijk vroeg. Maar zo’n uitnodiging sla je natuurlijk niet af.

Wat voor auto is het?

BMW is één van de merken die voor zijn modellen (deels) een cijfer gebruikt. Dat maakt het overzichtelijk. Dus de nieuwe X7 komt boven de X1, X2, X3, X4 en X5 en X6 in het gamma. Meer uitleg is eigenlijk niet nodig, als je weet dat de modellen met een even cijfer lager en sportiever zijn dan de overige types uit de X familie. De X7 is dus een hoge (en statige) SUV. Zijn carrosserie proporties doen wat aan die van de X5 denken, maar de nieuwe topper van BMW is 20 centimeter langer, 8 centimeter breder en 4 centimeter hoger. De wielbasis is 7,6 centimeter groter.

Met deze maatvoering is er plek zat voor 7 personen. De X7 krijgt dan ook een derde rij zetels standaard. Al kunnen tegen meerprijs de 3 stoelen op de tweede rij worden vervangen door 2 extra brede fauteuils. Om de achterste passagiers een beetje comfortabel en elegant in/uit te kunnen laten stappen, zijn de buitenste zetels op de tweede rij elektrisch naar voren verschuifbaar. Zij klappen dan ook automatisch de rugleuning om. BMW geeft nog geen details over het formaat van de kofferbak, maar die zou groter zijn dan de bagageruimte van de Mercedes GLS.

Hiermee is de belangrijkste concurrent van de in het Amerikaanse Spartanburg te bouwen X7 (waar ook de X3, X4, X5 en X6 van de band rollen) genoemd. Al heet BMW natuurlijk ook SUV fans die nu in een Audi Q7, een Cadillac Escalade of Range Rover rijden welkom. Op het hoofdkantoor in München sluit men overigens niet uit dat er ook eigen klanten overstappen, en dan niet zozeer eigenaren van een X5 (de X7 wordt flink duurder), maar 7-serie cliëntèle die willen genieten van de voordelen van een hoog model auto, maar niets aan comfort, luxe en verfijning wensen in te leveren.

Om comforttechnisch in één adem genoemd te kunnen worden met de 7-serie, krijgt de X7 alle rij assistentiesystemen van deze topsedan. Ook het onderstel is identiek, al heeft dat meer met efficiëntie te maken: BMW heeft voor al haar modellen met in lengterichting geplaatste motoren het zogeheten CLAR platform ontwikkeld. Daar zijn de jongste 5- en 7-serie al op gebaseerd, evenals de X3 en X4. Nog dit jaar volgt de nieuwe X5, en daarna de X6 plus X7. Samen met de nog te herintroduceren 8-serie wil BMW een rijkere kopersgroep binnen halen. Mensen met veel geld, maar niet zo puisant rijk dat zij zich een Rolls-Royce kunnen veroorloven. Dit dochtermerk komt trouwens later dit jaar ook met een soort SUV.

Hoewel de carrosserie van de X7 waarmee kon worden gereden nog zwaar gecamoufleerd is, is duidelijk te zien dat het een ‘echte BMW’ is. De enorme nieren als grille laten daar geen misverstand over bestaan. Verder krijgt de X7 forse bumpers (noodzakelijk voor de diverse camera en radar sensoren), merkkarakteristieke horizontale koplampunits (LED techniek is standaard, laserprojectoren zijn optioneel) en nep luchtinlaten à la de X5. Met deze SUV deelt de X7 ook de gewelfde motorkap, de knik in de derde zijruit, de uit 2 delen bestaande achterklep en OLED lichtunits achter. Qua velgformaat zal de klant kunnen kiezen uit 19, 20, 21 of 22 inch.

De motorische menulijst van de X7 (5.100 x 2.020 x 1.800 x 3.010 mm) biedt geen verrassingen. Voorlopig topmodel wordt de M50d xDrive (M Performance) uitvoering. Die heeft een 400 pk / 760 Nm versie van de driedubbel geblazen 3,0 liter 6 cilinder lijn dieselmotor onder de kap. Voor veelrijders die met minder vermogen (265 pk) toekunnen, komt er een xDrive30d uitvoering. Vierwielaandrijving is trouwens altijd standaard, evenals een 8-traps automaat. Het benzinesegment wordt bediend met de xDrive40i (3,0 liter 6 cilinder lijn motor van 340 pk) en de xDrive50i (met een 462 pk sterke V8). In een later stadium komt er ook een M7 met de 600 pk sterke 4,4 liter motor van de M5. Klanten die zweren bij deels elektrische aandrijving (en dat worden er steeds meer), zullen de xDrive40e iPerformance versie kunnen bestellen. De CO2-uitstoot blijft dan beperkt tot minder dan 50 gram/km en je zult 90 kilometer emissieloos kunnen rijden, maar als de stroom op is, ben je aangewezen op een 4 cilinder 2,0 liter benzinemotor. Het gecombineerde vermogen van de xDrive iPerformance uitvoering is nog niet bekend, maar dat zal hoger zijn dan de 313 pk van de soortgelijke X5.

Is het wat?

Het dashboard van de X7 waarmee kon worden gereden was zo mogelijk met nóg meer camouflage materiaal afgedekt dan de carrosserie, maar tijdens het rijden werd snel duidelijk dat alles op zijn vertrouwde plek zit. Direct in het zicht van de bestuurder zit een 12,3 inch groot display dat als digitaal instrumentarium dienst doet. Daarnaast bevindt zich een even groot touch screen (ook te bedienen via spraakopdrachten of gebaren) voor het multimediasysteem. De befaamde iDrive bedieningsknop is gelukkig ook nog steeds van de partij. BMW monteert een nieuw design stuurwiel en haar modernste ID7 interface. Op de optielijst staat voorruitprojectie in kleur, M sportstoelen en een glazen transmissie selectiehendel.

BMW heeft niet bespaard op het uitlaatgeluid. Dat wordt nooit storend, maar is wel nadrukkelijk aanwezig, met name in de Sport modus. Dan is er ook sprake van synthetische ondersteuning. Blijkbaar denkt BMW dat de doelgroep voor de X7 niet alleen in visueel opzicht wil opvallen met zijn SUV, maar ook in akoestisch opzicht. Gelukkig maakt het uitlaatgeluid niet de indruk nep te zijn, ondanks de hulp van speakers. Het past bovendien wel goed bij het weggedrag van de opvallend lichtvoetig rijdende X7. Ondanks dat zijn CLAR (CLuster ARchitecture) platform wordt gekenmerkt door veel aluminium, extra sterk staal en composietmateriaal, legt de BMW afgerond 2.300 kilo in de weegschaal. Maar daar merk je eigenlijk amper wat van dankzij de actieve stabilisatorstangen en (optionele) achterwiel sturing. Daarmee worden rolbewegingen van de carrosserie voorkomen en heeft BMW een werkelijk indrukwekkende wendbaarheid weten te creëren. Bochten zijn voor de X7 geen beproeving, maar een uitdaging en een kans om zijn onderstel talenten te demonstreren.

Soms gaat een dergelijke ‘sportieve’ onderstelafstelling ten kosten van het comfort, maar daar is bij de X7 dankzij de standaard luchtvering geen sprake van. Standaard is de grondspeling 183 mm maar dat kan worden vergroot tot 243 mm. Daarmee beschikt de BMW ook over indrukwekkende terreincapaciteiten, want de wieluitslag bedraagt 100 mm en elk wiel (zowel voor als achter) kan tot 100 procent van de aandrijfkrachten verwerken als zijn collega’s geen tractie meer hebben. De X7 wekt daarmee de volledige controle te kunnen houden op een ruige ondergrond met steile hellingen en afdalingen.

Toch is de X7 natuurlijk primair bedoeld voor gebruik in stedelijke agglomeraties. Daar profiteer je van het excellente uitzicht (naar voren althans, want naar achteren beperken de hoofdsteunen en de relatief kleine achterruit het uitzicht); op zijn beurt een gevolg van de zeer hoge zitpositie. In de X5 zit je duidelijk lager. Zelfs met 21 inch wielen is het veercomfort verfijnd. Daarnaast beschikt de X7 over dubbel glas en extra veel isolatiemateriaal. Onder de streep levert dit een comfortniveau op dat door geen enkel ander SUV model van het merk wordt geëvenaard. Enige smet op het blazoen is de besturing, die bij lage snelheden te licht is en te weinig feedback geeft. Maar zodra je het tempo opvoert, blijkt de installatie wel degelijk goed te kunnen communiceren.

Er kon worden gereden met de M50d xDrive M Performance uitvoering die over een zeer soepele motor beschikt en eigenlijk 2 persoonlijkheden beschikt. Enerzijds relaxt in comfortmodus (mede dankzij de lange overbrengingsverhoudingen waar de koppelrijke dieselmotor totaal geen moeite mee heeft) en anderzijds een beest als je voor de manuele modus kiest van de automaat (verzetwisselingen vinden dan pas plaats als de toerentellernaald de rode zone nadert). De X7 accelereert dan als een speer en je hebt dan even het gevoel met een woedende stier te maken te hebben. Het onderstel is zoals gezegd daar uitstekend op berekend. Zijn actieve assistenten doen hem gevoelsmatig krimpen tot X3 formaat. Van een ‘dinosaurus’ die alleen maar rechtuit wil, is beslist geen sprake.

Reageren is niet mogelijk.