+++ BMW presenteert nog dit jaar 2 conceptversies van toekomstige elektrische auto’s. Het betreft de voor 2020 gepland i4 en de iNext die een jaar later op de markt moet komen. BMW topman Harald Krüger laat weten dat de i4 een elektrische sedan wordt met een actieradius van 550 à 700 kilometer. De iNext gaat in technologische opzicht een stap verder en zal ook deels autonoom kunnen rijden. De hiervoor benodigde techniek is duur, dus dit model zal hoger gepositioneerd gaan worden. Waarschijnlijk wordt de uiteindelijke typeaanduiding i6. +++
+++ In CHINA is men er van overtuigd dat wie de oorlog op de markt voor elektrische auto’s wil winnen, eerst de slag om de batterijen in zijn voordeel dient te beslechten. In het Aziatische land is men daarom bezig met de bouw van gigantische fabrikanten voor accu’s. Ook probeert China de levering van kobalt en lithium vanuit Afrika veilig te stellen. De Aziatische reus streeft naar een jaarlijkse afzet van 2 miljoen elektrische en hybride voertuigen in 2020, tegen 780.000 stuks vorig jaar. De doelstelling moet gehaald worden door middel van ambitieuze quota die in 2019 van kracht worden. Volgens Boston Consulting zullen geëlektrificeerde auto’s in 2030 de helft van de wereldmarkt uitmaken. Dat is een uitdaging voor de batterij-industrie. Accu’s zijn een vitaal maar duur onderdeel van de elektrische auto en bepalend voor het bereik van het voertuig. Er zijn maar weinig fabrikanten die het aandurven om de batterijen zelf te maken. Nissan heeft het geprobeerd, maar heeft onlangs de hiervoor opgerichte joint venture met zijn landgenoot NEC ontbonden. Aanleiding was de hoge kosten. Trevor Worthington, de vice-president van Ford, begrijpt dat goed: “slechts 5 à 6 partijen zullen groot genoeg zijn productie om batterijen efficiënt te produceren”, zo zei in de wandelgangen van de Beijing Auto Show. Het feit dat de betreffende technologie bovendien nog in ontwikkeling is, zorgt er voor dat autofabrikanten de kat voorlopig uit de boom willen kijken en er voor kiezen om nog niet te investeren in eigen accuproductie. Van dergelijk scepsis is geen sprake bij de Chinese mastodonten BYD en CATL. De eerste produceert zelf elektrische auto’s en de tweede heeft klanten als Daimler, Ford en Volkswagen. BYD en CATL durven te vertrouwen op de enorme omvang van hun thuismarkt. Zij hebben bovendien de steun van hun overheid die eist dat de accu’s voor elektrische auto’s lokaal geproduceerd worden. CATL is inmiddels bijna net zo groot als het Japanse Panasonic. In 2020 wil het bedrijf zijn productiecapaciteit vervijfvoudigd hebben dankzij een gigantische Chinese fabriek. CATL heeft trouwens ook plannen voor de bouw van een site in Europa. Dat is leuk vopr de werkgelegenheid in onze wereldregio, maar zal de spanningen rondom de aanlevering van kobalt en lithium doen toenemen; grondstoffen die essentieel zijn voor het maken van batterijen. Het IMF houdt, gestimuleerd door de elektrische auto, rekening met een verdriedubbeling van de kobalt productie in 2025. De prijs van het metaal is sinds begin 2016 trouwens al verdrievoudigd. Kobalt, een bijproduct van mijnbouw, is afhankelijk van de productie van andere metalen. Analisten maken zich niet zozeer zorgen over het aanbod, maar over prijsschommelingen als gevolg van speculanten. Bij lithium hebben Chinese bedrijven al een voorsprong: Zij beheersen een groot deel van de voorraad via investeringen in Australische mijnen. Bij kobalt controleren de Chinezen al veel kleine mijnen in de Democratische Republiek Congo (DRC), waarvan 60 procent van de wereldvoorraad afkomstig is. China bezit bovendien 80 procent van de chemische productiecapaciteit van geraffineerd kobalt. Autofabrikanten nemen inmiddels maatregelen: zo probeert Volkswagen de levering van dit metaal voor de komende 5 jaar veiligstellen en nam Toyota in januari een belang van 15 procent in een lithiumproducent in Argentinië. Omdat de kobaltwinning in de DRC niet vrij is van kinderarbeid zijn er zorgen over het imago. Daimler heeft onlangs toegezegd om beschuldigingen te onderzoeken dat de mijnen waar zij klant is zich aan kinderarbeid schuldig maken. “Wij willen samenwerken met geselecteerde leveranciers om er zo voor te zorgen dat het materiaal op een ethisch verantwoorde manier wordt geproduceerd”, aldus een woordvoerder. Peking voelt zich ook aangesproken en de Chinese Kamer van Koophandel voor import en export van metalen heeft in 2016 de “Responsible Cobalt Initiative” opgericht, samen met elektronicagiganten zoals Apple, maar ook recentelijk met Daimler. Dergelijke maatregelen kunnen de groeipijn bij de productie verzachten, maar uiteindelijk is het imago van de elektrische auto het meest gebaat bij technologische verbeteringen zodat er voor de batterijen gewoon minder kobalt nodig is. Het Amerikaanse Tesla zegt op dit punt voorop te lopen. +++
+++ DAIMLER heeft voorbereidingen getroffen tegen een volledige overname door het de Chinese Geely. Dit bedrijf is inmiddels de grootste aandeelhouder van de Duitse autoproducent via een participatie van meer dan 9 miljard euro in het kapitaal van de fabrikant van Mercedes en Smart. De baas van Geely, Li Shufu, zegt geen ambities te hebben tot extra investeringen, maar bij Daimler is men daar niet gerust op. Dat komt omdat de Chinese regering aan haar grote nationale bedrijven gevraagd heeft om zonder aarzeling buitenlandse autofabrikanten in te lijven met als doel om de invloed op de autosector te versterken. +++
+++ In 2040 zullen er nog altijd zo’n 12 miljoen DIESEL auto’s rondrijden op de Duitse wegen. Die zullen dan afgerond 25 procent van het totale wagenpark bij onze oosterburen uitmaken. Dat scenario schetst oliebedrijf Exxon Mobil in een energieprognose voor Duitsland in de periode 2018 tot 2040. Op dit moment is nog ongeveer 1 op de 3 personenauto’s in Duitsland een diesel. Alles bij elkaar rijden er daarmee 15 miljoen exemplaren rond. In het afgelopen kwartaal is het aandeel van diesels in de totale verkopen aan nieuwe auto’s weliswaar naar een historisch dieptepunt gezakt, maar Exxon Mobil gaat er van uit dat er op middellange termijn een stabilisatie op zal treden. Dat komt volgens de oliegigant omdat diesels op langere afstanden vanwege hun lagere verbruik vriendelijker zijn voor het milieu dan modellen die op benzine rijden. Voor auto’s die op dit type brandstofbenzine rijden, gaat Exxon Mobil voor 2040 uit van een marktaandeel van 40 procent. Daarmee zal dus nog altijd 65 procent (oftewel bijna tweederde) van alle tegen die tijd in Duitsland rondrijdende auto’s een diesel of benzinemotor onder de kap hebben. +++
+++ DS zal volgend jaar een stekkerhybride uitvoering van de 7 Crossback lanceren. Die krijgt een gecombineerd vermogen van 300 pk en 50 km bereik in de elektrische modus. In 2020 volgt een volledig elektrische uitvoering van de nog te introduceren 3 Crossback. Deze B segment cross-over krijgt 450 km autonomie dankzij een 50 kWh batterij. De elektromotor wordt 115 pk sterk. Het wordt mogelijk om 12 km actieradius per minuut bij te laden, al dient men vermoedelijk hiervoor een snel station te bezoeken. +++
+++ Een Japanse studie heeft een link ontdekt tussen het gevaar op een longembolie of aderontsteking en te lang in de FILE staan. Daar kwam men achter na de zware aardbeving in 2016 in Kumamoto. Een groot deel van de bevolking sloeg toen op de vlucht uit schrik voor naschokken. Zij kwamen al snel klem te zitten in enorme files, in die mate dat sommigen de nacht in de auto hebben moeten doorbrengen. Zo lang stilzitten in dezelfde houding lijkt te leiden tot aderontstekingen en bloedklonters. Als zo’n klont tot in de longen komt, kan die daar een longembolie veroorzaken. Na de ‘aardbevingfiles’ zagen wetenschappers in elk geval dat het aantal gevallen van trombose en embolie in de streek duidelijk toenam. Daarom vragen zij de overheid om automobilisten (en vliegtuigpassagiers) eraan te herinneren om regelmatig op te staan en wat rond te wandelen. Sowieso is het verstandig om onderweg elke 2 uur een pauze in te lassen. En wie lang stil moet staan in een file doet er goed aan om af en toe, voor zover de omstandigheden dat toelaten, even uit te stappen en de benen te strekken. Daarmee wordt de kans op blaasproblemen overigens niet verminderd. Je plas inhouden achter het stuur kan ontstekingen veroorzaken of zwaardere problemen, soms zelfs met dodelijke afloop. +++
+++ KIA heeft in Europa het beste kwartaal ooit achter de rug. In de eerste 3 maanden van 2018 verkocht het Koreaanse automerk in totaal 131.434 auto’s; een toename van 5,2 % ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Kia groeide daarmee harder dan de totale markt (+0,6%). Maart 2018 was de beste maand ooit in de Europese geschiedenis van het merk. Toen verkocht Kia 57.492 auto’s; een toename van 4,5 % ten opzichte van dezelfde periode in vorig jaar. Het Europese marktaandeel kwam in het eerste kwartaal van 2018 uit op 3,1 % versus 2,9 % in dezelfde periode vorig jaar. In Nederland zit Kia op 6,2 %. Het Koreaanse automerk streeft naar een jaarverkoop van meer dan 500.000 auto’s. Kia denkt dit doel te kunnen bereiken met de lancering van nieuwe modellen zoals de nieuwe Ceed. +++
+++ In Frankrijk geven Peugeot en Renault steeds meer KORTING op nieuwe auto’s. Het merk met het wybertjeslogo is bereid om 4.000 tot 5.000 euro van de prijs af te doen, terwijl de collega die een leeuw in de grille monteert, verleidt met een afprijzing van 2.200 tot 8.000 euro. Koppige klanten kunnen tot 20 % korting krijgen, zo stellen marktdeskundigen. Renault is in het bijzonder gul bij de Kangoo en Scénic (4.000 euro korting), of 5.000 euro in het geval van de Koleos, Talisman en de Espace. Met het oog op de aanstaande facelift, mag ook de Twingo met een hoge afprijzing weg (3.400 euro). Bij Peugeot zijn de kortingen meer gematigd, met uitzondering van de 508 sedan die aan het einde van zijn verkoopcarrière zit: wie nog een exemplaar wil, kan 8.000 euro korting krijgen. De importmerken, en dan in het bijzonder Ford en Opel, laten zich ook niet onbetuigd. Zo is 4.000 euro korting op de Astra geen enkel bedrag. Ford haalt een even groot bedrag van de officiële prijs van de (Grand) C-Max af. Fiat probeert de Tipo te slijten met 2.600 euro korting en een aanvullende garantie van 1 jaar. De promoties van Volkswagen variëren van 4.500 euro op een Golf tot 8.500 euro voor de Passat. Zelfs premiummerken doen mee: zo mag de binnenkort afzwaaiende B klasse van Mercedes weg met 10 procent korting. Dat autofabrikanten voor veel modellen niet de volle prijs kunnen vragen, heeft te maken met de overcapaciteit waar zij in Europa nog steeds mee kampen. Dus geven zij korting op de verkoop van een auto in de hoop dit later te kunnen terugverdienen bij het onderhoud en de daarvoor benodigde vervangingsonderdelen. +++
+++ De MERCEDES – Benz E klasse All Terrain wordt binnenkort ook leverbaar in een nieuwe 340 pk / 700 Nm sterke dieselvariant. Het betreft de zogeheten OM 656 krachtbron met 3,0 liter inhoud en zijn 6 cilinders in lijnopstelling. De nieuwe motor wordt standaard gekoppeld aan de 9-traps automatische versnellingsbak van Mercedes. De OM 656 unit is nu nog voorbehouden aan de S klasse en de nieuwe CLS. Liefhebbers van de E klasse met een zwak voor veel koppel weten dus welke uitvoering zij straks moeten bestellen. De CO2-uitstoot van de 700 Nm krachtbron is nog niet bekend, maar in de CLS blijft de milieuschade beperkt tot 148 gram CO2 / km. Ter vergelijking: de Audi A6 Allroad zit met de 320 pk 3.0 V6 TDI onder de kap op een emissiewaarde van 172 gram. Het OM 656 blok heeft zijn uitstekende koppel:uitstoot verhouding te danken aan een 48V elektrisch netwerk waarmee veel meer randapparatuur kan worden gevoed dan met een klassiek 12V systeem. Dit betekent dat de waterpomp, de airconditioningcompressor, de turbo niet langer aangedreven hoeven te worden door de motor. Die verbruikt daardoor minder en kan zelfs in sommige situaties in ‘vrijloop modus’ gaan. Ook het terugwinnen van remenergie via een mini lithiumbatterij draagt zijn steentje bij. +++
+++ PEUGEOT zal in oktober op de ‘Mondial de Paris’ de nieuwe 508 SW presenteren. De liftback versie staat vanaf september bij de dealers. Voor deze carrosserievariant zijn de orderboeken in Frankrijk inmiddels geopend. Net als bij de liftback zal de 508 SW ‘vorm’ boven ‘functie’ gaan. Reken dus niet op een laadkampioen die qua bagageruimtecapaciteit kan wedijveren met de Skoda Superb Combi. Maar goed, Peugeot richt zijn pijlen dan ook niet op dit merk maar op Audi. De 508 SW wordt net als de liftback leverbaar met 2 benzinemotoren van 180 pk of 225 pk, en in de diesel vermogensmaken 130 pk, 160 pk of 180 pk. +++
+++ Britse autoconsumenten die een PORSCHE kopen, zijn bereid gemiddeld 8.000 euro neer te tellen voor accessoires en andere extra’s. Dat blijkt uit onderzoek van Cap HPI. Dit bureau adviseert Britse dealers op basis van een analyse van de mee bestelde opties de ‘juiste’ uitvoeringen bij de fabriek / importeur in te kopen. Dat voorkomt dat er in de showroom winkeldochters blijven staan. Porsche voert de optieranglijst aan, maar BMW bezet de 2de plaats. Britse klanten van dit merk vinken voor 3.750 euro aan accessoires aan. Daarna volgen de merken Audi en Mercedes. Geen toeval, want de Duitse fabrikanten staan er al decennialang om bekend dat je voor een leuke aankleding steevast moet bijbetalen. Mini, een dochtermerk van BMW, maakt de top5 compleet. Fiat staat helemaal onderaan de lijst. Dealers van dit merk kunnen hooguit voor een paar honderd euro aan extra’s aan de klant slijten. +++
+++ De RENAULT Espace wordt in de loop van dit jaar leverbaar met een 2.0 dCi dieselmotor van 200 pk. De nieuwe krachtbron zal nog deze maand officieel worden gepresenteerd in Rouen, waar om de 2 jaar een grote motorenbeurs wordt gehouden. De Koleos is leverbaar met een 175 pk sterke 2.0 dCi, maar die krachbron wordt door Renault niet goed genoeg geacht voor de Espace. De 1.6 dCi unit met 160 pk blijft gewoon leverbaar. De Talisman en de Koleos komen, zodra zij een facelift ondergaan, ook in aanmerking voor de nieuwe 200 pk dieselmotor. +++
+++ De arbeidsinspectie van Californië is een onderzoek gestart naar mogelijk sjoemelen met de cijfers over arbeidsongevallen door TESLA . “Wij nemen meldingen van gevaar op de werkvloer en beschuldigingen over het niet voldoende melden van werkgerelateerde ongevallen en ziekten zéér serieus en houden daarom een open inspectie bij de fabriek van Tesla in Freemont”, zegt een woordvoerder van de Division of Occupational Safety and Health in een vraaggesprek met Automobiel Management. Werkgevers in Californië moeten elk arbeidsongeval melden op een zogeheten ‘Log 300′ formulier terwijl ernstiger problemen ook binnen 8 uur aan de arbeidsinspectie doorgegeven dienen te worden. Die inspectie controleert nu alle Log 300 meldingen bij Tesla, zo legt de woordvoerder uit. Het Center for Investigative Reporting’s Reveal onthulde eerder dat Tesla ernstige ongevallen helemaal niet door zou geven. Werknemers van de autofabrikant hebben daar al eerder over geklaagd en stellen ook stelselmatig dat de arbeidsomstandigheden veel te wensen overlaten. Tesla sloeg echter terug in een blog waarin het spreekt over “een ideologisch gemotiveerde aanval door een extremistische organisatie die rechtstreeks werkt met aanhangers van de vakbonden om een gecalculeerde desinformatie campagne tegen Tesla te creëren”. +++
+++ VOLKSWAGEN onderzoekt of het schadeclaims kan indienen bij voormalig topman Martin Winterkorn, voor zijn rol bij het dieselschandaal. Dat bevestigde een woordvoerder van de autofabrikant. Volkswagen raakte in het najaar van 2015 in opspraak toen bleek dat het jarenlang vals had gespeeld bij toelatingstests voor dieselmotoren. Die waren voorzien van verboden software waardoor ze in het laboratorium veel schoner uit de bus kwamen dan ze bij normaal gebruik op de openbare weg waren. Winterkorn stapte kort nadat het dieselschandaal aan het licht kwam op als baas van de Duitse automaker. Het onderzoek of het indienen van claims bij de 70-jarige Winterkorn wordt al enige tijd onderzocht, aldus de zegsman, en wordt onafhankelijk van de autoriteiten uitgevoerd. De gevallen topman verdiende tientallen miljoenen bij het autoconcern, en loopt volgens kenners in Duitse media de kans om zijn vermogen nu te verliezen. Zeer recent werd Winterkorn in de Verenigde Staten al aangeklaagd vanwege zijn rol in de affaire. Hij wordt daar beschuldigd van samenzwering en het overtreden van milieuregels. De affaire zelf heeft al geleid tot de nodige boetes en schikkingen, waar bij elkaar vele miljarden mee gemoeid zijn. In de Verenigde Staten werden eerder al enkele voormalige medewerkers van Volkswagen tot gevangenisstraffen veroordeeld. Ook lopen talloze schadeclaims tegen het bedrijf. +++
+++ Binnenkort start in België een proefproject met een ZWARTE DOOS bij bestuurders die meermaals op hardrijden zijn betrapt. Die straf zou worden aangeboden in plaats van de intrekking van het rijbewijs. De snelheidsduivel draait dan voor de montagekosten (250 euro) op. Veelplegers zullen in België daardoor niet enkel worden verplicht om een didactisch programma te volgen, maar ook door een klikspaan in hun auto te installeren in de vorm van een zwarte doos die de voertuigsnelheid vergelijkt met de locatie van het voertuig. Wellicht dat zij hun gedrag dan gaan aanpassen en het verkeersreglement beter gaan respecteren. In principe blijft de zwarte doos minstens 1 jaar in de auto zitten om de hopelijk positieve evoluties in het rijgedrag te kunnen volgen. +++
