Nieuwstelex

0

+++ Elektrificatie van ons autorijden is onvermijdelijk. Het International Energy Agency (IEA) hoopt dat 30 % van alle auto’s en vrachtwagens die in 2030 verkocht worden over een elektromotor beschikken. In dat geval zal de dagelijkse vraag naar benzine en diesel (uitgedrukt in olievaten per dag; 1 vat heeft een standaardinhoud van bijna 159 liter) met 5 % dalen naar 4,8 miljoen vaten. Dat is ‘vervelend’ voor de oliemaatschappijen, maar ook voor de overheid die momenteel flink verdient aan accijnzen en BELASTINGEN op brandstof. Er is berekent dat zij bij een daling van 2,6 miljoen vaten per dag 47 miljard dollar mis zullen lopen. Bij 4,8 miljoen vaten, waar de IEA van uit gaat, betekent dit dus 87 miljard dollar dat naar de schatkist gaat. Een verlaagde bijtelling voor de elektrische auto. Straks is het definitief geschiedenis. +++

+++ BMW voert een grote wijzigingen door in haar leveringsgamma. Zo zijn de modellen met benzinemotor (inclusief de stekkerhybride uitvoeringen waar een dergelijke krachtbron de basisunit is) vanaf juli standaard uitrust met een partikelfilter. Daarmee voldoen zij aan de Euro 6d Temp eisen; de cyclus die wordt gebruikt in de overgangsfase naar de nieuw WLTP meetnorm (de uitstoot van NOx mag tijdelijk maximaal 2,1 keer boven de limiet van de laboratoriumtests uitkomen; per 1 januari 2020 ligt de limiet bij maximaal 1,5 keer). BMW meldt trots dat haar dieselmotoren al sinds maart voldoen aan de Euro 6d Temp norm. Verlaging van de uitstoot bereik je echter ook door auto’s zuiniger te maken. Daarom zijn diverse modellen van BMW niet meer leverbaar met een handbak (6 versnellingen) maar alleen met een efficiëntere Steptronic automaat (8 versnellingen). Het gaat hierbij om de M140i, de 320i Gran Turismo, de 320i xDrive Sedan, de 320i xDrive Touring en de 320i xDrive Gran Turismo, de 330i Sedan, de 330i Touring, de 340i xDrive, de 340i xDrive Touring, de 420i Cabrio, de 430i Cabrio, de 420i xDrive Gran Coupé, de 430i Gran Coupé, de 440i Coupé, de 440i xDrive Coupé, de 520d Sedan en de 520d Touring. In het kader van de modeljaar 2019 wijzigingen biedt BMW een aantal nieuwe carrosseriekleuren aan voor de 5-serie, waaronder Frozen Dark Silver. De M5 kan voortaan ook geleverd worden in de tint Frozen Marina Bay Blue. Daarnaast kunnen bepaalde interieurcomponenten, zoals de knoppen op het stuurwiel en de start/stop knop, afgewerkt worden met gegalvaniseerd materiaal. Voor de 7-serie biedt BMW in het kader van het Individual programma diverse nieuwe kleur/materiaal combinaties aan. De nieuwe i8 Roadster kan worden aangekleed met onder andere een dubbele splitter aan de voorzijde en een nieuwe lip onderaan de achterkant.

+++ In 2017 zijn wereldwijd 1,1 miljoen (deels) ELEKTRISCHE auto’s verkocht; een nieuw record. Aanjager is China, waar vorig jaar 72 % meer volledig emissieloze en stekkerhybride modellen aan de man werden gebracht (580.000 eenheden), zo blijkt uit een rapport van het International Energy Agency (IEA). In dit Aziatische land hadden geëlektrificeerde voertuigen vorig jaar een marktaandeel van 2,2 %. De Verenigde Staten moest het doen met minder dan de helft aan verkopen in het (deels)elektrische segment. In totaal reden eind vorig jaar wereldwijd 3,1 miljoen geëlektrificeerde voertuigen rond, waarvan tweederde volledig elektrisch was. China was goed voor 40 % van dit totaal. In termen van marktaandeel was Noorwegen in 2017 het verst met de elektrificatie. Daar was 39 % van de nieuw verkochte auto’s uitgerust met een elektromotor, aldus het IEA. Daarna volgen IJsland (11,7 %) en Zweden (6,3 %). Naast auto’s, verloopt de elektrificatie van het bussenaanbod “ook vlot”, zo merkt het IEA op. De wereldwijde verkoop daarvan kwam vorig jaar op 100.000 eenheden uit. En die van elektrische tweewielers op ongeveer 30 miljoen stuks, met ook hier de overgrote meerderheid in China. +++

+++ Levert HYBRIDE techniek betere sportwagens op? Een relevante vraag, want met een dergelijke aandrijflijn kan niet alleen het brandstofverbruik worden verlaagd, maar ook een boost worden gegeven aan het prestatiepotentieel. Inmiddels hebben wij kennis kunnen maken met hyper sportwagens als de LaFerrari, de McLaren P1 en de Porsche 918 Spyder. Die zijn zó krachtig en snel dat de grens tussen de openbare weg en het circuit volledig dreigde te vervagen. Inmiddels zit er een nieuwe generatie in de pijplijn, waaronder de Aston Martin Valkyrie en de Mercedes-AMG Project One. Toch moeten wij vooralsnog een slag om de arm houden. Op de Nordschleife kan de genoemde 918 Spyder de nieuwe, door een atmosferische 4,0 liter krachtbron aangedreven Porsche 911 GT3 RS niet bijhouden. En binnen het Panamera gamma is de 680 pk sterke Turbo S E-Hybrid uitvoering op de Nürburgring niet sneller dan de gewone Turbo variant. De accu’s zijn simpelweg te zwaar. Misschien is jou opgevallen dat alle genoemde voorbeelden peperdure modellen betreft. En dat is óók een reden om een slag om de arm te houden: de toegepaste stekkerhybride techniek is complex en duur. Dat draagt ook niet bij aan een mooi rapportcijfer. Misschien zou Honda een nieuwe poging moeten wagen met de CR-Z, dit keer met stekkeraansluiting … +++

+++ NewMotion, een Nederlandse aanbieder van LAADPALEN netwerken voor elektrische voertuigen, breidt binnen Europa verder uit. Het bedrijf is nu ook in Noorwegen actief. Een samenwerking met leasemaatschappij Arval maakt de uitbreiding mogelijk, zo laat NewMotion weten. In het tweede kwartaal van dit jaar zal het bedrijf in nog eens 4 Europese landen actief worden. Welke landen dit zijn, licht de onderneming niet toe. De aanbieder had al activiteiten in Nederland, Frankrijk, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. NewMotion heeft een hoofdkantoor in Amsterdam en een netwerk van ruim 70.000 laadpunten. Er zijn zo’n 116.500 laadpassen van het bedrijf in omloop. De onderneming is in oktober 2017 overgenomen door olie & gasconcern Shell. +++

+++ MAZDA zal volgend jaar een geheel nieuwe ‘3’ presenteren. Die komt niet alleen als 5-deurs hatchback op de markt, maar ook weer als sedan. Ondanks dat de 4-deurs versie van de huidige (uit 2013 stammende) generatie nauwelijks in Nederland wordt verkocht, zal de importeur deze carrosserievariant tóch toevoegen aan het gamma. Reden is dat Mazda voorzichtig aan het opschuiven is richting het premiumsegment. De Signature uitvoering van de vernieuwde ‘6’ is daar het bewijs van. Met een dergelijke uitvoering van de nieuwe 3 Sedan denkt Mazda een volwaardig alternatief te kunnen bieden voor de Audi A3 Limousine en de Mercedes CLA (het merk met de ster komt in de toekomst trouwens ook met een sedanversie van de A klasse). De 4-deurs carrosserievariant wordt trouwens primair ontwikkeld voor andere markten, met name in Azië en Noord-Amerika. Europa is voor de 3 Sedan dus niet van levensbelang, maar elke extra verkoop die met dit model in onze regio kan worden gegeneerd is mooi meegenomen. +++

+++ MICHELIN heeft aangekondigd dat zij over 30 jaar 100 % van alle banden wil kunnen recyclen en bij de productie 80 % materialen van hernieuwbare bronnen wil gebruiken. Op die manier wil het Franse merk bijdragen aan duurzame mobiliteit. Momenteel wordt 70 % van alle Michelin banden gerecycled, terwijl het wereldwijde gemiddelde 50 % is. Dat is dus al niet slecht, maar de Fransen willen nog verder gaan door van 28 % hernieuwbare materialen vandaag naar 80 % te gaan in de toekomst. Daarvoor wil Michelin gebruik gaan maken van hout, stro en bieten. Worden de doelstellingen gerealiseerd, dan bespaart het Franse bandenbedrijf daarmee jaarlijks 33 miljoen vaten ruwe olie (de inhoud van 16,5 supertankers). Dat komt overeen met het volledige maandelijkse energieverbruik van Frankrijk of van 65 miljard autokilometers (bij een gemiddeld verbruik van 8 liter per 100 km). +++

+++ Slechts nieuws voor vrouwen: uit een onderzoek naar de kunst van het NAVIGEREN blijkt dat mannen dat een stuk efficiënter doen dan vrouwen. Dat is althans de conclusie van 2 experimenten. Bij het eerste werden de gegevens van 68 deelnemers geanalyseerd. Zij moesten eerst een virtueel doolhof bestuderen om er vervolgens doorheen te navigeren. Ook werden zij gevraagd naar hun navigatiemethoden, hun mening over hun eigen navigatievermogen en hoe vaak zij videogames speelden. Bij het tweede experiment deden zij hetzelfde, alleen dan in verschillende omgevingen: met of zonder achtergrond oriëntatiepunten. En wat bleek? Mannen nemen het liefst de kortste route om de bestemming te bereiken, terwijl vrouwen de neiging hebben het traject te volgen dat zij al kennen, in dit geval uit het eerste experimenteert. De onderzoekers concluderen daarom dat mannen “significant” efficiënter waren in het bereiken van hun bestemming dan vrouwen. Er werd echter wel een kanttekening geplaatst: de resultaten kunnen beïnvloed zijn door het feit dat het onderzoek plaatsvond in een virtuele omgeving. En mannen besteden nu eenmaal meer tijd aan het spelen van games. Dat zette hen op ‘voorsprong’. +++

+++ Het staat garagebedrijven vrij om prijzen voor ONDERHOUD zelf te bepalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) benadrukt dat ondernemers mogen afwijken van de adviesprijzen van auto-importeurs. De adviesprijzen zijn niet verplicht, zo benadrukt de ACM. Toch volgen garagehouders in de praktijk vaak de richtprijs. Daardoor verschillen prijzen voor auto-onderhoud per merk nauwelijks van elkaar, meent de ACM. Dat noemt de toezichthouder “een gemiste kans”, zowel voor garagehouders als consumenten. Volgens de ACM maken garages nauwelijks gebruik van de mogelijkheden om onderling te concurreren. “En consumenten betalen mogelijk meer dan nodig is voor hun onderhoud”. De autobranche is het eens met de uitspraken van de ACM. Vereniging RAI noemt het zelf bepalen van prijzen ”de essentie van een vrije, eerlijke automarkt”. De BOVAG is blij dat de ACM ondernemers en consumenten nog eens wijst op het feit dat adviesprijzen niet verplicht zijn. +++

+++ OPEL is samen met de ondernemingsraad en vakbond IG Metall tot een akkoord gekomen die alle geruchten van de afgelopen tijd de kop in moet drukken: de werknemers hebben tot 2023 een baangarantie want de Duitse fabrieken houden tot ten minste 2025 hun deuren geopend. Het gonsde al een tijdje van negatieve geruchten rondom Opel. Een massaontslagronde en fabriekssluitingen kwamen er in de geruchtenmolen al voorbij sinds de overname door het Franse PSA concern. Maar nu is er na lang onderhandelen een akkoord met de ondernemingsraad en vakbond IG Metall. Besloten is dat werknemers van Duitse productielocaties van Opel in Rüsselsheim, Kaiserslautern, Eisenach, Dudenhofen en Bochum tot juli 2023 zeker van hun baan zijn. De verschillende fabrieken zullen tot 2025 open blijven, dus dat suggereert nog eens 2 jaar extra werkgarantie. Vanaf juni volgend jaar zal de Grandland X, die nu nog in Frankrijk wordt gebouwd en in 2020 ook als stekkerhybride leverbaar wordt, in Eisenach het levenslicht zien. Van de 1.800 werknemers in deze fabriek zou aanvankelijk de helft zijn baan verliezen. Uiteindelijk zijn dat er ‘slechts’ 450 geworden. Deze 450 mensen zien samen met 3.250 anderen hun baan bij Opel verdwijnen. Van de totaal 19.000 werknemers zullen, zoals nu is overeengekomen, niet meer dan 3.700 werknemers het bedrijf op vrijwillige basis verlaten. 3.500 werknemers gingen reeds akkoord met de vrijwillige ontslagregeling. In ruil voor de overige baangaranties tot 2023 bij de Duitse locaties is er collectief besloten om tot 2020 geen loonsverhogingen te geven. In augustus vorig jaar kwam Opel in handen van PSA. Het Franse moederbedrijf van Citroën, DS en Peugeot maakte daartoe vorig jaar oktober 2,6 miljard dollar over naar General Motors. Na 17 jaar van aanhoudende verliezen moet het Duitse merk in 2020 weer winstgevend zijn onder de vleugels van haar nieuwe moederbedrijf. +++

+++ Steeds meer autofabrikanten investeren in het PICK-UP segment. Maar slagen de nieuwkomers er in om de gevestigde orde slapeloze nachten te bezorgen? Marktonderzoek bureau Jato Dynamics heeft net een inventarisatie in 29 Europese landen klaar. Daaruit blijkt dat de pick-up inderdaad in de lift zit: in de eerste 4 maanden van dit jaar werden 59.200 exemplaren op kenteken gezet tegen 54.600 stuks in dezelfde periode van 2017. Maar een andere belangrijke conclusie is dat de genoemde ‘gevestigde’ orde zich niet direct zorgen hoeft te maken over de nieuwkomers: de Ford Ranger blijft veruit de favoriete pick-up van Europeanen! Dit model, dat gefabriceerd wordt in Zuid Afrika, trok tussen januari en april meer dan 15.000 klanten. Daarmee was de Ranger goed voor meer dan een kwart van de verkopen in het segment (26 %). Op de tweede plaats eindigde een andere belangrijke ‘oude rot’ de Toyota Hilux. Dit model behaalde een marktaandeel van 17 %. Op de derde podiumplaats komen we een andere bekende speler tegen: de Nissan Navara met 16 % van de pick-up verkopen. Daarna volgen de Mitsubishi L200 (13 %) en de Volkswagen Amarok (11 %). Het merk uit Wolfsburg mag dan algeheel marktleider zijn, in het pick-up segment vervult het niet meer dan een bijrol. Ondanks dat de Amarok als enige uit de top5 in Europa is ontwikkeld en dus primair is afgestemd op ‘onze’ smaak. Dat moet toch een beetje een teleurstellend resultaat zijn voor Volkswagen. Gaan we door naar plek 6, dan komen we daar een klassieker tegen: de Isuzu D-Max met 7,5 % marktaandeel. De kruimels zijn voor de debutanten in het segment: de Mercedes X klasse haalde 4,5 % marktaandeel, de Fiat Fullback 3,3 % en de Renault Alaskan 1,5 %. +++

+++ Uber heeft er een rivaal bij die zich kan meten met de grote jongens. Het in Estland opgerichte TAXIFY is bij een recente financieringsronde gewaardeerd op 1 miljard dollar. Taxify is voornamelijk actief in Europa en Afrika, maar nog niet in Nederland. Het bedrijf werd in 2013 opgericht door de toen 19-jarige Est Markus Villig en vervoert inmiddels 10 miljoen passagiers in 25 landen. Het aantal ritten vertienvoudigde het afgelopen jaar. Het nieuwe kapitaal komt onder meer van de Duitse autobouwer Daimler en de Chinese taxi-app (en Uber concurrent) Didi Chuxing. Die krijgen in ruil voor in totaal 175 miljoen dollar een belang in het bedrijf. Villig voorziet nu al de behoefte aan meer geld om de groei bij te kunnen benen en de concurrentie met andere taxi apps aan te kunnen. “Dat kan via een beursgang zijn, maar ook via een private investeringsronde”. +++

+++ TESLA topman Elon Musk heeft de introductiedatum van de Model Y, een cross-over op basis van de Model 3, onthuld: 15 maart 2019. Aanvankelijk zou er voor de Model Y een compleet nieuw platform worden ontwikkeld maar daarvoor heeft Tesla geen geld. Het bedrijf steekt zijn centen liever in een Chinese fabriek. Het is niet denkbeeldig dat van daaruit alle klanten bediend zullen worden. +++

+++ De autoverkopen in het VERENIGD KONINKRIJK gaan dit jaar fors onderuit. Tijdens het deze maand gehouden CDX congres kwam de reden aan het licht: de Britten mijden de aankoop van dieselmodellen. De aankondiging van de Britse regering dat in 2040 geen nieuwe oliegestookte auto’s verkocht mogen worden, heeft nu al effect op het koopgedrag. Nergens in Europa is de verkoop van dieselauto’s in het eerste kwartaal harder gedaald dan in het Verenigd Koninkrijk. De markt aldaar noteert liefst een derde minder registraties, wat hard aankomt bij de autosector aangezien diesels normaal goed zijn voor de helft van alle verkopen. Dit dieseleffect dreunt dan ook door in de totaalcijfers: terwijl de autoverkoop in vrijwel alle Europese landen in het eerste kwartaal toenam, daalde de afzet in het Verenigd Koninkrijk juist met meer dan 10 %, zo bericht Automobiel Management. De autosector heeft dan ook geen goed woord over voor het overheidsbeleid met betrekking tot diesels, zo bleek tijdens het CDX congres in Manchester. Nigel McMinn, de eerste man van megadealer Lookers (met 92 showrooms de nummer 4 in de Europese dealergroep Top100) wees met de beschuldigende vinger naar de Britse overheid. “Er wordt rondom dieselauto’s alleen onduidelijkheid en angst gecreëerd. Maar ze zijn echt keihard nodig om de CO2 reductiedoelen te halen. Ondertussen begrijpt de autoconsument niets van de metingen. Is Euro 6 nu schoner dan Euro 1 of juist andersom? De overheid zou veel meer informatie moeten geven in plaats van de diesel te demoniseren”. De Britse overheid besloot onlangs tot een verkoopverbod in 2040. “Dat de consument daar nu al zo heftig op reageert, heeft ons ook verbaasd. De gevolgen voor het gemiddelde dealerbedrijf zijn dan ook niet te overzien, mede omdat ook de verkoop van dieseloccasions onder druk komt te staan”. +++

+++ Wordt de magische VERING van geluidsinstallatie specialist Bose eindelijk werkelijkheid? Het ontwerp voor de elektromagnetische vering is al bijna 20 jaar oud, maar leek aanvankelijk veel te duur en te zwaar voor personenwagens. Tot het Amerikaanse ClearMotion met de rechten voor de technologie aan de haal ging. Nu krijgen wij de supervering alsnog voorgeschoteld. Het magische zit hem in de pro actieve aansturing (in plaats van de ouderwetse re actieve vering die pas iets doet als er over een hobbel wordt gereden). De elektromagnetische vering werkt samen met een scanner die het asfalt voor de auto in kaart brengt en alle oneffenheden doorgeeft aan een computer. Die maakt vervolgens een vertaalslag naar de veringinstelling waardoor deze kan anticiperen op gaten in de weg etc. De wielen verplaatsten zich precies genoeg om het hoogteverschil op te vangen, waardoor de inzittenden denken dat de weg zo glad als een biljartlaken is. ClearMotion zegt de uitvinding van Bose te hebben verbeterd, waardoor het hele systeem evenveel weegt als normale vering, terwijl het nauwelijks duurder is. Op dit moment hebben 5 autofabrikanten interesse in de technologie getoond. +++

+++ ZUID AFRIKA probeert autoproducenten (waaronder Toyota, Ford en BMW) over te halen om nieuwe grote fabrieken in het land te bouwen. De regering in Kaapstad schermt daarbij met grote belastingvoordelen die voldoende zouden zijn om de kosten voor het verschepen van de auto’s naar Europa ruimschoots te compenseren. De auto-industrie is momenteel goed voor 7 % van de Zuid-Afrikaanse economie. Mede dankzij een steunprogramma is het ook één van de weinige succesverhalen in dat land. Veel grote merken hebben er de laatste jaren een fabriek gebouwd, zoals BMW in Rosslyn bij Pretoria waar de X3 wordt gebouwd en het Chinese BAIC dat een fabriek in aanbouw heeft in Port Elizabeth. Ook Volkswagen en Nissan beschikken al over grote productievestigingen in Zuid-Afrika. Het steunprogramma loopt in 2020 af, maar de regering wil het voor minstens 15 jaar verlengen en het tegelijkertijd verder verruimen. Kaapstad wil de nationale autoproductie graag opvoeren van de huidige 600.000 eenheden tot minstens 1,5 miljoen exemplaren per jaar. Volgens de landelijke organisatie voor de autosector, Naamsa, zal de overheid daarvoor met veel meer geld over de brug moeten komen, vooral om de grote afstand tot de belangrijkste markten vrijwel letterlijk te overbruggen. +++

Comments are closed.